2011.05.20.
Azért haltak meg, mert magyarok voltak
Népirtás a Délvidéken. Vae Victis…
A szerencse
forgandó, szoktuk volt mondani és ez igaz is. Csakúgy a
mindennapokban, mint a történelemben. Az is igaz, hogy amióta
világ a világ, mindig a győztesek döntötték el, hogy miként
alakuljon a jövő, noha annak mértékében, hogy mennyire erőltették
rá akaratukat a legyőzöttekre és, hogy mennyire éltek vissza
annak kiszolgáltatott helyzetével, mindig is volt különbség.
De azt se felejtsük el, hogy a korábbi évszázadok során a küzdő
felek egyike sem mondta, hogy azért harcol, hogy a másiknak jobb
legyen. Ez így is volt becsületes. Aztán jött egy világégés,
amikor a győztesek már ideologikus köpönyeg mögé bujtatták
azokat a valós okokat, amelyekért harcba küldték katonáikat.
Szólt a mese a belga gyermekeket evő „boche” szörnyetegekről,
akiket a „Kaiser” direkt csak gyilkolni indított útjukra. Írtak
a „hunokról”, akik szintén „nem kíméltek sem Istent, sem
embert”. Nem kell mást elővennünk, mint az angolszász
napisajtó termékeit 1914 és 1918 között, hogy megtanuljuk,
mindez „így volt”… Majd jött egy újabb, immáron teljesen
ideológiai jelleget öltött háború, ahol legfeljebb az nem
tudta csak, hogy már többről szól a harc, mint hazáról és
nemzetről, aki puskáját markolva kucorgott a lövészárokban.
És végül odalett a becsület. A győztesek „szabadságról és
demokráciáról” beszéltek, „népek önrendelkezéséről és
felszabadításról”. Mindebből nagyon sok helyen nem lett más,
mint halál és vér…
Tito marsall
kommunista partizánjai 1944 őszén érték el a visszavonuló
magyar és német csapatok nyomában a Délvidéket. Október 17-én
katonai közigazgatást vezettek be az általuk már megszállt,
illetve a későbbiek során elfoglalt délvidéki területekre
is. A partizánok győztesként viselkedtek. Szövetségeseik között
tudták a Szovjetuniót, az Egyesült Államokat és Nagy-Britanniát.
Azt mondták, elhozták a szabadságot. Hazudtak. A halál járt a
nyomukban…
A kommunista
partizán – legalábbis papíron – internacionalista. Egyházellenes
és tagadja Istent. Mindegyik egyházat és mindegyik Istent. Így
lenne logikus. Azonban ez mégsem így van. A kommunista szerb
partizánok nem voltak internacionalisták. Igaz, öltek szerbet
is, de azt „ideológiai” alapon. Magyart, németet és horvátot
azonban válogatás nélkül irtottak… Úgy tűnik, az égiekben
is „válogatósak” voltak, mert különbséget tettek a
templomokban is. Csurog központjában, ahol két templom állt,
csak az egyiket rombolták le, hogy területén később futballpályát
létesítsenek. De még a holtakat is megkülönböztették, mert
bizony csak egy temetőt szántottak fel, hogy a földben nyugvók
porai fölött disznóikat legeltessék. A magyar – katolikus
– templomot és a magyar temetőt… A világnak illene végre
tudomásul vennie, hogy nem lehet másról beszélni az 1944 őszén
és 1945 telén, a Délvidéken történtek kapcsán, mint szándékos
népirtásról… Bosszút álltak a „hideg napokért” –
mondják az „illetékesek”. Igen, bosszút is álltak, többszörös,
véres bosszút. De a bestiálisan lemészárolt ártatlanok, nők,
gyerekek és öregek, a táborokban – nevezzük bátran ezeket
is koncentrációs tábornak, haláltábornak – uralkodó
embertelen körülmények miatt, és az ottani kínzások következtében
elhunytak nem másnak, hanem egy szándékos népirtásnak az áldozatai!
Matuska Márton, délvidéki újságíró az egyik cikkében jónéhány
olyan dokumentumot sorolt fel, amelyik egyértelmű bizonyítékként
szolgál arra, hogy az áldozatokat nemzetiségi hovatartozásuk
miatt büntették meg. Ezek egyike Tóth Sámuel torontálvásárhelyi
lakost és feleségét érintette. Szövege – magyar fordításban
- a következő:
JÁRÁSI VAGYONELKOBZÁSI BIZOTTSÁG
a 30. szakasz értelmében
KOVACICA
Iktatószám:123
1945.november15.
A Jugoszláv Népfelszabadító Antifasiszta Tanács 1944. november 21-i
döntése, valamint az 1945. június 9-iki Vagyonelkobzásról szóló
törvény 30. szakasza értelmében, valamint a körültekintő
adatgyűjtés után a Bizottság lefolytatta az eljárást a
dolgok vagyoni állásának megállapítása érdekében Tóth Sámuel,
és felesége Sepsey Zsuzsanna ügyében és a megállapított tényállás
alapján meghozta az alábbi HATÁROZATOT:
Tóth Sámuel, foglalkozása jegyző, jugoszláv állampolgár,
nemzetisége magyar, teljes vagyona, ami Debelyacsa területén
található, elkobzandó és bekebelezendő a Demokratikus Föderatív
Jugoszlávia javára. A vagyon tételes jegyzéke ki van mutatva a
mellékletben.
INDOKLÁS
Az összegyűjtött adatok szerint megállapítást nyert, hogy Tóth Sámuel,
debelyacsai lakos vagyonát el kell kobozni, mert nevezett:
1———————
2 nemzetisége: magyar.
A sorok önmagukért beszélnek: „mert: magyar”…
Csurog, Zsablya és
Mozsor volt az a három település, ahol Tito vörös partizánjainak
a vérengzése elérte a tetőpontját. A településekre bevonuló
partizánok már megérkezésük pillanatában gyilkoltak. Az első
lépcsőben a kezükbe került magyar honvédekkel és német
katonákkal végeztek, többnyire bestiális módon. Csurogon először
egy csoport makói leventét lőttek agyon, miután meztelenre
vetkőztették őket és így, összekötözött kézzel futtatták
a magyar fiúkat utcahosszat. Majd azokat is kivégezték, akiknek
magyarként a tömegsír megásásában kellett segédkezniük. Ők
voltak az első civil áldozatok. Ezzel párhuzamosan Zsablyán
egy magyar iparosembert – Fekete Jánost – is nyilvánosan
felakasztottak, sőt holttestét elrettentésül néhány napig közszemlére
visszahagyták… Mintegy kéthetes viszonylagos csönd következett,
noha ez sem jelentette azt, hogy ne történtek volna gyilkosságok.
A településeken el- eltűntek egyes emberek – minden esetben
magyarok, németek vagy horvátok –, akik soha többé nem kerültek
elő. A témával foglalkozó kutatók – a visszaemlékezésekből
kiindulva – feltételezik, hogy ezekben a gaztettekben elsősorban
a helybeli szerb lakosság kezét kell keresni, akik ekként
„oldották” meg „problémáikat” szomszédjaikkal… A
szerbségtől sohasem volt idegen ezen hozzáállás. Pontosan
Csurog volt az a hely, ahol a pópa unokája, egy leány, virágcsokorba
rejtett pisztollyal lőtte agyon az egyik magyar honvédet. A
gyilkosságért őt kivégezték, családtagjait senki sem bántotta.
Igaz, ebben az esetben magyarok voltak a bírák. 1944 - 45-ben, már
nem…
Többek között a
délvidéki Teleki Júliáé az érdem, – akinek az édesapját
a szerb bolsevikok szintén kivégezték –, hogy megkezdte összegyűjteni
azokat a visszaemlékezéseket, amelyek ezekről a kegyetlen hónapokról
tudósítottak. A beszámolók minden másnál tanulságosabbak.
P. Katalin még nem volt harminc esztendős, amikor özvegyen
maradt: Szombaton, október 21-éről 22-ére virradó éjszaka
nagy robbanást hallottunk. Ekkor röpítették a levegőbe a gyöngyszigeti
hidat. Másnap, vasárnap megkondult a harang. Azt hittük, megérkeztek
az oroszok, de csak a falubeli szerbek jöttek vissza, azok, akik
előzőleg valami okból elhagyták a falut, szedett-vedett ruhákban.
Sok ismerősünk volt közöttük. Pajo Maksimovic, a földszomszédunk
is megérkezett. Mindenki üdvözölte, még én is, de ő erre
azt felelte, hogy egy magyarral se fog kezet. (… )Kedden bejött
hozzánk két férfi. Egyikük, Crnjakov Milos, tele volt aggatva
kézigránáttal. A másik, Gagic Dusko asztalos volt. A férjemet
magukkal vitték. Többé nem is jött haza. A községháza
melletti gabonaraktárba zárták a férfiakat, ide hordtam minden
nap az ennivalót - le is köpdöstek a szerb asszonyok érte.
(…) Nagyon rossz érzésem volt, ami be is igazolódott, fél
kilenckor kezdtek lövöldözni, ez fél egyig tartott. Ekkor csak
a sarokig engedtek bennünket. Ahogy ott állok, egyszer csak jön
onnan ki a szomszéd lány és kérdi tőlem: „Katica, kuda ides?
“ (Hova mégy Katica?). Azt még hozzátette, hogy Pistának már
nem kell étel, mert lelőtte. Ez a nő egy osztályba járt
velem, mivel én is szerb iskolába jártam. Jól ismertük egymást,
anyósomék mellett laktak. Megtudtam, hogy tettéért, azaz a
gyilkosságért harminc pengő fizetséget kapott.” Egy másik
visszaemlékezésben az alábbiak olvashatóak: “1944 októberében
minden nap dobolták, hogy kinek kell jelentkezni, azaz kiket
fognak kivégezni. Szörnyű volt hallgatni, mert tudtuk, ki marad
másnapra apa nélkül, de nem tehettünk ellene semmit. A bűnük
csak az volt, hogy magyarok voltak. Egyik nap Farkas Ádám megkérdezte,
miért világítanak minden este a temetőcsősznél, ezért őt
is kivégezték. (…)
A kivégzésekre könnyen
találtak okot. Konc Pált azért ölték meg, mert rendőr volt;
a l8 éves leventéket, mert magyar ünnepeken magyar dalokat énekeltek;
Kasza István fiatalembert, mert március 15-én a
templomtoronyban tárogatón magyar nótát játszott. (…) A
csurogi szerbek minden nap konferenciát tartottak, ahol nagy részük
úgy foglalt állást, hogy mindannyiunkkal végezni kell.” Az
akkor 16 esztendős Madarász Pál is megjárta a poklot: A szobában
körülbelül 300 ember lehetett – egyeseknek leszaggatták a körmüket,
másoknak a lába volt puskatussal összeverve, volt, akinek a
nemi szervét vágták le –, ezeket mind kivégezték. A kivégzést
a félkezű Pajo Rajkov irányította, aki 50 éves lehetett.
Engem átkísértek a másik terembe, ahová a nőket zárták,
itt láttam egy csecsemőfejet a falhoz vágva, az agyvelő szét
volt loccsanva. Nagyon sok halott nő volt. A kínzásba haltak
bele, itt vértócsákban feküdtek. (…)
Én megmenekültem
a haláltól, de anyámat brutálisan ölték meg. Előtte levágták
a mellét és az orrát Crnjakov Katica parancsára. Kivégezték
még apám nővérének férjét és fiát; anyám nővérét és
férjét. Fehér Ferencet és fiát. Ferencnek előtte kitépték
a bajszát, felhasogatták a bőrét, majd besózták. Nagyapámat
és nagyanyámat is megölték, tehát majdnem az összes rokonságot.”
A kegyetlenkedésekben
nem ismertek határokat: Láttam, amint Csapó Szabó Györgyöt a
szerb templom előtt, a piacnál kikötözték a körösztre, majd
késsel nyúzták,mint a nyulat, közben pedig sózták a sebeit.
Egyesek a nézők közül pedig kiabálták: “Deri ga! Soli ga!”
(Nyúzzad! Sózzad!).” Akiket nem öltek meg, azokat deportálták.
Vagyonukat elkobozták és a túlélőket koncentrációs táborokba
zárták. A halál itt is aratott:„Húszan voltunk egy szobában,
mégpedig anyám, én, Karcsi öcsém, Terus és Évi húgaim;
Rohacsek Mihályné, Ilka ángyi a 10 éves Józsi és 5 éves
Misi fiával; a 70 éven felüli Döme nagyapa feleségével Bertók
Erzsébettel, lányuk Vica a 4 éves Pisti fiával, fiaik Ferenc
és Márton családostól, azaz Maris a 3 éves Mariskával,
valamint Kati a két fiával, Ferivel és Marcival, no meg itt
volt még az én özvegyen maradt Rohacsek nagyanyám is. A ház többi
helyiségében mások, korábbi szomszédok, csurogi magyar
asszonyok és gyerekek voltak beszállásolva, a miénkhez hasonló
körülmények között. (…)A gyerekek éheztek, nem tudták megérteni,
hogy nincs ennivaló. A szobánkban volt egy kisfiú, aki sírva
hajtogatta, hogy éhes és csirkepaprikást akar enni. Mondtuk
neki, hogy nincs, mire azt felelte, nem baj, ha nincs, ő akkor is
megeszi. Hiába könyörögtünk könnyítésért, egy parancsnoknő
erre azt felelte, csak akkor lesz több étel, ha minden nap legalább
100 halottat talál. Az egyik fiatalasszony két hónapos kisbabája
éhen halt. (…) Saját szememmel láttam, hogy a felnyitott német
kriptákba tömték, taposták be a majdnem meztelenre levetkőztetett
hullákat. Egy-egy kripta nyitva volt mindaddig, amíg meg nem
telt. A halottgyűjtő kocsi reggel indult útjára, házról-házra
járva rakták egymás tetejére a tetemeket. Rettenetes látvány
volt, ahogyan a szeretteiket csak a börtönlakásuk kapujáig kísérhették
ki a táborlakók, csöndben, minden szertartás nélkül. (…)
Amikor pedig elérkezett
a szabadulás órája, még akkor is tartogattak Tito pribékjei
meglepetéseket az üldözötteknek: „Megkérdezték a családokat,
hova, melyik bácskai településre szeretnének eljutni és
megtelepedni az ottani rokonoknál, mert a tudtunkra adták azt
is, hogy Csurogra, Zsablyára, a Sajkás-vidék településeire, a
régi otthonainkba soha többé nem térhetünk vissza, az
otthagyott javainkat, jószágainkat sincs jogunk visszakövetelni,
ez a feltétele a gyűjtőtáborból való kiszabadulásunknak.”
A kivégzett és
állati módon legyilkolt áldozatok száma – csak a magyaroké
– megközelíti az 50.000 főt. Mindmáig senkit sem állítottak
bíróság elé a gyilkosok közül…
Kosaras Péter
Ákos
|