2011.05.06.
Ragaszkodunk a történelmi régiókhoz
Traian Basescu április
17-én Kovásznán kijelentette: szorgalmazza, hogy az új alkotmányban
jelenjék meg a régiók fogalma, de a fejlesztési régiók átszervezése
során gazdasági és szociális kritériumokat kell szem előtt
tartani, nem pedig etnikai szempontokat. Kulcsár-Terza Józsefet,
a Magyar Polgári Párt (MPP) háromszéki elnökét arról kérdeztük,
szükséges-e a fejlesztési régiók átszervezése, s mikorra is
várható az új román alkotmány.
– Hogyan véleményezi az MPP Basescu kijelentését?
– Úgy gondoljuk, teljesen szükségtelen bárminemű átszervezés,
hanem el kell ismerni a történelmi régiókat, ami nem ördögtől
való cselekedet, hanem egy európai idea követése. Ragaszkodunk
ahhoz, hogy Székelyföldet egységes régióként ismerjék el, s
így a Bánságot, vagy Máramarost. Ezek a történelmi régiók
adottak, róluk írnak a romániai történelemkönyvekben is,
teljesen szükségtelen tehát Székelyföld feldarabolása és
pl. Kovászna megyét Brassóhoz csatolni, ami ráadásul az
asszimilációt segítené elő. S ezt mi minden lehetséges és törvényes
úton meg akarjuk akadályozni.
– Az RMDSZ már régóta szorgalmazza a fejlesztési régiók átszervezését,
önök szerint tehát ez nem fontos.
– Persze, hogy nem. Az RMDSZ a saját elképzelését
tartja egyedüli jónak. Most, Húsvét környékén senkit sem
akarok megsérteni, de sajnos ez a párt teljesen a román kormányt
szolgálja. Ők nem konzultálnak a lakosokkal ebben a kérdésben
senkivel.
– Önöknek nincs parlamenti képviseletük, így gondolom nehezebb céljaikat
ezen a téren is megvalósítani. Nincs arra mód, hogy a romániai
magyar politikai, társadalmi szervezetek leüljenek egymással tárgyalni
ebben a kérdésben?
– Mi mindig azt mondtuk, a magyarságot súlyosan érintő
kérdésekben hajlandóak vagyunk tárgyalni. Ezt meg is tettük
az Erdélyi Nemzeti Tanáccsal, a Székely Nemzeti Tanáccsal is.
Az RMDSZ viszont nem kíván velünk egy asztalhoz ülni, nem
ismeri el tevékenységünket, mondván, ők kerültek be a
parlamentbe, tehát majd ők döntenek. Sok nemzetközi konferencián
hangoztatjuk, milyen problémákkal küzd Erdély és Székelyföld
magyarsága. A külföldi partnerek erre meglepődnek, hiszen az
RMDSZ azt hangoztatja, minden a lehető legnagyobb rendben van.
Valóban nem ülünk még bent a parlamentben, de azon kell
dolgoznunk, hogy a jövőben az RMDSZ-en kívül a többi magyar párt
is képviseltesse magát az országgyűlésben.
– Román pártok közt nem lehet ebben a kérdésben partnerre lelni?
– A román politikusok ebben a kérdésben egy remek színdarabot
adnak elő, mert a kulisszák mögött előre megegyeztek a
nemzetiségi kérdésekben. A költségvetésen igaz vitatkoznak,
de abban egyetértenek, ami a magyarkérdést illeti.
– Szükségesnek tartják, hogy a régiók megjelenjenek az új alaptörvényben?
– Nem hiszem, hogy szükséges ezt az alkotmánynak is
tartalmaznia. Elég, ha hoznak egy olyan törvényt, ami elismeri
a történelmi régiókat. Nem beszélve arról, hogy az új
alkotmányról még csak beszélnek, s azt jogilag jóval nehezebb
megalkotni, mint egy törvényt a régiókról.
– Nemrég azt nyilatkozta, hogy csak a gyulafehérvári kiáltványban
szereplő ígéretek betartását kérik. Volt idő, mikor azt
betartották Romániában?
– Nem volt. Amikor Románia csatlakozott az EU-hoz, akkor
vállalta, hogy megoldja az autonómia kérdését, de ez nem történt
meg. Az ún. Gross-jelentésben pedig direkte ajánlják Románia
számára a területi autonómiát. A Gross-jelentés abból indul
ki, hogy napjainkban a legtöbb politikai krízishelyzet nem az államok
között, hanem az államokon belül alakul ki. A jelenlegi
konfliktusok zöme abban a feszültségben gyökerezik, amely az
államok és az identitásuk megőrzéséhez ragaszkodó kisebbségi
csoportjaik között alakul ki, és arra az ellentmondásra
vezethető vissza, amely az államok oszthatatlanságának elve és
a szabad identitás elve között húzódik. Rámutat arra, hogy a
legtöbb európai államban élnek olyan közösségek, amelyek a
többség identitásától eltérő identitással rendelkeznek, és
kijelenti, hogy az államoknak meg kell előzniük a konfliktusok
kialakulását azáltal, hogy olyan rugalmas alkotmányos és
jogszabályi megoldásokat dolgoznak ki, amelyek megfelelnek e közösségek
elvárásainak. Ilyen megoldásnak tekinti az autonómiát. Leszögezi,
hogy az Európa Tanács meggyőződése, hogy „az autonóm régiók
pozitív tapasztalatai inspirációs forrásként szolgálhatnak a
belső politikai konfliktusok megoldását célzó lehetőségek
keresésekor”, és hivatkozik arra, hogy számos európai ország
a területi, illetve kulturális autonómia különböző formáinak
bevezetésével enyhítette, illetve enyhíti belső
konfliktusait. Kimondja, hogy az államok, azáltal hogy a kisebbségeiknek
saját hatásköröket biztosítanak, össze tudják egyeztetni a
területi egység elvét a kulturális sokszínűség elvével. A
belső feszültségek enyhítése érdekében a központi kormányoknak
megértőnek kell lenniük a kisebbségek ilyen törekvéseivel
szemben, különösen akkor, amikor egy olyan kisebbségi csoport
követel nagyobb szabadságot saját ügyeinek önálló intézésében,
amelyik jelentős nagyságú, és hosszabb ideje él egy adott területen.
A jelentés felhívja a figyelmet arra, hogy az állam
oszthatatlanságát nem szabad összekeverni a nemzetállam
koncepciójával, így az állam oszthatatlansága összeegyeztethető
az autonómiával, a regionalizmussal és a föderalizmussal.
Kifejti, hogy a mai feszültségek tükrözik a nemzetállam-koncepció
elkerülhetetlen továbbfejlődését, annak a nemzetállam-koncepciónak,
mely a nemzeti szuverenitást és kulturális homogenitást
elengedhetetlennek tartotta. A határozat leszögezi, hogy manapság
– különös tekintettel a demokrácia gyakorlatának és a
nemzetközi jognak a fejlődésére – az államok új kihívásokkal
néznek szembe. Erre azt mondja a román kormány, hogy mindez
csak ajánlás. Románia a gyulafehérvári kiáltvány pontjait
sem tartja be, ami a nemzetiségieknek önkormányzatiságot, önszerveződést
biztosít. A nemzetiségi oktatásra vonatkozó passzusokat sem
tartják be. Most akarnak oktatási törvényt hozni? Akkor – kérdem
én – a ’90-es években mit csinált az RMDSZ? Az ingatlanok
visszaszolgáltatásának ügye is nagyon akadozva halad. Pedig az
EU-s csatlakozásnak ez is a feltétele volt.
– Másik téma: március elején véglegesítették Kovászna megye
határait. Ön szerint ezzel megcsonkították Székelyföldet.
Kifejtené ezt bővebben is?
– Az nem igaz, hogy kialakultak volna a végleges megyehatárok.
Arról van szó, hogy az RMDSZ-esek, élükön a prefektussal, azt
kezdeményezték, hogy a Háromszék határán fekvő Bölön egy
részét csatolják Brassó megyéhez. Tudni kell, ezen a településen
nagyon sok cigány él. Én erre azt mondtam: nem a területet
kell csonkítani, hanem a romakérdést megoldani. Ha valaki kormányon
van és van szava is, akkor meg tudja ezeket a kérdéseket
oldani, ha akarja.
– A Magyar Polgári Párt még februárban sepsiszentgyörgyi és kézdivásárhelyi
székházában beindította az állampolgársági tanácsadó irodáját.
Mennyien keresték föl önöket?
– Erről pontos adatot nem áll módomban közölni.
Viszont Baróton is nyílt egy állampolgársági iroda, s annyira
jól működnek ezek, hogy a konzulátuson dicséretet kaptunk,
mert az általunk felküldött dossziék kifogástalanok. Továbbra
is várjuk a székelyföldi érdeklődőket irodáinkban.
Medveczky Attila
|