2011.03.04.
Felborultak az értékrendek
Szacsvay László
színművész 1947-ben született Budapesten. A Színház- és
Filmművészeti Főiskolán 1971-ben végzett. 1971-től a
budapesti Nemzeti Színházban, 1982-től a budapesti Katona József
Színházban, aminek alapító tagja, játszik. Nagy sikert
aratott a Budapesti Orfeum című zenés összeállításban előadott
kupléival és sanzonjaival, amelyek lemezen is megjelentek. Kiváló
karakterszínész.
Fontosabb
szerepei: Shakespeare: Ahogy tetszik (Próbakő), Gozzi: A
szarvaskirály (Cigolotti mesemondó), Moliere: A tudós nők (Vadius
tudós), Gogol: A revízor (Hlesztakoj, Bobcsinszkij), Alfred
Jarry: Übü király (Bugrislav királyfi), Frank Wedekind: Lulu (Mr.Hopkins),
Hans Fallada: Mi lesz veled, emberke? (Spannfuss részlegvezető),
Shakespeare: Szeget szeggel (Escallus), Shakespeare: A vihar (Gonzalo),
Molnár Fernc: Játék a kastélyban (Gál), Vörösmarty Mihály:
Csongor és Tünde (Balga, Kurrah), Vinnai–Bodó: Hotel (Pelle
Rubinstein), Csokonai: Özvegy Karnyóné (Samu), Illyés Gyula: A
különc (Ferenc József), Moliere: Dandin György (Dandin György),
Zágon–Nóti–Eiseman: Hyppolit,a lakáj (Schneider Mátyás),
Georges Feydeau: Osztrigás Mici (Petypon doktor), Tersánszky Józsi
Jenő - Grecsó Krisztián: Cigányok (Harkocsány). Több mint 40
filmben, tévéjátékban szerepelt, így a Kakukk Marciban, a Nem
élhetek muzsikaszóban, a Te rongyos életben, a Banánhéjkeringőben,
a Széchenyi napjában, a Csapd le csacsiban, a Zimmer Feriben, és
az Életképek sorozatban.
Díjak, kitüntetések:
Jászai Mari-díj (1977), érdemes művész (2001).
–Azt olvastam, hogy az egyik felmenőjét, aki a Függetlenségi
nyilatkozatot szerkesztette, Haynau kivégeztette. Amikor Illyés
darabjában, a Különcben Ferenc Józsefet játszotta, gondolt
erre a kegyetlen történetre?
–Akkor ez nem járt a
fejemben, mert csak a produkció, a szerep tökéletességére
koncentráltam. Valóban, egyik felmenőm, Szacsvay Imre, aki
Kossuth Lajos titkára is volt, szerkesztette és jegyezte a Függetlenségi
Nyilatkozatot. Már a 64. életévemben járok, de Szacsvay Imrétől
még egyetlen egy tankönyvben sem olvastam, holott őt is kivégezték,
csak éppen nem Aradon, hanem a hajdani lipótvárosi Újépületben,
ott, ahol Batthyány Lajos grófot, az első független magyar
kormány miniszterelnökét is. Világos után bujkálni kényszerült,
de valaki feladta őt, majd azt mondták neki: vonja vissza az általa
szerkesztett Függetlenségi Nyilatkozatban foglaltakat, s akkor pár
év börtönre ítélik csupán. De erre nem volt hajlandó. Akkor
még más erkölcsiség dívott, kitartott ő a szabadságharc
eszméi mellett, s ezzel írta meg halálos ítéletét. Szacsvay
Imrét tömegsírba temették el a Kerepesi Temetőben. Utolsó
levelét többször is felolvastam már. Jelenleg a Parlamentben a
jegyzők munkaszobája a Szacsvay Terem, amelynek névadásával
elődjüknek, az 1848/49-es Országgyűlés fiatal jegyzőjének
emlékét őrzik. Egy festmény is készült mártír felmenőmről,
amit Kiss Tibor készített. Érdekes, hogy én voltam a modell, két
órát ültem a vászon előtt, mert a művész szerint az én állam
nagyon hasonlít Szacsvay Imre állához. A jegyzőkkel pedig kétszer
is ellátogattam Nagyváradra, mert ott áll az ősöm szobra a Kőrös
partján, rajta a felirat: egy tollvonás volt a bűne.
–Honnan erednek a Szacsvayak?
–Erdélyi származású a családunk, és az 1500-as évekig
visszamenőlegesen emlékszik meg felmenőimről a krónika.
Megemlítik a törökverő Szacsvay Gergelyt, aki pallósjoggal is
rendelkezett. Egyik nagy tervem, hogy eljussak a Sepsiszentgyörgy
melletti Szacsvára. Remélem, hogy nyáron eljutok oda.
–Élnek ott még rokonok?
–Nem tudom, elképzelhető. De Szacsvayak élnek Ausztráliában
is. A minap kaptam az egyiktől egy közösségi fórumon üzenetet.
Egy kétágú családról van szó lécfalvi és esztelneki előnévvel
és mi az utóbbi ághoz tartozunk. Ennek a famíliának két nagy
leszármazottja volt, az egyik, az előbb említett Szavcsvay
Imre. A másik szintén Imre, a Nemzeti Színház örökös tagja,
a legendás Shakespeare-színész, aki a vértanúnak unokaöccse
volt.
–Az ön édesapja pedig Fehér Tibor néven írt
ifjúsági regényeket. Honnan a Fehér név?
– Eredeti nevem: Szacsvay-Fehér László. A apai nagymamám
volt Szacsvay lány, édesapám pedig, aki tanár volt, felvette a
nevét, így lett Szacsvay-Fehér Tibor. Hogy mi állhatott a névmódosítás
mögött, csak találgatni tudok. Elképzelhető, hogy a II. világháború
idején nem akarta, hogy azt higgyék róla, hogy magyarosította
a nevét. Én katolikus vagyok, édesanyám református, de az ő
anyja zsidó. Apámnak verseskötetei is megjelentek fiatal korában.
1907-ben született, és Szegeden végezte el az egyetemet. Már
akkor publikált, s megjelent a Lélek a rács mögött és az Árnyék
az úton c. verseskötete. Néhány kötetét Babitsnak is
megmutatta. Édesapám makacs ember volt, nem akarta, hogy Babits
megjelentesse verseit, hanem inkább elégette azokat. Azt tudom,
hogy Bertha József társaságába járt, és nem kedvelte József
Attilát, no de nem a versei miatt. Igazából az ifjúsági-történelmi
regényei voltak azok, amiket régebben széles körben olvastak.
A múltkor böngésztem az internetet, s olyan könyveire is rábukkantam,
amikről nem is tudtam. Érdekes, csak akkor engedte meg nekem,
hogy az Árnyék az úton c. könyvét elolvassam, amikor már 40
éves voltam. Féltett engem, mert az a kötet kissé
rendszerellenes volt. A „Szacsvayság” pedig akkor tudatosult
bennem, mikor találkoztam azzal a Balassa Imrével, aki annak
idején szerkesztette Szavcsvay Imre: Életem és emlékeim c. könyvét.
Balassa akkor kapott vasdiplomát a Színművészetin, mikor én végeztem.
Odaléptem hozzá, bemutatkoztam, s mondtam neki, szeretném dedikáltatni
a könyvet. Balassa arra kért: egy hét múlva keressem föl. De
az már késő volt, addigra meghalt…Nemrég ünnepelte a Katona
József Színház alakulásának 25. éves évfordulóját, s erre
elindította a Nótoriusok sorozatát. Ennek egyik műsora
Szacsvay Imréről szólt. Az elképzelés szerint két vendége
volt aznap este Veiszer Alinda műsorvezetőnek: én, és a múltból
Szacsvay Imre, akit Lengyel Ferenc alakított.
–Amint említette, volt a családban színész.
Ez volt az egyik ok, amiért a színpadot választotta?
–Szüleim meséltek róla
otthon, de nem ez indított el a pályán. Nem voltam jó tanuló,
és a pontjaim alapján nem vettek volna fel egyetlen egy főiskolára,
egyetemre sem, protekcióm sem volt, így aztán maradt a Színművészeti,
ahová másodszori próbálkozásra bejutottam. Mondhatjuk kis iróniával:
azért lettem színész, mert nem értek semmihez. Először Várkonyi
nem vett föl, s gondolom azért, mert Kern és Verebes bejutott,
s abban az osztályban velem nem tudott volna mit kezdeni. Így
egy következőbe kerültem be, s addig a Nemzeti Színház stúdiósa
voltam. Tehát bekerültem a főiskolára, de egy fél évig nem
csináltam semmit, annyira félénk voltam. Sokat köszönhetek
beszédtanáromnak, Montágh Imrének, aki félelmeimet
eloszlatta. Ő kiváló pedagógusként külön foglalkozott
velem, ez abból állt, hogy emberszámba vett, megosztotta velem
magánéleti titkait is. Így aztán kialakult egy igazi tanár-diák
viszony közöttünk. Versényi Ida a zenés mesterségre
oktatott, és Nádasdy Kálmán volt az, aki behozta a kuplék
oktatását. Nagy mázlista vagyok, hogy ebben részt vehettem Tímár
Bélával, Maros Gáborral, Benedek Miklóssal együtt. A kuplé -éneklés
a színészet alapja, hasonlít egy farce-hoz, mert egy rövidke történetből
egy sorsot lehet bemutatni.
–Szülei támogatták azt, hogy erre a pályára
lépjen?
–Természetesen, remélték, hogy felvesznek a főiskolára.
Mindig is vonzódtam az irodalomhoz, és fiatalon utolért a
szerelem. S hová meneküljön az ember, ha reménytelenül
szerelmes lesz? A versekhez. Én nagyon szerelemes verset olvastam
és írtam is. Az én időmben minden szerelmes ember írt verset.
Szinte természetes az, hogy a beteljesületlen szerelem vált ki
ilyesmit az emberből. Amikor elutasítják, vagy egyszerűen hiányzik
a mersz. Mit mondok majd a lánynak? – ez sokat motoszkált
bennem. A legjobb barátja az embernek a tükör. S én a tükörnek
mondtam el verseimet. Egy másik vonalról is beszélni kell. Az
I. István Gimnáziumban jártam, ahol önképzőkör volt, és
kerületi színjátszóversenyeket is nyertünk. Szavalóversenyeken
is indultam, igaz nem sok sikerrel, mert akkor még nem találtam
rá saját utamra. Ettől függetlenül úgy éreztem, hogy a színészethez
lehet valami közöm.
–Hegedül, zongorázik, énekel – sosem
gondolt rá, hogy hivatásos muzsikus legyen? Hiszen testvére
hegedűművész.
–Hegedülök, de nem tudok hegedülni, sőt kottát
olvasni sem. Az tény, hogy egy színházi turnén körbehegedültem
a világot. Együtt kezdtem a testvéremmel a hegedülést, bár
én inkább gitározni szerettem volna, hiszen akkortájt nagy
Beatles-kultusz volt. Otthon hegedűn, zongorán, fül után, sok
mindent el tudok játszani a magam szórakoztatására. Rajongok a
dzsesszért, szeretnék is jól játszani, dehát nem megy.
–Pont az ön hegedű játékának is köszönhető,
hogy egy franciaországi fesztiválon megnyerje a Katona társulata
a legjobb zene díját.
–A Katonában az Übü király bemutatójára készültünk
a ’80-as években. A színdarabban alakult egy zenekar, amit mi
Übü Big Bandnek hívtunk, s ún. effekt-zenét csináltunk.
Kaptam egy hegedűt, kitapogattam a dolgokat, két hónapot próbáltunk,
és minden áldott nap kitaláltunk valami kíséretet. Végvári
Tamás zongorázott, Vajdai Vilmos pedig két olajhordón dobolt.
Ezek olyan remekül működtek aztán a darabban, hogy amikor
Saint-Étienne-ben voltunk egy fesztiválon, megnyertük a legjobb
zene díját, igaz, ezt tíz évvel később tudtuk csak meg. Ezután
kaptam rá újból a hegedűre. A zenélés az én andaxinom,
megnyugtat, de azokat, akik hallgatják, csak dühösek miatta.
–Még a háztetőn is hegedült, de nem mint
Tejve.
–Sok darabban hegedültem, köztük a Három nővérben,
amivel végighegedültem a fél világot. A darab szerint arról
van szó, hogy bejön két koldus zenész, akiket kizavarnak.
Megtanultam erre egy Csajkovszkij-etűdöt, testvérem
begyakorolta velem. Felléptünk a londoni Old Vic színházban
is. Gyakorolnom kellett, de a kollégák elzavartak mindenhonnan,
öltözőből, folyosóról, WC-ről, pincéből. Rájöttem, hogy
ki lehet menni a tetőre, ott meg megdobáltak az utcáról.
–Ilyen kis szerepet kapott akkor a Három nővérben?
–Eredetileg nem voltam
benne a darabban, hanem két idős ember játszott harmonikán és
hegedűn. Ők viszont nem vállalták a repülőutat. Egy
fiatalabb srác harmonikázott, s kiderült, hogy én, aki játszom
kint a Revizorban is, valamennyire tudok hegedülni. A Három nővérről
nagyon jó kritikák jelentek meg, ám a hágai fesztivál után
az írta le az egyik kritikus, hogy nem elég, hogy rossz volt a
világítás, de ráadásul elhozták Magyarország legrosszabb
hegedűművészét. Ezt büszkén mesélem, mert ha a legjobb nem
lehetek, legalább a legrosszabb lehessek. Régebben a lottónál
a semmi találatra is fizettek.
–Milyen volt a pálya megbecsülése akkor,
mikor jelentkezett a főiskolára, s milyen most? Nem csupán az
anyagiakra gondolok.
–Szinte összehasonlíthatatlan. Most sokkal többet
lehetne kapni egy munkáért, ha lenne. Régebben átlagosan 6
ezer forintot fizettek annak, aki egy tévéjátékban szerepel. S
aki nagy név volt, annak ezt megemelték valamennyivel. Viszont régebben
sokkal több munkalehetőség volt egy színész számára. Készültek
filmek, tévéjátékok, hangjátékok is. A politikai helyzet is
más volt és a színházakban áthallásos darabok mentek. A művészeknek
rangjuk volt, ha Bessenyei Ferenc átment a Rákóczi úton, akkor
szinte megállt a forgalom. Lukács Sándorral így fogalmaztuk
meg a jelenlegi helyzetet: régen voltak a nagy öregek, most meg
vannak a kis öregek. Ezek vagyunk mi. Most is sok a tehetséges művész
a pályán, de alig ismerik őket, ha nem szerepelnek filmeken.
Kevesen járnak színházba, s főleg zenés darabokra.
Iszonyatosan felborult az értékrendszer. A fiataloknak fogalmuk
sincs róla, hogy ki volt Ruttkai Éva, Latinovits Zoltán, és a
többi legendás színész, de ez nem az ő hibájuk. Hiszen senki
sem mondja, tanítja nekik.
–Több volt a munkalehetőség régen, de nem volt
demokrácia.
–Igen, itt voltak a szovjet csapatok is. De! Azzal
sosem értettem egyet, hogy a politikai helyzet miatt utasítsuk
el az orosz klasszikus irodalmat. Azért az orosz irodalom sokkal
jobb, mint az a globális, amit most kapunk. Erre fantasztikus példa,
amikor Tovsztonogov
rendezte nálunk a Revizort 1973-ban. Sokan utálták, csak azért,
mert orosz. A darabban én játszottam Hlesztakovot, azt a
fiatalembert, akiről azt hiszik, hogy ő a revizor. Kállai
Ferenc volt a polgármester a darabban, s ő ezt magyarul eljátszotta
kísérletképpen orosz színpadon. Hozzánk pedig Jurij Lavrov jött
el, aki oroszul játszotta a mi előadásunkban a polgármester
szerepét. Mivel Tovsztonogov
a kinti rendezését ültette át hozzánk, így ez nagyobb problémák
nélkül működött. Igaz, nálunk „vegyes-nyelven” csak kétszer
ment a darab, amit így a szakmának szántak. A Katonába pedig
sokan jártak, mert színházi szellemi műhelynek számított.
Annak idején Aczél György azt találta ki, hogy Budapest kultúrfőváros
lesz. Vidéken olyan előadások voltak, amikre külön vonatok
mentek le. Ezt nem akarta Aczél, ezért felhívta a „Gáborokat”
Székelyt és Zsámbékit. A Katona József Színházat több évig
építették föl, de nem igazán sikeresen. Az öltözőknek
nincs ablakuk, és zsinórpadlás sincs a színpad felett. A
felettünk lévő lakást pedig nem sikerült megszerezni a színháznak
ahhoz, hogy bővítsünk. Ha másként tervezték volna meg a színházat,
a Párisi Udvarba jutott volna ki a néző. Akkor ezen a helyen
irodalmi kávéházak, könyvesboltok jöttek volna létre. Nem
mondom azt, hogy ezért bánatos vagyok. 1982-től játszok ebben
a színházban, s elfogadom a nekem szánt szerepeket.
–Egyszer azt nyilatkozta, hogy ön ún.
haptákszínjátszásban vett részt.
–Az még a Nemzeti Színházban volt, az „igen, értettem,
főrendező úr” –korszakban. Sík Ferenc volt az első rendező,
aki, amikor a Csongor és Tündét állította színre,
megengedte, hogy vitatkozzunk vele és tegezhetjük. Sokat
dolgoztam együtt Major Tamással is, szeretetett is engem, de
vele ilyet nem lehetett megtenni. Sosem felejtem el: a II. Richárdot
próbáltuk Őze Lajossal a főszerepben a házi színpadon.
Eszembe jutott valami, és jelentkeztem, mint az iskolában, erre
azt mondta Major: „ne szóljon közbe, próbálunk”. Fölösleges
dolgokkal nem is szabad foglalkozni, és nem szabad a negatív érzéseket
gyűjtögetni. Van elég baja az embernek, mit zsákoljon még, a
rossz dolgokat nem szabad cipelni. Azt is megtanultam, hogy hinnem
kell a rendezőben, csak úgy tudok dolgozni, így tanultam.
–Arra sosem gondolt, hogy rendezzen?
–Eszembe se jutott. Nem vagyok az a „kitaláló”-
embertípus. Így is iszonyú nehezemre esik végigülni egy
megbeszélést, nemhogy én tartsam!
–A színészi pályához mi az, ami a tehetségen kívül
kell? Szerencse? Jó idegrendszer?
–Nagy szükség van mindkettőre. Idegrendszeri problémákból
ered a túlzott alkoholfogyasztás. Vannak, akik azt mondják: ha
egy felest megiszom, akkor jó leszek a színpadon. Csak éppen
eltelik egy kis idő és már kettő feles kell, s ez bizony a
szakmából való kieséshez, és korai halálhoz vezet. Ezért szükséges,
hogy a színészben alázat legyen. Tartózkodom az intrikától,
a gyűlölettől is, mert az kétélű fegyver. Felemészti azt
is, aki a gyűlöletet szítja. A másik, amit megtanultam,
csapatban játszani. Vannak, akik nem szeretnek másodhegedűsök
lenni. De én nem vagyok meg színház nélkül. Mikor kigyógyultam
a rákból, akkor minden áron vissza akartam kerülni a színpadra.
Amilyen feladatot kapok, azt megpróbálom képességeimhez és
lehetőségeimhez képest a legjobban megcsinálni. Nagy sikerélményem
volt a Katona József Színház Cigányok produkciója, ezt
szeretik a nézők, és benne vagyok a tapsrendben is. Eddig több
darabnál – így a Vadkacsában, Barbárokban –úgy voltam,
hogy magasan szinten elindítom az előadást, az első mondat
elhangzása is nagyon fontos, aztán megyek haza. Sosem voltam mohó,
vagy kilincselő típus, pedig lett volna alkalmam megtanulni,
hogy is kell ezt csinálni. A mai fiatalok viszont megtanulták,
hogy csupán a tehetség nem elég ahhoz, hogy valaki a pályán
maradjon.
–Említette,
hogy legyőzte a szervezete a rákot. Nem volt halálfélelme?
–Nem volt, hanem sokat segített a humor és az önirónia.
–Ha a tévé, vagy filmszerepeit nézzük, akkor az az
érzésem támad, mintha egy fanyar humorú szerepbe skatulyázták
volna be.
–Ezen már nincs mit töprengeni, mert amiről beszélt,
az a múlt. S ma már beskatulyázásról sem lehet beszélni,
mert alig hívnak valahova. Kabarékba sem hívnak, bár tervbe
vettük, hogy Benedek Miklóssal ketten előadunk egy
orfeum-produkciót.
–Azért vállalt szerepet egy főzőcskés műsorban,
mert a tévé képernyőjén nem láthatjuk túl gyakran?
–Ez is közrejátszott a döntésemben, hiszen az a
sorozat, az Életképek megszűnt már, amiben szerepeltem. Pedig
az egy olyan sorozat volt, ami a magyar valóságot adta vissza és
színészek játszottak benne. Azt mondták, nincs pénz erre a
sorozatra. Holott van itt pénz, de sokszor nem arra, amire valóban
kéne.
–Nem áll
optimista ember hírében, mégis sokszor komikus szerepet játszik.
Ez nem okoz nehézséget?
–Amit elmondtam, az
mutatja, hogy pesszimista vagyok, de játszottam én több drámában
is. 1971-ben, még főiskolásként játszottam el, igazából be
kellett ugranom Iglódi István helyett, Szegeden a szabadtéren
V.Lászlót a Czillei és a Hunyadiak színdarabban. Olyan színészek
is voltak, akiket főleg drámai szerepben láthatott a közönség,
pedig hatalmas humoruk volt. Meg kell említeni e téren Sinkovits
Imrét, aki nagyszerű parodista volt, és nagyokat nevettünk
rajta, amikor mesélte a történeteit a művészbüfében. Sajnos
a humoros oldalát a színpadon alig tudta kamatoztatni.
–Egyszer azt nyilatkozta: manapság azért nem jó
semmi, mert semmiben sincs munka. Nincs kivétel valóban?
–Ezt úgy értettem, hogy csak az elvégzett munkában
hiszek. Akkor van jogom kimenni a színpadra, ha előtte elvégeztem
a munkát. Ma árad az igénytelenség a legtöbb helyről. Egy
forgatás előtt szinte máris azt mondják: felvétel, kezdünk.
Nincs idő arra, hogy valaki elmondja azt nekünk, mit kell csinálni.
Régebben a tévéjátékokat több próba is megelőzte. A
szinkronnál pedig sokszor azt sem tudjuk, miről szól a film. Régebben,
ha a színész egy nagyobb szinkronszerepet kapott, akkor kimentünk
a Pannónia Filmstúdióba, s ott szinkrontolmáccsal megnéztük
a filmet. Ma öt film készül el egy nap alatt, de ez a hajtás a
minőség kárára mehet. Természetesen annak is örül az ember,
ha valahová hívják. Sok keserűség él bennem, ha látom,
milyen szerepek mentek el előttem. De örülök annak, ha valóban
megtalál egy szerep. Ilyen volt a Revizorban, Budapest Orfeumban,
a Hipollyt a lakájban, a Kezdet végében. Ezeket a darabokat
feltétel nélkül szerettem, s mikor mentek, pirossal húztam alá
a noteszemben. Szeretnék még egyszer egy ilyen szerepet. Ma
sokszor az történik, hogy bemutatunk egy darabot, majd 2 hónap
szünet, s újra megy. Ez azért baj, mert akkor biztos, összeforrt
egy előadás, ha premier után legalább tízszer megy egymás után.
A kisebb társulatoknál az is gond, hogy ha egy színész nem ér
rá, akkor jön egy másik, de vele nem tudunk próbálni. Ami hiányzik
sokszor, az a műhelymunka. Kerülni kell az olcsó, igénytelen
megoldásokat.
Medveczky
Attila
|