2011.05.27.
A világgal valami alapvetően nincs
rendben
Borbély László: Büntetlenek
Borbély Lászlónak
ez a hetedik könyve. Már nem fiatal, de nem is középkorú
ember. Sokat sétálgat csendesen Budapest utcáin, stílusgyakorlatokat
vesz, megfigyeli az arcokat és a gyerekeket, meg a magányos öregeket.
Nyelvezete pontos és kifejező, karakterei életszerűek. Borbély
László 1968-ban született Budapesten. Ahhoz az írónemzedékhez
tartozik, amely tudatosan arra törekedett, hogy sokat megértsen
a világból. A nála idősebbek nagyobb névre tettek szert. Itt
van mindjárt Parti Nagy Lajos, olvashatjuk a Népszabadságban hétről-hétre.
Bizonyára a mi hibánk vagy bűnünk, hogy nem értjük az ő
abszurd világát. Borbélyét viszont érzékeljük, értjük, sőt
mi több, megértjük. A többi kortárs író felsorolásától
tekintsen el az olvasó. Lássunk hozzá Borbély László Büntetlenek
c. könyvének olvasásához.
A fejezet címe: A
játszótértől a tornateremig. Megismerjük az egyik főszereplőt:
Ördög Mátét, a kamaszt, és nagyanyját, Csikós Rozáliát.
„Szeptember második
hete a közlekedési dolgozók sztrájkjával kezdődött. A hírekben
közölték, hogy csak félóránként indul egy-egy jármű a végállomásokról.
Ördög Mátétól azt kérte a nagyanyja, hogy gyalog jöjjön
haza az iskolából. A gyámhatóság iskolás korban helyezte el
a fiút, az apai nagyanyjánál. Ha Csikós Rozália nem fogadja
be, akkor gyermekotthonba került volna. Édesanyját hamar elveszítette,
tüdőrákja volt. Édesapja egy kocsmai szóváltás után leszúrta
alkalmi ivócimboráját.”
Kész a helyszín,
megvan az egyik főszereplő, már érzékeljük, hogy mi is a társadalmi
környezet, kifélék, mifélék ezek az emberek. Akkor majd többet
tudunk meg, ha majd az iskolába is betekintünk, ahova a gyerek jár.
„– A
klasszikus iskolacsengő hangja helyett a Néri Szent Fülöpről
szóló »Legyetek jók, ha tudtok« – című film zenéjének
refrénje szólt.
Az igazgatónő és
Fülöp atya természete között volt némi rokonság. Nem feltétlenül
a vallásosságra kell gondolni, hiszen az igazgatónő nem
tartozott a hívő emberek közé. Abban a tekintetben azonban
mindenképpen Néri Szent Fülöp szellemi rokonának volt mondható,
hogy a gyerekeknek szentelte az egész életét.
A gyógypedagógiának
hagyománya volt családjukban. Szívesen emlékezett vissza
azokra az évekre, amikor kisgyerekként egy gyógypedagógiai intézetben
élt szüleivel. A 150 enyhén értelmi fogyatékos, illetve
gondozott gyereket nevelő intézményt be akarták zárni, mert
rosszul működött. Az utolsó pillanatban merült fel, hogy mi
lenne akkor, ha Kántor Attiláné édesapját kineveznék igazgatónak.
Meg is mondták neki:
– Vagy rendbe
hozza azt, amit az elődei elrontottak, vagy bezárják az otthon
kapuit.
Az édesapja
mentette meg az intézményt, amely még évtizedekig működhetett,
sorsát a privatizáció pecsételte meg: a területet eladták,
az épületeket lebontották, lakóparkot építettek.”
Kántor Attiláné
sorsa azért érdemel különös figyelmet, mert tipikus pedagógussors,
nyilvánvalóan kiszolgáltatott értelmiségi pálya.
„Kántor Attiláné
ugyanazt a hivatást választotta, mint a szülei. Megtanulta,
hogy miként lehet tisztességre, emberségre, jóra nevelni
azokat a gyerekeket, akik csonka családokban, vagy áldatlan
szociális körülmények között élnek… A gyerekek megszerették,
és így a szülők is elfogadták.”
Kántor Attilánét
aztán kirúgták az iskolából, utódja lett a korunk
hőse. Udvartartást alakított ki maga körül, és besúgókat
alkalmazott. A jó pedagógusokat egytől-egyig elüldözte. Egy
tornatanár azonban jelentkezett még Kántor Attiláné idejében,
hogy ő ott dolgozna ebben az iskolában.
Párbeszéd következik
az igazgatónő és a jelentkező tornatanár, Csontos Ferenc között.
„– Úgy
tudjuk, hogy jelenleg vagyonőrként van állása. Elmondaná,
hogy miért szeretné otthagyni?
Csontos Ferenc
mialatt beszélt, könynyű mozdulatokkal kísérte mondanivalóját,
néha elmosolyodott.
– Úgy képzeljenek,
mint egy éjjeliőrt, aki bizonyos időközönként körbesétál
a kihalt bevásárlóközpontban. Ez első látásra valóban
nyugodtabb, mint tanítani. Ha nem muszáj, akkor nem kívánok
napnyugtától napkeltéig gumibottal a derékszíjamon kísérteni
egy lélektelen építményben, amelynek még a létrejöttével
sem vagyok kibékülve.
– Nem szeret vásárolni?
– kérdezte nevetve Vámos Tünde, a másik igazgatóhelyettes.
– Számomra ez
nem szeretet kérdése. A vásárlást, mint életformát elutasítom.
Ha kíváncsi arra, hogy mi az, amit igazán szeretek, akkor azt válaszolom:
gyerekeket nevelni. Mindig többre törekszem a megszokott tanári
munkánál.
– Mindenki a saját
adottságait felhasználva neveli a gyerekeket. Én sporttal és
testedzéssel fejlesztem őket.”
És hirtelen a
tornateremben találjuk magunkat, ott van Csontos, és ott vannak
a gyerekek, egytől-egyig utcagyerekek, nagyvagányok és mindenre
képesek.
„Egy hete
dolgozott az iskolában Csontos, körülbelül száz fiút tanított,
még nem ismerhette őket név szerint. Máté egykedvűen
kullogott a tanár elé.
– Mi a neved?
– Ördög Máté.
– Miért beszélsz
óra alatt?
– Nem tudom,
csak mondom, ami az eszembe jut – társaira mutatott. – Kíváncsiak
rám.
– Rád? Azt kötve
hiszem.
Máté kérdőn nézett
Csontosra.
– Talán inkább
arra kíváncsiak, amiről beszélsz nekik. Bennünket is érdekel.
Mindenki jöjjön ide! Hallgassuk meg Mátét! Az óra hátralevő
részében ő fog mesélni nekünk valami érdekeset.”
Máté eleinte
szorgalmasan járt a tornatanár által tartott ökölvívó-edzésekre,
a többiek meg az utcán szédelegtek, kóvályogtak.
„Hazafelé
Csontost annyira lekötötték saját gondolatai, hogy alig vett
tudomást az őt körülvevő világról. Egészen addig, míg egy
asszony kétségbeesett kiáltozással fel nem hívta magára a
figyelmét. Futva menekült az aluljáróban. Azt kiabálta, hogy
egy csapat gyerek kirabolta, letépték az aranyláncot a nyakából.
Hisztérikus állapotban volt, az emberek nagy ívben kikerülték.
Csontos lelassította
lépteit. Mondani akart valamit, de a nő megállás nélkül
szaladt tovább. A banda tagjai meglepődtek. Nem látszott rajtuk
félelem, inkább csodálkoztak. Tanácstalanul néztek rá, majd
futásnak eredtek, mert meglátták a közeledő biztonsági őröket.
Csontos gondolatai
otthon a film körül forogtak. Nem sokon múlott, hogy már az
elején feláll a helyéről, kimegy a vetítőteremből. Hamar
megunta, hogy egy jégarcú nő mindenkit leüt, és úgy ugrál
egyik háztetőről a másikra, mint egy agyondoppingolt zerge.
Azután az egyik szereplő kimondta a film egyik legfontosabb
mondatát: A világgal valami alapvetően nincs rendben.”
Mozi után mi is sétáljunk
a bűnöző-jelöltekkel együtt.
„A banda a büfé
pultjánál beszélgetett egy árussal. Vigyorgó kicsit távolabb
állt tőlük, mint aki ügyet sem vet rájuk. Füttyszóval
jelezte, hogy Máté megérkezett.
– Elhoztad? –
kérdezte Della.
– És ti? – kérdezett
vissza a fiú.
– Gyere utánunk!
Macska ment elől,
egyenesen haladtak a kereskedők asztalai előtt. A hangosbemondó
közben többször felhívta a vásárlók figyelmét, hogy
fokozottan ügyeljenek értéktárgyaikra. A piac néptelen részéhez
értek, ahol senki sem láthatta őket. Della a fiú elé állt.
– Ugye tudod,
hogy mit érdemelnél az előbbiért?
– Ne játszd a lököttet,
mert a Della megruház!
– Nem vagy te
menő, hogy így dumálj.
– Innen nem lépsz
olajra, míg nem mondjuk.
– Nem kell a
cirkusz! – szakította félbe a többieket Della.
– Ide a lóvét!
– Hol van a lejátszó?
Della mindkét kezével
a kabátja zsebébe nyúlt, Máté mintha csak erre várt volna.
Ököllel gyomorszájon ütötte Dellát, majd belemarkolt a lány
hajába, és magához rántotta. Mire a többiek észbe kaptak, már
konyhakést szegeztek Macska nyakához.”
Így szórakoztatták
egymást az utcagyerekek. Néha az iskolában Csontos Ferenc és
egykori színész barátja, Balázs Sándor a költészetről is
beszélt nekik. Végül elmond egy-egy verset:
„Ady Endrétől,
József Attilától, Radnóti Miklóstól és Petőfi Sándortól.
Csontos még azokból az időkből ismerte a színészt, mikor még
statisztálni járt a Tömörkény István Színházba.
Shakespeare »Coriolanus« című darabjában játszottak együtt.”
Arról később
nem szól a könyv, hogy Balázs Sándor és Csontos Ferenc milyen
sikereket ért el a szépirodalom tanítása terén.
„Kántor Attiláné
a szobájában ült és napilapot olvasott. A cikkben arról írtak,
hogy az évtized legrosszabb esztendeje vár a tanulókra és az
iskolákra. Az elmúlt évben 25 milliárd forintot vontak ki a közoktatásból,
jövőre pedig 40 milliárdos megszorításra készül a kormány
az oktatási intézményekkel szemben. Az általános iskolák első
évfolyamán hat esztendővel ezelőtt száznyolcvanhétezer
forintot szántak egy gyerekre, ez az összeg jövőre száznegyvenezer
forintra csökken. Azok az iskolák, amelyek nem tudják
felmutatni az elvárt tanulói létszámot, bezárhatják a kaput.
Az elmúlt évben tízezer pedagógust kellett elbocsátani, ez a
szám az elkövetkezendő években várhatóan rohamosan növekedni
fog.
Egyes iskolák
digitális táblát kapnak karácsonyra, mások pedig határozatot
arról, hogy bezárhatják a kapukat.”
Közben a gyerekek
mesélnek egymásnak az otthoni életükről. Macska, a banda lánytagja
mondja:
„– Anyám feltételesen
szabadult, és magához vett, lett pótapám is meg minden. Az
otthont nem bírtam.
– Miért?
– Tényleg érdekel?
– Igen, én is
majdnem ott kötöttem ki.
– Paráztam egész
végig.
– Vertek?
– Nemcsak
amiatt. Az otthonban senkiben sem bízhatsz, nem tudsz egy jót
dumálni, mindenki a cuccodra, meg a kajádra hajt. Nem dönthetsz
semmiről. Nyugtalan vagy, azonnal ugrasz, ha valaki beszól
neked, sohasem lehetsz egyedül. Vágod?
– Ja. De most
frankó körülötted minden?
– Anyám pasiait
leszámítva elviselhetőek. Nem dumál bele a dolgaimba. A lényeg
az, hogy ne legyek láb alatt, amikor kanos.
– Nem szoktál
leselkedni?
Macska csípőre
tett kézzel vonta kérdőre a fiút.
– Mi az, te
perverz vagy?
Máté
nevetett…”
Az edzőteremben
tartózkodunk. Itt leszünk szemtanúi a jelenetnek, amikor a tanár
és a diák hajba kapnak.
„Ördög Máté
nem öltözött át, farmerben és pólóban állt a kékszínű
homokzsák előtt. Mialatt Csontos Ferenc beszélt, a fiú néha
erőtlenül megütötte a zsákot ökleivel.
Meg volt győződve
arról, hogy az edzőterem a feje tetejére állt, elhagyott négyzet
lett, s a sportszerek nem találják meg a helyüket, ezért türelmetlenül
keresgélik az új viszonyítási pontokat.
– Ide sportolók
járnak, céljaik vannak, akarnak kezdeni valamit magukkal az életben.
Mérkőzéseket szeretnének nyerni, vagy legalább annyit elérni,
hogy tartásuk legyen. Ha valaki méltatlanul viselkedik, akkor a
többiekre is szégyent hoz a magatartásával.
– Tudom.
– Akkor mi szükség
volt erre a cirkuszra az iskolában?
– Semmi.
– Mi bajod van
azzal a tanárral?
– Nekem nincs
vele bajom. Mindig ő kezdi.
– Talán ő köpködte
az ablakot a szünetben?
– Inkább
hagyjuk!
– Miért?
– Nem akarok
beszélni róla.
– Ezt nem fogják
elnézni neked.
– Sejtem.
– Azt akarod,
hogy kirúgjanak az iskolából?
– Úgysem rúgnak
ki. Nem tehetik meg. Nincs joguk hozzá.
– Honnét
veszed? Az ügyvéded mondta?
– Senki sem
mondta. Így gondolom.
– Mit csináljak
veled?
– A maga dolga.
– Tegyünk úgy,
mintha semmi sem történt volna?
– Kár erről
annyit dumálni. Megtörtént és kész. Úgysem változok meg.
Akiket utálok, azokkal ilyen vagyok.
– Engem is utálsz?
– Nem hiszem. Miért?
– Mert ha így
viselkedsz, akkor nekem is ártasz, majdnem annyit, mint saját
magadnak.”
Még egy fejezetrészt
emeljünk ki Borbély Lászlótól, a drogról lesz szó.
„Macskától
hallott arról, hogy ennél erősebb kábítószerek is vannak. A
lány elmondta Máténak, hogy ő még sohasem szúrta meg magát.
Félt a haláltól. Az intravénásan kábítószerezők köréből
ugyanis rendszeresen meghal valaki, mert túl- adagolja magát.
Macska ismert egy lányt, akinek az alkarján a rengeteg szúrástól
jól látszódtak a szövődmények. Télen és nyáron is hosszú
ujjú ingben járt. Nem tudott lejönni a tűről. Meghalt. A
heroin okozta halál lehetősége komoly visszatartó erő, a
drogosok tisztában vannak vele, hogy a zöldséghez nem kell varrókészlet,
elég a törökkör is. Ebben az esetben a zöldség a marihuána.
A varrókészlet az intravénásan beadandó kábítószerekhez szükséges
felszerelés. A törökkör pedig az, hogy egyvalaki megsodorja a
jointot és körbeadja a társainak. Azok vannak többen, akik szívnak,
inhalálnak, fóliáznak, gyógyszereznek. A lánytól tudta meg
azt is, hogy népszerű a propán-bután gáz szívása, vagy a
benzin belélegzése.”
Nem lepődtünk
meg a regény végén. Máté és Macska megpróbál kirabolni egy
benzinkutat. Nem sikerül, elmenekülnek, és egymást kárhoztatják
a sikertelenségért.
Máté-gyerek belövi
magát, felmegy egy nagy ház tetejére és ott áll a háztető
szélén. Hírét viszik a testnevelő tanárnak, hogy mi történt.
Csontos utánamegy, ő az egyetlen, aki jobb belátásra bírhatná.
Sorsuk van egymással. A fiúnak fegyvere van, a tornatanárnak
hite, hogy egyszer minden rossz jóra fordulhat.
(Borbély László: Büntetlenek. Illusztrálta: Gyulai Líviusz. Magyar
Írók Egyesülete – 2010)
Győri Béla
|