2011.05.13.
Tekintgetés pünkösd felé
Sokat rágódom
azon, hogy mi az, ami miatt csak értelmem fogadja el a Fidesz
politikáját, szeretetem kevésbé. Tény, hogy messze vagyok attól,
hogy azonosuljak ezzel a párttal, nemegyszer puszta támogatásuk
is erőfeszítésembe kerül. Hálás vagyok nekik, hogy újalkotmányunk
az Isten szóval kezdődik, hogy nemzetünk keresztény alapozását
kiemelték, hogy a Szent Koronát, a Himnuszt és a Magyarország
nevet visszaállították méltó közjogi helyére. (Gyanítom,
mindezekben a koalíciós KDNP-nek kiemelt szerepe volt.) Nagyobb-
részt osztom az elszakított részeken élő magyarokért tett erőfeszítéseiket
is. Ugyanakkor képtelen vagyok nem észrevenni, hogy a keresztényi
elem látványos felmutatása mellett, olyan haszonelvű társadalmi
értékrend kezd megteremtődni, amilyen már nagyon régen nem
volt. Pedig e két minőség nem elegyíthető egymással. Lassan
semminek sincs társadalmi létjogosultsága, ami nem hoz költségvetési
hasznot, ami nem segíti elő a legfőbb célkitűzést, az államadósság
radikális csökkentését. A napokban a kormányfő beszédet
tartott a magyar fogorvosok előtt, személyesen közölve velük
a jó hírt: a szakma „nagy tömést kap”, azaz 30 milliárd
forintot arra a célra, hogy a nyugat-magyarországi „fogászati
turizmus” – vagyis a fogpótlásaikat a nálunk olcsóbban
csináltató osztrák és német háziasszonyok – ellátási színvonalát
emelhessék. Már megint az osztrákok és a németek, irgalmazó
Isten, de régi, karcos, recsegő lemez ez: a kuruc befektet, a
labanc arat emberemlékezet óta! De miért is nem a hazai fogászati
ellátás kapta ezt a jelentős pénzt, amikor statisztikákkal
bizonyítható a tény: Európában itt van a legtöbb elhanyagolt
fogsor? Persze tudom én is, e kérdés túl szónoki volt, hiszen
az osztrák beteg euróban fizet, és az így begyűjtött haszon
mehet a hitelezőknek.
A kormány
megalakulása óta várom és hiányolom az elmaradó gesztusokat.
Azokat a belső, önzetlen, féltésből és aggodalomból származó
politikai gesztusokat, miket én – mint a nemzet fia – elvárnék
egy ekkora többséggel megszavazott garnitúrától. Olyan látványos,
magával ragadó fideszes-gesztusokra gondolok, mint 2008 tavaszán
a vizitdíj és tandíj tömegünneplésbe átcsapó elsöprése
volt, vagy mint tavaly a bankadó bevezetésének, az IMF kiűzetésének
konzekvens végigvitele. Szeretném érezni, hogy ez a kormány értem,
a most és itt élő magyarért van, miattam dolgozik, mert fontos
vagyok és féltenek. De ez valahogy nincs benne a levegőben.
Ám, hogy artikulálódó
kételyeim ellenére is kitartok a Fidesz-tábor oldalán, azt
garantálják a másik parton raccsoló (vagy éppen nem raccsoló)
demokraták, Heller, Hiller, TGM, Tölgyessy vagy most legutóbb
az örökifjú Aczél Endre, aki a Népszabiban rémülten állapítja
meg, hogy a magyar közéletből „előbúvik az irredenta”.
Itt jegyzem meg a bolsevikok előbúvásától nem kell tartania
senkinek: ők soha el sem bújtak, mindvégig itt maradtak velünk,
ami nem az ő bátorságukat, hanem a mi tutyimutyiságunkat
bizonyítja. Kétszer is elolvastam Aczél publikációját, mert
próbáltam megérteni a pártállam egykori notabilitásának törzsi
logikával fűszerezett marxizmusát. Nehezen ment. Mélységesen
fel van háborodva: demokratás-chartás-haladó világát bántóan
sérti az új alkotmány, Koltay Gábor Wass Albertről készített
filmje, Erdély magyar vonatkozásainak puszta felemlegetése, továbbá
sérti őt maga a Húsvét és a belőle fakadó nemzeti feltámadás
eszméje. Ez utóbbit „rettenetes giccsként” minősíti. Mint
valami borzongató hülyeséget, úgy idézi – nevét is hibásan
írva – Papp-Váry Elemérné 1921-ben pályadíjat nyert,
azonnal megzenésített és egy legyőzött nemzedéken át, százezrek
által énekelt Magyar Hiszekegy-ét – amely minden tanterem falán
ott volt bekeretezve –, de amit különben is csak idézőjelben
tud „versnek” titulálni. Aczél úr, ha mást nem is hajlandó,
jó modort tanulhatna tőlem: gyakorta elmegyek a Jósika utca újabban
„Szenes Hanna parkká” kinevezett csücskénél, és olvasom
ott a parknévadó költőnő sziklába vésett (!) szellemi örökzöldjét,
de soha még nem írtam le hibásan a nevét, és nem tettem idézőjelbe
a vers szót, ha róla írtam. (Volt rá precedens ugyanis.) Aczél
Endre történelmi és nemzetközi skandalumnak tartja, hogy a
maradék magyarok még mindig emlegetik Erdélyt, ugyanis ez az
irredenta viselkedés oda hathat, hogy egyszer majd „a magyar állam
addig kezd nyújtózkodni, amíg magyarokat talál”. Felemelő
lenne mindenesetre, ha ez valaha is bekövetkezne, de ez –
szememben vitathatatlanul – európaibb és morálisabb viselkedés
lenne, mint azon levantei kis állam tüsténkedése, amelyik nyújtózkodik
a nagyvilágba, és azonnal telepít is oda állampolgárokat,
hogy utólag okot adhasson a nyújtózkodásra. Ez azért más,
nem?
Amit pedig a
Heller, Tamás Gáspár, Chon-Bendit és a többi hangadó magyar
és európai zsidó ellenünk Brüsszelben, majd Berlinben
folytatott, szinte már hadüzenet nélküli háború. De mi méltósággal
tűrjük, mert Ady óta tudjuk, hogy magyarként hozzászoktunk a
rúgáshoz, és a világ semmi pénzéért sem javasolnánk nekik,
hogy talán inkább Izrael Állam viselt dolgain siránkozzanak,
ne a mieinken.
Ünnepek és hétköznapok
láncolata az élet. A keresztény társadalmakban keresztény ünnepek
és keresztény hétköznapok vannak. Most múlt el Húsvét, ami
az áldozat misztériumát jelenti a teológiában, az elmúlt húsz
év nehézségeit a társadalomban. Húsvétot a Mennybemenetel követi:
a megdicsőülés a teológiában, a kétharmados győzelem a társadalomban.
Aztán kell jönnie a Pünkösdnek, annak az ünnepnek, ami miatt
az áldozat is és a mennybemenetel is történt, és ami a teológiában
a mindenkire szétáradó és kiterjedő áldást jelenti.
De vajon miféle pünkösdi
áldásra számíthatunk 2011 Magyarországán?
Szőcs
Zoltán
|