2011.05.13.
A természetelvű festőművész
Csonka Ernő
festőművész 1921. április 9-én Szombathelyen született.
Már 1934-ben az Országos Tehetségkutató kiállítás I. díját
nyerte el. 1939-ben érettségizett a Szent Norbert Premontrei
Rendi Gimnáziumban. 1945-ben került szovjet hadifogságba.
1947-es szabadulása után dekoratőrként, reklámgrafikusként
dolgozott földműves szövetkezeteknél, a Nagyszálló Nemzeti Vállalatnál
és a szombathelyi moziüzemnél. 1948 óta szerepel kollektív és
egyéni kiállításokon.
Elismerései: Vas megyei pályázat II. díj
és Alkotói Szabadság díja (1962), Tavaszi Szalon közönség díj
(1995), Mécs László plakett (1995), Vas megye Önkormányzata
Szolgálatáért Kulturális tagozata díja (2000), Vas megye Közgyűlése
Elnökének Gróf Batthány Lajos emlékérme (2002), Szombathely
Megyei Jogú Város Kulturális Bizottságának Életmű díja
(2004). Csonka Ernő 1993 óta a Jeruzsálemi Szuverén Templomos
Lovagrend Magyarországi Priorátusának és számos művészet
kedvelő egyesület tagja. A festő idős kora ellenére, ha
kevesebbet is, de még mindig néha ecsetet ragad és alkot.
***
Kilencvenedik születésnapja
alkalmából kiállítást rendeztek a festőművész tiszteletére
a sárvári Nádasdy-várban. A megnyitón Kovács Ferenc, a Vas
Megyei Közgyűlés elnöke és Puskás Tivadar, Szombathely polgármestere
is köszöntötte a művészt. Kutszegi István, a Vas Megyei Önkormányzati
Hivatal vezető főtanácsosa az ünnepségen a művész munkásságát
méltatta: „ a tehetséget
el lehet herdálni, éppen ezért mellé kell a hit,
és azt meg kell becsülni. És az Ernő bácsi festői,
alkotói életpályája pontosan ennek a bizonyítéka. Ez a kiállítás
az elmúlt negyven-ötven év alkotásaiból egy átfogó válogatást
nyújtva mutatja be azt a stílust és azt az igényességet, ami
Csonka Ernőre mindig is jellemző volt. Azt a fajta elkötelezettséget,
hitbéli elkötelezettséget.”
***
–Kedves művész úr! Engedje meg, hogy szerkesztőségünk
nevében nagy szeretettel köszöntsem 90. születésnapja alkalmából!
Életrajzát olvasva, s az interjúra készülve megtudtam, nem
csak az élet napos oldalát tapasztalta meg. Sőt!
Mi
adott erőt, reményt önnek a lelkileg és fizikálisan is
nehezen elviselhető időszakokban?
–Valóban nem csak „ a napos oldalon jártam”,
hanem sok keserves időszakot éltem át, olyanokat, melyeket
senkinek sem kívánok. Hogy mi tartotta bennem a lelket? Az a
szellemiség, az a paptanáraimtól is kapott lelki erő, amely
alapvetően a hitből táplálkozik. Hívő ember voltam, vagyok
és leszek, mindaddig, amíg a Gondviselés kegyelméből e világban
élhetek. Hiszen az élet kérdéseire megnyugtatóbb választ nem
kaphatunk, csak a hitben. Ott, ahol a tudás végződik, ott kezdődik
a hit. A hit tehát nem ellentétje a tudománynak.
–Aki megtekinti a sárvári kiállítást, milyen képekkel
találkozhat? Tájképekkel, vagy portrékkal?
–Mindkettővel. Tudatosan választottam
most több témakört. Igaz, engem elsősorban akvarellistának és
tájképfestőnek tartottak, és sokan tartanak a mai napig. Az,
hogy én tájképfestéssel foglalkoztam és akvarellel, annak a
természet iránti rajongásom az oka. Szeretek kirándulni, járni
az erdőket; a természetben érezzük saját kicsinységünket,
azt, hogy csak kis porszemek vagyunk a mindenségben. Ha kimegyek
egy olyan erdőbe, mint pl. a vasvári nagy bükkös, akkor azt úgy
érzékelem, mint egy katedrálist. Tehát a természet templomában
találom meg a harmóniát és a békét, ami gyógyír lehet a
lelki fájdalmak elviselésére.
–Hogyan készülnek ezek a tájképek? Sétál egy erdőben,
s eldönti: másnap kimegyek ide és lefestem a tájat? Vagy a látványt
„lefényképezi magában”, és otthon megfesti?
–Az utóbbi nem jellemző rám. Egy időben, amikor a
munkaköröm megengedte, tudatosan kerestem azokat az élményt nyújtó
tájakat, melyek nyugalmat árasztanak. Tájképeim jelentős részét
a helyszínen készítettem, tehát topográfiailag is meg lehet
határozni azt a pontot, ahol festettem. Szükségem van arra a
hangulatra, amit a táj nyújt, ezért választom a helyszíni
alkotást. Örömet érzek, amikor így festek, és ezt az érzést
szeretném átadni a képeim szemlélőinek. Feltételezem, hogy
ők is már átéltek egy hasonló élményt, amire, ha ráismernek
festményeimet tanulmányozva, akkor azok a képek már jók.
Minden művészeti produktum, így a kép is közölni akar
valamit. Ha az alkotás semmit sem közöl, akkor nem beszélhetünk
művészetről. A művészet célja, hogy érzelmet keltsen, s ez
az érzelem lehet akár pozitív, akár negatív. Mit akarok
megfogalmazni alkotásaimmal? Ars poetikaként szebbet és
nemesebbet nem tudok mondani, mint azt, amit Arany János
megfogalmazott: a művészet legyen a földi valóság égi mása.
Szomorú, hogy a mostani kor nem ennek a gondolatnak kedvez, hanem
a földi valóság pokolbeli mását próbálja megvalósítani.
Ez is lehet művészet, mert közöl valamit, de nem azt, amit én
szeretek. Én a békét, a szeretetet, a harmóniát kívánom átadni
műveimmel, s nem a pokolbeli másságot, amit sajnos a
mindennapokban is átélhetünk.
–Szobája falát több kép is díszíti, mind az ön műve.
Velem szemben három kép; asszonyokat, férfiakat ábrázol mezei
munkák közben, illetve azok szünetében. Az egyik festményen
egy nő vizet tölt a pihenő aratómunkásnak. Ezek beállított
képek?
–Nem erről van szó. Talán csalódást okozok önnek,
de ezek a képek másolatok. Ha az időjárás nem engedi, és nem
kapok megrendelést, akkor egy nagy mester művét tanulmányozom,
lemásolom, vagy belőle ihletet kapva készítek újabb munkát.
Itt Zichy Mihály-másolatokat láthat. Zichy – aki rajzolva
festett és festve rajzolt – az egyik példaképem, mert festményei
által mély gondolatokat tudott kifejezni. Így tőle is szoktam
másolni. Ezt nem szégyellem, mert jótól tanulni nem bűn, másrészt
egy jó másolatot készíteni korán sem könnyű dolog, hiszen
ilyenkor nem szabad eltérni az alkotó egyéniségétől, stílusától.
Ekkor meg van kötve a művész keze; nem olyant fest, amit akar,
hanem amit kell. Sokan csak legyintenek akkor, mikor egy másolatot
látnak. Holott egy ilyen munka sokszor több erőfeszítést igényel,
mint egy önálló gondolat megvalósítása. Nagyra becsülöm ezért
azt, aki egy tökéletes másolatot tud készíteni.
–Zichyn kívül kitől tanul szívesen?
–Mindenkitől lehet tanulni. Még attól is, aki nem
festő, mert az ember szemlélete és egyénisége fejlődik.
Egyszer egy kollegám megkérdezte mesterét, mit tegyen fejlődése
érdekében. A válasz: sokat olvasson. Hiszen a személyiségnek
szüksége van a tapasztalatokra, a világ megismerésére. Így
nem lehet jó festőművész az, aki nem ismeri a világot.
–Meg lehet ismerni a világot? Gondoljunk a
Faust-mondakör filozófiájára. A földrajzi felfedezések után
a tudásra szomjazó ember rájött arra, hogy nem élhet annyi
ideig, ami elegendő a világ megismeréséhez. Ezért a tudós
– a bibliai bűnbeesés történetét alapul véve – az ördöggel
köt szövetséget élete meghosszabbítására. No meg nem
elegendő a természet, hanem az emberek megismerése is szükséges.
–Természetesen. Ha rájön az ember arra, hogy mit várhat
a világtól, s tudja, hogy a természetnek csak egy része, akkor
– akár egy fűszál mozgását megfigyelve – döbben rá:
honnét az erő, s honnét az élet. Az ad nekünk erőt, ha észrevesszük
milyen csodálatos, és emberi ésszel megmagyarázhatatlan törvényszerűségek
uralkodnak. Újra eljutottunk a hit témájához. Az élet értelmét
keresve a legalapvetőbb kérdéseket teszi föl magának az
ember: honnan jöttünk? Hová tartunk? Ezekre a kérdésekre
mindenki keresi a választ. S csak a hitben találjuk meg azokat.
–A kiállítással kapcsolatban azért kérdeztem külön
a portrét, mert januárban festette meg Kátai Zoltán énekmondó
portréját. Ebből nem nehéz arra következtetni, hogy még most
is aktívan dolgozik.
–Az elmúlt évtizedekben kb. 60 portrét készítettem,
de jóval több tájképet.
–A portrékhoz modellt ülnek?
–Ezt a mai világban, mikor szinte semmire sincs időnk,
nehezen lehet megvalósítani. Ezért nagyrészt fotó alapján
festem a portrékat. Elengedhetetlen feltétel: a festőnek
karakterérzékkel kell rendelkezni ahhoz, hogy egy portré jól
sikerüljön. Azt is tudni kell, hogy éppen ezért a portré minéműségét
a karakter adja meg, s nem a szín. Régebben a portréfestészet
szinte karikatúrafestészet volt, amiben eltúlozták az illetőre
jellemző vonásokat. Gondoljunk csak a reneszánsz nagy mesterek
portréira. Az ma már divat és egyéni világlátás kérdése,
hogy ki hogyan fogad el egy portrét.
–A portrékat
rendelésre készíti?
–Szinte mindig, vagy ajándékképpen. A sárvári kiállítás
megnyitójáról kaptam egy dvd-t, s elhatároztam, hogy annak készítőjét
megajándékozom egy képpel. Unokájáról készítek most portrét
egy fotó alapján. Kátai Zoltánról viszont nem rendelésre
készítettem a képet. Volt egy elképzelésem, hogy megfestem a
híres népdalénekeseket és énekmondókat, s ennek a sorozatnak
a része ez a festmény.
–Kanyarodjunk vissza a múlt század elejére. Édesapja a
szombathelyi városházán volt a polgármester személyi díszhajdúja.
Milyen feladattal járt ez a munka?
–Nem volt tisztviselő, hanem ún. altiszti
feladatokat látott el a hétköznapokban. Gondoskodott az irodák
felszereléseiről, hivatalos leveleket kézbesített. A városházán
két személy volt akkor, aki nagy ünnepségekkor díszbe öltözve
a magisztrátus mellett állt. Az egyik édesapám volt, aki a
polgármester személyi szolgálatát látta el. Emlékszem egy
1928-as ünnepi eseményre, amikor a városi kórház felavatására
eljött a kormányzó úr is. Arra is, mikor a városba látogatott
vitéz leveldi Kozma Miklós belügyminiszter. Ez a látogatás azért
emlékezetes, mert édesapám meg szerette volna változtatni a
nevét. Akkoriban volt a magyarosítási hullám. Édesapám díszhajdúként
a belügyminiszter úr elé lépett, s megkérte arra, hogy engedélyezze
a névváltoztatást. Kozma Miklós erre azt felelte: nem engedélyezem,
mert önnek büszkének kéne lenni erre a ragadványnévből
kialakult magyar családnévre.
–Édesanyja, Tóth Márta pedig kalaposmester volt, és két
fiát nevelte. Milyen volt az ön gyermekkora?
–Szüleim nem voltak gazdagok, de mégis megtettek
mindent, hogy gyermekeik ne nélkülözzenek. Édesanyám igaz
csak négy elemit végzett, de rendkívül intelligens és
szorgalmas asszony volt és mindent megtett azért, hogy pénzhez
jussunk. Sosem voltunk rongyosak, koszosak. Apám nem keresett
sokat a díszhajdúságból, csupán 80 pengőt, és a tandíjam
20 pengő volt, s a jobb megélhetés reményében bevonult katonának
a II. világháború idején. Ebben a háborúban hárman vettünk
részt a családból: édesapám – aki az első világégéskor
is harcolt –, bátyám, aki rokkantan tért vissza a harcmezőkről
és én.
–1931-ben végezte el az elemi iskolát, majd felvették a
premontreiek gimnáziumába. Nehéz volt oda bekerülnie?
–Újvári polgármester úr szólt az izgatónak, a
csornai apátnak, hogy vegyék föl az egyik legkedvesebb emberének
gyermekeit. Így bátyámmal együtt a premontreiekhez kerültem.
Akkoriban a premontreiekhez vagy a nemesek, gazdag polgárok
gyermekei kerültek be, vagy azok a szegény családból származók,
akiket a plébánosok ajánlottak. A falvakban a plébános
felfigyelt a tehetséges gyerekekre, s őket felsőbb oktatási
intézménybe küldte. Ezek a szegény gyerekek ún. napos diákok
voltak, mert minden nap más gazdagabb családnál étkeztek.
–A gimnáziumi évek alatt festményével első díjat
nyert egy országos tehetségkutató pályázaton. Olvasom az
oklevél szövegét: „Csonka Ernőnek, aki a Kultúr Egyesület
Képzőművészeti Szakosztálya által Szombathelyen rendezett
tehetségkutató versenyen első díjat nyert. Minek emlékére a
Képzőművészeti Szakosztály ezen okmányt kiállította 1934.
május 20-án.” Aláírók herény dr. Gotthárd István a
szakosztály elnöke és dr. Újvári Ede polgármester. Milyen képpel
nevezte be önt első mestere, Radnai Rezső?
–Ez egy akvarell volt, de hazudnék, ha tudnám, hogy
mit ábrázolt. Radnai Rezsőről csak jót mondhatok, kiváló
mesterem volt. Ő tanított arra is, hogyha meleg színű az árnyék,
akkor hideg a fény és fordítva. Radnai később, 1956-ban az
USA-ba emigrált. 1945 után azzal a váddal tartóztatták le,
hogy dicsérte a hitleri Németországot. Amikor kiállításomról
küldtem neki levélben egy ismertetőt, akkor egy szívhez szóló
választ kaptam tőle. Az volt a halála előtt az utolsó hozzám
írt levele, s ezt abban a könyvben őrzöm, amit jutalomképpen
kaptam 1934-ben. A címe: Magyar rajzolóművészek.
–Mikor határozta el, hogy festőművész lesz?
–Ezt nem lehet elhatározni. A mondás szerint: költő
nem lesz, hanem születik. Ez igaz minden művészre. Még
elemista, hatéves voltam, mikor rajzaimat az iskola igazgatója
kiállította a folyosó
falára. Aki a Jóistentől egy parányi „magot kapott, annak
azt kötelessége ápolni”. Aki nem csak tehetséges, de
szorgalmas is, az lehet művész. Hiszen nem az egyetemi diploma
tesz valakit művésszé. A kérdés: az Istentől kapott tehetséget
ki tudta-e fejleszteni magában az egyén? Az évszázadok által
felhalmozott művészeti ismeretanyagot pedig kellő szorgalommal,
iskolán kívül is el lehet sajátítani. Nem kell sokat beszélni
a művészetről, hanem szorgalmasan művelni kell. Misztifikálni
sem szabad a festészetet; valaki azt mondja, hogy megszállta az
ihlet. Ilyen nincs. Egy fehér lap „ad ihletet”, hogy
dolgozzak, alkossak. Az alkotás pedig a legnagyobb, legtisztább
öröm, amit nem mocskol be a pénz.
–Rendet, fegyelmet szerető ember lehet, mert előbb
szerzetesnek jelentkezett, majd a katonai pályát választotta.
–Szegény szülők gyermekeként példaképeim a
premontrei szerzetestanárok voltak. Egy tanár akkor sérthetetlen
volt, a tudás megtestesítője. Azt is tudni kellett, hogy egy
szerzetestanárnak nem voltak akkor megélhetési gondjai. Így
csak a tanításra és a tudomány művelésére kellett
figyelnie. Ezért jelentkeztem novíciusnak, s arra gondoltam,
rajztanár leszek. Viszont a rend azt nem engedte, mert egy képzőművészeti
hallgatónak világi témát, pl. aktot is kell mintáznia. Ezért
oktatták a rajzot az egyházi gimnáziumokban civilek. Csupán fél
évig voltam novícius, mert nem tudtam, milyen lemondásokkal jár
a szerzetesi élet. Majd munkát kerestem, de mindenütt azt mondták:
akkor jöjjek vissza, ha már letöltöttem a katonaidőmet. A főispán
pedig azt ajánlotta, ha ennyire jól rajzolok, akkor menjek el
szobafestőnek. Ez számomra megalázó volt, hiszen érettségizett
voltam. Akkoriban pedig az érettségi sokkal többet jelentett,
mint ma. Csak arra gondoljunk, hogy a tanítóképzőbe való felvételihez
nem kellett érettségi. A városháza irodaigazgatójának sem
volt több, mint négy polgárija…A polgármester ekkor protekcióval
felvett ún. szellemi szükségmunkásnak. Irodista lettem, de először
csak 20, majd 40 pengő volt a fizetésem. Ezért 19 évesen
korengedménnyel bevonultam a seregbe. Egészségügyi különítménybe
kerültem, és a tiszti iskola elvégzése után zászlós lettem.
Akkor 417 pengő volt a fizetésem, annyi mint egy városi tanácsnoké.
1944 júniusában kivittek a frontra; egészségügyi
szakaszparancsnokként 60 lovaskocsi, 120 ember tartozott alám.
De nem bírtunk letelepülni sehová, mert akkora már az oroszok
áttörték a frontot. Dolinánál beszorultunk egy völgykatlanba,
s a kocsisorunkat felülről lőtték a szovjetek.
–1944-ben kikerült az orosz frontra és hadifogoly lett.
A szörnyű élményeket sosem festette meg?
–Nem, mert én a helyszínen szeretek festeni, és
soha nem spekuláció alapján dolgozom. Tehát nem festettem,
viszont írtam néhány verset. Ezekből kitűnik a magányom, az,
hogy várom szüleimtől a levelet, s az is: ebben az állapotban
az Istenbe vetett bizalmam adott erőt.
–Pontosan mikor esett fogságba?
–1945. április 1-jén, Húsvét vasárnapján. Akiket északra
vittek el bányákba, azoknak volt a legnehezebb sorsuk, minket a
Kaukázusba irányítottak, egy Szocsitól 80 km-re délnyugati
helyre, Szuhumiba. A lágerben, mint volt tisztnek nem kellett
annyit dolgoznom, mint a közlegényeknek. Valamivel jobb és több
ételt is kaptunk az „egyenlőség hazájában.” Szörnyű
helyen voltunk, de összehasonlítva a többi táborral, mégsem a
legkegyetlenebb körülmények közt éltünk. Azt, hogy ilyen
helyre kerültem, azt leleményességemnek köszönhetem. A
foglyokat egy doktornő osztályozta fizikai állapotuk szerint;
mellkasukra tintával ráírta, mely csoportba kerüljenek be. Én
„kettes” osztályzatot kaptam. A táborban találkoztam egy
ruszin katonával, aki régebben az én szakaszomban volt. Jól bántak
velem, így kenyeret hozott nekem, s azt mondta, hogy az
„egyes” és „kettes” osztályzatúakat munkára viszik, a
többiek hazamehetnek. Ezt rosszul tudta…Mellettem állt egy fiú,
akinek volt a zsebében tintaceruzája, megkértem adja ide, s
hirtelen mozdulattal a mellkasomra húztam a harmadik vonalat. Így
kerültem én délre. Ez mentette meg az életemet, hiszen elég
sovány fiú voltam. Tudja, szerkesztő úr, az a szörnyű, hogy
vannak, akik azt mondják: minket ez nem érdekel, ez a maguk története.
–1947-ben tudott a magyarországi változásokról?
–Mást vártunk. Magyarországról nagyon kevés hírt
kaptunk. Csak egy újság került ki a táborba, egy Moszkvában készített
magyar nyelvű kommunista lap, az Igazság, amit mi csak „gazságnak”
hívtunk.
–A polgármester
díszhajdúja maradhatott a városházán?
–Édesapámat visszavették, de csakhamar nyugdíjazták.
Én pedig nem voltam szerződéses alkalmazott, korengedménnyel
mentem el katonának, így nem vettek vissza dolgozni.
-1948-ban viszont már kiállításon szerepelt.
–Csoportos kiállításon mutatták be az egyik önarcképemet.
Ezt az a Szent Márton Céh rendezte, aminek működését néhány
hónap múlva – mivel egyházi kötődésű volt - már nem
engedélyezték. Én pedig csak nagyon nehezen találtam munkát,
végül reklámgrafikusként tudtam elhelyezkedni. Amikor
megalakultak a földműves szövetkezetek, a szombathelyi vezetője,
kirakatrendezési munkát ajánlott. Végül megegyeztünk abban,
hogy grafikusként dolgozom náluk. Ezután a megyei szövetkezethez
kerültem és én lettem a kirakatrendező csoport vezetője. Majd
a moziüzemi vállalat tervező-grafikusa lettem. A munkám
mellett, ha ráértem, festettem. De nem a festészetből éltem.
–Több egyházi témájú műve van. Megfestette –többek
közt – a várpalotai templom oltárképét. Gondolom az ilyen
jellegű művek elkészítésére, csak 1990 után volt lehetősége.
–Amikor még állástalan voltam, az ’50-es évek
elején készítettem magánszemélyeknek néhány szentképet,.
De el kellett telnie több mint negyven évnek, míg újra ehhez a
témához nyúltam. 1992-ben tragédia ért, meghalt első feleségem,
akivel 43 évet éltem együtt. Ekkor átértékeltem életemet. A
Biblia olvasása öntött belém hitet és lelki erőt. Azóta kb.
25 szakrális képet alkottam; négy templom stációsorozatát
festettem meg. Ezekért nem kértem pénzt, mert tudtam, műveimet
az egyház megőrzi, míg más képeim méltatlan helyekre is kerülhetnek.
–Ezek a festmények a bibliai jeleneteket közelebb
viszik a hívekhez?
–Ma már arra nincs szükség, mint a középkorban,
hogy a képeken keresztül tanítsák a híveket a szent eseményekre.
–Lehet, de ezek a képek nem csupán
illusztrációk.
–Ha egy szakrális művet festek, akkor ketten vagyunk
jelen: az Isten és én. És a „kritikus” is az Isten. Ezért
egy külön ima a Teremtőhöz, ha vallásos képeket festek.
Medveczky
Attila
|