2011.05.27.
Optimistán, egy kegyetlen pályán
Saárossy Kinga
színművésznő, Eger Megyei Jogú Város kulturális alpolgármestere
Budapesten született, Egerben nőtt fel.
1976-ban, a Színház
és Filmművészeti Főiskola elvégzése után a Veszprémi Petőfi
Színházhoz szerződött. 1986-tól 1988-ig a Kecskeméti Katona
József Színházban játszott. 1988-tól az egri Gárdonyi Géza
Színház – 2010-től örökös – tagja.
Fontosabb
szerepek: Beaumarchais: Figaró házassága – grófné,
Masteroff-Kander-Ebb: Kabaré – Sally, Hochwalder: A Közvádló
–Thérésia Tallien, Molnár Ferenc: Olympia – Olympia,
Gorkij:Nyaralók – Julija Filippovna, Goldoni: A hazug –
Rosaura, Katona József: Bánk bán – Gertrudis, Ábrahám Pál:
Bál a Savoyban – La Tangolita, Goldoni: Két úr szolgája –
Smeraldina, Erdmann: A mandátum – Násztya,Wassermann –Leigh
:
La Mancha
– Aldonza
Shakespeare:
Vízkereszt… – Olívia, Csehov: Ványa bácsi – Jelena
Andrejevna, Caragiale: Az elveszett levél – Zoé, Huszka Jenő:
Lili bárónő – Sasváry Clarisse,
Ödön
von Horváth: Mesél a bécsi erdő –Valéria, Örkény:
Tóték – Gizi Gézáné, Szirmai – Bakonyi: Mágnás Miska
– Marcsa, Molnár
Ferenc:Liliom – Muskátné,
Presser - Horváth - Sztevanovity: A padlás –Süni,
Murray Schisgal:Szerelem,ó! – Ellen, Schiller: Ármány és
szerelem – Lady Milford,
Ibsen: A vadkacsa – Gina Ekdal,
Bornemisza Péter: Magyar Elektra – Klitemnesztra, Szörényi-
Bródy: István, a király – Sarolt, Yukio Misima: Sade márkiné
– Saint-Fond grófnő, Arthur
Miller: Az ügynök halála – Linda, Gárdonyi - Várkonyi - Béres:
Egri csillagok – Czeceyné, Edward Albee: Nem félünk a farkastól
– Martha,Ibsen: Kísértetek – Helene Alving, Kaló Flórián
– Aldobolyi Nagy György: Egyedül – Zsuzsa, Jókai Mór: Az
aranyember –Teréza asszony,Presser
- Horváth - Sztevanovity: A padlás –Mamóka, Kander - Ebb:
Chicago – Mary Sunshine,
Kertész Lilly – Fábri Péter: Látogatók –Lilly.
–Amikor az interjú időpontját egyeztettük, említette,
hogy éppen egy ballagásra megy, beszédet tartani. Ha visszaemlékszem
azokra a ballagásokra, melyeken vendégként vettem részt, azt
kell mondanom, hogy szokásos, sablon szöveget mondták a szónokok:
kiléptek a világba, jól tanuljatok, dolgozzatok, ne hozzatok szégyent
az iskolára, stb. Ez tán kissé kevés, reményt, bíztatást is
kéne adni a fiataloknak, hogy megéri továbbtanulni, illetve
dolgozni. Nem tudom, hogy egyetért-e vélem?
–A Gárdonyi Géza Gimnázium
ballagási ünnepségén vettem részt. Én is ennek az intézménynek
voltam a növendéke, de akkor még állami iskola volt, ma már
egyházi, a cisztercita rendé. Nem egy általánosan szokványos
ballagás volt: végigballagtunk Eger főutcáján, s a székesegyházban,
a szentmise után került sor a beszédekre. Teljes mértékben
egyetértek azzal, hogy bíztatni kell a fiatalokat. Természetesen
megéri tanulni, megéri dolgozni, s vissza kéne adni az emberi
tartást és a munka becsületét. Igaz, hogy ilyen ünnepségeken
sokszor csak sztereotípiákat tudunk mondani. Az a fiatal, aki
otthonról vagy az iskolából nem kapott olyan bíztatást, nevelést,
ami segít neki a pályáján, védtelenebbé válik, s csak később
jön rá, mit csinált rosszul. Nem egy ember vallotta már be:
csupán üres szövegnek tartotta azt, amit tanárai tanácsoltak
neki, és később jött rá, hogy jobb lett volna megszívlelni
azokat.
–Az iskolai nevelésről: ráérnek a pedagógusok
nevelni is a töméntelen adminisztrációs feladat és az oktatás
mellett?
–Sajnos egy ideges világban
élünk, s nagy szerencse, ha egy tanár meg tud szabadulni saját
nyomasztó terheitől, amikor bemegy a diákjai közé, s lelki
erejéből, energiájából merítve rájuk koncentrálva
foglalkozik velük. Nem is a ráfordított idő a lényeges
szempont, hanem az, egy órát miként vezet le a pedagógus, mit
sugároz a diákjai felé. Ha az osztályban van néhány bomlasztó
elem, akkor nehéz a nevelési munka. A fiatalok egy része meg pont
a renitensekhez akar hasonlítani, s nem a saját jól felfogott
érdeke szerint cselekszik, hanem azt nézi: ne csúfolják
okostojásnak. Inkább bukdácsol, csak hogy a társai elfogadják.
Ezért is nagyon sajnálom, hogy egyre kevesebb a fiataloknak az
idejük és a kedvük olyan közösségépítő foglalkozásokon részt
venni, mint a néptánc, vagy a közös éneklés egy kórusban.
–Mit tud arról mondani: a végzős középiskolások közül
mennyien adták be jelentkezésüket felsőoktatási intézményekbe?
–Pontos adat most nem áll rendelkezésemre, de nagyon
sokan. A gímnáziumi osztályokban végzetteknek mintegy 90 %-a,
de a szakközépiskolában végzettek között is magas ez az arány..
A Gárdonyiban 151 diák ballagott, közülük többen előrehozott
érettségit teljesítettek, majdnem 130-an adták be jelentkezésüket
egyetemekre és majdnem ennyi tanuló már megszerezte a középfokú
nyelvvizsgáját.
–Azok a diákok, akik más városban tanulnak tovább,
visszatérnek Egerbe? A város tud-e nekik munkát adni?
–Nemrég készült el a város ifjúsági koncepciója.
Két irányból végeztünk felméréseket, s beigazolódott: a diákok
szeretik a város légkörét, visszajönnének, éppen ezért
munkalehetőségeket kell teremteni és helyszíneket a közösségépítéshez.
Ennek megvalósításáért dolgozunk.
–A kultúra és az idegenforgalom szoros kapcsolatban
áll egymással. Ha egy városban nagyszabású kulturális
rendezvényt tartanak, akkor jó esetben megtelnek a szállodák,
ami pedig bevételt jelent az adott településnek is. Gondolom
több civil szervezettel is tárgyalnia kell, hogy fellendüljön
a kulturális élet.
–Természetesen. A civilek nagyon sokat segíthetnek.
Nemrégiben létrejött a városban a TDM – turisztikai desztináció
menedzsment –szervezet is, s ha ez jól működik, nagy hasznára
lehet a városnak. Maga a desztináció fogadó területet jelent.
A desztináció sokféle szereplőt foglal magába, mint pl. a
helyi önkormányzat, attrakciók, szolgáltatások tulajdonosai,
üzemeltetői, helyi turisztikai konzorciumok és partnerségek,
civil szervezetek, vállalkozásokat támogató intézmények,
turisztikai fejlesztő intézmények, szervezetek, stb. Ezeknek a
szereplőknek pedig össze kell fogni az adott település érdekében,
s például közös Marketing – PR tevékenységgel segíthetik
egymást. Ez a rendszer még országos szinten is kezdetleges stádiumban
van, de ha megerősödik, akkor sokat segíthet a helyi közösségen.
Egerben is megértették a különböző szektorok képviselői,
hogy egyedül nem boldogulnak, képtelenek magasabb szintű eredményt
elérni, ezért szükséges a közös akarat, az összefogás és
az egyeztetés.
–Van arra mód, hogy a határon túli magyar településekkel
közös kulturális rendezvényeket szervezzenek?
–Örömmel jelentem be, hogy június 4-én, a Magyar
Összefogás Napján Egerben nagy ünnepséget rendezünk, ugyanis
határon túli magyar
testvérvárosainkból sokan nálunk adták be a honosítási kérelmet
s itt teszik le majd az állampolgári esküt. Gyergyószentmiklósról
az egész városvezetés és számtalan polgár lesz jelen. Az
Egri Végvár Polgári Körök Egyesülete, amelynek alapító -és
tiszteletbeli elnöke vagyok, Zetelakával ápol testvéri
kapcsolatot. Ennek köszönhetően februárban sok zetelaki polgár
is érkezett hozzánk, s adta be nálunk honosítási kérelmét.
Június 4-re reményeink szerint mindenkinek elkészülnek a papírjai,
s 104 határontúli magyar teszi le nálunk az állampolgári esküt.
Természetesen meg
szeretnénk erősíteni a kulturális kapcsolatokat. Régebben az
egri színház többször vendégszerepelt Marosvásárhelyen.
Nemrég a színház igazgatója pályázatot adott be a határon túli
színházak kapcsolatfelvételére és egy tanulmányútra.
–Az önkormányzat támogat-e olyan osztálykirándulásokat,
melyeknek a célja: a határon túli magyar települések megismerése?
–A városban nagyon sok
ilyen kezdeményezés létezik, melyet támogat az önkormányzat
is. Az egri Eszterházy Károly Főiskola pl. Kálnoky László
versmondó versenyt hirdetett meg, melyen részt vehettek határon
túli magyarok is. Általános-
és középiskolák is ápolnak határontúli intézményekkel
kapcsolatot. Az ún. személyes találkozások erősítése a célunk.
Teremtsen kapcsolatot pl. egy magyarországi kórus egy erdélyivel.
Feladatunknak érezzük, hogy összekössük a közös érdeklődésű
csoportokat. Ha már létezik személyes kötődés, az még
gazdasági kapcsolatokat is hozhat a kultúrán keresztül. Az egészben
pedig az önkormányzatnak kell gesztor-szerepet játszania. Elő
kell segíteni a találkozásokat a határon túlaikkal, és szélesíteni
a már meglévő kapcsolatokat.
–Ezt azért is kérdezem, mert 2006-ban Csíksomlyón
adták elő az Egri csillagok c. történelmi musicalt , mely Gárdonyi
világhírű regényéből készült.. A mű végén
Ön Ceceyné történelmi szerepéből kilépve azt is
mondta:
„hisszük, bízzuk
és reméljük, hogy Székelyföld autonómiatörekvései
mihamarabb beteljesülést nyernek. Ehhez az kell, hogy mindenki
nap mint nap megtegye, amit tud, lelkiismerete szerint.” Milyen
volt 2006-ban a híres „nyeregben” játszani?
–Felemelő, leírhatatlan érzés. Amikor kint voltunk, még
nagy volt az elkeseredettség a kettős állampolgársággal
kapcsolatos népszavazás eredménye miatt. Mi azért vittük ki
ezt az előadást, mert a hitről, a szeretetről és az összefogás
erejéről szól. Jól tudjuk, hogy Eger védői nem csak a térségből
származtak, de összekovácsolódtak, győztek, s ezzel világraszóló
eredményt értek el. Nem volt könnyű ennek az előadásnak a
megszervezése, hiszen a hangosítás nagy feladatot jelentett,
nem beszélve arról, hogy 164 embernek kellett szállást intézni.
A kinti próbák közben aztán beálltak az előadásba a székely
lovas-íjászok és a Hargita Táncegyüttes tagjai is.
Sokat segítettek nekünk a szervezésben az egyháziak,
Gergely István plébános úr, s a ferences rendház tagjai . Ők
terjesztették a szórólapokat, hirdették a rendezvényt. Erre
azért is volt szükség, mert sem a Búcsú, sem az Ezer Székely
Leány Napja idejére nem tudtuk megszervezni a nyeregbeli előadást,
hiszen még javában tartott az évad az egri Gárdonyi Géza Színházban
is. Olyan időszakban,
mikor egy rendezvénysorozat részeként került volna színre az
Egri Csillagok, biztosan könnyebb lett volna a szervezés, így
azonban kicsit tartottunk az előadás fogadtatásától. Abban a
gyönyörű, hatalmas térben még 5 -600 ember is„elveszik”.
De megnyugodtunk, mert már a főpróbán több ezren voltak a
kedvezőtlen időjárás ellenére. Az esőzések miatt a színpad
csúszós lett, ami veszélyforrást jelentett, mert a hagyományőrző
vitézek „élesben” vívnak, de hála Istennek nem történt
baj. Másnap pedig ragyogó napsütésre ébredtünk, az előadás
alatt ragyogtak a csillagok, s csak akkor eredt el az eső, mikor
már a tömeg is levonult a hegyről..
–Nem, nem tartottam ilyesmitől. Úgy gondoltam, az új
feladatom teljes embert kíván. Egyébként meg, aki politikai
szerepet vállal, készüljön fel a támadásokra. Érdekes dolog
ez, soha nem igyekeztem politikus lenni. A polgári köröknek azért
lettem annak idején az elnöke, mert sok tenni vágyó, közös
szándékú, ám középre állni, megszólalni nem akaró ember
érdekeit kellett képviselni. Ősszel, az önkormányzati választáson
sem indultam, felkerültem azonban a kompenzációs lista második
helyére. Olyan elsöprő arányú volt a választókerületekben
indulók győzelme (12 körzetből 11), hogy nem kerültem be.
Ezután választottak társadalmi megbízatású alpolgármesterré.
Kooptálva lettem, ezért nincs szavazati jogom, és fél munkaidőben
vagyok köteles a város dolgaiban tevékenykedni – így talán
el tudok vállalni egy-egy szerepet is. A tervek szerint
szeptemberben Sütő András Káin és Ábel-jében kezdem el majd
próbálni Évát.
–A politikától kanyarodjunk hát a művészethez, a színházi pályához.
Több helyen is olvastam, hogy különböző rendezvényeken
verset mondott. Kislányként indult versmondó-versenyeken?
–Gyermekkorom óta szerettem az irodalmat és a színházat.
Szüleim orvosok voltak, és erősen humán-beállítottságúak.
Édesapám verseket írt, édesanyám pedig gyönyörűen rajzolt,
s mindketten nagyon szerettek olvasni. Én is faltam a könyveket.
Az viszont egészen hetedikes koromig fel sem vetődött bennem,
hogy egyedül kiálljak és elmondjak például egy verset. Önmagamtól
ezt nem is tettem volna. Egyik kedves tanárnőm vezette az
irodalmi színpadot, és egy hiányzót akart velem pótolni,
amikor kezembe adott egy verset, hogy olvassam fel. Sokat
jelentett számomra, hogy az a tanárnő, akiben bízom, és akit
szeretek, hisz bennem. Ez annyira inspirált, hogy még abban az
évben megnyertem a megyei szavalóversenyt, és fantasztikus
volt, mikor rádöbbentem: miként tudok a szavakon keresztül másokra
hatni. Ez fogott meg az előadó-művészetben. Mind általános
iskolában, mind gimnáziumban zenei tagozatra jártam. Komoly művészeti
oktatás folyt, kisiskolásként néptáncot tanultunk, a furulyával,
majd egyéb hangszerekkel ismerkedtünk. Osztálytalálkozók
alkalmával kiderül, hogy ez az erős művészeti oktatás milyen
sokat adott azoknak is – belső tartást, világlátást–,
akik nem művészi pályán kötöttek ki, hanem pl. tanítanak,
vagy kétkezi munkájukból élnek.. Hangversenyeink is voltak az
egri színház nagyszínpadán, s mindig arra vágytam, egyszer
ezeken a deszkákon játsszam.
– A Színművészeti Főiskolán kinek az osztályába járt?
Kik tanították?
– Szinetár Miklós volt az osztályfőnökünk, Babarczy
László a helyettese. Igen különböző egyéniségekből álló,
de összetartó, jó osztályunk volt, sokukkal mai napig tartjuk
a kapcsolatot. Tanított bennünket Nádasdy Kálmán, zenés
mesterségre Versényi Ida, Fekete Mari, akrobatikus mozgásra
„Oroszlán”, alias Pintér Tamás, beszédre Gosztonyi János,
Fischer Sándor, irodalomra Hegedűs Géza bácsi, s franciára például
Radnóti Miklós felesége, akihez sok-sok gyönyörű verset írt,
Gyarmati Fanni, akit mindenki Fifi-nek szólított.
–Nehezebb egy színésznőnek a pályán maradni, mint egy színésznek?
Gondolok arra, hogy sok fiatal, szerelmes szerep van, és aztán
egy nagy szünet, s jönnek az anya-szerepek.
–Ha valaki elég intelligens, akkor elfogadja: halad az idő.
Minden életkorhoz rendelhetők egészen kitűnő szerepek. Sajnos
az elmúlt nyolc évben, bár nem mondhatom, hogy színpadon nem
voltam, mégis úgy múlt el ez az időszak, hogy igazán nagyívű
szerepet nem játszottam., mert éppen azokkal a szerepekkel nem kínáltak
meg, melyeket igazán akkor tudtam volna eljátszani. Ez a hajó
elment. Remélem, jön majd másik. is A
színészet nagyon kegyetlen életpálya. Emlékszem, édesanyám
mennyire elkeseredett, mikor megtudta, hogy felvettek a Színművészetire.
Nem attól tartott, hogy tán erkölcstelen útra tévedek. Azért
kesergett, mert sokkal könnyebb sorsot szánt nekem. Nem értettem.
Én boldog voltam, fülig ért a szám, madarat lehetett volna
fogatni velem. Érettségi után rögtön felvettek és fél méterrel
a föld felett jártam. Sokkal később értettem meg, mennyire
kiszolgáltatott pálya a miénk. Sok szempontból az. A művészi
sorsodat csak igen kis részben tudod magad alakítani. S bizony
vannak olyan kollegák, akik, ha elszoknak a terheléstől, később
nehezen tudnak a régi erővel, energiával visszatérni a színpadra.
A tehetség egy olyan állapot, amit gondozni kell, s amiben
hinnie kell magának a színésznek is. Nem jó az, ha hirtelen
megszűnik a figyelem, elmaradnak a szereplehetőségek. A pálya
törésvonalaiban pedig nagyon nehéz tartanunk magunkat. Ekkor születnek,
illetve ilyen indíttatásból is, a monodráma-előadások, az önálló
estek. A színészi pályához szükséges a tehetség, a
szorgalom, de egy belső tűz is, a hit. Ha az kialszik, ha nem erős
a hit, akkor elveszhet a tehetség is. Színésznőnek pedig
kicsit mindig is nehezebb, mint egy színésznek, mert a világirodalomban
sokkal több a férfiszerep, mint a női.
–A Bánk bán tizennégy „szöveges” szerepe közül is csak három a
női.
–Játszottam a Bánkból Izidórát, majd voltam Gertrúd
is.
–Számomra izgalmasabb szerep, mint Melindáé.
–Érdekes, a negatív szerepek valahogy mindig
izgalmasabbak…
–Mert karakteresebbek.
–Bizonyára, de
minden szerepben fellelhető a karakter, még a hősnőkben is.
–Akkor rendezői hiba, hogy a Rómeók és a Júliák kissé sablonosak,
míg Mercutióban van az élet?
–Bizonyára sokkal könnyebb egy vibráló Mercutiót
eljátszani. Viszont, ha valaki életteli Rómeót alakít, akkor
az színészi és rendezői bravúr. Számomra
alapvető, hogy minden szerepben a karaktert és az embert
kell keresni, s nem egy sztereotípiát, egy „szobrot” állítani
színpadra.
–Életrajzát olvasva feltűnik, hogy főiskolai hallgatóként játszott
pesti színházban, s később nem. Ezt
nem bánja?
–A Madách Színházban sok kicsi, de jó szerepet kaptam
főiskolásként, így volt rá esély, hogy oda szerződtetnek,
de mégsem így alakult. Ez akkor kicsit rosszul esett, de mégsem
bántam meg. Sok vidéki színházhoz hívtak, Veszprémre esett a
választásom, többek között azért is, mert jellegében hasonlít
Egerhez. Aztán több vidéki színházban számtalan szerepet játszhattam
el, igen széles skálán mozogva, s vendégeskedtem a Radnótin
is. Egyébként szívesen kezdtem volna a pályámat itthon,
Egerben, csak akkor éppen nem működött társulat a színházban.
Erősen kötődöm a városhoz, s mikor újra megalakult a társulat,
azonnal elhatároztam: visszatérek. Nyitott kapukat döngettem,
mert Gali László, az új igazgató számított is a munkámra.
–Bizakodón, optimistán tekint előre?
–Persze! Sok pofon, igazságtalanság ér szinte
mindenkit élete során. Viszont csak úgy lehet túltenni
magunkat a lelki terheken, ha állandóan él bennünk a remény.
Nem titok: több mint tíz évvel ezelőtt rákos voltam. Az Ármány
és szerelmet készítettük elő, a jelmeztervező közölte
velem, milyen gyönyörű, bársonyos ruháim lesznek, de akkor már
tudtam, milyen hatalmas a baj. Az újévi koncertet még én
vezettem le, januárban két műtét, s februárban már bemutatóm
volt. Nagyon büszke voltam magamra, hogy ezt meg bírtam csinálni,
de nem sikerült volna, ha családom nem áll mögöttem és nincs
bennem hit. Ami számomra mentálisan fontos, hogy adhassak
valamit, hogy segítségére legyek másoknak, akár mint művész,
akár alpolgármesterként azoknak, akik felkeresnek engem a problémáikkal.
Medveczky Attila
|