2011.06.24.
Húsz éves a Budapest Táncszínház
Az újdonság még nem jelent minőséget
Földi Béla, táncművész, koreográfus, a Budapest Táncszínház művészeti
vezetője 1958-ban született Budapesten. Klasszikus balett-
és jazztánc-tanulmányait Budapesten kezdte, majd később Európa-szerte
folytatta azokat, több kurzuson vett részt, Olaszországban tanított
is. Mesterei: Jeszenszky Endre, Raza Hammadi. 1991-ben létrehozta
saját együttesét, a Budapest Táncszínházat, mely azóta is
Magyarország egyik vezető modern táncegyüttese. A Budapest Táncszínház
1999-ben elnyeri az egyik legrangosabb szakmai kitüntetést, az
Europ’PAS – díjat, 2004-ben pedig a Nemzeti Táncszínház Táncfesztiválján
a közönségdíjat.
Földi Béla művészeti
vezetőként, koreográfusként, és mindennapi gyakorló tanárként
dolgozik, s alkot a mai napig is, Magyarországon s külföldön
egyaránt. Színházi munkái mellett előszeretettel vállal
oktatást különböző tánckurzusokon. 1998 és 2010 között az
Oktogon Tánccentrumban tánctanár. Modern tánc óráit sajátos
ízzel keveri, a klaszszikus balett, a Raza Hammadi-féle jazz és
a Limon-technika elemeivel. Saját meghatározása szerint a stílus,
amit oktat, tudatos testképzés, energiai hatások és ellenhatások,
fizikai törvényszerűség az emberi fizikum, és a ráható
energiák között. Anatómiai ésszerűség, a táncos sokoldalúságának
és lehetőségeinek maximális kihasználásával.
Szakmai elismerései:
Magyar Köztársasági Érdemkereszt ezüst fokozata (2001),
Harangozó Gyula-díj(2002). Tevékenysége során olyan világhírű
magyar és külföldi koreográfusokkal dolgozott együtt, mint:
Frenák Pál, Juronics Tamás, Markó Iván, Berger Gyula, Raza
Hammadi, Séan Curran, Glenn van der Hof, Neel Verdoorn,
Marie-Laure Tarneaud, Amir Kolben, Joseph Tmim, Vassili Sulich,
Krisztina de Chatel.
Koreográfiái:
Spanyol nap, Utazások, Jazz caffé, Arcok, Egy kiállítás képei,
Emlékek a tükörben, Hófehérke, Metszetek, Bocs, Jazz Sekt, Évtized,
Kék rapszódia, Holle anyó, Bocs II., Chopin, Diótörő, Take
it easy, Gershwin - „A vér ritmusa”, Alice csodaországban,
Hommage á Bach, Mediterrán, „Lombik Projekt 2 és fél”, The
Time, Egyszer volt Budán kutyavásár, Koreográfus vallomások,
A fából faragott királyfi, Ötödik elem, Négy évszak, Egy kiállítás
képei,Hófehérke, Csokoládé.
–Kezdjük egy aktualitással: húszéves a Budapest Táncszínház,
aminek ön az alapítója. 1991-ben milyen ötlettől vezérelve
hozta létre ezt a társulatot?
– Meghatározó volt az életkorom: 1991-ben 33 éves
voltam, s mivel úgy gondoltam, hogy egész életemben tánccal, táncművészettel
szeretnék foglalkozni, ezért felvetődött a kérdés, hogyan
tovább? Hiszen a színpadi jelenlétből előbb-utóbb „kiöregedik”
az ember. Elég sokat koreografáltam is, így vetődött fel
bennem egy saját táncegyüttes létrehozásának az ötlete.
Sokat dolgoztam és tanultam Nyugat-Európában s úgy gondoltam,
az ott elsajátított tudást itthon hasznosítanom kéne.
– Tehát a társulat magánegyüttesként indult. Teszem fel: a táncosok
ingyen dolgoztak, de a rezsiköltséget, az esetleges bérleti díjakat
ki kellett gazdálkodni. Miből sikerült ehhez a pénzt előteremteni?
– Valóban
eleinte ingyen dolgoztak a táncosok. A táncművészetnek olyan
ágát hoztam haza, ami újnak számított. Így hiánypótlásról
volt szó. A személyemhez kötött mozgáskultúráról, szakmai
jelenlétről, koreográfiáról beszélhetünk. Sok tanítványom
volt és ők úgy gondolták: velem dolgoznak a jövőben. Az első
hat évben fizetés nélkül dolgoztak, én viszont a külföldi
munkáimból kapott gázsiból ki tudtam fizetni a próbatermet és
a járulékos költségeket. Kezdetben az anyagi helyzetünk határozta
meg azt, milyen darab jöjjön létre, s milyen kivitelezésben.
Addig nyújtózkodtunk, amíg a takarónk ért. Nem voltak óriási
díszleteink, hanem a tánccal fejeztünk ki mindent. Szerencsére,
egyik mesterem, Raza Hammadi már működésünk elején kisegített
minket produkciókkal, s nem kért mindezért pénzt.
– Tehát nem kellett ezekért jogdíjat fizetni.
– Nem csak erről van szó, hanem többről: a betanítást
is szívességből végezte Magyarországon, ami a repertoár színesedését
idézte elő. Alapító tagok közt volt Egerházi Attila is, akit
szintén koreográfusi gondolatokkal áldott meg a Teremtő. Így
eleinte hárman koreografáltunk.
– Mit kell tudni Hammadi mesterről?
– A legzseniálisabb táncosnak és tánctanárnak tartom.
Először Párizsban dolgoztam vele. Arab származású táncos,
aki már kétéves korától Franciaországban él. Pályafutását
meghatározta, mikor fiatalon egy művelődési házban találkozott
Matt Mattoxal. Mattox amerikai születésű jazz-táncmester volt,
aki New York-ból Londonba költözött, s onnan 1975-ben Párizsba.
Amikor Mattox elhagyta Párizst, Hammadi vette át az együttes irányítását,
s azóta is tanít mestere stílusára ötvözve. Hammadinak
Franciaországban sok előítélettel kellett szembenéznie, nem
csak származása, hanem a Jazzart együttes miatt. Ha valaki,
akkor én tudom, Hammadit nem lehet beskatulyázni, de mégis azt
tették vele. A francia kultúra komolyan meghatározza magát az
amerikaival szemben, s Hammadi a jazz szó miatt hátrányba került.
Ettől függetlenül ma már két iskolája van, és tanítványai
is – mint jómagam Európa-szerte
továbbviszik módszereit.
– Ön egyben az együttes producere is? Hiszen – csúnya, gazdasági
szóval élve – el is kell adni a produkciókat.
– Az első időben
valóban személyes kapcsolataim határozták meg azt, hova vigyük
előadásainkat. Az elmúlt húsz évben aztán ez a folyamat fejlődésen
ment keresztül. Természetesen minél több lehetőséget kaptunk
itthon és külföldön, annál jobban inspirált az minket.
– Tudom, hogy előtte több nyugati kurzuson vett részt. A külföldi
receptet egy az egyben lehetett nálunk is alkalmazni?
– Csak bizonyos dolgokat lehet átvenni egy másik kulturális
környezetből. Amikor külföldön újat tanulunk, akkor azokat többször
hasonlítjuk a hazai módszerekhez. Én nem így tettem, hanem
teljes mértékben törekedtem az adott nyelv, gondolatiság és tér-testhasználat
elsajátítására. Magyarországon ráadásul kimaradt hozzávetőlegesen
50 év a tánc fejlődésének európai folyamatából. A
rendszerváltás óta tanuljuk a demokráciát Nyugatról, – jól,
vagy rosszul. Természetesen ebben a demokratikus fejlődésben
nagyon fontos szerepet kell kapnia a nemzeti identitásnak, de ha
elmegyek Nyugatra tanulni, s itthon a kint elsajátítottakat le
akarom fordítani, abban nem mindig meghatározó a kulturális gyökérzet.
Amit én, s mi alkotunk, az az egész emberiség kultúrájának a
része. Érdekesség, hogy amíg kulturális szinten érthető,
hogy nálunk miért maradt fenn a klasszikus balett, az moszkvai
viszonylatban már nehezen „megfogható”. A klasszikus balett
XIV. Lajos udvarából származik– a felső tízezer kultúrájához
tartozott. S tán egészen a mai napig az is maradt. Oroszországban,
miután legyilkolták a cári családot, viszont a proklamált
nagy egyenlőségiesdi mellett megmaradt a klasszikus balett királylányokkal,
hercegekkel a színpadon. Olyan erős volt a klasszikus balett iránti
vonzalom, hogy nem tudták azt kiirtani, de a mögöttes ideológiát
nem bírták megtalálni hozzá. Ez az egész
ambivalens…Magyarországon, mikor elkezdtem a szakmát, a táncélet
nagy részét a klasszikus balett adta, s csak töredékét a néptánc
kultúra. A néptáncot meghagyták „dísznek” a hatalomban lévők,
majd később a népzene -és tánc a táncház-mozgalom megerősödésével
egyre nagyobb teret nyert. Hála Istennek felismerték a néptáncban
rejlő gazdagságot. S mára a néptánc-kultúra elérte a színpadokat.
– Magyarországon tehát ön csak klasszikus balettot tanult?
– Nem csak azt, hanem jazz-t is, hála mesteremnek,
Jeszenszky Endrének. Nála az alap a klasszikus balett volt, de már
másfajta gondolatiság jellemezte. A testtel sok mindent ki lehet
fejezni, nem csak egy cselekményes balettet. Egy-egy gondolatot
is képesek vagyunk a közönség felé közvetíteni, ami lehet
annyira értékes, mint egy történet eltáncolása. Lehet, hogy
csak egy-egy életérzést kell felvázolnom és a közönségre
hagyni, hogy előképzettsége és élete tükrén át értelmezze
az adott előadást. Nem muszáj szájbarágósan elmondani nekik
a történetet.
– Nehéz volt kezdetben a klasszikus baletthez hozzászokott közönséggel
való újfajta kommunikáció?
– Nem egyik pillanatról a másikra jelent meg a modernség
a tánckultúrában. Ebben az úttörő Jeszenszky Endre volt, aki
jazz-balettet vitt színre. Akkor már „más szelek fújtak”;
Musicaleket mutattak be, s megalakult a Rockszínház. Ebben a változó
világban mi pont jól illeszkedtünk bele, ám a struktúra hiánya
hátrányt jelentett.
– Tudtommal kivétel nélkül modern táncműveket adnak elő. Ami 20
évvel ezelőtt modern volt, az most is az? Gondolok arra, hogy a
jazz már-már klasszikusnak számít.
– Ez így van…Engem ráadásul a szakma konzervatívnak
is tart. Húsz év alatt sokat változott a világ. Felütötte
fejét Európában és nálunk is az alternatív mozgásszínház.
Magyarországon is összekeverik a kortárs táncművészetet az
alternatív csoportokkal. Két évtized alatt jó és rossz dolgok
is történtek a hazai táncéletben. Nagyon sokszor azt is táncnak
nevezzük, amiből hiányzik az az érték, és az a munka, amivel
én a táncművészetet meghatároznám.
– Említette, hogy megjelentek az alternatívok. Virágozzák hát
minden virág? Döntsön a néző?
– Ez nem biztos, hogy jó folyamat lenne. A gazdaságban
is sokat lehetett hallani, hogy majd dönt a piac. Ez hamis kép:
a piac nem dönt. Nagyon fontos a néző véleménye, de mégiscsak
szükséges a gondolkodó ember, aki bizonyos értékek mentén irányít.
Ezek számomra olyan isteni értékek, melyek az emberekről szólnak.
Meg kell tudnom határozni azt, hogyha valamit a nézőknek
bemutatok, azt miért és hogyan, mi célból teszem. Ezeket a céloknak
pedig értékek mentén kell kialakítani. A sikeresség, az újítás,
a polgárpukkasztás még önmagában nem értékhordozó. Attól,
hogy valami meghökkentő, még nem biztos, hogy tartalmas.
– Elképzelhető, hogy azért is idegenkednek többen a kortárstól,
mert az új nem jelent egyben minőséget is?
– Ez lehet az egyik oka. A mai világ sikerorientált, és
sokan kihasználják azt: ami új, az biztos teret kap a médiában.
Ez rossz hatással van nem csak a művészetre, de az egész társadalomra
is.
– Az előbb kifejtett gondolatok megfogalmazódnak a társulati beszélgetésekkor
is? Gondolom nem csak a próbákon, előadásokon vannak együtt.
– Mielőtt erre az interjúra jöttem, a próbateremben a
csoportszerveződés két módozatáról beszélgettünk. Az
egyik, az egészséges az, mikor az életfelfogás, – az, hogy
milyen értékek, identitás mentén élem az életem – hoz össze
embereket. A másik, mikor a pénz diktál, és csak az köt össze
egy társulatot. Ezek a pénzért alkalmazott csoportok. Az utóbbi
tőlem nagyon távol áll. Mi sokat beszélgetünk a körülöttünk
zajló eseményekről, mert életfilozófiánk alapjaiban hasonló.
– A Budapest Táncszínházban tánckurzusokat is tartanak. Az utánpótlás
neveléséről van szó?
– Csak részben. Emellett komolyan hiszem azt, hogy a mozgás
kihat az egészségünkre. S ekkor az sem mindegy, milyen zenével
„vegyítem” mindezt. Meg kell találni a megfelelő zenét, és
akkor testünk és lelkünk is felüdül. Ezt az üdítő érzést
sok amatőr is megtalálja nálunk. A mindennapi teendők elvégzése
mellett maga a tánc jobb, lelkileg gazdagabb emberré formálja
az adott személyt. A tánc, a közösségi élmény, a küzdőszellem
mind pozitívan befolyásolják az ember szellemiségét. Mi népzenét,
jazz-t, klasszikust is használunk – és ez a gazdag zeneválaszték
is frissítően hathat.
– Ezen kívül egy alkotói folyamatról is szó lehet a mester, a
koreográfus irányítása alatt. Ma mintha több emberből kiölték
volna az alkotás iránti vágyat.
– Nálunk él ez a vágy, hiszen darabokat hozunk létre,melyeket
előadunk a színházakban. Az más kérdés: egy –egy táncos
milyen fejlődésen megy keresztül, és az egyéniség miként szüli
meg a saját darab létrehozásának az igényét. Ha én hozom létre
a darabot, akkor is egy összmunkáról van szó. Betanítom a
koreográfiát a táncosnak, a táncos azt felviszi a színpadra
és mindez az előadói művészetben teljesedik ki. Ha azt nézzük,
hogy az elmúlt 20 év alatt kineveltem hat együttesvezető-koreográfust,
az már arra utal, hogy az itteni mindennapi munkafolyamat milyen
kedvező hatással van az emberekre. Egerházi Attila, Barta Dóri,
Lakatos János, Zahár Lóránt mind tanítványaim voltak, s most
együttesvezetők. Egyiküket sem koreográfusnak oktattam, de az
itteni légkör, a munkarend, alkotásra inspirálta őket.
– Az említettek a Budapest Táncszínházban a segédei voltak?
– Több alkotási metódus létezik. Ma egyre nagyobb
divat az egyéniségre épülő improvizációs alkotás. Sok
koreográfus úgy dolgozik, hogy feldob egy ötletet, ami mentén
improvizáltatja a táncost. Mi hosszú ideig nem így dolgoztunk.
Megvolt a koncepció, kimondta a koreográfus, mit kell csinálni.
Ez sem egyéniségmentes irány, mert a koncepció a „táncos
testén” egyénivé válik. Az utóbbi években mi is használjuk
az irányított improvizációt. Mindkét módszer jó, de én azt
mondom: a táncművészetben mégiscsak él a tudomány, ami több
generáció tudásából, munkájából áll össze. Ezt a tudást
pedig nem szabadna semmisnek venni, hanem meg kell tartani, és
ami új és értékes, azzal kiegészíteni. Óriási hiba, mikor
arról beszélünk: itt a szabadság, és mindent megtehetünk, s
közben eltaszítjuk azokat az értékeket, melyek mentén jól működik
a világ.
– Ha egy házépítésnél a kőműves nem a hagyományok mentén
dolgozik, akkor igen nagy baj lehet.
– Talán emlékeznek az olvasók a Mekk Mester rajzfilmre.
Egyik epizódban a kecske tartotta a ház tetejét, s mondták
neki a többiek: mester, nem az alapoktól kéne kezdeni? Erre a válasz:
dehogy, ti majd a tető alá építitek a házat. Sokszor azt érzem,
ilyen magamutogató Mekk Mesterek szerepelnek szinte mindenhol, a
médiában, s azt hangoztatják, a legfontosabb az egyéniség. Ezért
okosan kell bánni az ősök tudásával, ha az értéket hordoz.
– Az utánpótlást azért kérdeztem, mert a balettban pl. egy 40 éves
már idősnek számít, akár a fociban.
– A fizikum meghatározza ezt. Tudjuk, hogy bizonyos életkorban
az izmok jobban fejleszthetők. Minél előbb kezdjük el a táncolást,
annál jobb eredményt érünk el fizikailag, ám mentálisan már
nem biztos. Ha valaki nyolcévesen táncolni kezd, s mire tudatára
ébred mit is csinál, lehet, hogy rájön: nem is ez az életcélja.
Ezért a legjobb, ha a tudat, a lélek és a test együtt fejlődik.
Én tizenkilenc évesen kezdtem el táncolni, egy tudatos döntés
alapján. Viszont szembesülnöm kellett azokkal a fizikai, anatómiai
korlátokkal, melyeket ötször annyi munkával tudtam lebontani,
mint a nálam fiatalabbak. Jelenleg 53 éves vagyok, s ha kéne, még
tudnék színpadon is táncolni. Tehát a lényeg, hogy a belső
hajtóerő működjön. Több külföldi neves táncegyüttes
dolgozik 30-40 éves művészekkel, a hazai gyakorlat szerint
pedig 20 és 35 év között dolgoznak igazán aktívan a táncosok.
– Mennyi időt vesznek el önöknél egy táncos életéből a próbák
és az előadások?
– Szinte az összes időt…Nekünk még akkor is oda kell
figyelni fizikumunkra, erőnlétünkre, testi-lelki egyensúlyunkra,
mikor nem próbálunk, s nem vagyunk a színpadon. Nem mindegy mit
sportolunk, nem mindegy mit eszünk. Naponta hat órát dolgozunk
a próbateremben, de a nap többi részében is felelősen kell
viselkednünk. Előadások előtt pedig szinte egész nap
gyakorolunk.
– A Budapest Táncszínház székhelye Ferencváros ún. depó-részén
található, nem messze a Soroksári úttól. Mióta próbálnak
itt?
– 2010. áprilisától béreljük ezt az ingatlant. Tavaly
év elején találtam rá erre a helyre és a szerződés szerint
béreljük azt a helyiséget, amit öt éven belül meg kell vennünk.
Három hónap alatt sikerült az eredetileg csupán négy falból
álló nagy épületben létrehozni egy olyan próbatermet, ami
alkalmas arra, hogy táncszínházunk követelményeinek
megfeleljen.
– A közönségről, a táncosokról már esett szó. A szakma hogyan
fogadta az együttes létrejöttét? Nem voltak irigyek, gáncsoskodók
?
– Nagyon érdekeset kérdez…A Budapest Táncszínház
folyamatos anyagi problémákkal küzd. Az elmúlt tíz év alatt
az a három együttes, mely ugyanúgy fajsúlyos kortárs táncokat
ad elő, szinte velünk egyidőben alakult, hozzánk hasonló létszámmal
dolgozik, velünk egyazon támogatási kategóriába lett
besorolva, 3-400 millióval kapott többet a központi költségvetésből,
mint a táncszínházunk. Ez érthetetlen számunkra. Amikor mi
alakultunk, létezett a négy nagy társulat: az operaházi, a
szegedi, a győri és a pécsi balett. Ezen kívül ismertté vált
a Bozsik Yvette Társulat, alakult a Közép-Európai Táncszínház
és Frenák Pál társulata. Tehát akkor összesen nyolc együttesről
lehetett beszélni, ma pedig
160 a
regisztráltak száma. A külföldi táncéletben pedig a
rendszerváltáskor alakult együttesek közül Frenák Palié és
az enyém van jelen.
– Tehát a mindenkori kulturális kormányzat nem tekintett a külföldi
sikerekre?
– 2001-ig súlyos anyagi problémákkal nem kellett
szembesülnünk, azóta viszont folyamatosan. Támogatottságunk
megítélése, minősítése olyan kurátorok kezébe került,
akik nem igazán kompetensek ebben, és finoman szólva, nem is
rajonganak értem. Nem szívesen mondom ki az irigység szót, de
bizony inkább velem van bajuk a kurátoroknak, mint a Budapest Táncszínházzal.
– Beszéljünk kellemesebb témáról. November 11-én a Fesztivál Színházban
mutatják be a születésnapi előadásukat, a Lélekmorzsákat.
Azt olvasom, hogy „a nagyszabású, egész estét betöltő mű
részleteiben elmélkedik arról a metamorfózisról, amely a
kreativitás és az idő közös erőfeszítéseként formálja az
embert.” Kifejtené ezt köznapi nyelven is?
– Ez lesz az idei évad utolsó születésnapi ünnepsége.
Pont arról szól ez a szöveg, amit az alkotással kapcsolatban
mondtam. Beiratkozik valaki hozzám, felvételt is nyer, és tíz
év alatt átváltozik a munka, a gondolatok és az előadások által.
Egy táncot szerető fiatalból gondolkodó, alkotó koreográfus
lesz. Olyan művész, aki megérti, azzal az eszközzel, ami a
teste – ez más művészeti ágban az ecset, vagy egy hangszer
– szólni képes az emberekhez és közölni tudja gondolatait.
Így válik az idő és a munka által egy másik emberré.
– Ebben a produkcióban az eddigi 20 év előadásaiból is lesznek részletek?
– Igen, s azt szeretném, hogy azok, akik az én iskolámból
kerültek ki, s ma már koreográfusok, alkotnának egy-egy
jelenetet. Ez a húsz év nagy idő, s nem mindegy, hogyan jutnak
el a kis lélekmorzsák a nézőkhöz. Mivel nem tudom hónapra
pontosan meghatározni azt, hogy mikor alakultunk, így kitaláltuk,
hogy egész évben ezt a kerek évfordulót ünnepeljük. Az elmúlt
két évtized repertoárjából akarunk visszahozni darabokat.
Hiszen felnőtt már egy olyan közönség, ami nem látta a régi
produkcióinkat. Nyugat-Európában a régi, sikeres darabokat
repertoáron tartják, ami nagyon jó módszer, így 20 év fejlődését
láthatja a néző három darabon keresztül. A hazai finanszírozási
metódus miatt viszont csak új bemutatókra lehet pályázni. A húszéves
születésnap pedig egy remek alkalom arra, hogy visszanyúljunk a
régiekhez. Márciusban kezdtük el ezt a felújító munkát, és
minden hónapban egy-egy régebbi darabot veszünk elő.
– S ezeket hol mutatják be?
– A Nemzeti Táncszínházban.
– Vidékre nem is hívják az együttest?
– Szinte egyetlenegy pesti együttes sem jár vidékre, s
ennek anyagi akadálya van. Fájdalmas, de többet játsszunk külföldön,
mint vidéken.
– Ön dönti el, hogy melyik zeneszerző művére készít koreográfiát?
– Többfajta módja létezik a koreográfiának. A
legjobb, mikor létezik egy gondolat, amit meg akarok osztani másokkal,
s ahhoz keresek, vagy íratok zenét.
– Az utóbbi gyakran megesik?
– Nem is egyszer. Mondok egy példát: a reneszánsz évben
a Művészetek Palotájában egy Mátyás király-mesét, az
Egyszer volt Budán kutyavásárt adtuk elő. Ebben a műben meg
kellett jelennie a reneszánsz zenének, de tudtam, hogy egy órán
keresztül azt hallgatnia a gyerekeknek unalmas lehet. Ezért
olyan zenét írattam, ami ötvözi a mai világ hangulatát a
reneszánszéval. Olyan is előfordul, hogy rátalálok egy zenére,
pl. a Kék rapszódiára, s abból indulok ki: mit mond számomra
ez a melódia. Néha megrendelésre, személyre szólóan is
dolgozom, és ilyenkor kötött a kezem. Így 2000-ben az Operaházban
koreografáltam a március 15-ei állami ünnepséget.
– Ha már a zenénél tartunk: régebben a zene, tánc, ének együvé
tartozott. Ha egy kisgyermek énekel, kicsi fiamon is látom,
tudattalan mozog is a dallamra… Mikortól jár külön utat a tánc
és a zene?
– Igazából sosem járt külön utat. Arról van szó,
hogyha meghallunk egy szívhez szóló dallamot, akkor legszívesebben
táncra perdülnénk, mozognánk rá, de nem tehetjük a civilizációs
normák miatt. Testünk nem mozog, de szinte teljesen átadjuk
magunkat a zenének, és „sejtjeink táncolnak”. A tánc közben
tér nyílik meg, gondolatok suhannak át előttünk, emlékek törnek
a felszínre. Ez az a genetikai kód, ami benne van a gyerekben, s
később a civilizáció korlátozza.
– Sokan beszélnek a tánc gyógyító erejéről mentális értelemben
is.
– Az elmúlt húsz évben többször megtörtént, hogy
bejött hozzám egy zárkózott, kövérkés kislány, s kitartásának,
a pedagógiai módszernek és a táncnak köszönhetően
felszabadult a gátlásai alól, és ügyesen kezdett el mozogni.
Nagyon büszke vagyok arra, hogy az egyik ilyen lány a Pető Intézet
konduktora lett, de még így is visszajár hozzánk. Remekül
megtanult kommunikálni, személyisége pozitíve megváltozott,
és kiirtotta belőle a tánc a kisebbrendűségi érzést.
– Említette a gyerekeket. Több gyerekeknek szóló darabjuk van?
– Nagyon fontosnak tartom, hogy eljussunk a gyerekekhez
is. A miénk az első magyar kortárs táncegyüttes, ami
gyerekdarabot mutatott be. Ez nem világraszóló unikum, mert láttam,
hogy Nyugaton ez bevett szokás. A gyerek így minél előbb
megismeri a non-verbális kommunikációt, és a tánc látványától
gazdagodik a vizuális érzékenysége. Az is lényeges szempont,
hogy ezek a kicsinyek adják majd a táncszínházak értő felnőtt
közönségét.
– DVD-k jelentek meg az együttesről?
– Annak idején a Mátyás-meséről készítettünk egy
profi kiadást, de, bevallom, nem sok anyagi hasznunk származott
belőle, így most a 20. születésnapra nem is készítünk, mert
nincs meg rá a már említett okok miatt az anyagi fedezet. Promóciós
DVD-ink léteznek, de ma több darabunkból láthatók részletek
különböző honlapokon, s ez is segít a reklámozásban.
– Néztem az interneten az egyik produkciójukat, és nem is értem,
miként lehet önt konzervatívnak nevezni. Én egy egészséges
modernséget látok a munkájában.
– Ha azért vagyok konzervatív, mert nem hiszem el, hogy
a semmire lehet építkezni, és az elődök tudását nem dobom a
sutba, akkor vállalom.
Medveczky Attila
|