2011.05.06.
Ne eszközként használják a színészeket
Boros Zoltán színművész 1969-ben született Budapesten. Gyerekszínészként
több tévéfilmben szerepelt, a pályán maradt, Kazán István
és Szinetár Miklós osztályában tanult és az 1992/93-as évadban
diplomázott a Színház és Filmművészeti Főiskolán. Még főiskolásként
vendégként fellépett a Vígszínház produkcióiban. Ezt követően
az Arany János Színházban játszott, s közben a Vidámszínpadon
is fellépett. Majd vidékre, a Soproni Petőfi Színházhoz szerződött,
ahol 2002-ig játszott. Egy rövid ideig „szabadúszó” volt,
majd a Turay Ida Színház szerződtette. Jelenleg ismét a
Soproni Petőfi Színház tagja és vendégművésze a Turay Ida
Színháznak. Állandó munkatársa a Budapest Táncszínháznak,
ahol dramaturgként, segédrendezőként és színészként is
dolgozik.
Főbb szerepei: Aljósa (Dosztojevszkij: Karamazov testvérek), címszerep
(Tamási Áron-Pozsgai Zsolt: Ábel), Moska (Ben Jonson: Volpone),
George (Steinbeck: Egerek és emberek), Hadközeg (Kiss József:
Az angyalok nem sírnak), Dusanya (Csehov: Cseresznyéskert), Kömény
Móka (Tamási Áron: Az énekes madár), Cyril Overtone (Edward
Knoblock: A faun), Roy (Neil Simon: A furcsa pár), Ádám(Molnár:
Játék a kastélyban), Scanlon (Dale Wassermann: Kakukkfészek),
Baradlay Jenő (Jókai: A kőszívű ember fiai), Nagy úr (Móricz:
Légy jó mindhalálig), Kálmán (Csíky Gergely: A nagymama),
Ozzy, Óz( Albert Péter: Óz).
Szerepelt – többek
közt – a Szeleburdi családban, a Családi kör több epizódjában,
a Kossuth vagy Széchenyi? és A nagy hal tévéfilmekben.
2001-ben megkapta
a Pro Kultúra a Soproni Színházért gyűrűt.
-Május 9-én mutatják be a Soproni Petőfi Színházban az Óz című
mesejátékot. Az alcím: viharos álom, sok zenével. Tébi Márta
színésznő – akit már lapunk bemutatott- játssza Dorkát, ön
– az előadás rendezője – pedig Ózt, és Ozzyt, a postás bácsit.
Mennyiben tér el ez a darab az ismert mesétől?
–Óz története nagyon hálás, így az országban számtalan
helyen játsszák. Mi egy teljesen rendhagyó előadást viszünk
színre, a történet alapja megmaradt, a főszereplők viszont más
nevet kaptak. Dorkának hívják nálunk Dorothyt, Pléhpofának a
Bádogembert, az Oroszlánt Félős Sörényesnek és Szalmababának
a Madárijesztőt. A darab szerint Dorka szüleinek messzire, a
keleti partra kellett menniük munkát keresni. Kislányukat erre
az időre Anry bácsi és Émy néni gondjaira bízzák, így most
náluk él egy farmon, Kansasban. Émy néni, aki a darab elején
babusgatja Dorkát, Szalmababaként jelenik meg később az álomban,
Anry bácsi lesz a Pléhpofa, Leon, a bozontos hajú szomszéd úri
fiú pedig a Félős Sörényes. A postást, Ozzy bácsit, akitől
Dorka állandóan várja, hogy szüleitől levelet kapjon, pedig
Ózként láthatjuk viszont az álomban. A jó boszorkány Dorka
tanítónője, a rossz pedig a szomszédasszony. Ők mind
megjelennek Dorka születésnapján, de az ünnepségnek egy közelgő
vihar vet véget, és elkezdődik egy különös, varázslatos álom.
–Nehezebb gyerekeknek, mint felnőtteknek játszani?
–Alapvetően azokat a gyerekelőadásokat szeretem,
amelyekben nem nézzük butának a célközönséget, nem gügyögünk
nekik. Úgy kell nekik játszani, mintha felnőtteknek, sőt
kimunkáltabban, s ügyelni kell arra, ne hibázzunk a színpadon.
Míg a felnőtt közönség sokszor elnéz egy-egy bakit, néha át
is siklik felette, addig a gyerek azonnal felszól a színpadra,
ha észreveszi. A gyerek hála Istennek nem olyan udvarias, mint a
felnőtt, s így ha nem köti le a darab, akkor unalmában társaival
beszélget, hangoskodik. Ezzel jelzi a rendező felé, hogy nem
tudta figyelmét a színpadra irányítani. Ez az Óz inkább egy
verbális darab, kevés cselekménnyel, ezért sok zenével dúsítottuk
fel. A gyerekek figyelmét ezen kívül pedig kis játékokkal,
mondhatni bohóctréfákkal is fenn szeretnénk tartani.
–Ön is dramatizálta a mesét?
–Nem, hanem egyik kedves barátom, Albert Péter feldolgozására
épül a darab. Az ő szövegkönyvét húztam meg annyira, hogy
ne lépje túl ez az egy részes darab a 70 perces időkeretet,
tehát ne lanyhuljon a figyelem. A gyerekeknek szóló színvonalas
előadásokkal pedig a jövő értő közönségét neveljük.
–Többször játszott mesejátékokban?
–Főleg az Arany János Színházban. Több ún. hős
szerepet osztottak rám. Nem vagyok magas ember, s milyen érdekes:
az alacsony rendezők hős-ideálja is alacsony. Így fiatal színészként
az összes hős szerepet nekem kellett eljátszanom. Talán
furcsa, de nem igazán szerettem ezt a szerepkört. Hősöket játszani
kissé unalmas, s nem jelent akkora kihívást, mint egy jó
karakterszerep megformálása. Szerencsémre a Vidám Színpadon már
karaktereket kellett alakítanom.
–Érdekes, amit mond, azt hittem, minden színésznek az az álma,
hogy hőst alakítson. Önnek ez túl sablonos dolog?
–Bizonyára ez színésztől és rendezőtől is függ.
Amikor hőst játszottam, akkor is megpróbáltam rendezőim segítségével
az alak emberi oldalát bemutatni, és nem csupán a szépségét,
s jó kiállását – több, kevesebb sikerrel.
–Maradjunk a jövő közönségénél. Sokan panaszkodnak arra: egyre
kevesebb fiatal jár színházba, s ha mégis, akkor inkább
musicalekre.
–Színész barátaimmal többször beszélgettünk arról:
nagyon borúlátóan látjuk a jövőnket. Nem csak a miénket,
mert csak apró fogaskerekek vagyunk egy gépezetben, hanem az egész
színházi világét. Több fórumon lehet olvasni a válság
miatt várható megszorításokról. Ezek természetesen a kultúraközvetítő
intézmények működésére is kihatnak. A soproni színház is
kevesebb költségvetésből gazdálkodik, szerencsére igazgatónőnk,
Darvasi Ilona mindent megtett és megtesz annak érdekében, hogy
fennmaradjon a színház, és ha kevesebb pénzből is,de színvonalas
produkciókat mutassunk be a város műértő és színházszerető
közönségének. Azt viszont nem tudom, mit hoz a jövő, s ez
nyugtalanít. Fővárosi kollegáim fizetése nem emelkedett az
elmúlt évtizedben, s most még annál is 20-30%-kal kevesebbet
keresnek. Pontosan tudja mindenki, azóta mekkora méretű infláció
volt, s mit érnek ezek a bérek. A színészek pedig megélhetésük
miatt túlterheltek. Mindez egy hosszú folyamat következménye.
–Vendégművésze a Turay Ida Színháznak. Itt is érezhetőek a
gazdasági gondok?
–Ez a színház remekül üzemel, és sikeres darabokat játszik
az ország oly településein is, ahová a fővárosi színházaknak
anyagilag nem éri meg lemenni, vagy pedig nem tartják lényegesnek
a vidéki közönség kiszolgálását. A Turay Ida Színház
viszont éppen azért alakult, hogy színvonalas produkciókat
vigyen le a kisvárosokba is. Ott is élnek színházszerető, a
szépre és az igazra szomjazó emberek, s az ő kulturális igényüket
is ki kell elégíteni. Mostanra gazdasági okok miatt leszűkült
a befogadó játszóhelyek száma, s ez azzal jár, hogy a
megmaradtakra sokkal több produkciót kell levinni. Annak idején
évadonként 3-4 bemutatónk volt, s ez a szám optimális, mert
emellett mindenkinek jutott ideje a családjára, s a kapott gázsiból
meg tudott élni. Feleségem Borbély Kriszta, színésznő, táncosnő,
koreográfus, neki az Óz lesz a kilencedik bemutatója, míg
nekem a hetedik. Tehát egyik darabot követi a másik, ami pszichésen
is ártalmas; sokkal kevesebb időnk jut egymásra, a családra.
–Akkor szinte csak a színházban látják egymást?
–Hála Istennek, nagyon sok darabban játsszunk együtt.
Közösen utazunk le a vidéki fellépésekre, sőt nem is
kettesben, hanem sokszor hármasban, mert van egy négyéves kislányunk,és
75 éves édesanyám az egyedüli segítségünk. Így Boros Borka
Vilma igazi színházi gyerek lett, otthonosan mozog a kulisszák
mögött. Sőt! A Nyírő Bea színművésznő által rendezett
Csipkerózsika előadásban szerepet is kapott. Ő játssza a
gyermek Csipkerózsikát. Talán Ruttkai Éva volt az, aki ilyen
fiatalon szerepet kapott, mikor azt kellett mondania:
„parancsolj tündérkirálynőm”.
–Izgult a kislány a színpadon?
–Dehogy! Ő még nem érzi az egész súlyát, és nincs
is lámpaláza.
–Ő már biztos, hogy színházszerető ember lesz. Mi a tapasztalata,
a soproni fiatalok, középiskolások mennyire vonzódnak a színházhoz?
–Nemrég volt egy nagyon sikeres produkciónk, az Ádámok
és Évák ünnepe. Ebben soproni iskolák mutatták be Az ember
tragédiáját. Az egyes színekben más-más iskolák diákjai léptek
színpadra. Célunk pedig: az ifjúság bevonása a színházi,
irodalmi munkába, és a majdani értő közönséggé nevelése.
A színház megismerhet sok tehetséges fiatalt, a fiatalok pedig
a színház világát. A diákok továbbfejleszthetik a magukban
hordozott értékeiket, adottságaikat. Ez az országos kezdeményezés
Szolnokról indult el, s nálunk 240 gyerek játszotta el a Tragédiát.
A díszleteket, jelmezeket is az iskolák készítették el. Nyírő
Bea művésznővel pedig segítettük a gyerekek munkáját.
Eleinte mi jártunk ki az iskolákba, majd a főpróbahéten színpadra
állítottuk ezt a darabot. Azért is büszkék vagyunk erre a
produkcióra, mert csapatokat kovácsolt össze. Természetes,
hogy egy városban az egyik gimnázium rivalizál a másikkal, itt
viszont a csapat-és műhelymunka révén új barátságok szövődtek.
A diákok fegyelmet tanultak, mert csak úgy lehet színházban
dolgozni, ha elfogadunk egy hierarchikus rendszert. A gyerekek
pedig lelkesítettek és a hitnek egy kis szikráját villantották
elém: talán mégis érdemes játszanunk, van értelme a munkánknak.
–Egy profi színészben nagyobb drukk munkálkodik az előadások előtt,
mint egy amatőrben, vagy egy gyerekben?
–Más nevében nem nyilatkozhatom, de az idők múlásával
egyre jobban izgulok. Egy kezdő színészben ott munkál az, hogy
ő mindent könnyedén el tud játszani. Legalábbis ebben bízik.
Bátorsággal, elszántsággal és jókedvvel lép minden este a
színpadra. Én már nem tartozom ehhez a generációhoz, nekem már
meg kell felelnem nem csak a vezetőségnek, a közönségnek, de
saját magamnak is. Köszönöm a Jóistennek és igazgatóimnak
is, hogy remek szerepeket adtak nekem. Az Arany János Színházban,
és a Soproni Petőfi Színházban – atyai jó barátom Mikó
István igazgatása alatt is – jelentős feladatokkal láttak
el. Amire különösen büszke vagyok az a Volpone Moskája. Színpadra
léptem, mint a Karamazov testvérek Aljósája, Tamási Áron Ábelje,
később pedig Regős Bendegúz az Indul a bakterházból. Régebben
még arra is volt időnk és energiánk, hogy Tác-Gorsiumban a Pécsi
Ildikó által szervezett és rendezett nyári játékokon is fellépjünk.
Ezért számszerűen nem is tudnám megmondani, mennyi darabban játszottam.
–A színész, a művész szülők hogyan fogadnák, ha lányuk 14 év
múlva bejelentené, színésznő szeretne lenni?
–Kissé borúlátó vagyok. Ez furcsa, mert Thalia papjának
talán nem kéne azt mondani: nem is biztos, hogy 14 év múlva
lesz templomunk. De nem mondhatok mást. Nagyon drukkolok a
mostani kormányzatnak, hogy ebből a bajból kivezessenek minket.
Bizonyára ebben az újságban többen is nyilatkoztak már a következőről,
de nekünk színművészeknek minden lehetséges fórumon szólnunk
kell arról: abszurdum, hogy sorozatsztárok, celebek, értékeket
nem hordozó emberek veszik el a kenyerünket. A színészet egy
szakma, hivatás. S most a diplomás színészek sorban állnak a
színházak előtt, hogy foglalkoztassák őket, mert nem egyszer,
a nagyobb bevétel miatt az igazgatók celebeket szerepeltetnek. Régen
a film emelte a színészeket sztárokká. Ma nincs magyar film, a
színészek nem járnak be valóság show-ba, hanem néha főzőcskés
műsorokban láthatjuk őket. Kiváló színészek kénytelenek
elmenni ilyen műsorokba, mert tudják: ha a pletykalapok nem írnak
róluk, akkor kikerülnek a köztudatból. S így nem lesz munkájuk,
nem tudják kiegészíteni nyugdíjukat, tehát nem tudnak megélni.
Senki se gondolja tehát , hogy valódi színművészek jó
kedvvel mennek be ilyen műsorokba. Az is igaz, hogy néhány
kollegámnak az a fontos, állandóan beszéljenek róla. Arra
viszont büszke vagyok, hogy eddig kereskedelmi televízióban nem
szerepeltem. Visszahúzódó természetű ember vagyok, ez bizonyára
meglepi azokat, akik jókedvű embernek hisznek. Nyilatkozni sem
szeretek, ha lehet, kerülöm az interjúkat.
–Velünk miért tett kivételt?
–Mert olvasom a Magyar Fórumot, több kedves és általam
tisztelt kollegám nyilatkozott benne. S azért is, hogy felhívjam
a színésztársadalom jelenlegi helyzetére a figyelmet. Utána
nem kell sokat beszélni, hanem harcoljon mindenki a jó célért
saját „fegyverével.” Nem is szeretek általánosságban
magamról szólni, befelé fordulós, szemérmes típus vagyok.
–De nem jobb, nem egészségesebb, ha kibeszéli azt, ami bántja?
–Családi és baráti körben ezt megteszem, de senkit sem
akarok feleslegesen terhelni a gondjaimmal.
–Elég szomorú, hogy egy negyvenegynéhány éves művész így látja a
világot. Idősebbek panaszkodnak így.
–Nem hiszem, hogy a helyzet felismerése korhoz kötött.
Keserédes humorral így fogalmazok: egy 60-70 éves művésznek
van múltja, de nekem nem biztos, hogy van jövőm. Jövőképek nélkül
viszont nagyon nehéz élni. Ezért tartom lényegesnek az országban
bekövetkezett politikai változásokat. Remélem, ezt majd a
kulturális is követi. Ennek be kell következnie, mert az utolsó
órában vagyunk. Drukkolok a pályakezdőknek, de ne érezze magát
egy 50 éves tehetséges ember csupán kora miatt feleslegesnek.
–Ha már a fiatalságot említettük: szerepelt a Szeleburdi családban.
–Hogyne, hiszen gyerekszínészként kezdtem a pályám,
Palásthy György több filmjében szerepeltem. Szinte tízéves
korom óta filmezek, szinkronizálok. Az 1980-as Szeleburdi család
volt az első filmem, de már előtte láthattak a nézők a Családi
kör –sorozatban. A gyerekszínészségből lettem felnőtt
gyerekszínész.
–Ezt hogyan értsük?
–Gyermeki mivoltomat megőriztem valahol belül. Így fel
tudok menni a színpadra és Regős Bendegúzt olyan gesztusokkal
játszom el, hogy az örömet szerezzen a nézők számára.
–Nagyon kevés gyerekszínész maradt a pályán felnőttként. Elég
csak a Keménykalap és krumpliorr szereplőire gondolni.
–Én fiatalabb generációhoz tartozom. Ullmann Mónikán,
Ábel Anitán és rajtam kívül igen kevesen játszanak ma a
hajdani gyerekszínészek közül. Ha mai szemmel megnézem
gyermekkori szárnypróbálgatásaimat, akkor elég tehetségtelennek
tartom magam. Rendezőként Boros Zolit nem szerződtettem volna
le. Biztos volt bennem tehetség, különben Palásthy György nem
emelt volna ki az iskolából, de ez is egy tanulható pálya, és
az a legjobb, ha a tehetséget, az adottságot, a szorgalmat a
szerencse egészíti ki. Ha egy kezdő színészt olyan szereppel
látják el, amihez nincs megfelelő eszköztára, rutinja, akkor
azzal tönkre tehetik pályafutását. Ezért nagyon fontos, hogy
egy színművésznek mentora is legyen. Jó, ha egy igazgató, egy
rendező, egy idősebb kollega odafigyel arra, mit játszik az
adott színész. A tehetségének, a korának és energiájának
megfelelő szerepekkel látja el. Ez is pedagógiai munka, színházi
tehetséggondozás. Sajnos manapság nagyon kevés az ilyen
mentor. Idősebb kollegák úgy tudják segíteni a fiatalokat,
hogy megoldási javaslatokat mondanak neki.
–Önnek kik voltak a mentorai?
–Szerencsés vagyok, mert igazgatóim mindig is figyeltek
rám. Bodrogi Gyula a Vidám Színpad akkori direktora is mentorom
volt, akinek tanácsait a mai napig megfogadom. Mikó Istvántól
nagyon sok alakítási lehetőséget kaptam, s hogy azokkal
mennyire tudtam élni, azt ítélje meg a közönség. Darvasi
Ilonától is remek lehetőségeket kapnak a társulat tagjai.
–A színpad mellett szinkronizál is?
–Egyre ritkábban. Rég nem szeretem úgy ezt a munkát,
mint amikor még színészeket foglalkoztattak, amikor nem kis stúdiók
voltak, hanem még létezett az „alma mater”, a Pannónia
Filmstúdió. A szinkron is egy szakma. Nem nézem le senki
mesterségét, de nagyon nehéz nekünk árban szinkroniskolát végzett
szakmunkásokkal felvenni a versenyt. Ha odamegyek a pékhez, s
azt mondom neki: add oda a lapátot, majd én megsütöm a
kenyeret, akkor bizonyára mond néhány nyomdafestéket nem tűrő
kifejezést. No de esetünkben elvették a munkáltatók a színészek
kenyerét. Ezért nem szeretek részt venni a szinkronmunkákba.
Kivéve, ha olyan általam tisztelt rendező hív el, akinek az a
fontos, hogy én szinkronizáljam az adott szerepet, s nem az,
hogy egy ember, aki éppen ráért az adott időpontban.
–Tehát soha nem lenne olyan helyzet, hogy egy kereskedelmi tévében
szerepeljen?
–Remélem, hogy nem lesz ilyen helyzet…De nem is
nagyon lehet, mert nem járok castingokra, televíziós riportok
elől is ügyesen kibújok. Reklámot viszont én is vállaltam,
egy éven keresztül egy mosóport hirdettem. Ez nem zavarta színházi
munkámat.
–A Budapest Táncszínház állandó munkatársa. Milyen feladata van
a dramaturgnak egy táncszínházban?
–Ez a táncszínház hazánk egyik vezető modern táncegyüttese,
aminek Földi Béla barátom a vezető koreográfusa. Bátyám táncos
volt, s Béla pedig a kollegája. Így gyerekkorom óta ismerem. Több
mint 10 évvel ezelőtt keresett föl, hogy dramatizáljam a Holle
anyót. Ez követte az Alice csodaországban, a Diótörő, a Hófehérke,
a Pinokkió. A produkciókat a Nemzeti Táncszínház épületében
és a Művészetek Palotájában játszottuk. Hogy mi az én
feladatom? A Budapest Táncszínház főleg felnőtteknek játszik,
de nemes feladatként felvállalta, hogy gyerekprodukciókat is színre
visz. Ehhez kérte Béla a segítségemet, írjam meg a történetet,
s ők eltáncolják. Olyan előadás is született így, amelynek
volt énekes, táncos és prózai része is. Az is előfordult,
amikor a tiszta prózát követte a tánc. Az Alice meséjében én
voltam a „prózai” nyúl: elmondtam a szöveget, majd előjött
a „ táncos” nyúl, aki hasonló termetű, s akivel azonos
jelmezt és maszkot viseltünk. Ugyanezt a megoldást alkalmaztuk
a Pinokkiónál is. Olyan volt, mintha egy ikerpár játszott
volna.
–Több kollegája panaszkodik, hogy a színházaknál nincs igazi társulati
élet.
–Ez hála Istennek Sopronra nem vonatkozik. Egy jól
összekovácsolt társulatnak vagyok a tagja. Természetesen, mint
minden közösségben, itt is vannak néha feszültségek, viták,
gondok, de igen komoly barátságok születtek. Aki nem találja
meg a helyét nálunk, azt nem is az igazgatás küldi el, nem is
a társulat, hanem magától távozik.
–Beszéljünk a rendezői munkáról. Mi a véleménye a rendezői önmegvalósításról?
–Irtózom tőle. Nem vallom rendezőnek magam, az Óz címlapján
azt írják: a művészeket terelgette Boros Zoltán. Nem vagyok
rendező, hanem gondolkodó ember. Azokkal a rendezőkkel szeretek
dolgozni, akik belőlem építik föl az adott figurát. Azt nem
szeretem, ha egy rendező számára egy előadás olyan, mint egy
számítógépes animáció, és a színészeket szinte
joystickkal mozgatja.
–Nem bábok a színészek.
–A bábszínház azért nem jó példa, mert ott másképpen
kötik le a gyerekek figyelmét, mint az élő színjátszásnál.
Az utóbbinál kész képet kap a gyerek egy alakról, míg a báb
jobban meg tudja mozgatni a fantáziáját.
–Az Óz az első rendezése. Miként esett önre a választás?
–Látták, hogy sokszor beleszólok a rendezésekbe.
Ilyenkor nem sértődtek meg, hanem el is fogadták az észrevételeimet.
Szeretem a műhelymunkát, s még a színpadtechnika fortélyaiba
is jó lenne beletanulnom. Fiatal kollegáknak is voltam a
mentora, ügyelve arra, hogy csak irányt mutassak, s ne teljesen
kész megoldást kínáljak nekik. A megoldásra jöjjenek rá saját
maguk, hiszen ha ez megtörténik, az hatalmas sikerélményt
jelent.
–Miként fogadja a kritikákat?
–Viszonylag ritkán írnak rólam, de a kritika egy
szubjektív ítélet. Ezt minden színésznek figyelembe kell
venni. Az a nagy baj, hogy a kritikusok sokszor eszköznek használják
föl a színészeket ahhoz, hogy egymásnak, a szakmának, vagy az
igazgatóknak üzengessenek. Ezt nem tartom jónak.
–Melyik most a legkedvesebb előadása?
–Willy Russel Vértestvérek
c. musicale. A Turay Ida Színház mutatta be, s jövőre
Sopronban látható ez a Bőhm György által rendezett és feleségem
által koreografált remek darab. Ebben nincs nagy szerepem, ám
egy olyan fantasztikus zenéjű, akusztikájú, dramaturgiájú előadás
készült ebből, hogy elmondhatom: ünnep, ha játszhatjuk. Ezek
azok az alkalmak, melyek erőt adnak a pályán maradáshoz.
Medveczky
Attila
|