2011.05.13.
Giuseppe Verdi: Macbeth
(Magyar Állami Operaház)
Az
1813-ban a lombardiai
La Roncoléban
született, és Milánóban, 1901-ben elhunyt Giuseppe Fortunino
Verdi a világ zeneirodalmának egyik legismertebb és közszeretetnek
örvendő alkotója. Operaházunk a Macbeth-tel együtt öt
Verdi-művet tart a repertoárján. Angolszász nyelvterületen
Shakespeare-nek ezt a tragédiáját játsszák a leggyakrabban, a
Macbeth elemzése, értelmezése a legtöbbször előforduló házi
feladat még az olyan olvasmányos és az ifjúság körében
zajos sikert arató művekben is, mint a Harry Potter vagy a vámpíros
Alkonyat. Európában, így hazánkban viszont nem tartozik a
kedvencek közé, teátrumaink ritkán tűzik műsorukra. A
Macbeth Verdi korai operái közé tartozik, premierjét 1847 márciusában
tartották Firenzében, a Teatro di Pergolában. Ez az első
Shakespeare-mű, amit feldolgozott, és abban is úttörő, hogy
szakít a lágy, dallomokban gazdag bel cantóval. A Macbeth
Magyarországra hamar megérkezett, szűk egy év múlva, 1848
februárjában játszották először a Nemzeti Színházban. Az
Andrássy úti dalszínház először 1961-ben mutatta be, ezt újították
fel 1973-ban, az Erkel Színházban. A római operaház produkcióját
2002-ben hozták át a miénkbe. Az idén, március 22-én viszont
Szinetár Miklós rendezésében teljesen új felfogásban mutatták
be.
Az
opera cselekménye nagy vonalakban követi a drámáét. A csatából
győztesen hazafelé igyekvő Macbeth a boszorkányok csapatától
jóslatot kap, miszerint Skócia királya lesz. Először meglepődik
ezen, de utána könnyedén elhiszi, mert szóról-szóra bekövetkezik
mindaz, amit a boszorkák mondanak neki. Macbeth előbb a törvényes
uralkodóval, Duncan királlyal, majd barátjával, Banquóval, sőt
még a skót nemes, Macduff családjával is végez, mindenkin átgázol,
aki útjába kerül. Felesége, a Lady nem csupán cinkostársa,
hanem rossz szelleme is, ő sarkallja a gonosztettekre. A hatalomtól
megittasult Macbeth azonban retteg. A boszorkányok újra jósolnak
neki, amit kétség nélkül elfogad. Megnyugszik, hogy anyaszülte
nem bánthatja őt, és amíg a birnami erdő meg nem indul
ellene, addig sértetlen marad. Csakhogy Macduff császármetszéssel
jött világra, katonáit pedig faágakkal álcázza, és így jut
el Macbeth váráig. A bosszúszomjas Macduff ledöfi a zsarnokot,
a Lady pedig beleőrül a lelkiismeret-furdalásba. Malcolm, a
meggyilkolt Duncan fia lesz az új király. Verdi még az
elnyomott skót nép szomorú sorsáról, szabadságvágyáról szóló
részekkel bővíti a történetet. Az olasz egyesítés, a
Risorgimento Verdi belső meggyőződéséből fakadó hitvallása
volt, számtalan operájában hangot ad ennek, a Macbeth sem kivétel.
Szinetár
Miklós rendezésének újdonsága azok a háttérben, hatalmas
vetítővásznon időnként megjelenő, lassan módosuló – hol
kis csúcsokból koronává, majd emberi koponyává alakuló,
vagy pöttyökből falevéllé, utána erdővé változó –
homokrajzok, amit Cakó Ferenc tervezett. Úgy funkcionálnak,
mint a görög tragédiákban a kar, magyaráznak, előrevetítenek,
oktatnak, dorgálnak. Az opera komor miliőjébe Horgas Péter súlyos,
piramisokra emlékeztető díszletei igencsak beleillenek. Velich
Rita kortól független jelmezei kiemelik az opera általános,
minden időhöz szóló mondandóját. Verdi Macbethjét méltán
és a lényeget kifejezve nevezik a kórusok operájának. Nem
csupán három vészbanya kering a főhős körül, hanem egész,
ráadásul cigarettázó szipirtyóhad. Macbeth tétovázó,
akaratgyenge, neje fékezhetetlen hataloméhségének áldozatává
váló figuráját a román Alexandru Agache jeleníti meg.
Feladatát becsületesen oldja meg. A Ladyt Lukács Gyöngyi személyesíti
meg. Pályafutását meghatározza ez a szerep, 27 évesen már
Londonban, a Covent Gardenben énekelte, és a világ nagy operaszínpadait
bejárta vele, arról nem is beszélve, hogy 9 évvel ezelőtt
itthon is ő alakította. Igazi, kegyelmet nem ismerő, semmitől
vissza nem rettenő „vaslédit” állít a közönség elé. Színészi
játékával és szárnyaló szopránjának erősségével kápráztatja
el a széksorokban ülőket. Fried Péter mélyen zengő basszusával
viszi fel a színre Banquo igaz barátból, küzdőtársból orvul
legyilkolt ellenséggé váló alakját. Rame Lahaj Macdufföt és
Pataki Potyók Dániel Malcolmot jeleníti meg. Mindkét karakter
tenor hangon szólal meg. Győriványi Ráth György vezényli a
zenekart, biztos kézzel dirigálja az együttest, odafigyel az énekesekre
és a kar tagjaira is.
A közönség
kimondhatatlanul élvezi ezt a ritkán látható-hallható, sodró
lendületű Verdi-operát, különösen azoknak nyújt semmivel össze
nem hasonlítható örömöt, akik szeretik a nagy, látványos
tablókat, az egész operaházat betöltő, az emberi lélekig
leható, azt szépségükkel átmosó kórusokat, és a Macbethben
mindezekben nincs hiány. (Felső képen: Lukács Györgyi és
Alexandru Agache; alsó képen: jelenet a III. felvonás
„boszorkányképéből”.)
Dr. Petővári
Ágnes
|