2011.06.24.
Válasz a balliberális hangzavarra
Varga Csaba: Válaszúton – húsz év múltán
A Pázmány Péter
Egyetem jogi karának kiváló jogbölcseleti professzora, Varga
Csaba tiszta vizet öntött a pohárba, legújabb, 2011-ben
megjelent könyvében.
Mi hergelte a
bolsevikokat és a liberálisokat a médiatörvény ellen, az
alkotmány ellen, a kétharmados többséget szerzett kormányzati
tevékenység ellen? Márai Sándor szavaival élve: a jó
bolsevikok a szajrét féltették, meg a hatalmat, amit sikerült
nekik az elmúlt húsz év során újra „államosítani”
szocialista módra.
Kezdjük a legelején.
„A hagyomány az
egyetlen forrás és éltető erő, a megújulás esélye, mert
kimeríthetetlen. Miközben ugyanaz, még-
is mindenkor más
– csakúgy mint életünk. Ha szuverén a nemzet gyűlése, mely
törvényt ad, úgy uralkodhat-e más felette?”
Ez a kérdés, és
erre kapunk választ. A külvilágunk és belvilágunk címet
viselő fejezet a belső erőkről és a külső erőkről szól.
„A mához közeledve
a kommunisták ritka sikerű és hasznú tette, jelesül önpusztítása
sodrában egyre nyíltabban fogalmazódott meg a teljes szemléleti
megújulás szüksége, a tagadás elvi rögzítése; a mozgalmárok
kedvenc patronja eszméiknek a tudományosság igézetében történő
oltalma azonban ma is makacsul megfogalmazódik, mint egy, a tudomány
iránti hűséggel védhető álláspont. Úgy vélem, magában
annak mezítelen tényében, hogy ez – és itt s most nem a lényeget
érintő, hogy egykori pozícióját a marxizmus időközben
esetleg átruházta valami másra, ez idő szerint talán az úgynevezett
liberalizmus mainstream doktrínájára – egyáltalán vállalhatónak
tetszik, az eddigi berendezkedés szocializációs hatása rejlik.
Megszoktuk. Jelenlétével megtanultunk együtt élni, lett volt légyen
ez bármennyire viszolyogtató.”
Egy tekintet a múltra,
amely Sorossal terhes, a nyitott társadalom abrakadabrájával súlyos
és a tabusításokkal agyonnyomorított világot tár elénk.
„A magyarság
tudományokban korábban kíméletlenül kikényszerített tabusítások
változatlanul diszkvalifikálhatnak bármiféle megközelítéseket,
irányzatokat, témákat – legcsekélyebb további vizsgálódások
igényét sem felvetve. Egy egykori kollégám kedves kifejezésével
élve, Németh László talán ma is változatlanul inkább
orvosnak állna, hiszen azok a gondok, amik a magyarság
legnagyobb gondolkodóit, így őt is a XX. század delén mindvégig
foglalkoztatták, ma sem kerültek akadémiai vagy egyetemi művelésre.
Mindenképpen
szembeszökő egyfajta szellemi mainstream lehangoló s terméketlen
kizárólagossága, minden egyébnek perifériára szorításával,
vagy éppen megsértettségében, s ezzel valamiféle szélsőségbe
taszításával. Ami a népi mozgalmak ígéretét adta egykor,
alternatív történelemlátással, szociográfiával, emberközpontúsággal,
ősiségünk tágabb keresésével, mára kihunyván, már úgyszólván
hiányérzetet sem kelt.”
És máris elérkezünk
rögtön a könyv elején egy igen fontos tanulmányhoz, melynek
az a címe: Halála vagy egyetlen esélye-e a tettnek az okoskodás?
Ez a tanulmány 2010-ben jelent meg először. Azt írja Varga
professzor – már a mában vagyunk.
„Tömött táskával,
avagy nyeszlet tasakkal indul-e majd a kormányzásnak a két
utolsó (s számunkra legkeservesebb) cikluson keresztül pihengető,
az eltelt két évtized négyötödében semmiféle felelősségtől
meg nem viselt erő? Nyolc év erőgyűjtése után majd hirtelen
most fogják kitalálni Magyarországot – az ország népe értelmisége
helyett? Egy olyan szűk (s elsődlegesen nem is tehetségelvű
kiválasztásban, hanem politikai szocializációjában, azaz
karrier-várakozásaiban összenőtt) csapat részéről, amely a
kormányrúdnál, a körülmények szorításában aligha lehet
majd képes többre és másra, mint improvizálásra? Nem a déjavu
érzését kelti ez a helyzet? Nem elégszer találkoztunk már
– döntés + cselekvés logikájával –, ami legfeljebb kész
helyzet előállítására képes, s amin már bírálat sem változtathat?
Ez az álmunk a demokráciáról? A magyarok közösségiségéről?
És pusztán csak azért, mert ellenzéki nyugalomban kellemesebb
tücsökként hegedülni, mintsem hangya szorgalmatosságával túléléshez
szükséges javakat összerakosgatni? Egykori tanítványokból állt
az a kormányzó erő, melynek hatalma teljén megfogalmaztam egy
olyan spontán közreműködést lehetővé tevő, mégis
rendszerszerűként önmagát megszervező politikai tervezés és
koncepcionális lehetséges körvonalait, melyben teljes az előrelátás,
a köz és elitjei demokráciája; költséget nem igényel; ámde
jövőképnek s részletekbe hatoló technikai megoldásoknak
versenyterepéül szolgálhatna.”
Mi is volt a
kommunizmus után a kis országokban meg a világban? Németországban
egyszerűbb volt a helyzet, mert a győztes hatalmak a legyőzött
országban földig romboltak mindent, államgépezetet, gondolkodást,
filozófiát, meg mindent, ami útjukba került. Nálunk is valami
hasonló történt a bolsevizmus térhódításával. Varga
professzor rólunk szólván egy emlékre hivatkozik.
„Másfél évtizede
külön-külön alkalmakkor őfelsége brit külügyi szakértőinek,
a francia politikusnak, meg egy Amerika nyugati partjához kötődő
szenátornak annak hallatán, hogy utódállamokbeli véreink megóvására
kollektív jogok biztosítására törekszünk, saját kért/kéretlen
polgártársaikként rögvest szikhek, arabok és spanyolok, vagy
éppen kaliforniai leszbikusok jutottak eszükbe, akik mint veszélyes
közlésünk reagáló első felháborodásukban rögtön el is
mondották – azonnal külön államot követelnének maguknak,
mihelyst a felforgató eszme utat törhetne náluk. Az ő félelmük
falát semmiféle történelmi érveléssel vagy a történetesen
általuk reánk oktrojált békeszerződések szomorú és méltánytalan
következményeire történő hivatkozással nem tudtuk áttörni.
Utólag persze fájdalmas mulatságosként érzékelhetünk egy
ilyfokú empátia- hiányt, és lényegileg eltérő történelmi
helyzetek ilyen primitív egybemosását, a tanulság mégis az,
hogy maga a collective rights kifejezése pejorálta annak kulturális
átfordíthatóságát, ennek következtében pedig az ezzel érvelő,
az ő szemükben eleve védhetetlen konnotációs közegbe került.
Mi hát az adódó következtetés? Képtelen feladat arra kényszeríteni
egy saját rutinjához s ennek a külvilág számára történő
diktáláshoz szokott nagyhatalmat, hogy egy eladdig számára
ismeretlen tapasztalattal nézzen szembe.”
A nagyhatalmak
mellett aztán itt vannak a nagy ideológiák. A fasizmust ezer
esztendőre és még azon túl is törvényen kívül helyezték,
bűneik elévülhetetlenek. A bolsevikok meg csak úgy jönnek-mennek
a történelemben. Hogy ők százmilliónyi embert kiirtottak, az
elévülhet. Na de nézzük, mit mond Varga professzor.
„Hogy mennyire
eltérő nemzeti tapasztalatok s érdekek torzító foglyává
lehet még annak egyértelműsége is, hogy akár a bolsevizmusról
miképpen vélekedhetünk, jól mutatja egy akkoriban Tiltott történelem
címmel napvilágot látott könyv, mely francia történész tollából
Párizsban jelent meg, ám csakis Brüsszelben tudtam megvenni
(hiszen hiába uralg szólásszabadság Franciaországban, láthatóan
sok mindent nem terjesztenek, persze csak önnön mediatikusan
koordinált elviségükből fakadóan). Nos e mű hosszan
taglalja, hogy a francia értelmiséget mennyire egy diktatórikus
baloldali erőfölény hatja át, s az ott túlnyomóan uralkodó
ideológiai összképből egy éppen kevéssé toleráns nemzeti
magatartás keveredik ki. Visszatérőben pedig a repülőn a
Magyar Hírlapból olvashattam Habsburg Ottó nyilatkozatát egy másik
könyv kapcsán, amely a Le livre noire du communisme cím alatt
adott végre számot arról, hogy nyolcvanöt-millió áldozata
volt a bennünket sem kímélő szociális kísérlet emberéletekben
kifejezett ára. Tudvalevő, hogy Franciaországban ez volt az első
mű, amely a bolsevizmust a nemzeti szocializmus borzalmaira emlékeztető
negatív színben tüntette fel. Habsburg Ottó megnyilatkozása
pedig afelett érzett felháborodását kürtölte világgá, hogy
amikor a francia nemzetgyűlésben feltették ennek nyomán a kérdést,
vajon miképpen lehetnek egy hit vallói miniszterek egy itt, és
akkor zavartalanul reg-náló kormányban, az érintettek kikérték
maguknak az inszinuációt.”
Emlékszünk az
első szabadon választott parlamentre és kormányra. Önmagát,
önmagukat nyugodt erőként azonosították.
„Nos, a mi
demokráciaépítésünk felől nézve adott volt egy helyzet,
amelyben választással győzött egy párt, és kormányt alakított,
miközben ettől kezdve a sült galambra várakozók tömegének
hallgatólagos támogatásával az ellenzékbe szorultak, mintegy
a valódi átmenet sorsának ellendrukkereként léptek fel, s önnön
túléléséért lihegve az általuk privatizált sajtó is saját
hatalmi harcba kezdett. Ebből is adódhatott akkori helyzetünk
drámai szépsége és gyakorlati megoldhatatlansága, hiszen
aligha tudnak kikovácsolódni jó megoldások ilyen körülmények
– aktív ellenségeskedés és szünet nélküli hisztériakeltés
– között. Sem a helyzet nem engedte, sem a külső erőtér
nem részesítette előnyben túlságosan önálló utak keresését.
Hiszen mérvadó nemzetközi környezetünk legalábbis sima átmenetet
szeretett volna egy általuk idealizált posztkommunizmusba,
voltaképpen ugyanazon rózsaszín várakozással – menjen
minden tovább a maga útján, csak kevesebb görönggyel –,
mint ami számos lelket táplált itthon is. Azzal a kimondatlan várakozással,
hogy úgyszólván mindegy, hogy miként, de vonassanak be azon erők
is, amelyek belülről ezt idáig akadályozták. Vagyis a társadalom
hallatlanul kicsiny szegmensének kellett megbirkóznia egy
hallatlan feladattal, ha egyáltalán tényleges rendszerváltoztatást
akart.”
Tehát vannak bűnök,
amelyek elévülhetetlenek, és vannak a jogállamiság kategóriája
szerint, amelyek elévülnek. Idézzünk Varga tanár úr könyvéből.
„Elgondolkodott-e
már büszke jogállamiságunk annak cinikus egyoldalúságán,
hogy a fizikailag eltelt időt annak ellenére érvényesíti elévülésként
az egykor önnön törvényeit is semmibe vevő diktatúra valahai
végrehajtói javára, hogy a dilemma maga is csak azért vetődhet
fel most, az önkényuralmi rendszer bukása után, mert az az állam,
amelyik fogdmegjeit bűnelkövetésre bátorította, egyszersmind
megtagadta ugyanebben a jogban előírt bűnüldözési kötelezettségének
a teljesítését? Vajon nem rosszhiszeműség munkál-e abban,
hogy ha mégis felvetődnek ügyek, azok bírósági feldolgozását
eleve lehetetlenítik, hiszen elévültségük megállapításával
ezek továbbgörgetését már ügyészségi szinten
megrekesztik?”
Ezt a
gondolatmenetet folytassuk csak tovább a világ más térségéből.
„A múlthoz
fordulás eleve beavatkozás a dolgok rendes menetébe, alávaló
bosszúvágytól fűtött boszorkányüldözés, tehát már szándékában
is gyanús, emberjogi szempontból pedig kétséges – röviden
tehát: csaknem fasisztoid vállalkozás, miközben már eleve úgy
érkeztünk a rendszerváltás közelségébe, hogy a tekintélyes
Foreign Affairs a térség biztonságpolitikai kockázataként
siratta a Szovjetunió elmúlását. Fedőernyőt látott a
bolsevik leigázásban, és a birodalmi rendőri törekvésekben,
amely nem engedte robbanni e globális látószögből eleve
irracionális fennállásúként látott, röviden hát balkánnak
nevezett kisnemzetek sérelmeit és kölcsönös rivalizálását.
A szerbiai mészárlás megindulásakor pedig a biztonságpolitikusok
úgyszólván fellélegeztek, merthogy megmondották, így hát
most már e botrány megtapasztalásával mondhatják: ezért is
idegenkedtünk mindig nemzetektől, főként a kicsinyektől; s
persze a hagyományoktól, a múlttal érvelőktől is. Most már
bárki beláthatja – folytatták -, hogy mindez (akárcsak a
kultúra fogalma, amit az amerikai politikai korrektség a beteges
önimádat kirekesztő gesztusaként egykor a Harmadik
Birodalomhoz szerintük törvényszerűen vezetett germán
romanticizmusból eredeztet) csakis öldöklésbe torkoll. Ezért
kürtölhetik hát világgá, vagy amerikai jogállamiságot
fogadunk el, vagy boszniai vérfürdő lesz az eredmény. Az efféle
globális gondolkodásmód ma nemzetközi realitás. Ilyen irányban
munkáltak a Soros György Alapítványi világtól ösztönzött
emberjogi mozgalmak.”
Íme hát itt van
kiterítve és cáfolva az egész globális Soros-ideológia és
amerikai nagypolitika. Úgy beszélnek Boszniáról, mint ha nem létezne
Irak, aztán nem is volna Afganisztán, meg Rodéziában nem
gyilkoltak volna le törzsi zenével kísérten egymillió embert.
Szemforgató, mocskos világ ez, amelyet most ízekre szed könyvében
Varga Csaba, a jogbölcselet kiváló tudósa. Na és hogy védték
saját magukat ezek a terrorista államok és ideológiák, és
hogyan védik ma is? Amerikai állampolgár fölött ugye külföldi
joghatóság nem ítélkezhet? De csak amerikai fölött nem! Ők,
mint nemzetközi joghatóság, mindenki fölött ítélkeznek.
„A kommunista
rezsim összeomlásáig párthatározatok rendelkeztek az úgynevezett
nómenklatúra-funkción belüli-eknek a büntetőeljárás alóli
mentességéről azzal, hogy e jogtagadó beavatkozást esetenként
kizárólag bizonyos pártszervek oldhatják fel. Ugyanakkor sok
évtizede szerte a világban minden civilizált ország magától
értetődően alkalmaz jogként formális beiktatást nem igénylő,
általánosan elfogadott nemzetközi normákat, például náci
gyilkosokra. Az az elmúlt évtizedekben helyenként megtapasztalt
újítás, hogy a diktatúrák elkövette bűnök alól a
bolsevista indíttatásból elkövetettek elévültség címén
rendre kikerüljenek, s ezért jogilag feldolgozhatatlanok
maradjanak, csakis politikai döntés eredménye lehet. Nem véletlen,
hogy Európa számos jogásza semmiféle gondot nem észlelt a
magyar igazságtételi törekvésben; ráadásul az azóta alakuló
nemzetközi szokásjog is, mint láttuk, pontosan a múlttal való
következetes elszámolást és elszámoltatást igényli.”
A jog világa értelmezéséről
szóló fejezetet így zárja a szerző:
„Óvakodjunk hát
a lélek nélküli jogalkalmazástól. Mechanikus applikációt
helyettünk elvégezhetne akár egy majom vagy gép is. Értékvédelemre
felhívás minden jogszöveg; értékoltalmat kell napi munkánkban
megvalósítani. Ősök, elődök, embertársak állnak mögöttünk.
Kultúránkban csak így tudtak nékünk üzenni. Tudnunk, feltételeznünk
és érvényesítenünk kell hát, hogy nem merő szöveget, hanem
jóravalóságukat hagyták ekként számunkra örökül.”
És a lényegi összefoglalás
következzék.
„Minden eredmény
csakis időleges. A beállott változások nem szervesültek.”
Rólunk, itt és
most Magyarországáról beszél Varga Csaba.
„Néhány
parlamenti/kormányzati ciklus után lényegileg az ancien régime
erői vehették újra birtokba a hatalmat. Legitimnek látszó hívószavakkal
a nemzetet anélkül olvaszthatták bele a globális tőke
szabadpiacába, hogy a kész helyzet elé állított nemzet
gondoskodhatott volna saját értékei és érdekei védelméről.
…Közép- és
Kelet-Európában sem a gyakorlat, sem az esélyek nem egyenlőek.
Vita van még akörül is, vajon a jogállamiság kimerítően
formalizált várakozások kategorikus (befejezett, hézagtalan,
előzetesen kodifikált) halmaza-e, vagy olyan tiszteletreméltó
eszmény, ami valaha létrehozottan akkori és ottani történelmi
feltételek között akkor és ott érzékelt kihívásokra válaszul
formálódott.
…Annak mesterségbeli
művészete ez, hogy miként kell egyensúlyozni különnemű –
ám a jogban egyként védendő – értékek és érdekek között.”
És a lényegre
utaló apróságok tömkelege.
„Magyarországon
az első szabadon választott kormányzatot szorította agresszíven
akkori ellenzékének doktríner liberalizmusa. Ez
visszarettentette például a rendőrséget a tényleges
fegyverhasználattól. (Rendőrök éjszakai szolgálatban egyébként
kisszerű, vidéki/balkáni Trabant tolvajok fegyveres ellenállásának
esve visszatérően áldozatul.) A hamis jogtisztelet a hatékony
nemzetbiztonsági ellenőrzést máig sikerrel lefegyverezte. Sokáig
nem érzett a kormányzat kompetenciát arra, hogy fél évszázados
idegen megszállás után hivatalosan felkérdezze továbbszolgáló
diplomatáit és fegyveres erői tisztikarát, vajon nem állottak/allanak-e
külhatalom zsoldjában; arra pedig máig nem érzett még
jogosultságot, hogy a közszolgálatitól egykori esetleges belügyi
titkostiszti szolgálatukról tudakozódjon. A kellő jogcím nélkül
mérhetetlen gazdagodás máig zavartalan, miután a nemzeti
vagyon kétharmadának védhető ellentételezés nélküli elherdálása
minimális átláthatóságának legalábbis utólagos ellenőrzésére
hivatott mindegyik törvénykezdeményezés elbukott vagy
parlamenti obstrukció vagy alkotmánybírósági megítéltetés
folytán.”
És még néhány
szó végezetül az alkotmánybíróságról. Az alkotmánybíróság
őrként áll a parlament felett. A parlament tagjait, a képviselőket
a nép választotta meg, az alkotmánybíróság tagjait meg a
parlament. Ez önmagában véve is teljes körű ellentmondás a
mostani függőségi helyzetben. S hogy most, az alkotmánybíróság
munkája is átváltoztatás alatt áll, újra felcsendült a
balliberális kórus érces hangja, s több jogot követelnek az
alkotmánybíróságnak. Ők, a balliberálisok.
Igen értékes könyv
Varga Csaba cikkgyűjteménye.
(Varga Csaba: Válaszúton – húsz év múltán, Kráter
Kiadó, 2011.)
Győri Béla
|