2011.03.04.
Egy Porgy és egy Bess
(Brussels Jazz Orchestra)
Művészetek Palotája –
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
A
legismertebb amerikai zeneszerző, George Gershwin New Yorkban született
1898-ban és Beverly Hilssben, 1937-ben hunyt el. Musicaleket is
alkotott, számtalan filmnek írta zenéjét és betétdalait. Közszeretetnek
örvendő művei közül kiemelkedik a dzsessz és a klasszikus
zene elemeit ötvöző, 1924-ben bemutatott Kék rapszódia.
Szimfonikus művét, az Egy
amerikai Párizsban-t 1928-ban hallhatta először a közönség.
Az általa népi operának nevezett Porgy és Bessnek 1935.
szeptember 30-án Bostonban, a Colonial Theatre-ban volt a
premierje, majd október 10-én New Yorkban, az Alvin Theatre-ben.
Itt közel 400 előadást ért meg, közben az USA nagyvárosaiban
turnéztak is vele. 1959-ben Sidney Poitier – énekhangja Robert
McFerin – és Dorothy Dandridge – énekhangja Adele Addison
– főszereplésével színes film is készült. Hazánkba
1970-ben érkezett meg, akkor vitték színre az Erkel Színházban,
és hosszabb-rövidebb szünetekkel, de műsoron maradt.
George
Gershwin Amerika kedvence volt, amikor 1934 elején hozzáfogott a
Porgy és Bess komponálásához. Ugyan már 1926-ban elolvasta
Edwin DuBose Heyward előző évben megjelent vékonyka kötetét,
a Porgy című „néger regényt”, és azonnal írt a szerzőnek,
akit érdekelt a dalszövegszerzés. Gershwin azonban mégsem látott
rögtön a munkához, kilenc év múlva azonban nekifohászkodott.
A két alkotó szorgalmasan levelezett egymással, mert egyikük
sem akarta elhagyni megszokott életét. Gershwin azért töltött
el három hetet a dél-karolinai nagyvárosban, Charlestonban,
hogy hitelesen tudja visszaadni a feketék szociális hátterét,
zenei, ezen belül a gospel hangzásvilágát, különleges taps
és lábdobogás-technikáját. Nyolc hónapi megfeszített munka
után lett kész a Porgy és Bess, és ő hangszerelte is. A
diadalútjára viszont nem tudta elkísérni, mert 37 éves korában
agydaganat következtében meghalt. Amikor az afro-amerikai népesség
öntudatra lelt, akkor bizony elkezdték a szájukat húzogatni a
Porgy és Bessen. Azt kifogásolták, hogy két fehér ember írt
a négerekről operát, egyik-másik fanyalgó szerint édeskés
folkróljellege nem tükrözi valós életüket, és félretájékoztatja
az embereket.
A
Porgy és Bess megszámlálhatatlanul sok feldolgozást megért már.
Ella Fitzgeraldtól, Louis Armstorngon át Ray Charlesig minden
neves zenész megírta a maga változatát. David Linx, a belga,
brüsszeli születésű, karakteres arcú, igencsak markáns, egyéni
hangú jazzénekes régóta dédelgette magában, hogy elkészíti
saját verzióját. David Linx az ő Porgy és Bessével szerette
volna kifejezni tiszteletét mestere és mentora, az amerikai író,
James Baldwin előtt. „Csak” zenekart és énekesnőt kellett
találnia. Nem volt szükséges messzire mennie, Frank Vaganée
szintén belga zeneszerző és szaxofonos 1993-ban alapította a
14 főből álló Brussels Jazz Orchestrát, Linx azonnal tudta,
magas fokú zenei képzettséget igénylő átiratát ez a magasan
kvalifikált tagokból létrejött zenekar képes a legavatottabb
módon megszólaltatni. Tervébe beavatta Maria Joao portugál
jazzdivát, és a műfaj királynője
gondolkodás nélkül igent mondott, nagy örömmel vállalta a közreműködést.
Linx meg Vaganée újraértelmezték, és a jazz formanyelvére
tették át Gershwin művét, aminek A Different Porgy, Another
Bess – nyersfordításban Különböző Porgy és más Bess –
címmel ez év januárjában volt a premierje Brüsszelben. Nem
csupán itt, hanem Maastrickban és Zágrábban is bemutatták.
Hazánkba február 21-én érkeztek meg vele, ekkor láthatta-hallhatta
a Müpában a közönség. Azok a nézők, akik alaposabban
szerették volna megérteni az elkövetkezendőket, az előadás
kezdete előtt egy órával kötetlen műhelybeszélgetést
folytathattak az együttes képviselőivel. Linx és Vaganée
Porgy és Besse csak dallamfoszlányokban hasonlít Gershwinére.
Pár perc elteltével a publikum megállapította, teljesen új
felfogással álltak elő. A dzsesszen belül annak kevésbé
dallamos, nem andalító válfaját játsszák, ami tág teret ad
az improvizálásra, így a zenész és a szólista, ott, az ihlet
perceiben azt játssza és énekli, ami csak úgy „jön” neki.
Az amerikai szerző fülbemászó dalai, azok – ahogyan régen
mondták – a suszterinasok által is fütyült melódiák, mint
például Clara altatódala, a Sommertime vagy Porgy „slágere”,
az I’ Got Plenty O’ Nothing mindössze egy-két dallamtöredék
és taktus erejéig fedezhető fel. Ennek a Porgy és Bessnek
szenvedélyes, érzelmektől átitatott zenéje, a közreműködő
művészek teremtő energiája, elhivatottsága lenyűgözte a
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem népes hallgatóságát.
Nem mindennapi vagy átlagos, hanem igencsak felemelő élményben
volt részük azoknak, akik végighallgatták ezt a sodró lendületű,
elsöprő erejű muzsikát. (Felső
képen: Maria Joao, David Linx; alsó képen: a Brussels Jazz
Orchestra.)
Dr. Petővári
Ágnes
|