2011.05.20.
Ifjabb Andrássy Gyula kultúrtörténeti
jelentősége
A magyar kultúrtörténet
korszakalkotó személyiségeként szinte egyedülálló életművet
hagyott hátra ifj. gr. Andrássy Gyula. Mint a teljességet kereső,
reneszánsz embereszmény megtestesítője, egyszerre volt az ország
egyik legfontosabb arisztokrata magángyűjteményének kiteljesítője,
mecénás, művészetfilozófus, kultúrpolitikus, a kultúrfölény-elméletének
első megfogalmazója és az Országos Magyar Képzőművészeti Társulat,
a Nemzeti Szalon, ill. a Szent-György-Céh elnökeként a magyar
képzőművészeti élet vezéregyénisége. Hivatásának
tekintette a művészet támogatását: olyan festők jelentőségét
ismerte fel elsőként, mint Szinyei Merse Pál és Rippl-Rónai József.
Műgyűjtőként, kiállításszervezőként és esztétaként
egyaránt az ő érdeme a francia impresszionista festészet hazai
megismertetése is.
Az Andrássy-gyűjtemény
Az egyik legjelentősebb főúri magángyűjtemény, a sajnálatos
módon mára teljesen szétszóródott Andrássy-gyűjtemény
jelentős múltra tekint viszsza. Megalapozója a XVII. sz. végén
Szapáry Péter volt, aki olaszországi utazása alkalmából több
műremeket hozott a hazánkba (Palma Vecchio egyik fő műve, a
szent családot ábrázoló Sacra Conversatio; Pittoni: Szent
Domokos csodatétele; Tintoretto: Domenico Robusti képmása). Lánya,
Szapáry Etelka gr. Andrássy Károllyal házasodott össze, aki
nagybátyja, gr. Andrássy Lipót és apja, gr. Andrássy József
révén maga is értékes műkincskollekcióval rendelkezett. A
Tisza-szabályozásban, ill. a bányászat és a gyáripar ügyének
előmozdításában fontos szerepet játszó gr. Andrássy Károly
mindhárom fia, a festőművészként is értékes életművet
alkotó gr. Andrássy Manó, a miniszterelnök 1. Andrássy Gyula
és gr. Andrássy Aladár egyaránt elismert műgyűjtő hírében
állt.
Id. gr. Andrássy
Gyula politikai tevékenysége mellett egész életében kötelezetten
érdeklődött a képzőművészet iránt, ifjúkorában maga is
kedvteléssel rajzolt. Az Országos Magyar Képzőművészeti Társulat
első elnökeként (1861-1867) elmaradhatatlan, érdemeket
szerzett a hazai képzőművészeti élet összefogásában és
fellendítésében. Később, 1870-től a Fővárosi Közmunkák
Tanácsának első elnökeként a modern főváros arculatának
megtervezését irányította (Duna-szabályozás, az úthálózat
kiépítése, az Országház és az Opera építése, a Szabadság
tér és az Andrássy út kialakítása). Saját kastélyai tervezéséhez
rajzaival is hozzájárult: a Loire-menti kastélyok mintájára,
Meinig Artúr tervei szerint 1880 és 1885 között építette fel
a tiszadobi kastélyt, a Zemplén megyei tőketerebesi kastélyt
az 1870-80-as években alakíttatta át historizáló stílusban,
az erdélyi Hesdáti-havasok között található dobrini kastély
pedig 1892-re készült el. Pesti palotája (József tér 8.)
mellett 1869-ben Budán két reprezentatív palotát vásárolt:
az egyik a jelenlegi Francia Intézet helyén (Fő u. 17.) állt
és idősebbik fia, gr. Andrássy Tivadar örökölte, a másik (Fő
u.11.) ifj. gr. Andrássy Gyula tulajdonába került, mint az Andrássy-gyűjtemény
legfontosabb bázisa (jelenleg a Budavári Művelődési Ház és
a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Vízivárosi Olvasóterme található
az épületben).
Id. gr. Andrássy
Gyula a régi arisztokrata gyűjtő típusának jellegzetes
megtestesítőjeként az akadémikus művészet híve volt: a nagy
formátum, a sötét tónus és a markáns formakarakter bűvöletében
elsősorban arcképek és történeti képek beszerzésére fókuszált
. A legértékesebb alkotás, amellyel gyarapította a gyűjteményét,
Rembrandt 1630-ban, 22 éves korában festett, monogrammal ellátott
önarcképe volt. A festményt 1844-ben egy londoni műkereskedésben,
egy van Dyck-önarcképpel együtt vásárolta. A magyar képzőművészeti
élet alakulását figyelve ő fedezte fel Munkácsy Mihályt,
akinek az Itatónál c. képét az 1869-es tárlaton vett: meg, még
mielőtt a festő Siralomház c. festménnyel elindult volna a
diadalútjára. Később a barátságuk szorosabbá vált, a
politikus biztosította anyagilag a művész párizsi tartózkodását
és még Tőketerebesen is vendégül látta. Munkácsy a párizsi
Magyar Egyesület részére készült festményen örökítette
meg a pártfogóját, a képet az 1900-as párizsi világkiállításon
bocsátották a nyilvánosság elé. Az Andrássyak tulajdonába
került a Virágcsendélet gömb alakú vázával c. kép mellett
két értékes vázlat is: az egyik a Pilátus-képhez, a másik,
a Kálvária főcsoportjának egyik variánsa, az Andrássyak tőketerebesi
sírkápolnájának az oltárához készült. Egyik utolsó alkotása,
a Siratóasszonyok a keresztfánál c. monumentális festmény,
szintén a mauzóleum belsejét díszíti.
A kor más nagy festőivel is szoros kapcsolatban állt id.
gr. Andrássy Gyula. Portréképét Benczúr Gyula, Madarász
Viktor, Horowitz Viktor és a jeles német festő, Franz von
Lenbach is megfestette, aki a politikus feleségéről, Kendeffy
Katalinról is készített képet. A grófnéről Than Mór is készített
egy különösen szép arcképet. A tiszadobi kastélyban kapott
helyet két nagy romantikus festmény, Zichy Mihály Boszorkánysága
és Madarász Viktor Báthory Erzsébete. A XIX. század legjelentősebb
magyar állatfestőjét, az operaénekesként is szép németországi
pályafutást elért Pállik Bélát is id. gr. Andrássy Gyula támogatta.
A sokoldalú művész az egész családról (köztük a gyermek
ifj. gr. Andrássy Gyuláról) festett arcképeket.
A szobrászat terén
is jelentős megrendelésekkel gyarapította a kollekcióját a
politikus. A Bécsben működő francia szobrász, Jean-Baptiste
Gustave Deloy nagyméretű, reprezentatív fehér márvány id.
Andrássy Gyula-mellszobra a tőketerebesi, majd a tiszadobi kastélyt
díszítette. A tőketerebesi mauzóleum szarkofágját és a
mellette lévő női alakot (az elhunyt lányát, gr. Batthyány
Lajosné Andrássy Ilonát mintázva meg) Zala György készítette.
A miniszterelnök
műpártoló és műgyűjtő tevékenységét halála után idősebb
fia, gr. Andrássy Tivadar vitte tovább. A Képzőművészeti Társulat
elnökeként 1891-től haláláig, 1905-ig a képzőművészet
legjelesebb mecénásai közé tartozott. Országgyűlési képviselőként,
a parlament alelnökként és számos reprezentatív tisztségében
(1896-ban a millenniumi ünnepek során rendezett jún. 8-i
felvonulás rendezőbizottságának elnöke, MTA igazgatótanács
tagja, a Nemzeti Múzeum és a Fővárosi Közmunkák Tanácsának
a tagja, az Erzsébet királyné Szoborbizottság tagja, a Vígszínház
igazgatóságának elnöke) sokat köszönhet neki a magyar kulturális
élet. Tájképfestőként egyéni felfogású, színes
reflexekben bővelkedő dekoratív képeivel is jelentős életművet
hagyott hátra, s bár csak két évvel halála után került sor
gyűjteményes kiállítására a Műcsarnokban, ez szép szakmai
sikert aratott.
Gr. Andrássy
Tivadar már új gyűjtőtendenciát képviselt, ami testvérénél,
ifj. gr. Andrássy Gyulánál bontakozhatott ki teljes egészében.
Egyrészt a barbizoniakért és az új magyar festészetért
lelkesedett (szerzeménye Bastien-Lepage egy tájképe és Mészöly
Géza Ökrösfogat, ill. Libapásztornők c. festményei), másrészt
a klasszicizmus is vonzotta:
Ő szerezte be Friedrich Heinrich Füger egyik legszebb művét,
II. Lipót feleségének, Lujza császárné monumentális, természetfölötti
nagyságú női arcképét.
Az Andrássy-gyűjtemény
létrehozása és méltó környezetben felállítása azonban lényegében
mégis ifj. Andrássy Gyula nevéhez fűződik. Gyűjtőszenvedélye
átfogta a festészet teljes addigi történetét, kollekciójában
a reneszánsztól a posztimpresszionistákig ívelő, egyedülálló
szintézist teremtett meg. A művészetben mindig az antik
kalokagathia eszményét, a szépség és az erkölcsi kiteljesedés
harmóniáját kereste, éppen ezért a reneszánsz éppúgy közel
állt hozzá; mint az impresszionizmus. Hazánkban ő volt az első,
aki a francia impresszionisták festményeit gyűjtötte és felhívta
a magyar nyilvánosság figyelmét jelentőségükre, Gyűjteménye
a Fő u. 11. alatti palotában és Tőketerebesen, majd a
csehszlovák megszállást követően a tiszadobi kastélyban
kapott helyet. A gyűjtemény első és máig egyetlen kritikai
elemzője, Gombosi György 1927-ben a Magyar Művészetben
megjelent három részes nagy tanulmányában így összegezte a
budai palota kollekcióját: „köztudomású, hogy Andrássy
Gyula gróf nemcsak a ma művészetének lelkes barátja, hanem
finom érzékű gyűjtője régi mesterek remekműveinek is, és
budai lakása telve van iparművészeti tárgyakkal, muzeális értékű
renaissance-bronzokkal, olasz, német-alföldi és XIX. századbeli
francia mesterek festményeivel, amelyek közül legendás híre
volt Rembrandt önarcképének.” A kevésbé közismert, ám annál
gazdagabb tiszadobi anyag oroszlánrészét a modern magyar művészet
alkotásai képezték, emellett 20-30 barokk festmény volt található,
„az olasz, németalföldi, francia és német iskolákat körülbelül
fontosságuk alapján” képviselve. (Az alfejezetben található
idézetek Gombosi György tanulmányában találhatóak.)
A legrégebbi kép,
Buono de Ferrara 1449-ben keletkezett alkotása, a Trónoló Mária
két angyallal, Péter mártírral és Szent Rókussal a budai
palotában kapott helyet. Csakúgy, mint a Rembrandt-önarckép
mellett a gyűjtemény másik legkimagaslóbb darabja, Sebastiano
del Piombo Keresztvivő Krisztusa, amelyet ifj. Andrássy Gyula
Firenzében vásárolt: „A fájdalmas, de össze nem roskadó fáradtság
átszellemített, szimbólummá magasztosított ábrázolása
Piombo keresztvivő nagy Krisztusa. Ez a tragikai koncepció hatja
át a képet minden ízében.” A nagy olasz barokk tájképfestészet
jeles alkotása Canaletto Velencei vedutája, ezen a Canale grandéról
a Doge-palota felé nyíló kilátás látható. A lépcsőház
mennyezetének díszítésére Giovarini Battista Tiepolo Bacchust
és Ariadnét ábrázoló velencei soffitto-részletét használták
fel. A tiszadobi kastélyban volt látható a neves firenzei
barokk festő, Francesco Furini József és Potifárné c.
nagyszabású kompozíciója, amelyben a firenzei korabarokk festő,
Giovanni Biliverti „mintájára Furini is magyar díszbe öltözteti
Józsefet.” A magyar barokk portréfestészetet a budai palotában
Kupeczky János Savoyai Jenő életnagyságú arcképe reprezentálta.
A Budán lévő számos németalföldi kép közül Rubens Helios
géniuszoktól kísért szekere c. alkotása, az új angol iskola
képviselői közül pedig Turner Velencei vedutája bírt a
legnagyobb értékkel.
A „francia művészet
apró bijouinak a sorozatát” a budai palotában a barbizoniak
előfutára, Prud’hon kis képe, egy auloszon játszó görög pásztorfiú
feje nyitotta: A barbizoniakat Corot: Souvenir de St-Jean-de-Luz,
Diaz: Anya gyermekével, Tájkép, Rousseau: Majorság, Dupré:
Csatorna partján, Troyon: Erdőben és 3 tehenes képe,
D’Aubigny Egy parasztlány pittoreszk képe, Millet a híres
„Hazatérő nyáj”-ának egy változata (pásztorlány helyett
pásztorfiúval), Courbet egy késői tájképe és Ziem: Velencei
vedutája képviselte. Az impresszionista művészet egyik
legszebb remeke Monet jellegzetes, 1872-73-ból származó kis tájképe.
A posztimpresszionistákat Aman-Jean két érdekes képe és
Gaston
La Touche Harangozók
c. alkotása fémjelzi. Az újabbkori képek közül a holland
Mezdag két-két nagyobb (Tiszadobon) és 1 kisebb (Budán) táj képét,
Tiszadobon a dán Kroyer egyik fő művét; a híres Fürdő
gyermekeket és Budán Sorolla tipikusan délszaki,
posztimpresszionizmus befolyást mutató strandfürdő-képeit
kell kiemelni.
Ifj. gr. Andrássy
Gyula biztos szemmel fedezte fel a művészi értékeket. A
Nemzeti Szalon 40. és a Kéve Művészegyesület XX. kiállításának
(1929). katalógus-előszavában így vall a gyűjtői tevékenységéről:
„Én régtől fogva erős művészi meggyőződéssel, erős előszeretettel,
egyéni ízléssel bírtam. Ámbár mindig törekedtem magamban a
sokoldalú megértést kifejleszteni, a művészi lélek legkülönbözőbb
megnyilatkozásaiba törekedtem behatolni és így egy Claude
Monet-t vettem, amikor még alkotásait elítélték és művei
nem találták meg Útjukat a francia múzeumokig, Rippl-Rónai hívei
közé tartoztam, amikor ezért még sokan gúnyoltak, egy Szinyei
Mersét szereztem, amikor még nem volt divatos, de azért mégsem
vagyok minden újnak bámulója.”
A korabeli magyar
festők közül Rippl-Rónai József képeinek jutott a
legfontosabb szerep a gyűjteményben. A Franciaországból hazatérő,
akkor még iparművészeti tervezésekkel is élénken foglalkozó
művészt az Andrássyak vették pártfogásukba: a budai palota
számára Andrássy Tivadar egy ebédlőberendezést rendelt meg tőle.
Ezt később a tiszadobi kastélyba átszállították (itt „zsúfoltan
hatott”), a tanácsköztársaság időszaka alatt pedig
megsemmisült: “1919-ben a vandál csőcselék behatolt a kastélyba,
a képeket átlyukasztották, a lakberendezést összetörték, a
flamand gobelineket darabokra vagdosták s ma Rippl-Rónai karosszékeinek
drága bőrhuzatait ki tudja melyik ismeretlen tettes viseli a lábán.”
A festő ifj. gr. Andrássy Gyulával is közeli barátságban állt,
a róla és nejéről, Zichy Eleonóráról készített arcképeket
Budán őrizték: „A két kép nem párdarab, technikában és
formátumban eltérőek: a férfiarckép színes krétával készült,
a női arckép Rónainak akkoriban gyakran alkalmazott, vékony
festékréteggel borított színtechnikáját mutatja. Háttal
fordulva a néző felé, csak elvesző félprofilban látszik az
arc: maga Rippl-Rónai kérdésképpen említi, hogy miért is
nevezik az ilyen ábrázolásokat arcképeknek? A megjelenítés bájai
ugyanis éppen a beállítás ötletes rafinériájában
rejlik.” A tiszadobi képtár is gazdagodott egy Rippl-Rónai-festménnyel,
a Balatoni tájképpel.
A magyar festmények
közül Tölgyessy Artúr Csikósa, Greguss Imre Incselkedése, a
XX. sz. első évtizedéből pedig Vaszary János, Glatz Oszkár
és Ferenczy Károly kisebb képei (ezek mindegyike Tiszadobon) és
Fényes Adolf egyik legszebb munkája, A vízben (Budán) a jelentősebbek.
A vázlatok közül kiemelendő Székely Bertalan női tanulmány
feje (Budán) és az “ecset Petőfije”, Vágó Pál frízvázlata
a millenniumi felvonulás ábrázolásával (Tiszadobon).
A képtár mellett
ifj. Andrássy Gyula jelentős antik és reneszánsz darabokat
tartalmazó plasztikai-és szoborgyűjteménnyel, ill. értékes
szőnyeg-, textília- és gobelingyűjteménnyel is rendelkezett.
Az 1930-as aukciós katalógus összefoglalója szerint a gróf
„a művészetek minden ágából elsőrendű tárgyakat gyűjtött.
Így az iparművészet köréből gobelinek, pompás színhatású
keleti szőnyegek, a gót- és reneszánsz kornak nagyszerű bársonyai
és szövetei és a lakás fődísze: a bútor érdekelték.”
Az I. világháború
és az azt követő összeomlás az Andrássy-gyűjteményre is súlyos
csapást mért. A tőketerebesi kastélyt, a benne lévő műtárgyak
jelentős részével még a háború alatt a Magyarországra
benyomuló orosz hadak pusztították el. A megmaradt műkincseket
Tiszadobra szállították, ezek a tanácsköztársaság és a román
megszállás időszakában a kastéllyal együtt súlyos rongálásokat
szenvedtek. A sérüléseket csak 1925-re tudták helyreállítani.
A tanácsköztársaság alatt a budai palotában lefoglalt értékeket
állami tulajdonba vették, több darabjukat a köztulajdonba vett
műkincsek első kiállításán, a Műcsarnokban mutatták be. A
proletárdiktatúra bukása után a képek viszszakerültek
eredeti tulajdonosukhoz.
Ifj. gr. Andrássy
Gyula halála után a rossz anyagi körülmények között élő
örökösök a műkincsek eladásából próbáltak jövedelemre
szert tenni. A gyűjtemény egy részének árverése 1930.
december 1-jén és 2-án, a Műcsarnokban zajlott le, itt összesen
184 festmény 47 textília, 87 bútor és különféle egyéb tárgyak,
összesen 374 tétel került új tulajdonoshoz. A Szépművészeti
Múzeumba mindössze csak pár kép került (Palma Vecchio és
Sebastiano del Piombo festményei, Antonio da Fabiano: Trónoló Mária
Gyermekével, Szent Domnius-szal (?) és Péter mártírral,
Courbet: Hauteville-i cédrus). Rembrandt önarcképét néhány
évvel később egy Sachs nevű gyűjtő 1 millió svájci frankért
vásárolta meg, ezt az összeget az örökösök Károly király
nélkülöző családjának juttatták. Jelenleg a Rembrandt-kép
sok viszontagság után az aardenhouti Laudon-gyűjteményt gazdagítja.
Számos felbecsülhetetlen értékű festményt, így Turner,
Monet és Rousseau alkotásait a szovjet hadsereg szállította
ismeretlen helyre. A kifinomult ízléssel, nagy műgonddal összeállított
gyűjtemény emléke végérvényesen a múlté.
Ifj. Andrássy Gyula művészetfilozófiája
Ifj. gr. Andrássy Gyula művészeti tárgyú írásaiból
egy igen figyelemreméltó esztétika bontakozik ki, mely nemcsak
egy sokoldalú, széles műveltségű ember művészetpártoló
tevékenységének a hátterét világítja meg, hanem olyan irányelveket
is kijelöl, mely a magyar kultúrtörténet fejlődése számára
meghatározó jelentőséggel bírt. Bár e művészetfilozófia
centrális pontjában a képzőművészet áll és csak másodlagosan
érint olyan területeket, mint az irodalom vagy az építészethez
kapcsolódó várostervezés, mégis e koncepció messze túlmutat
a műfaji sajátosságokon és általános érvényű elveket
fogalmaz meg.
A szépség bűvöletében
A magyar képzőművészeti élet fejlődésében
kulcsszerepet játszó gróf esztétikájának kiindulópontja a művészi
szép eszménye. Ez határozta meg egész életét, s mint felesége,
Zichy Eleonóra jellemezte: “a szép volt lelkének esszenciája,
… csak a szépet kereste az életben, művészetben, sőt még a
politikában is, annak szabályai szerint gondolkodott és
cselekedett önkéntelenül.” Ez a szép azonban nem a l’art
pour l’art öncélú ideálja volt, hanem a Platón által
megfogalmazott kalokagathia legnemesebb eszményképe. Ifj. gr.
Andrássy Gyula szenvedélyesen hitt a művészet erkölcsformáló,
nevelő hatásában. A Nemzeti Szalon 1912-es almanachjának előszavában
így vallott a szép és a jó kapcsolatáról: „Alig ismerek
nagyobb szellemi örömet, alig valamit, ami annyira leköt,
annyira pihentet, ami a gondolkozást és érzést annyira az élet
mindennapi gondjai fölé emeli, mint a művészet alkotásának
szemlélete. A szép és jó misztikus kapcsolatban vannak egymással.
A szép magasztos érzést, nemes gondolatokat ébreszt az
emberben. A formák harmóniája lelki harmóniát idéz elő. Aki
a szépet megérti, és valóban szereti, fogékony lesz a jó iránt
is. A legnemesebb élvezet: a természetnek és a valódi művészeti
bájnak hatása alatt állani.”
A művészet
szerepéről az 1924-es Művészet és kritika c. tanulmányában
a magyar prózairodalom legnemesebb hagyományait követő poézissel
fogalmazza meg ars poeticáját: „művészetre van szükségünk,
amely lélekemelő, a természetben azt keresi, ami bámulatra
ragad, ami csodás, az embert determinálni tudja, magas röptű
szárnyalással őt önmaga fölé tudja emelni, háttérbe tudja
szorítani azokat a kicsinyes és önző motívumokat, amelyek a köznapi
életet betöltik. Olyan művészetre van szükségünk, amely átérezteti
a világ nagyszerűségét, szépségét, misztériumát, azt a
csodás törvényszerűséget, amely, amikor azt megmagyarázni látszik,
tulajdonképpen csak rejtélyesebbé teszi.” A koncepciójának
leginkább az ókori görög alkotások felelnek meg (“görög művészet
áll talán a legközelebb a tökélyhez.”), de hangsúlyozza a
későbbi korok is új dimenziókkal tudták gazdagítani a művészetet.
A Kéve Művészegyesület
XX. kiállításához írt katalógus előszavában, röviddel halála
előtt, 1929-ben pedig így összegezte a művészetről vallott
elképzeléseit: „Tökéletesebbnek tartom azt a művészetet,
amely a szépet hozza, amely gyönyörködtet, nemesít, idealizál,
mint azt, amely virtuózkodik, amelynek fő érdeme technikai
teljesítmény, melyben nincsen elég lélek, amely fényképészetszerűleg
utánoz. A festészet és a szobrászat csak addig áll erős
alapon, ... míg azokat az érzéseket és benyomásokat akarja
visszaadni, amelyeket reá a művészi érzés forrása, a csodás
természet gyakorol, azon színek és formák útján, melyek
benne ezen értékeket keltették.”
A természet
jelentőségére A műpártolásról írt 1914-es tanulmányában
is rávilágított: „A modern művésznek nem lehet más célja,
mint saját inspiratiójának szolgálata, más vezére, mint a
természet.” Ezen kereteken belül a művészi szabadságnak végtelen
lehetőségeket ad: „A művészetben minden egyéni igazság örök
értékű, az új nem dönti meg a régit, nem teszi azt értéktelenné.
Az igazán jó kiegészíti egymást, megfér egymás mellett és
mindig igaz marad az érték számára.” A tudománnyal ellentétben
a művészetben nincs abszolút igazság: „A művészet nem
tudomány. A tudományban az abszolút igazság és az objektivitás
uralkodik feltétlenül, holott a művészetben minden relatív,
minden szubjektív.” A tudóssal ellentétben „a művész
ellenben csak saját impresszióját követheti, neki egészen
mindegy a valóság, neki csak az igaz, amit ő lát. Az az álom,
amelyet benne a természet idéz elő: igazabb, mint az, amit a
csalhatatlan számtan, a gép bizonyít. ... A művész igazsága
pedig mindig változik. Még ugyanaz a művész is mindig másképpen
fogja ugyanazt a tárgyat látni, nemcsak a világítás, az
elhelyezkedés különfélesége miatt, hanem saját hangulatának,
saját lényének módosulása miatt is.”
Szinyei Merse Pál
művészetének méltatása (1915) kapcsán felteszi a kérdést,
„győzedelmeskedett a művészi igazság, az ő iránya, hogy győzött
a világosság és az igazabb szín az atelier felett? Hitem
szerint nem, mert abszolút igaz művészi irány nincs. A művészetnek
vannak abszolút értékű és teljesen értéktelen alkotásai:
vannak egyes határozott kellékei, de legjobb, egyetlen jó iránya
és egyedül üdvözítő iskolája nincs. Minden őszinte művészi
érzés és látás kifejezése jogosult és haladást jelent.”
A végtelen lehetőségek
kimeríthetetlen tárházában rejlő pluralizmus – A művészet
és kritikatanulsága szerint – a művészet nevelő funkciójával
és a természet sokszínűségével is pozitív visszacsatolásban
áll: „A művészet kiapadhatatlan bája állandó és mindenfelé
kisugárzó, jótékony, nemesítő hatása éppen a sokoldalúságában
van. E sokoldalúság által hathat, a sokféle embertípusra, a
sokféle emberi ízlésre és hangulatra.” A sokoldalúság „a
természet törvényeinek egyenes következménye. (...) A természet,
amelyből a művész impulzusát veszi, amelyet a művész magyaráz,
lényegesít, kimeríthetetlen. (...) Ez a kimondhatatlan kincsesbányája
a benyomásoknak (...) az emberi lélekben tükröződik, amelynek
fő jellemvonása, hogy hasonlít ugyan embertársaiéhoz, de
mindig más, mint a többi, mindig egyéni. Minden ember egy
unikum, egy magában álló csoda.” Az ember és a művész mélységes
tisztelete nem öncélú ebben az esztétikában, hanem a művészt
Isten kiválasztott eszközének tekinti: „minden igaz, Isten
kegyelméből való művészt, egy család tagjának tekinthetünk,
és közös kultuszban részesíthetünk.”
„A művészet a nemzet tükre”: A kultúrfölény-koncepció
első megfogalmazása
Ifj. gr. Andrássy Gyula egyik legnagyobb érdeme a kultúrfölény
elméletének megfogalmazása 1912-ben (!), jóval a trianoni
katasztrófa és gr. Klebelsberg Kun kultuszminiszteri tevékenysége
előtt. A művészettel és kultúrpolitikával foglalkozó
politikus a világháború előestéjén, a Nemzeti Szalon
Almanachja hasábjain hívta fel a figyelmet. A magyarság csak
kulturális téren, a művészeti életben elért eredményei által
válhat a Nyugat szemében megbecsült néppé: „S mi különösen
sokat nyerhetnénk a művészet által. Nyelvünket nem értik Európában.
Tudományunk, szépirodalmunk nagyrészt zárt könyv az idegenek
előtt. Nemzetközi hatást, tekintélyt, kulturális súlyt
leggyorsabban és legbiztosabban művészetünkkel szerezhetünk.
A művészet nyelve olyan világnyelv, amelyet mindenki megért. A
magyar egyéniség a művészet alkotásaival válhatnék a
leghamarabb és legbiztosabban ismertté. Iparunk nehezen
versenyezhet más gazdag országok iparával. Ha ízlésünk,
iparművészetünk s művészi alkotásaink erővel teljesen fejlődnének,
túltennénk legközelebbi versenytársainkon, óriási lépésekkel
haladhatnánk a gazdagodás felé. / Művészetünk életerős és
önálló fejlődése előmozdíthatná azt, hogy Európa helyes
és alapos ismeretet szerezzen rólunk, érdeklődjék irántunk,
hogy nemzeti önérzésünk erősödjék, hogy vonzó és hódító
képességünk fokozódjék. / Az igazi művészet azon tényezők
egyike, amellyel belső értékünket növelni lehet: A művészet
erősíti azt az „olvasztó felsőbbséget”, amely, mint Széchenyi
mondja, „mindig győzött az erőszakon”, s amely nemzetünk létét
jobban biztosítja minden más tulajdonságunknál. / (...) A
magyar géniusz már nem egyszer szép eredményt ért el, nem
egyszer dicsőséghez jutott. Valóban
érdemes művészi hajlamaink fejlesztésére komoly áldozatokat
is hozni.”.
A kultúra
nemzetnevelő funkciójára, nemzetformáló és nemzetmegtartó
erejére ifj. gr. Andrássy Gyula a következőképp mutat rá:
„S a művészet nemcsak az egyes
emberek életét teszi kellemesebbé, tartalmasabbá, nemesebbé,
nemcsak az egyén nevelésének és lelke fejlődésének egyik
legbecsesebb eszköze, hanem az a nemzeteknek is az esőforrása.
Hódító hatalmat ad nekik és őket az emberiség jótevőivé
és halhatatlanokká teszi.”
A kultúrfölény
gyakorlati megvalósításának és kiteljesedésének par
excellance példáját a Római Birodalom és az itáliai reneszánsz
időszakában látta: „A művészet jelentőségét Itália története
világítja meg a legjobban. Ezen nemzet csodás érdekességű múltja
bizonyítja, hogy a művészet óriási javakat szerez annak a népnek,
amely azt magas fokra bírta emelni.” A római hatalom megszilárdulásának
egyik legfontosabb okaként a görög művészet meghonosítását
tekintette: „Tudta, hogy felsőbbséges állásának biztosítására
az erő eszközein kívül az esztétika eszközeire is szüksége
van. Ezért a művészetet és a művészeket tudatosan importálta.
Szerencséjére a legnemesebb forrásból merített. Szerencséjére
a görög alkotások és a görög művészek páratlan tőkéje
rendelkezésére állt.” A művészet nemzeti identitásban
kialakított szerepét hangsúlyozza: „A művészet a nemzet tükre.
Az ellenállhatatlan és hódító római nép tág látóköre és
erejének nagy aránya művészetében is kifejezésre jutott. A római
városok voltak a legszebbek, amelyeket általában ismertünk Európában.
... A római birodalom belső homogenitását és a római polgár
felsőbbséges érzését kultúrájának értéke, a római stílus
kifejlett volta és nagyfokú tőkéje természetesen fokozta.
Abban a büszke mondásban, hogy „római polgár vagyok”,
nemcsak a nagy politikai eredmények, a nagy katonai dicsőségek
tudata tükröződik vissza, hanem a római kultúra, a római művészet
értékének tudata is. Róma ereje nemcsak a légiók vitézségén
alapult, hanem a római civilizáció felsőségén és szellemi
hatalmán is.”
A Római Birodalom
bukását követően, a politikai széttagoltság állapotában a
kultúra megtartó ereje, bár látens módon, de tovább élt:
„Így pusztította az óvilág maradványait az újvilág vadsága,
irigysége és az idő vaskeze századokon át. De művészete erősebb
volt minden destruktív erőnél. A romok alól új életre
kelt.” A kulturális öntudat a reneszánsz időszakában éledt
fel újra: „Az olasz nép művészi tehetsége és az a bűbájos
környezet, a melyben élt, már a középkorban kifejlődött
pompás életmódja és öltözködése fogékonnyá tették a szép
iránt. Szunnyadó esztétikus tehetségét a görög-római művészet
megismerése csodás erejű munkára indította. Kezdetét veszi a
páratlan és utolérhetetlen renaissance. Olaszország a civilizáció
élére kerül. Olyan fényes eredményeket ér el, amelyeken azóta
egy nép sem bírt túltenni. (...) Olyan eredmények, amilyeneket
az olaszok a XV. és XVI. századokban elértek, elegendők ahhoz,
hogy egy egész nemzet történelmét dicsővé tegyék. Egymaguk
a nemzet egész életének létjogot adnak.”
Az olasz egyesítés,
a Risorgimento eszmei alapját is a nemzet kultúregységének és
a régmúlt dicsőségének a tudata teremtette meg: „A
renaissance még hanyatlása után is használható tőke volt.
Midőn a XIX. században az olasz nemzeti eszme ébredezni
kezdett, Európa rokonszenvét dicső múltja szerezte meg számára.
Amint a görög dicsőség Görögország a római művészet és
a renaissance az olasz nemzet újjászületésének egyik eszközévé
vált, Periklész, Phidias, Rafael, Leonardo hazájának szabadságát
e nagy férfiak nimbusza az egész művelt társadalom szemében népszerűvé
tette. Könynyűvé vált azon hatalmak sikere, amelyek érdekeiknél
fogva Itália önállósága mellett állást foglaltak.” A
kulturális értékek védelmét, a turizmus Fontosságát is
felismerte ifj. gr. Andrássy Gyula: „S ma Olaszország egyik fő
jövedelmi forrása régi dicsőségében van. Művészetének
csodás kincsei az idegenek ezreit vonzzák olasz földre és az
idegenek pénzét nyerik meg az olaszok számára.”
S bár az itáliai
művészet utánozhatatlan és utolérhetetlen, „Olaszország példája
mégis buzdító hatással lehet reánk, mert a kisebb eredményt
is fölötte kívánatosnak kell tartanunk”. Saját korának művészeti
tendenciáit figyelve Franciaországra hívja fel a figyelmet,
mint akiktől a kulturális fellendülés terén mi is tanulhatnánk:
„A francia ízlés, a francia művészet és a francia iparművészet
fejlődése volt az egyik fő okozója a vezető szerepnek, melyet
az utolsó századokban a francia vitt, annak a nagy vonzó erőnek,
melyet Párizs kifejteni képes volt, annak a nagy kivitelnek s
gazdasági fellendülésnek, amelyet a franciák elértek.”
A trianoni tragédiát
követően is centrális helyet foglal el a kultúrfölény kérdése
ifj. gr. Andrássy Gyula eszmerendszerében. A nemzeti főváros
hivatásáról szóló, a Magyar Helikon c. folyóiratban,
1920-ban napvilágot látott tanulmányában a klebelsbergi kultúrpolitika
szellemében ír: „A külvilág mostoha helyzetét csak lelki erőnk,
belső világunk harmóniája, a bennünk lévő kultúrértékek
kifejlesztése ellensúlyozhatják. Az állam régi nagyságát
csak a nemzet erkölcsi és szellemi nagysága állíthatja
helyre. Csak kulturális fölényünk szerezheti vissza azt a világállást,
azt a hatalmat, azt a tekintélyt, mely minket megillet, s melyet
hibák és szeretetlenség következtében ideiglenesen elvesztettünk.
És csak kultúrfölényünk fogja azt biztossá tenni és
megtartani, amit a természet rendje, ügyes politika s kedvező
szerencse visszaadhat. ... De az akadályok legyőzhetők s minél
nagyobb a veszély, annál nagyobb figyelmet kell az erőgyűjtés
problémáira fordítani, annál tökéletesebb akarattal kell
lelkünk egészségét megóvni s intenzív munkához látni a
kultúra terén. Ez ma talán az egyetlen olyan terrénum, amelyen
teljesen önállóak vagyunk, ahol nem kell idegenek beavatkozását,
idegenek tutéláját eltűrnünk.” A nemzet kultúregységének
hangsúlyozásával a határon túli nemzettestet még szorosabban
kívánta bevonni a magyar kulturális életbe: „nagy, erőteljes
kultúrmunkánkban kapcsoljuk be azokat a testvéreinket mind,
akiket az igazságtalan ítélet tőlünk elválaszt addig is, míg
az igazság, a jobb belátás és a természet törvényei újra
érvényesülni fognak.”
Ifj. gr. Andrássy
Gyula A magyar értelmiség feladatairól c. tanulmánya indította
az 1921 májusában, két év után újra megjelenő katolikus értelmiségi
lapot, a Magyar Kultúrát. A kiadvány főszerkesztője a magyar
katolikus sajtó megszervezője, „Magyarország sajtóapostola”,
Bangha Béla, felelős szerkesztője a későbbi veszprémi püspök,
majd egri érsek Dr. Czapik Gyula volt. A keresztény együttműködést
szorgalmazó lap programjáról az előszó ad szemléletes képet:
„A keresztény Magyarország újjáépítésében a katolikus értelmiségnek
is vannak mondanivalói, a katolikus gondolatnak is van, sőt
legelső helyen van, súlya és értéke. A „Magyar Kultúra”
nem a tömegek lapja akar lenni, hanem a vezető értelmiségénél
és társadalmi súlyánál fogva kimagasló katolikus köröké,
azoké, akik a kor feszítőeszméi és az örök katolikum érintkezési
pontját figyelik s eligazodást keresnek a nagy talányok és
megoldásaik között.”
Ezzel az irányvonallal
teljesen azonosulva jelöli ki ifj. gr. Andrássy Gyula a keresztény
magyar értelmiség feladatát: „Ránk nagyobb kötelességek
nehezednek, mint bármely más generációra Magyarország ezeréves
történelmében. A mi kezeink között törött össze a régi
hatalmas Magyarország. Nem bírtuk azt a gazdag örökséget tovább
adni, mely ránk szállott. Csak azzal könnyebbíthetjük súlyos
felelősségünket, hogy az új emelkedést előkészítjük és
megtesszük az első lépéseket, hogy visszaszerezzük azt a
tekintélyt és hatalmat, amit megtartani, megvédeni nem bírtunk.”
Ehhez először az szükséges, hogy „önmagunkat reformáljuk,
a társadalmat, a nemzet erkölcseit és szokásait átalakítsuk.
E nagy munkában a vezérszerep a középosztályé, a magyar és
keresztény intelligenciáé. Neki kell vezetni, neki kell irányt
szabni éppúgy a politika, mint a gazdasági élet és a kultúra
terén.”
Ezzel az irányvonallal
teljesen azonosulva jelöli ki ifj. gr. Andrássy Gyula a keresztény
magyar értelmiség feladatát: „Ránk nagyobb kötelességek
nehezednek, mint bármely más generációra Magyarország ezeréves
történelmében. A mi kezeink között törött össze a régi
hatalmas Magyarország. Nem bírtuk azt a gazdag örökséget tovább
adni, mely ránk szállott. Csak azzal könnyebbíthetjük súlyos
felelősségünket, hogy az új emelkedést előkészítjük és
megtesszük az első lépéseket, hogy visszaszerezzük azt a
tekintélyt és hatalmat, amit megtartani, megvédeni nem bírtunk.”
Ehhez először az szükséges, hogy „önmagunkat reformáljuk,
a társadalmat, a nemzet erkölcseit és szokásait átalakítsuk.
E nagy munkában a vezérszerep a középosztályé, a magyar és
keresztény intelligenciáé. Neki kell vezetni, neki kell irányt
szabni éppúgy a politika, mint a gazdasági élet és a kultúra
terén.”
A keresztény egység,
az ökumenizmus álláspontjára helyezkedve utasít el minden
felekezeti szembenállást: „A középosztály összetartásán,
hazafias érzésén törjön meg a felekezeti torzsalkodás
szelleme. Azon nyugodjék sziklaszilárdan a nemzeti és keresztény
társadalom szolidaritása és harmóniája.” A zsidósággal
kapcsolatban elítéli a szélsőjobboldal radikális megoldásait,
az indulatok elszabadulását és „a keresztény szellem, a méltányosság,
a bölcs előrelátás” célravezetőségét hangsúlyozza: ezt
„egyrészt a túlzók elleni fellépéssel, másrészt azonban a
kitűzött cél komoly és becsületes szolgálatával lehet elérni.”
A világra való nyitottságot a nemzetnevelés egyik kulcskérdésének
tekinti: „Az intelligencia nevelésénél legyünk tekintettel
az idegen élő nyelvekre, tereljük a magyar társadalom figyelmét
a külföld dolgaira. (...) Magyarország Európa része, melyhez
sorsát elválaszthatatlan kötelékek fűzik. A külpolitikai érzék,
érdeklődés és kapcsolatteremtés lehetőségének alapjait már
a nevelésben le kell fektetni. A magyar kultúra, a magyar történelem,
a magyar sajátságok megbecsülésének nem az idegenek ignorálása
az előfeltétele, hanem amazokat is csak akkor tudjuk igazán
megbecsülni és megérteni, ha be tudjuk illeszteni a világáramlatokba.
De ne csak tanítsuk, hanem neveljük is az ifjúságot.
Legnagyobb kincse a nemzetnek az erő és a tiszta jellem. A tudás
nagy érték, de jellemszilárdság, tiszta keresztény erkölcs
és becsületesség nélkül a tudás és tehetség veszedelmes
lehet. Tisztítsuk meg a magyar jellemet az opportunitás
salakjaitól.”
Szorgalmazza a
nyitást az alacsonyabb társadalmi rétegek felé, olyan társadalmat
képzel el, amelyben a magyar intelligencia „a szociális
szellem és a demokrácia apostola”: „nemcsak egy osztálynak,
a megszervezett munkásságnak, hanem minden gyengének, minden
szegénynek, minden nyomoréknak sorsát felkarolja. ... Juttassa
érvényre azt a felfogást a közéletben, hogy az utcaseprő többet
ér, nagyobb emberi értéket reprezentál, mint a legelőkelőbb,
leggazdagabb főúr, ha hivatását hűen teljesíti, ha becsületes,
verejtékes munkával szerzi meg mindennapi kenyerét. ... A munka
tisztelete menthet meg minket egyedül, mert csak az intenzív
munka adhatja azokat a szellemi és hatalmi eszközöket a kezünkbe,
melyek rajtunk segíthetnek, melyek kiemelnek mai nyomorúságos
helyzetünkből.” A magyarság kimeríthetetlen erőtartalékait
a kisgazda társadalomban látja: „A politikai életben az értelmiség
ne zárkózzék monopóliumok és privilégiumok mögé, hanem
használja fel, gyümölcsöztesse a szabad versenyben magasabb műveltségét,
könnyebb szervezkedési lehetőségeit. Törődjön, fáradozzon
a nép szélesebb rétegeivel. Éljen a közügyeknek is, járjon
elő jó példával. Törekedjék magát felfrissíteni, a józan
magvar kisgazda társadalomból egészséges magyar erőt nyerni,
mert ami elzárkózik, az elposványosodik.” Ha az osztálygyűlölet
helyett az „emberszeretet és a haza érdekei” határozzák
meg a szociálpolitikát, akkor valódi demokrácia jön létre,
amely „nem akar mesterségesen nivellálni, nem akarja a természet
törvényeibe és a haladás követelményeibe ütköző egyenlőséget
erőszakos eszközökkel megteremteni.”
Nagy hangsúlyt fektet ifj. gr. Andrássy Gyula a polgárság
céltudatos önszerveződésére, a civil társadalom kialakítására.
Az így megszervezett erős középosztály a kulturális élet
megszervezésében, támogatásában is oroszlánrészt vállalna:
„A múlt egyik legnagyobb baja volt, hogy a társadalom
elszokott a közéleti tevékenységtől és mindent a kormánytól,
az államtól várt. ... csak ott kívánjuk a kormány beavatkozását,
ahol ezt ő teheti a legelőnyösebben. A kormányt nehéz feladatában
a társadalom szabad szervezeteivel támogassuk.” A műpártolásról
c. tanulmányában is arra ösztönöz, ne várjunk mindent az államtól.
A társadalom és az egyesek tevékenysége nélkülözhetetlen.
Az állam pártfogásától elválaszthatatlan a rabszolgaság
bizonyos neme, ami pedig a művészet megölő betűje. A szabad társadalom
sokféle ízlésére és különböző és ellentétes
impulzusaira van szüksége a művészetnek, ha szabadon, sokoldalúan
akar fejlődni. Sajnos, az állam pénzére és intézményeire is
reá szorul a magyar művészet, de mellette ébredjen a társadalom
is nagyobb tevékenységre, amiben még nálunk nagy a hiány. A művészet
nem érzi, nem élvezi nálunk az elismerés, a szeretet melegét.
A magyar értelmiség feladatairól c. tanulmányban a szellemi
munka fontosságára, hívja fel a figyelmet: „Akikben van
tehetség, azok foglalkozzanak irodalommal, művészettel, tudománnyal.
Ne legyen mindenki politikus, ügyvéd vagy hivatalnok. A társadalom
azon része pedig, amely nem rendelkezik alkotókészséggel,
tegye lehetővé, hogy a szellemi munkából meg lehessen nálunk
is élni. Vegye meg a magyar kultúra termékeit. Szeresse a
magyar kultúrát, becsülje meg s környezze tisztelettel annak
apostolait. Ne csak a politikus és a közgazdasággal foglalkozó
váljék népszerűvé, hanem a szellemi munka is.”
A Nemzeti Szalon
1912-es almanachjának előszavában is a magyar társadalom művészet
iránti közönyével szembesít: „Ez a szomorú pangás annak a
következménye, hogy nálunk a művészet iránt nincs kellő érdeklődés,
nincs elég szeretet. Kevesen lelkesülnek érte úgy, ahogy megérdemelné.
Csak igen kevesen érzik annak a szükségét, hogy magukat műalkotásokkal
környezzék, hogy otthonukat szebbé, ízlésesebbé tegyék. ...
De műízlésnek kevés nyomára akadunk. Vagyonosaink házában márványra,
aranyra, drága kelmékre eleget találunk, de ritkán egyéni ízlésre
valló műtárgyakat. A szabónő üzlete virágzik, a kárpitos
megél, de a művész sanyarog. A művészettel a laikusok közül
csak kevesen foglalkoznak. Kevesen értenek hozzá. Műbarát alig
van, műértő annál kevesebb. Az Országos Magyar Képzőművészeti
Társulat 1911. dec.16-án a Műcsarnokban tartott 50 éves
jubileumán elmondott beszédében is felhívást intézett ifj.
gr. Andrássy Gyula: „a magyar intelligencia szeresse a magyar művészetet,
becsülje meg a művészeti munkát és légióként tisztelje
annak szabadságát.”
A trianoni diktátummal
kialakult politikai helyzetből kiutat keresve A magyar értelmiség
feladatairól c. tanulmány konklúziójaként rámutat arra, a szétdarabolt
országban hatványozott mértékben kell a kultúrát támogatni,
mert csak a kultúra erejével lehet megteremteni a nemzet egységét:
„De szent és mérhetetlenül komoly hivatása van a magyar
intelligenciának a kultúra terén is. A jövőnk egyik legfőbb
biztosítéka kultúránk értéke. Hisz a magyart nem tartja össze
a törvény ereje, az államhoz való hűség gondolata, a közigazgatás
hatalma, a hadsereg, a büntetőtörvény. A magyart csak a magyar
géniusz, a magyar műveltség, a magyar érzés és lelkület
tarthatja együtt:... Régi dicsőségünk csak a magyar lélek
egységéből, kultúrájából foghat újra kinőni. A trianoni
békediktátum igazságtalan voltának belátására csak a
magyarság kultúrában elért eredményei döbbenthetik rá a
Nyugatot: „ha megismerik kultúránk fölényét, ha meg is
tudjuk tartani ennek a kultúrának vezető szerepét és felsőbbségét
azon népekkel szemben, melyek széjjeltépték. ... A világot ma
újból uraló szellemi áramlatok a mi vitorlánkat fogják
dagasztani s nekünk fognak használni. Szolgálja tehát a magyar
intelligencia a magyar kultúrát azzal a tudattal, hogy a kultúrversenyben
elfoglalt helyünk legjobb ajánlólevelünk, legerősebb
propagandaeszközünk lesz.”
A dicsőséges múlt nemzetformáló ereje
Ifj. gr. Andrássy Gyula felismerte a múlt reális ismeretének
a fontosságát és hatását a jövő formálására nézve. A
magyar képzőművészet korabeli helyzetét elemezve az Országos
Magyar Képzőművészeti Társulat 1911. dec.16-án a Műcsarnokban
tartott 50 éves jubileumán kifejtette, a további fejlődéshez
elengedhetetlen, hogy a múlt dicső példáiból merítsünk
szellemi és erkölcsi tartalékokat: „Művészetünk átlaga is
jó; európai nívón áll. Megállja a nemzetközi versenyt
mindenütt. (...) Nincs kulturális munka, amelyben nagyobb eredményeket
értünk volna el mi, magyarok, mint a képzőművészet terén.
De azért korántse bizakodjunk el. Amit elértünk, az ösztönözzön
további munkára, nagyobb erőfeszítésre. Erős meggyőződésem,
hogy még távolról sem értük el azt a nívót, amelyre képes
a magyar tehetség. Széchenyi István grófnak, a legnagyobb
magyarnak az az ismert mondása, hogy Magyarország nem volt,
hanem lesz, ez a mondás, azt hiszem, a magyar művészetre is
alkalmazható. Széchenyi ezt a mondását nézetem szerint tévesen
indokolta. Ő azt mondta, hogy mert nem volt Magyarország, azért
lesz. Ha nem lett volna ezeréves történelmünknek sok szép
lapja, ha nem lett volna múltunkban sok dicsőség, sok erény,
akkor nem volna reményem a jövőben; akinek múltjában nincs öröm,
annak jövőjében nincs remény. Hogy ha bízva bízhatunk a jövőben,
ezt azért tehetjük, mert nehéz viszonyok között, igen mostoha
körülmények közepette erényt, bátorságot, kitartást és
tehetséget tudtunk felmutatni. Ez teszi alapossá, tudományosan
beigazolttá azt a reményt, hogy ha viszonyaink javulnak, úgy a
múltat elhomályosító jövőt fogunk elérni.”
A képzőművészetre
vonatkoztatva Mányoki Ádám példáján keresztül ad biztatást:
„Így áll ez a művészet terén is. Éppen mert szépművészetünk
volt már mostoha időkben is, éppen mert amikor a magyar nép küzdve
küzdött fennmaradásáért, amikor lángban állottak városaink,
művészeteink gócpontjai, akkor is volt már egy nagy festő: Mányoki,
aki európai nívón állott, éppen mert rossz viszonyok között
is eredményt érhettünk el, bátran remélhetjük, hogy összetartva,
támogatva a tehetségeket, sokkal nagyobb eredményeket fogunk elérhetni.”
Az I. világháború
utáni megváltozott politikai helyzetben,1920-ban, A nemzeti főváros
hivatása c. tanulmányában még inkább hangsúlyozza a történelem
vigasztaló és biztató jellegét, ill. a magyar történelem és
a kultúra fordított arányosságának elméletét. Míg más népek
politikai és kulturális fénykora egybeesett, addig nálunk a
„legszebb tulajdonságaink, történelmünk legdicsőbb
korszakai mind a nagy veszély tudatából eredtek. (...) Pogány
őseinknél a germán-latin világ nyomása, pusztító hadjárataink
kudarca döntött a kereszténység, a katolicizmus elfogadása
mellett. Az idegentől való félelem tartotta fenn az Árpádok
erős királyságát még akkor is, mikor másutt a nemzetek egysége
megbomlott. A török veszély fenyegetett a Hunyadiak hőskorában,
ez juttatta trónra Mátyás királyt. S az enyészettől való
aggodalom tette lehetségessé azt a csodás ellenállást, melyet
a nemzet az osztrák beolvasztó kísérletek és a török
szablya ellen ki tudott fejteni, ez tette lehetségessé, hogy a
mostoha viszonyok és számunk csekélysége ellenére a kontinens
nemzetei között a magyar nemzetnek volt a legszabadabb alkotmánya.
Ez vezetett a kurucok és a honvédek hősiességéhez. A veszély
tudata, az az érzés, hogy magunkra vagyunk utalva, hogy igazi
barátunk nincs, vérrokonunk nincs, ez fejlesztette ki bennünk
azt a politikai tehetséget, mely oly sokáig fenntartatott, s ez
táplálta azt az intenzívebb nemzeti érzést, amely legértékesebb
tulajdonságunk volt mindenkor. / Történelmünknek az a tanulsága,
hogy a magyar nagyobb volt a rossz időkben, mint a jóban; hogy a
balsors erényét fejlesztette, a szerencse pedig hibáit növelte
naggyá. / Történelmünknek ezen különleges vonása erősíti
meg bennem azt a reményt, hogy a mostani szerencsétlenségek a
nemzet belső erejére, belső energiáira kedvezően fognak
hatni. De tegyünk is meg mindent, hogy ez így legyen...”
A művészi tehetségről
Azonban bármennyire szükséges is a helyes kultúrpolitika,
ez egymagában mégsem járulhat hozzá egy jelentős kultúra
megszületéséhez. A művészet fejlődésének autonómiájára,
a művészi tehetség elsődleges szerepére A műpártolásról
írt tanulmányában világít rá: „A művészet elsősorban
tehetség dolga. Amely társadalomban nincsenek kellő számú
tehetségek, az nem képes, bármiképpen erőlködnék, valóban
nagy művészetet fejleszteni. (...) Ahol van tehetség, ott
fejedelmi udvarok nélkül is fejlődhetik monumentális művészet,
ahol nincs, ott az udvarok versengése sem fog renaissancéhoz
juttatni. A külső körülmények tehát nem képezik a művészi
fénykorok okát: a külső körülmények kedvezhetnek vagy árthatnak
valamely társadalom méhében rejlő művészi produktív erő
kifejlődésének, de ezen erők mennyiségétől és minőségétől
függ a kor művészetének igazi értéke, a mi pedig a közviszonyoktól
független, kiszámíthatatlan tényező.”
„A történelem
egyik legérdekesebb problémája”, a reneszánsz okát kutatva
a múltnak is másodlagos jelentőséget tulajdonít: „Az elmúlt
nagyság emléke egymaga soha sem lehet oka a jelen nagyságának.
(...) A görög művészi életnek romjaiból való feltámadása
(...) csak azért vezethetett a renaissance tökélyéhez, mert a
rég elhalt óriások ihlete magukhoz méltó óriásokra talált.”
„Michelangelo és Pinturicchio óriások maradnak akkor is, ha
csak szerényebb keretek között képesek érvényesülni. A
legegyszerűbb, a legkisebb feladat is elég ahhoz, hogy a
legnagyobb genie magát benne megörökítse.”
A gyűjteményében
lévő Rembrandt-képet elemezve kifejti, a géniusz a legegyszerűbb
eszközökkel is képes remekművet alkotni: „Birtokomban van
Rembrandt egy önarcképe. A kép inkább csúnya, széles orrú
fiatalembert ábrázol, nincs szép ruha, nincs színpompa, díszes
háttér rajta: s mégis milyen páratlan genie nyilvánul meg
benne. ... Az egészből megszólal a modell lelke, magának a
nagy művésznek egyénisége. ... E hatalmas alkotás emlékeztet
engem mindig arra az igazságra, hogy az igazi nagyságnak milyen
kevés eszköz, milyen kevés keret elég a megnyilatkozáshoz. Különben
én általában Rembrandt egyszerű arcképeit tartom legértékesebb
alkotásainak — talán becsesebbnek, mint compositioit.
Rembrandt bennük bizonyítja legjobban azon utolérhetetlen
tulajdonságát, hogy az ember lelkét, belső énjét hűn adta
vissza, hogy egyénesíteni úgy tudott, mint talán egy más képzőművész
sem. Ecsetével ő versenyre kelt Shakespeare tollával is, s úgy
jellemzett, mint a nagy angol emberismerő.” A művészi nagyság
még egy vázlatot is remekművé avathat: Courbet, Constable és
Munkácsy egy kunyhó, egy fa, egy rét, egy szegényes alak vázlatába
bírta lelkének egész poézisét és a természet erejének egész
végtelenségét bele lehelni. Sokszor azért jobb a vázlat a
befejezett képnél, mert az a művész gondolatát, látását
gyorsan, egyöntetűen adja vissza.”
Benczúr Gyula és Szinyei Pál jelentőségét méltató
tanulmányok
Ifj. gr. Andrássy Gyula korszak meghatározó festőiről,
Benczúr Gyuláról és Szinyei Merse Pálról is írt tanulmányokat.
Benczúr helye a művészetben c. írását a festő halála után,
a Szépművészeti Múzeumban 1921. április 17-én rendezett
megemlékezésen olvasta fel. Az akadémikus történeti festészet
egyik legjelesebb képviselőjének a helyét a realista természetábrázolás
és a kalokagathia eszményi idealizmusa között jelöli ki:
„Benczúr, mint a legtöbb magyar művész, középúton
mozgott. Inkább reálista, mint idealista, de minden porcikájában
ízléses realista. Az igazat keresi és csak az igazat, de nem
minden igazság köti le, hanem csak az, amely lelkületével,
nemes egyszerűségével homogén, amely tetszik neki, amely szép,
főleg amely színes. A szépet keresi ő is, mint az idealisták;
de soha sem a természethűség rovására, hanem kizárólag az
igazsághoz való ragaszkodás alapján.” Annyiban viszont
realista, amennyiben „a szépet csak a realitásnak, a pontos
igazságnak megfelelően akarja megörökíteni. Ő a teljes igazság,
a látott egész igazság visszaadása mellett törekszik művészi
gondolatát, a szép iránti érzékét kifejezésre juttatni,
mint tette Tizián vagy Rubens, ez a két óriás, akiket Benczúr,
mint nekem többször mondta, a legnagyobb mestereknek tartott. A
középút híveként „legtöbbre a reneszánsz aranykorának a
tudásra és pontos rajzra alapított iskoláját becsülte és utálta
a modern festészet túlzó szimbolizmusát és fantáziáját.”
Benczúr művészetének
legfontosabb jellemzőit így összegzi: „nagy tudás, hatalmas
technika; erős ízléssel és őseredeti színekkel párosulva.”
Monumentális történelmi alkotásai mellett „modelljeinek lelkét”
kifejező portréira és kisebb festményeire is felhívja a
figyelmet. Tisza Kálmán, gr. Zichy Nándor, Samassa érsek és
gr. Károlyi Gyula portréi „igazi remekművek és Benczúr
nagyságának legmagasabb mértékét adják. Kompozícióiból
hozzám legközvetlenebbül Benczúr mester kisebb alkotásai szólnak,
ámorjaival, színes, kedves fantáziájával, amelyek Rubensre
emlékeztetnek. Nagy történeti kompozícióiban csodás tudása,
szöveteinek mesteri fénye és színereje, általában a színek
melege és ragyogása ragad meg inkább, mint formáinak bátorsága
és eredetisége, a kifejezés bensősége, az egész felépítés
tragikus vagy dramatikus vonása és gondolata. Nagy kompozícióiban
inkább a mély lelki hatás mestere. Benczúr alkotásai egy
minden ízében őszinte, természetes, póz nélkül való,
harmonikus művészlélek lelkiismeretes erőfeszítésének örökéletű
dokumentumai.”
Az egészen más
világot képviselő Szinyei Merse Pál jelentőségét ifj. gr.
Andrássy Gyula már akkor felismerte, amikor a kritika heves támadásaival
visszavonulásra kényszerítette a festőt. Később, a Képzőművészeti
Társulat elnökeként a gróf javaslatára, 1915-ben választotta
meg az egyesület a sokáig meg nem értett művészt dísztagnak.
Közgyűlési beszédében ifj. gr. Andrássy Gyula Szinyei Merse
egészséges, tiszta, józan művészetét, életkedvét, jó
humorát, dramatikus mélységektől és pózolástól mentes egyéniségét
méltatta: „Szinyei Merse minden ízében egészséges, erőteljes
festői tehetség. (...) Azt hiszem, nem lehet őt egykönnyen
beosztani a táborok közé.” Bár közel áll a barbizoniakhoz,
különösen Bastien-Lepage-hez; Böcklinhez, Manet-hez, de
egyiket sem utánozza, hanem olyan sarkcsillaghoz hasonlít, amely
a maga tengelye körül forog. Nem egy impulzust nyer ugyan nagy
kortársaitól, közel áll egyes iskolákhoz, de nem olvad beléjük.
Önálló, egyöntetű és egyéni marad mindig. (...) Szinyei
naturalista, mert csak azt festi, amit lát, és ahogy látja.
„Egyik első eszményképe Courbet, de olyan idealisták is
hatnak rá, mint Corot vagy Diaz: is csak azt festi, ami tetszik
neki, ami érdekli, ami lelkében visszhangot kelt, s ezzel ő is
ideáljaihoz alkalmazza a külvilágot.”
Szinyei Merse Pál,
az „európai művészet átalakulásának legelső hírnökeként”
jóval megelőzte saját korát: „Szinyei az ateliervilágítás,
a barna, sötét alaphang korában és- iskolájában tanult. De a
természetet ő nem látta sötétnek, hanem világosnak, színesnek
és ezért csak így akarta és tudta azt festeni. (...) A
sikertelenség hatása alatt nem keres új utat. S ezért az
marad, ami volt, s mikor kitavaszodik számára a világ, ott
folytatja munkáját, ahol abbahagyta előbb. (...) Míg ő
pihent, a kor szelleme dolgozott, az ő érdekében is. A művészet
átalakult: a szín, a nap, a világosság győzedelmeskedett.”
A kritika szerepe a közízlés kialakításában
Az új művészi irányzatokkal szemben megnyilvánuló
ellenséges vagy közönyös társadalmi attitűd fő okát ifj.
gr. Andrássy Gyula A műpártolásról c. tanulmányában az esztétikai
nevelés hiányosságaiban állapította meg: „A művészi nevelés
a legjobb esetben a múzeumokig, a művészi iskola legelső lépéséig
terjed. A modern művészet iránt bizonyos ellenszenv van. Rendkívül
igazságtalan mértéket alkalmaz, amikor: pár generatio legjobb
alkotásainak gyűjteményét, a múzeumot hasonlítja össze egy
évnegyed produkciójához, a mely a modern szalonban látható.”
Szomorúan állapítja meg, hazánkban „a múzeumok győzelme a
Salonok fölött, a modern élet fölött” az általános és
„sacrilegumot követ el, aki Velasquezhez vagy Rubenshez való
hasonlatosságot követel a XX. század fiától, mint azt a mi közönségünk
nagy része teszi.”
A francia kulturális
élet szellemi pezsgését követendő példának tartotta a hazánk
számára is. Párizsban, mint írta, az „élő, modern művészet
iránti érzék” áthatja a mindennapokat: a szalonok életében,
a társalgásban, a lapok hasábjain egyaránt fontos szerep jut a
művészetnek, kiemelt társadalmi eseménynek számít a „Salon
vernissageja” (kiállítás megnyitója). A művészeket komoly,
szakszerű kritika segíti és a jómódú emberek értékes műtárgyakkal
veszik körül magukat. Ennek ellenére a modern festészet, mint
mindenütt, eleinte még itt is nagyfokú ellenállásba ütközött
és az újítók mindhárom generációját (Millet, Corot, Dupré,
Diaz, Troyon, Courbet; Manet, Monet, Sisley, Renoir; barbizoniak)
csak hosszú küzdelem után kanonizálták. De a hazai múzeumi
szemlélettel ellentétesen „Franciaországban a harc a művészi
jelen védekezését” jelentette a „jövő ellen”, s ez állandó
dinamizmust biztosított a kulturális életben.
A nyilvánosság képzőművészethez
való hozzáállását a következőképpen jellemzi: „A nagyközönség
azzal szolgálhatja a művészetet, hogy foglalkozik vele, hogy
megveszi a neki tetsző alkotásokat: ezzel legitim befolyást is
gyakorolhat reá, de a legrosszabb taktika az, amelyet akkor követ,
amikor a rendes kiállításokat alig látogatja, műtárgyakat
nem vesz, közönyt bizonyít a művészet iránt; az új irányokat
azonban gúnyolja, támadja, hangosan átkozza és sensatio keresése
végett kiállításait megnézi és ott jajveszékel, amint
sajnos nálunk gyakran történik.” A kritika műfajában csak a
jószándékú, építő bírálatot tartja megengedhetőnek: „A
társadalom: a laikus közönség pedig ne akarja a művészt
oktatni, inkább tanuljon a művésztől. S a kritikában sokkal
éltetőbb: a méltánylás, a rokonszenv, a jó akaró magyarázat
és interpretatio, mint az a lesújtó kemény hang, melyet ma
hozzá nem értők, egyes művészi irányokkal szemben gyakran
használnak.” Azt vallja, az „ostorozás, a kemény szavú bírálat”
nem használ: „Egy Szinyei-Merse izmos tehetségét hosszú időre
elhallgattatta az igazságtalan elbánás, de a tehetségtelenségtől
és a posetól soha sem szabadította meg a művészetet. ... A
Szinyei korában való átalakulás csak akkor lesz valóban üdvössé,
ha azzal a következménnyel jár, hogy megtörött az egyeduralmi
rendszer, megtörött a nagyközönség, a laikus, a hozzá nem értő
művészietlenek uralma a művész önállósága, szabadsága
felett.” és Szinyei visszavonulásáról az a meggyőződés
legyen általános, „a kemény ítélkezés, a szabályokhoz való
merev ragaszkodás, az új és a szokatlan üldözése vandalizmus
lehet, művészetirtás lehet.”
A Művészet és
kritika c. írásában az ideális műbarátot a művésszel párhuzamba
állítva jellemzi: „Az alkotó művész persze többnyire
egyoldalú, rendíthetetlenül hisz a maga igazában és a maga
isteneire esküszik. (...) A műbarát azonban objektívebb lehet.
Ő mindent szerethet, amiben qualitas van.” Saját személyes példáján
keresztül pedig azt mutatja be, hogyan formálódott az ízlése
a műgyűjtői tevékenysége közben: „mentül többet
foglalkozom művészettel, annál több művészt, annál több
fajta művészetet tanultam becsülni és szeretni. Mentül jobban
törekszem a művészet lényegébe behatolni, annál jobban tágul
megértésem köre. ... A tájképek közül sokáig csak a
modernt csodáltam. Kivéve a nagy olasz mesterek többnyire csak
hátteret képező színpompás, dekoratív tájkép részleteit
és Rembrandt egy-egy zseniális vázlatát, csak az a tájkép
gyakorolt rám igazán erős benyomást, amely Constable és
Turnertől kezdve a barbizoni mestereken Böcklinen, Segantinin és
Manet-en át az impresszionistákhoz vezet. Nálunk Munkácsy, Paál,
Szinyei és Székely képezték ideáljaimat. Ma — anélkül,
hogy ezek iránt elhidegültem volna, sőt, anélkül, hogy megszűntek
volna ezek a kedvenceim lenni — a klasszikus tájképeket
Claude-Loraintől, Salvator Rosától, Poussintól, egészen Markóig
is mélységesen szeretni és becsülni tanultam. Ha nincs is e képekben
az a zöld, amit a természetben látok, az a párás levegő, az
a színgazdagság, az a fény, az a vibráló napsugár, amely a tárgyakat
mind egy magasabb harmóniába olvasztja, ha a fák nagyon is kemények
és mozdulatlanok, ha a fekete árnyak nem felelnek meg a valóságnak,
hisz a valóságban az árnyak is színesek, e képek ragyogó
olasz egükkel, a fáknak és földnek festői formáival, azzal a
nagy őszinte szeretettel, azzal a jó ízléssel, amelyet a művész
beléjük lehelt, mindig nagy lelki örömöt okoznak nekem...”
A modern művészet
kritikája
Ifj. gr. Andrássy Gyula kalolagathia-eszményen alapuló
esztétikájába az olyan modern irányzatok, mint az
expresszionizmus és a futurizmus nem fértek bele. A Benczúr
Gyula emlékére mondott beszédében így bírálta a művészet
új útjait: „Az idealista művészet legéretlenebb próbálkozása
a legmodernebb művészet, az expresszionizmus vagy futurizmus, a
mai romboló forradalmaknak az az előjele, mely tudatosan szakít
a természettel és azt hirdeti, hogy a művészet csak ott kezdődik,
ahol emberi elme legyőzi a megszokott külvilág formáit és saját
fantáziájának szürke formáit, jobban mondva formátlanságait
helyezi a természet gazdag formái helyére.” A Kéve XX. kiállításának
katalógusában is hasonlóan írt: „Én feltétlenül tévedésnek
tartom a legmodernebb irány azon alapgondolatát, hogy a festészet
és szobrászat képes a művész érzéseit a természettel való
szakítás útján szuverén önállósággal kifejezésre
juttatni, mint a zenész, aki egészen új harmóniákat alkot,
olyanokat, melyeket nem a természetből, hanem saját lelkéből
merít.”
A Művészet és
kritikában ezen irányzatok radikális eszmei-politikai hátterével
szemben is kritikát fogalmazott meg: „Tagadhatatlan, hogy igen
sokszor nehéz a mérsékletet megtartani. A modern művészet nem
egy új hajtása inkább a forradalmi szellem kifolyása, inkább
betegségi tünet, mint őszinte ösztön megnyilvánulása. Nem
is említve a teljesen érthetetlen, zagyva dadaizmust és
kubizmust, ilyen például az expresszionizmus, amely a művészi
múlttal is tabula rasát akar csináltatni, hogy a felfordulást
és az anarchiát előkészítse és ezért egészen más célt tűz
ki, mint amelyet eddig a művészet követett.” A magyar értelmiség
feladatairól c. tanulmányában a szecessziót is bírálta. A
radikális kultúra azon aspektusát hangsúlyozta itt, hogy
„nincs új eszméje és nincs önálló szépségideálja”,
csak a tagadásra és a múlttal való teljes szakításra épít:
„Ez a zagyvaság új stílus helyett a lélekben lévő anarchiából
és káoszból a szín és a formák anarchiáját és káoszát
teremti meg, mint az irodalomban a hasonló áramlat oly gyakran
szavak labirintusát hozza létre, melyben senki sem tud
eligazodni. ... Circulus vitiosus áll elő, a szellemi anarchiából
eredő ízlés megint csak anarchiát szül a lélekben: a
„Nyolcasok” vagy Kernstockok csak lelki zavarhoz vezetnek.”
Azonban ifj. gr. Andrássy Gyula világra való nyitottsága még
itt is felülkerekedett, tevékenyen pártfogolta még az általa
zsákutcának tartott irányzatokat is: a Nemzeti Szalon a Nyolcak
számára is otthont adott. Hozzáállására a Kéve kiállítás-katalógusának
előszavában adott magyarázatot: „De ezen erős meggyőződésem,
erős egyéni előszeretetem és ízlésem ellenére sohasem
elleneztem azon törekvések bemutatását sem, amelyeket nem értettem
meg. Még azokat sem, amelyeket határozottan tévesnek
tartottam.” Mindig felmerült benne a kétely, „hátha mégis
tévedek, hátha van igazság, jó is abban, amit én elítélek,
melyben a jót és az igazat felismerni nem vagyok képes.”
Ifj. gr. Andrássy
Gyula azzal a filozófiai koncepcióval is polemizált, miszerint
„a művészet vége” elérkezett, „a képzőművészet meg
fog állni fejlődésében ... a művészet már elérte azt,
amire az eddigi kiindulópontjából képes.” A művészet fejlődésére
éppen kimeríthetetlen gazdagsága biztosít garanciát: „A
sokoldalú fejlődés, az individuális lehetőségét a régi
alapokon is kimeríthetetlennek tartom. ... A világ csodája a változékonyságnak
és ismétlésnek, a különbségnek és hasonlatosságnak keveréke,
az életet minden megnyilatkozásában, különösen a művészetet
olyan sokoldalúvá és érdekessé teszi, hogy nincsen semmi szükség
arra, hogy a régi alapok összetörésével törekedjünk új
alkotások számára utat vágni.”
Péterfi-Nagy László
(Megjelent a Havi
Magyar Fórum márciusi számában.)
|