2011.05.20.
Én tartozom magának egy vallomással
Gyurkovics Tibor színművei
Két hatalmas kötet.
Ebben a két könyvben Gyurkovics Tibor 18 drámáját olvashatjuk
el. Tragikomédiák, drámák, groteszkek és történelmi drámák,
valamint egyetlen musical, a Kutyakomédia. E színpadi műveket
olvasva feltűnnek a nagy színészarcok: Gyurkovics Tibor kedvenc
színésznője, Tábori Nóra arca, Bilicsi, Páger, Domján Edit,
Benkő Gyula, Bulla Elma, Somogyvári, Mensáros, Tordy, Gálffy László,
Tóth Ildikó, Dobos Ildikó, Reviczky Gábor, és nem utolsósorban
Dörner György.
Azt írja Ézsiás
Erzsébet Gyurkovics színműveiről:
„Nem íróasztal
drámák. Eleven élet folyik bennük. Harsány, kétségbeejtő
és nevetséges. Figurái a humor vitriolos előhívójába vannak
mártva, de a röntgenképeken mindig marad rejtélyes folt,
titkos kiterjedés, árnyékos arcvonás. Megfejthetetlen, amit
szeretnek az emberek, olyan, mint az élet – de felső jel, vagy
Istentől származó.”
De az Ézsiás
Erzsébet által leírt értékelést folytassuk egy a Gyurkovics
halála után elmondott értékeléssel. A Polgárok Házában
hallottuk a Gyurkovics-emlékesten Csurka Istvántól:
„Valószínűleg
legnehezebbre vállalkozik az, aki a magyar Parnasszusra tarisznyájában
egy szem hamuban sült pátosz nélkül akar feljutni. Eddig az
irodalomtörténet tanúsítványa szerint is két XX. századi költőnek
sikerült ez maradéktalanul: Szabó Lőrincnek és Weöres Sándornak.
Mindkét óriás Gyurkovics Tibor előképei és mesterei közé
tartozik. Szabó Lőrinctől a mindennapi közlő mondat, a szinte
prózai állapot és lélekrajz verssé emelését tanulta meg, Weöres
Sándortól pedig a játékosságot, az öniróniát és hetyke
dallamok fütyürészését tanulta el. Mindenekelőtt szögezzük
le, hogy a pátosz nem bűn. A pátosz bátorság pajzsa és dárdája,
ha a pajzsot egy valódi hős tartja.”
Ez a néhány
megemlékező sor alapvetően segít a Gyurkovics-i mű megértésében
és értékelésében.
Gyurkovics Tibornak két nagy színházi korszaka volt:
1970–1980-ig a vígszínházi, és a veszprémi a 80-as években.
Mind a 18 művet most nem ismertetjük, mert ahhoz kevés az újság
papírja. Kezdjük az elejével, az első drámával, a háromfelvonásos
drámával, az Estére meghalsz című művel.
A három felvonás
– s innen Gyurkovicsot idézzük: „A három felvonás: múlt,
jelen, jövő. De egy időben s itt is az a parányi aszimmetria
teszi fájóvá a történetet, hogy a múlt átmehet a jövőbe,
a jelen a múltba, a jövő elmúlhat stb. Ezáltal időben is fixálatlanná
– lehetővé és lehetetlenné – válik.
Egyébként az első
felvonást meghatározza – mint az egész darabot – Iván
nemjelenléte, feszültsége, várandósága, tettereje. Mintha
mindig átjönne, átjöhetne a tükörfalon, vagy történhetne
valami.”
A másik főszereplő
Maya, Iván felesége (volt). Maya mondja (Ivánnak):
„Nincs is szüksége
az én hitemre. Van, aki higgyen benne. Én belefáradtam.”
A Barát, Anton
Amerikából érkezik meg Mayához. Majd később megjelenik Imre
is, az orvos. Azt mondja az orvos, Imre:
„Nem tudom, az
igazat megvallva, túlfeszíti magát.
Anton: Mayával mi
van? Úgy értem… együtt élnek, vagy Mayának is van
valakije… vagy…
Imre: Mármint nem
élnek együtt. Volt egy nagy botrányuk 3 éve. Akkor kenyértörésre
vitték a dolgot, most is csak azért van itt, mert karácsony
van.
Anton: Három éve!
Akkor ennek vége.
Imre: Nem olyan
egyszerű. Szeretik egymást. Egymás ellen. Tudod, Iván,
valahogy nem tudta megtörni ezt az asszonyt, már kialakult, hogy
ellenségesen is jobb, mint egymás nélkül.
Anton: Mayán nem
úgy látom.
Imre: Nem akarja,
persze. De ismered. Olyan vallásos volt, ami már veszélyes. Nem
bigott – inkább az aszkézis felé hajlott. Ezért is nehéz
egy másik asszony.
Anton: Rég
megadta volna a természetnek a jogait.
Imre: Egy asszony
ha magára marad, megöregszik. Csúnyul. Megtörik. Ismertem egy
asszonyt…. Nagyon erős, szuggesztív nő volt. Mikor elhagyták
egymást a férjével, összeesett. Hiába, a nő társas lény.
Anton: S a férfi?
Imre: A férfi az
erősebb fél, de kiszolgáltatottabb. Azt hiszem, a férfi számára
nincs végzetes találkozás. Ezáltal mindig magára marad, Iván
ezt nem érti. Hajszol valamit, vagy valakit, meg akarja váltani
őket és önmagát. Nem akarom megjátszani a bölcset, de ilyen
nincs. A férfi… elhagyott, az anyjától,
van elhagyva… nem új dolog… ezért reménytelen, hogy
visszataláljon.”
A színen
megjelenik három hölgy: Vivi, Ági és Sandi, Ivánt keresik a
színen.
„Sandi: Persze,
persze, biztos jön mindjárt.
Ági: És te, hol
vagy, mit csinálsz most, úgy hallottuk, Pestre jössz.
Vivi: Á volt róla
szó. Egy kiadóhoz lektornak. Nem hiszem. Szeretek tanítani.
Sandi: magyart tanít,
(mutatja ujjával, mintha kitalálta volna, vagy kedveskedni
akarna. Általában túlzottan viselkedik, de jóindulatú, félreértő
típus.).
Vivi: (könnyen
nevet.) Magyart meg földrajzot.
Ági: Hogy fér ez
össze?
Vivi: Nem tudom,
amikor én végeztem az egyetemen, akkor így párosítottak,
nekem jó, mindkettőt szeretem.
Sandi: Mégis?
Valahogy a magyart jobban. A versek miatt. De a földrajzot nem
annyira. Nehéz abban a helyes koncepciót megtalálni. Most olyan
gazdaságföldrajzot tanítunk többnyire, én meg a hegyek magasságát
szeretem, a tájak sajátosságait, egy-egy nép eredetét.
Sandi: Maga nem
marxista?
Vivi nevet: De
csak egy-egy tanítási menet nagyon szakszerű így. Hogy
mondjam. A földrajzba nagyon bele van gyúrva az ember, én meg
adatokat szeretnék tanítani, és melléje… valami lírát.
Bolondság, tudom, Ivánnal azt játszottuk, hogy kiválasztott
egy-egy országra na-gyon jellemző festményt, és azt
bemutattam, levetítettem a srácoknak. Nem is képzelik, milyen
hatással volt.”
Gyurkovics a dialógusok
páratlan mestere. Mintha fegyverből lőnék ki a mondatokat. A
szobában szórakoznak. Itt is egy fergeteges diskurzus.
„Klára: Térjetek
át valami komolyabb dologra, én meg addig elkészítem a vacsorát,
Iván legfeljebb betoppan…
Vivi: Játsszunk,
gyertek. Itt van ez a szobor.
Sandi: Jó szobor,
Balázsy csinálta. Assisi Szent Ferenc.
Ági: Hallgass már,
nem lényeges.
Sandi: Hogy
szerették egymást Ivánnal. De két ilyen természet…
Vivi: Nos, a játék.
ki tud ötből többet rádobni a szent fejére?
Sandi: Több glóriát
neki, minél több glóriát.
Vivi: sorsolunk.
Eldugom. Várjunk csak na…. Itt van… Iván gyűrűje, úgysem
hordja soha.
Ági epésen:
Teher neki.
Vivi: Tessék, nem
találtál.
Sandi: És mi lesz
a nyereség, vagy mi a tét?
Vivi: Úgy van. Tét
nélkül nem érdemes.
Ági: Most döntsük
el, mert megnyerem.
Sandi: Nem a nyerés
számít, a vesztés.
Vivi: Igen.
Ági: Le kell
rajzolnia önmagát.
Sandi: Nem jó, úgyis
én győzök abban. Be kell mutatnia önmagát.
Vivi: Hogyan?
Sandi: Hogy
milyen. Elmondja az életét, vagy nem tudom…
Ági: Butaság,
nincs semmi érdekes az életükben, jellemezze magát.
Vivi: Táncoljon.
Sandi: Nem tudok.
Vetkőzzön le, hogy lássuk.
Vivi: Tapsol, ugrál,
úgy van, úgy van, hadd lássuk, milyen.
Ági: Csak nem
sztriptízre gondoltok?
Sandi: Miért
ne?”
Ismét idézet az
emlékező beszédből, ami 2009. február 11-én hangzott el a
Polgárok Házában, igaz, Csurka a költőről beszél, amikor
Gyurkovicsot méltatja, de igaz ez a megállapítás a drámaíróra
is.
„Gyurkovics
Tibor nagy költő, méltó említett példaképeihez és említett
mestereihez, mivel azonban pátosztalan, még az irodalmi köztudat
sem vesz róla tudomást a megérdemelt mértékben. Pedig aki le
tudta írni, hogy éppenséggel annyira szomorú és magányos egy
balatonfüredi kerthelyiségben, hogy még az idegenekre, a pincérre
sem tud rámosolyogni, meg még az álarcával sem tud mosolyogni,
az akkor leglényegére mutat rá. A „keep smiling” korában
az örökös fehér fogsorvillantás korában, amikor ilyen ábrázattal
tömeggyilkosságot követnek – követünk – el, akkor
Gyurkovics még az álarcával sem tud mosolyogni.”
A harmadik felvonás
az első drámában egy zöldre festett, kopottas vonatban zajlik.
Íme Iván:
„Magas, testes,
nem szép, emberes. Haja szürkül, 40 körüli. Sok mozgású és
magába hullott egyszerre – égett, de lendületes ember.
Intellektusa olyan, mint a ragadozóé, lecsap, megért, fölfal,
és otthagyja a maradékot. Elegáns, de van benne valami bohócos
és ideges. Kiskofferral jön be. És feltűnik Indi. Törékeny,
átlátszó, ájtatos. Halkan beszél, magányosan. Olyankor feltűnik,
hogy ez a visszafojtottság olykor olyan, mint egy falevél.
Fiatal. 20 múlott.”
Iván és Indi
Esztergom mellé utaznak, el Budapestről a magányosabb vidékre,
keresik a helyüket, egy szobát, ahol élni lehet. Aztán rájönnek
arra, hogy ez sem lesz megoldás. Iván mondja:
„Úgy érzem
magam, mint egy tehetséggép, ami működik, de fogalma
sincs, hogyan. Ha
nem tudnék néha festeni, megdöglenék. Mit akartok? Semmi összefüggés
köztem és magam közt. Örülök, ha festeni tudok, ha összeáll
egy-egy részlet legalább. Nem én. Mint egy bagoly, ami szőröstül-bőröstül
megeszi az áldozatát, nem tud válogatni. Örülök, ha fölfalni
tudom az életet egyben, s kiadni, ami emészthetetlen. Emészthetetlenek
vagytok. Nem bírlak ki titeket. Neked az arcod, neki a szemét,
neki a makacsságát. Nem tudok mit kezdeni…”
És utaznak tovább
Iván és Indi Esztergom felé.
„De most utazunk
Esztergomba, mert te mondtad, menjünk Esztergomba, ott
megnyugszom, Istenem! Milyen nagy dolog, ha még elhiszed magadnak
ezt. Mit keresel Esztergomban? Velem akarsz élni? Csudákat. Nem
akarsz te velem élni, szaladnál el rögtön, ha megöl a csönd.
Gyerekkori házakat böngészel Esztergomban, elveszett gólyákat
keresgélsz, egy templomtornyot Isten helyett, lábnyomot láb
helyett. Ki vagy szolgáltatva. Nyers ember vagy, tiszta. A
legegyszerűbb ember játszik téged. Ki vagy szolgáltatva,
mindennap elölről. Újra megszületsz, újra meghalsz…
Ó, te, a te
kiszolgáltatottságod meztelen, elhagyott. Hová menjek? Én is kérdezhetném.
Meddig lehet így menni, reménytelenül? Csaknem reménytelenül,
mert nem a tájakat, személyeket kellene megváltoztatnod magad körül,
te is tudod magadat…”
És vége az Estére
meghalsz című drámának.
A Császármorzsa című kétfelvonásos színpadi mű arról
szól, hogy hogyan készül az igazi császármorzsa. Ezt az
alapvető kérdést nyolcan beszélik meg a színpadon: Tomi,
akinek az édesanyja krumplival készítette a császármorzsát,
és a hét nő Tomi mellett meg váltig állítja, hogy a
krumplinak semmi keresnivalója nincs a császármorzsában. A Császármorzsa
ősbemutatója a Nemzeti Színházban volt 1994. február 11-én.
Tomit Dörner György alakította, és vele együtt a színpadon
mozgott hét nő. Olvasás közben mentem, felhívtam Dörner Györgyöt,
emlékszik-e a 94-es bemutatóra. Dörner a telefonban hallhatóan
teljesen felderült: hogyne emlékeznék rá! Hét nővel játszottam
együtt. Katival, Máriával, Nórával, Zsuzsával, Annával,
Csillával és Ágival. De nem ilyen derűs a történet. A történet
arról szól, hogy egymással beszélgetnek különféle dolgokról
Tomi és a nők, így:
„Kati: Fönt
vagy még, Tomi?
Tomi: Nem vagyok fönt,
Kati.
Kati: Alszol?
Tomi: Igen,
alszom.
Kati: Jó neked,
Tomi.
Tomi: Jó, annyit
mondhatok.
Kati: Nem akarsz
rajtam segíteni?
Tomi: Megmondhatom
őszintén? Nem.
Kati: Piszok vagy
Tomi.
Tomi: Piszok
vagyok Kati.
Kati: A fene egye
meg.
Tomi: Igen.”
És így tovább.
Aztán Kati egy ki-csit bőbeszédűvé válik.
„Kati: Mindig az
anyádról beszélsz. Rendben van. Tudom, hogy másképp csinálta
a tartárt. Hígabb volt, édesebb. Tudom, hogy nagy levesestálban
tálalta a pulykalevest, alája tojássárgát vert tejföllel
elkeverve, fanyar, jóízű lett. Tudom, hogy krumplival csinálta
a császármorzsát – ami egyébként érthetetlen a számomra,
nem lehet krumplival csinálni császármorzsát, akármelyik szakácskönyvben
megnézheted, a császármorzsát nem csinálják krumplival, a császármorzsát
egyszerűen pirított soktojásos masszából csinálják, ha a császármorzsába
krumplit teszel…”
És így tovább.
És egymás után sorban érkeznek a nők. És a sorban érkező nők
egyszeriben elkezdik csípni, rúgni, harapni, aprítani Tomit. A
színpadon szinte érthetetlen jelenet, hogy Ági állandóan
telefonál. Kinek telefonál? Cápának. És a Cápának jelentést
tesz a társaság és Tomi helyzetéről. Készülnek kará-csony
estére. Természetesen Tomi a férj mellett a másik hat nővel
is kapcsolatot tartott. Nem akármilyen kapcsolatot: azt, és
olyat! De Tomi egyikükkel sem vergődött zöldágra úgy, mint a
feleségével, akitől vi-szont elvált. Úgyhogy a darab végére
teljesen összekuszálódnak a szálak, és nekiesnek Tominak. Végül
még a volt feleség is arcul legyinti Tomit.
„Kati: nagy
keservesen fölemeli a
kezét, arcul legyinti Tomit, rárogy (.) Én egyetlenem.
Csilla: Hülye.
(Tominak.) Megcsaltad!
Kati: (fölemeli a
fejét, alig eszmélve.) Megcsaltál?
Tomi: (Véres szájjal
motyog). Hogy elviseljem a szeretetemet. Teérted volt, Kati…
Megcsaltalak, hogy megőrizzem a szerelmet…”
Aztán a rugós kést
is hozzávágják Tomihoz.
„Ági: Szúrj
bele, miskárold ki.”
Végül a színpad
egyetlen férfiját, Tomit, véresre, ájultra verik. Hát a könnyű
történet, ami a császármorzsáról szól, ide fajult. Zsuzsa még
mondja: „Szerettelek.”
Aztán azt írja a
szerző:
„Hosszú csend.
Tomi előrebukott fejjel ül, testén vér szivárog. Kati nehezen
tápászkodik, kioldja Tomi kötéseit, az rárogy. Kati tartja az
ölében: pietá. Majd ő is elhanyatlik, most rá a férfira, előre
suttog a levegőbe.)”
Így ért véget a
Császármorzsa.
Még egy darabról, a Nagyvizitről tegyünk említést. Várkonyi
Zoltán szerette Gyurkovics Tibort. Ő mondta a Nagyvizit
fergeteges premierje után: „Megszületett a magyar abszurd.”
Tábori Nóra és Bilicsi Tivadar jóvoltából. A történet egy
kórteremben zajlik. Betegek és a borbély, a látogatók, a főorvos
és a kisdoktor a közreműködők. Az egyik beteg halni készül,
a másik beteg a sebét nyalogatja, nagy műtét után van. A
harmadik beteg a feleségét hiányolja, aki meg sem látogatja a
beteg férjét. És a betegek mellett a főszerepet Klári, a nővér
viszi, aki úgy mozog, mint egy orvos, a takarítónő, aki
jellegzetes figurája minden kórteremnek a kórházakban, nagyszájú,
kíméletlen és mindenkivel kötekedő. Amikor takarít, kiutasítaná
a betegeket a teremből a folyosóra, és szidja a főorvost, az
eget meg azt, aki az útjába kerül. A borbély tüneményes
figura, fehér köpenyben, orvosi táskával jelenik meg a kórteremben,
főorvosnak nézik, de legalábbis orvosnak. Hasznos tanácsokat
ad a betegeknek, akik mindig különböző tanácsokat várnak.
Ettől a borbélytól kapnak is. Végül sor kerül a nagyvizitre
a főorvos vezényletével. A főorvos és kísérete nem a
betegekről, nem a diagnózisról beszélget, hanem az angliai
tanulmányút tapasztalatairól, hogy milyen kórházi ágyakat látott
kint, a gazdag Angliában, és hogy javaslatot tesz majd ezek
behozatalára. A betegek amúgy elvannak, bármennyire is halálvágyók.
Ez megy egészen a darab végéig a kórteremben. A főorvos kíséretével
végigmegy az útján betegtől betegig, amíg egyszer csak
rosszul lesz, elsápad, elájul és ágyra fektetik. Vízzel
locsolják, pofozzák, költögetik, de mindhiába, szinte a halálán
van. Na ebből az abszurdból kell kimásznia magának a szerzőnek,
Gyurkovicsnak. Kimászik. A főorvos nem hal meg, de semmi remény
arra, hogy életben maradjon. Az egész előadás így olvasva
frenetikus. Valóban Gyurkovics-i módon van megírva. Mint ahogy
minden egyes darab, amit ebben a könyvben olvashatunk.
(Gyurkovics Tibor: színművek I-II., Kráter Kiadó, 2003.)
Győri Béla
|