2011.06.24.
A Széchenyi-család lengyel kapcsolatai
Június második
hetében különleges módon, két egynapos konferencia keretében
gazdagodtak a lengyel–magyar kulturális kapcsolatok. A Széchenyi
Alapítvány, a Széchenyi Társaság és az Országos Széchenyi
Kör által szervezett tanácskozásokon Széchenyiek és
Zamoyskiak: közös célok, érdekek, értékek címmel a
reformkor magyar és lengyel gondolkodóit, életműveiket, máig
ható gondolataikat hozták közelebb az érdeklődő közönséghez.
E rendezvények a magyar Európai Uniós elnökség féléves időszakának
végén, a lengyel elnökség kezdete előtt a két nép ezer
esztendeje tartó, példamutatóan baráti kapcsolatát is jelképezték.
A konferencia első napjára június 6-án került sor a délkelet
lengyelországi Zamosc városában, ahol elsősorban a magyar
gondolkodókról hangzottak el előadások, szép számú lengyel
hallgatóságnak. A második napot június 9-én rendezték
Esztergomban, a Szent Adalbert Képzési, Lelkiségi és
Konferencia Központban.
A gazdag programból
feltétlenül kiemelkedett Hermann Róbert történész, az
1848–49-es forradalom és szabadságharc elismert kutatójának
előadása, aki a Batthyány-kormány lengyel politikáját
ismertette. Összegzésében rámutatott: „Az 1848 áprilisában
hatalomra jutott Batthyány-kormány sikere azon múlt, hogy Béccsel
szemben és az országon belül stabilizálni tudja-e helyzetét.
Az 1848 tavaszán kibontakozó német egységmozgalom következtében
fennállt az a lehetőség, hogy a Habsburg-birodalomnak a Német
Szövetséghez csatlakozó tartományai beolvadnak a létrejövő
egységes német államba. Ebben az esetben megkezdődhetett volna
a birodalom Magyarország-központú átszervezése. E nagymagyar
elképzelés lényege az volt, hogy nemcsak a birodalom Németországból
kimaradó területei kerülnének magyar vezetés alá, hanem az
új, Buda-központú államalakulat természetes vonzásának köszönhetően
a dunai szerb és román fejedelemségek is kapcsolódnának a
magyar koronához. Ezért hívták a kormány tagjai 1848 májusában,
az újabb bécsi forradalom után Budára az Innsbruckba menekült
uralkodóházat (sajnos, sikertelenül), s ezért támogatták
olyan lelkesen a német egységmozgalmat.
Ezzel szorosan összefüggött
a független Lengyelország feltámasztásának kísérlete. Fennállt
ugyanis annak lehetősége, hogy a három részre szabdalt
Lengyelország osztrák és porosz fennhatóság alatti területei
függetlenednek és egyesülnek egymással. Ez nyilván kihívta
volna Oroszország beavatkozását, s ezáltal a megszülető német
nagyhatalom és Oroszország háborúját. Magyarország ebben a háborúban
természetesen a demokratikus Németország oldalán szándékozott
részt venni.
Magyarországon a
politikusok többsége tisztában volt azzal, hogy a cári
Oroszország fegyveres beavatkozása bármikor bekövetkezhet. A
dunai román fejedelemségek orosz megszállása után a Batthyány-kormány
egyik első dolga az volt, hogy megkérdezze a bécsi orosz követet
a lépés indokairól. A válasz megnyugtató volt: a lépésre az
orosz birodalom belső nyugalma érdekében kényszerült, s
Oroszország Magyarországgal jó szomszédi viszonyt szeretne, s
mindaddig nem tesz ellenséges lépést, amíg Magyarországon nem
kerül sor olyan erők gyülekezésére és fegyvergyűjtésére,
amelyek által fenyegetve érzi magát. Azaz, amíg a magyar kormányzat
nem támogatja nyíltan a lengyel egységmozgalmat.
A Batthyány-kormány
lengyel politikáját tehát egyfajta óvatos kettősség
jellemezte. Egyrészt, a kormány kezdettől fogva támogatta Galícia
autonómiáját, az ottani lengyel elem súlyának növelését a
kormányzatban; másrészt, a német szövetség megteremtéséig
nem kívánta nyíltan elkötelezni magát a lengyel függetlenségi
mozgalom mellett, mert tartott az orosz beavatkozástól.”
A kiváló lengyel
irodalomtörténész és műfordító, Jerzy Snopek (többek között
Pilinszky János verseinek lengyel tolmácsolója) a két
reformpolitikus, Széchenyi István és Andrzej Zamoyski munkásságát
vetette egybe. Meglátásait az alábbiakban összegezte: „Ha
felvázoljuk közös vonásaikat, s mindazt, ami összefűzte őket:
életútjukat és céljaikat, akkor rögtön szemünkbe ötlik néhány
számottevő különbség. Az első az, hogy nem egy időszakban
éltek: Andrzej Zamoyski (1717–1792) idősebb Széchenyinél
(1791–1860): két külön nemzedék, a felvilágosodás és a
reformkor. Széchenyi csaknem fél évszázaddal később kezdte a
maga tevékenységét, egy teljesen más politikai és kulturális
környezetben. A másik jelentős különbség az, ahogyan a
honfitársaik megemlékeznek róluk. Széchenyi a legnagyobb
magyar, a modernizáció lelke, máig él a magyar nép lelkében.
Andrzej Zamoyski a lengyel hősök csarnokában jóval szerényebb
helyen van. A történészek és az értelmiség egy csoportjának
tisztelete övezi. Emléke csak kevesekben él, nincs kultusza: élete
nem általánosan ismert, kiváló jelleme és szelleme szintúgy.
Széchenyi és
Zamoyski mindketten reformemberek voltak, a felvilágosodás és a
racionalitás szellemében. Ezekből az elvekből: a társadalmi
igazságosságból, a törvény előtti szabadság és egyenlőség
elvéből mindketten társadalmi energiát kovácsoltak és lerakták
a harmonikus társadalom erkölcsi alapjait. Jellemző, hogy
mindketten fontosnak tartották a bank- és a hitelrendszer kiépítését,
a közlekedési hálózat, a szállítmányozás fejlesztését.
Szintén jellemző, hogy 1780-ban Zamoyski törvénykönyvét
elutasította a lengyel országgyűlés, a Szejm, azzal az indoklással,
hogy lázító és antiklerikális törvénykönyvről van szó
– ezzel szemben Széchenyi megérhette reformeszméinek virágzását.
A lengyel Nemesi Köztársaság akkoriban még nem érett meg a
reformokra. Andrzej Zamoyski munkájának néhány eleme később
bekerült az úgynevezett május 3-i alkotmányba, de igazán csak
1830 után, már Széchenyi korában lett elfogadott. Sajátos
ellentmondás: Zamoyski abban a hitben halt meg, hogy elfogadják
az általa készített alkotmánytervezetet; Széchenyi viszont úgy
halt meg, hogy teljes kétségbeesésben volt a magyar nemzet
sorsa felett.”
A Szegedi Tudományegyetem
professzora, Pelyach István történész pedig arról értekezett,
hogy milyen visszhangot váltott ki az 1830–31-es lengyel
szabadságharc a reformkori Magyarországon. „Az 1820-as évek végén
az egyre erősödő magyar reformmozgalom alapvetően még a
programalkotás, az átalakulás fő kérdéseinek megfogalmazásával,
a célok kijelölésével volt elfoglalva. Azzal természetesen
tisztában voltak, hogy a reformok az ország gazdasági és társadalmi
viszonyait érinthetik, de semmilyen formában nem kérdőjelezhetik
meg Magyarországnak a Habsburg Birodalmon belüli létét. Nagy
figyelemmel kísértek ugyanakkor minden olyan európai mozgalmat
– főképpen Kelet-Közép-Európában –, amely az itt élő népek
nemzeti, önállósodási törekvéseit fogalmazták meg, s ezzel
befolyásolták a térség nagyhatalmainak jövőjét is.
A hagyományos, történelmi
múltra visszanyúló lengyel–magyar barátságon túl ez is
egyik oka annak, hogy vigyázó tekintetüket 1830–31-ben a
hirtelen kibontakozó, de egy európai folyamat részeként teret
nyerő lengyel szabadságküzdelemre irányították. A liberális
reformellenzék élénk érdeklődéssel figyelte a lengyel
szabadságharc eseményeit. Bars vármegye 1831 tavaszán körlevélben
szólította fel az ország vármegyéit, hogy feliratokban kérjék
az uralkodót, I. Ferencet a lengyelek támogatására. A bécsi
kormányzat megpróbálta ugyan elszigetelni a kezdeményezést,
amely azonban ennek dacára országos mozgalommá terebélyesedett.
A magyar szabadságharc későbbi honvédtábornoka, az akkor alig
tizennyolc éves Perczel Mór hadapród arra buzdította katonáit,
hogy szökjenek át a lengyelekhez, akik a drága szabadságért
élet-halál harcot folytatnak. A haditörvényszék elé állított
ifjút vármegyéje, Tolna és Pest csak komoly küzdelem árán
tudta kiszabadítani. Kossuth Lajos 1831 elején lefordította a
lengyel Szejm 1831 januárjában kelt nyilatkozatát Európa népeihez,
amelyben rávilágítottak szabadságharcuk okaira és céljaira,
de magyarra ültette át a lengyel külügyminiszter, Gustaw
Malachowski február közepén elmondott beszédét is.
A szabadságharc
leverése után sem csökkent a magyar liberális ellenzék
rokonszenve a lengyel ügy iránt. Ennek több oka is lehetett. Például
lengyel menekültek jelentek meg az országban, akiknek sorsában
a lengyel nemzet drámája öltött testet; de nagyon gyorsan
terjedt és közkézen forgott a lengyel emigráns vezetők köszönőirata
a magyar nemzethez is.
S volt a lengyel
esetnek figyelmeztető aktualitása is a magyarok számára. I.
Miklós orosz cár ugyanis 1832-ben felszámolta a Lengyel Királyságot,
s beolvasztotta azt az Orosz Birodalomba. Ennek tanulsága pedig
az volt, hogy nemcsak egy szabadságharcot lehet leverni, de egy
nemzetet, egy népet is büntetlenül le lehet törölni a térképről.
Anélkül, hogy Nyugat-Európa bármilyen formában felemelné ez
ellen a szavát. Főképpen ez a felismerés vezetett oda, hogy a
lengyelek tragédiája áthatotta a korabeli magyar költészetet
is, sorra születtek azok a költemények, amelyek a
lengyel–magyar sorsközösségre hívták fel a figyelmet.”
Zsille Gábor
|