2011.05.13.
Nemet mondunk az ésszerűtlen privatizációra
„Szlovákia részt
vállalt az eurót védő Európai Stabilitási Mechanizmus (ESM)
létrehozásában. Ehhez nem kellett konkrét összeggel hozzájárulni,
csupán garanciavállalást tenni 4,3 milliárd eurónyi összegben
2013-ig. A napokban napvilágot látott a mechanizmus második lépcsője,
Állandó Stabilitási Mechanizmus (ÁSM) néven. Ebben Szlovákia
garanciavállalása 5,8 milliárd euró, amelyből 660 millió eurót
át kell utalni a mechanizmusba 2014-től folyamatosan három évig”
– áll a Magyar
Koalíció Pártja közleményében. Az MKP javaslatáról
Szlovákia szerepvállalására az euró Állandó Stabilitási
Mechanizmusában és az ipari beruházásokat ösztönző állami
támogatásokról Farkas Ivánt, a párt gazdasági
és régiófejlesztési alelnökét kérdeztem.
– A 660 millió euró kifizetését Szlovákia önként vállalta,
felajánlásból, vagy megszabták Brüsszelben, hogy ennyit kell
fizetni, s nincs apelláta?
– Az ECOFIN, az
EU-s tagországok, illetve az euró-övezetbe tartozó államok pénz-ügyminisztereinek
tanácsa hozta meg ezt a döntést, Szlovákia számára előnytelen
módon. Igaz, a lakosság számarányát a többi tagországhoz
viszonyítva és valamelyest országunk gazdasági teljesítőképességét
is figyelembe vették, de az életszínvonalat, a bérek és a
nyugdíjak átlagmagasságát már nem. Hiszen, ha ezekre is
figyeltek volna, s ha csak a gazdaságilag igen problémás Görögországot
hasonlították volna össze Szlovákiával, akkor érdekes és
lesújtó adatokat kaptak volna meg. Nálunk az átlagbérek nagysága
harmada a görögországinál, és a nyugdíjak átlaga pedig ötször
alacsonyabb. Amennyiben a döntéshozók ezt is szem előtt
tartották volna, akkor a Szlovákiára eső teher lényegesebben
kevesebb lenne. Számításaink szerint, ha az életszínvonal
helyzetét figyelembe vették volna a döntéshozók, akkor a
bevezetőben említett összegek harmadáról lenne csupán szó.
Csupán egy érdekesség: 660 millió euró Szlovákia védelmi tárcája
majd egyéves kiadásának megfelelő összeg.
– Megteheti-e egy következő kormány, hogy újratárgyalja a kötelezettségvállalás
módját?
– Erre már volt
precedens. Az előző, a Fico- kormány pénzügyminisztere már tárgyalt
a Görögországnak nyújtott segélyről, és az Európai
Stabilitási Mechanizmus kezdeti fázisáról. Az akkori kormány
annyira elkötelezte magát Brüsszel felé, hogy nem képviselte
kellőképpen Szlovákia érdekeit. Az új kormányzat már módosította
a szlovák álláspontot, s úgy döntött, egyedüliként az euró-övezetből
nem járul hozzá a görög-segélyhez. Lehetséges, hogy Görögország
a közeljövőben államcsődöt jelent be, így utólag azt
mondhatjuk: Szlovákia helyesen döntött. Mindez azt mutatja,
hogy lehetséges felülvizsgálni egy előző kormány passzív,
vagy Brüsszel felé túlzottan szervilis magatartását. A szlovák
pénzügyminiszter most megpróbált kedvezőbb pozíciót
kiharcolni, de ez csak annyiban kimerült, hogy az eredeti tervben
szereplő 7 milliárdos garanciavállalást 5.8-ra alkudta le.
– Azt hallottam, hogy Ivan Miklos pénzügyminiszter szerint a megoldás
a privatizáció lenne. Abból fedeznék a kötelezettségvállalást.
– Az MKP nevében
mondom, hogy ezzel nem értünk egyet. Abszurd ötletnek tartjuk
az állami vagyon magánosítását csupán azért, hogy más
fegyelmezetlen euró-övezeti országokat segítsünk ki a bajból.
Az a kérdés is felvetődik: vajon ezzel a lépéssel a pénzügyminiszter
egy magánosítási akciót szeretne felgyorsítani? Az MKP
alapvetően nem híve az állami vagyon magánosításának. A másik
szintén illogikus és a legdrágább megoldás az lenne, ha
hitelt venne föl Szlovákia, vagy államkötvényt bocsátana ki
az ÁSM-be való átutalás forrásainak biztosítására. Ezeknél
az eseteknél tetemes járulékos terhekről beszélhetünk.
– Azt tudjuk már, mivel nem értenek egyet. De mi a javaslatuk?
– Azt vetettük
föl, hogy a Brüsszelben Szlovákia számára megítélt 11,4
milliárd eurós EU pályázati keret egy része legyen erre a célra
felhasználva. Az szinte bizonyos, hogy az egész keretet sem
sikerül teljes mértékben 2013-ig –az N+3-as szabályzatot
figyelembe véve 2016-ig – kimeríteni, a merítés hatékonyságában
az EU tagországok rangsorának legvégén kullogunk. Talán Romániát
és Bulgáriát előzzük csak meg. Ami pedig a keretből
fennmarad, abból Brüsszel közvetlenül utalja át a Szlovákiára
eső részt az ÁSM-be. Azonban nem az aktuálisan kiszámított
660 millió eurót, hanem a lényegesen lecsökkentett összeget,
amely a szlovák gazdaság teljesítőképességének, a bérek és
nyugdíjak átlagos értékének az euró-övezet többi tagjához
viszonyított arányában lett kiszámítva.
– Ha jól emlékszem, Ivan Miklos miniszterelnök-helyettes volt,
mikor önök is a kormányban voltak. Miklos úr akkor is a
„minden áron privatizálni” jelszavát követte?
– Az első és a
második Dzurinda-kormányról beszélünk 1998 és 2006 között.
Azt tudni kell, hogy a Meciar-féle korszakot kellett felváltani.
Paradigmaváltás következett be a gazdaságpolitikában is. Ivan
Miklos egy határozott, gazdaságélénkítő reformcsomagot
javasolt, aminek nagy részét a kormány, s azon belül az MKP is
elfogadta. Ebben a csomagban szerepelt az akkor eladósodott szlovák
bankrendszer állami pénzből történő szanálása, s ezen kívül
beindult egy minimális privatizáció is, amihez hozzájárult az
MKP is. Voltak viszont olyan kormánypártok, melyek sokkal erőteljesebb
privatizációt szerettek volna, de mi azzal nem értettünk
egyet. Most viszont nem a ’98-as állapotokat éljük, változtak
a gazdasági erővonalak, s mi azokat, illetve az ország mai
helyzetét vesszük figyelembe, amikor kritizálunk egy adott
mechanizmust.
– Az MKP szerint jól járt Szlovákia az euró bevezetésével?
– Ha a pénzügyi
válság következményeire gondolunk, akkor igen. 2008 végén
robbant ki a válság, és Szlovákia éppen 2009 január elején
vezette be az eurót. Ezt követően több országban komoly hiány
keletkezett a külföldi valutákban felvett hitelek törlesztésében.
S emlékezzünk vissza: a magyar forint, a cseh korona, vagy a
lengyel zloty milyen helyzetbe került. Amikor a pénzügyit a
gazdasági válság követte, akkor már megmutatkozott az „érem
másik oldala”. Az euró bevezetésével Szlovákia szomszédjai
számára drága ország lett, a vásárlási célzatú kishatárforgalom
megszűnt. Arra most pedig nagyon figyelni kell, hogy milyen mértékben
veszünk részt a stabilitási programokban.
– A másik téma: a szlovák kormány döntése értelmében módosulnak
az ipari beruházások állami ösztönzésének szabályai. Az
erről szóló törvénymódosítást a parlamentnek kell jóváhagynia.
A tervezet szerint, ha valaki Pozsony megyében szeretne beruházni,
az nem kaphat állami támogatást. Önök ezzel egyetértenek?
– A kormány néhány
nappal ezelőtt döntött az ipari beruházások állami ösztönzése
törvénymódosításáról. Az ösztönzésnek két formája: az
adókedvezmények nyújtása, illetve állami támogatás
munkahelyek létrehozására. A kormánydöntés értelmében a
Pozsony megyébe beruházók nem kapnak ilyen ösztönzést a jövőben.
Ezzel mi egyetértünk, mert így nagyobb eséllyel pályázhatnak
a leszakadó, hátrányos régiókban letelepedni szándékozó
beruházók. Úgy gondoljuk, hogy a keleti és a déli országrészekben
élő vállalkozók helyzetén kéne segíteni, s munkahelyek
ezreit létrehozni. Azzal viszont mi nem értünk egyet, hogyha már
Pozsony megye kiesik, akkor miért marad benne a javaslatban
Zsolna és Trencsén. A legjelentősebb közlekedési,
infrastrukturális fejlesztés abban a térségben zajlik, ennek köszönhetően
alacsony a munkanélküliség az országos átlaghoz képest. A mi
javaslatunk az, hogy csak a déli és keleti megyékben kéne
fenntartani az eddigi rendszert. Ott, ahol a munkanélküliség aránya
magasabb, mint az országos átlag. Így lehetne helyzetbe hozni
ezeket a térségeket, és enyhíteni a szlovákiai regionális különbségeken.
–Pont a déli országrészben élnek tömbben a magyarok. Elképzelhető,
hogy mindez egy burkolt támadás a magyarok ellen? Hiszen nem építenek,
hanem leépítenek.
–Ezt így nem
lehet kimondani, mert igaz, hogy az ország déli harmadában él
500 ezer magyar, de közel 1 millió szlovák is. Ezért ezt a kérdést
inkább területiként kell kezelni. Az ország stratégiái a
rendszerváltást követő években megfogalmazták: merre
vezessenek a fő vasútvonalak, autópályák, tehát a gazdaság
ütőerei, melyek mentén megtelepszik az ipar. Ezek nem érintik
a déli területeket. Az a vágyunk, hogy a mindenkori kormányzat
ne mostohagyerekként kezelje Dél-és Kelet-Szlovákiát.
–Ha viszont egy révkomáromi magyar a jobb munkalehetőség miatt északra
költözik, akkor kiszakad a tömbből, s beolvadhat a többségi
nemzetbe.
–Így már lehet
etnikailag megközelíteni a kérdést, de egy komáromi polgár,
ha munkát keres, akkor nem északra, hanem délre, a komáromi
ipari parkba megy felvételre. Míg Magyarországon az északi területeket
fejlesztették, addig nálunk a délit elhanyagolták, így egy időben
tömegesen dolgoztak a határ túlsó oldalán.
–Azt olvastam, hogy a déli országrészben több szárnyvonalat megszüntetnek.
Ez már megtörtént?
–Még a tavalyi
év végén jelentette be a szlovák vasúti társaság a szárnyvonalak
megszüntetését, ami ellen az MKP erőteljes tiltakozást indított
el. Ennek köszönhetően elenyésző azon vonalak száma, ahol
megszűnik a személyforgalom. Viszont most módosult a menetrend,
s megdöbbenve tapasztaljuk, hogy már a fő vonalaknál is jelentős
járatcsökkentésre került sor. Ezért arra kérjük az érintett
megyék, járások MKP- tisztségviselőit, hogy tiltakozzanak ez
ellen minden lehetséges fórumon, hiszen járatok számának csökkentésével
jelentősen megnehezítik az utazást, a munkába járást.
Medveczky Attila
|