2011.03.04.
A szicíliai végzet
Amikor a
klasszikus zene iránti érdeklődés hanyatlásáról hallunk, s
arról, hogy az opera műfaját temetni kéne, vagy legalább
valamilyen „művészeti múzeumba” zárni, örömmel konstatálhatjuk,
ha vidéki színházaink nagyszabású operaprodukciókat tűznek
műsorrendjükre. Igaz, főleg anyagi okok miatt megszűntek az
egykor híres vidéki operabázisok, csak elvétve lehet állandó
szerződéses operaénekesekről beszélni, de ahol van rá igény,
és a direktor mer kockáztatni, évadonként egy-egy zenedrámát
is műsorra tűznek. Így teszik ezt Győrött, Pécsett,
Szegeden, Debrecenben és Miskolcon is. A Miskolci Nemzeti Színháznak
hajdan nem volt operatársulata, de a ’90-es évek elejétől
– egy kis megszakítással – vendégművészek igénybevételével
játszanak operákat. Bemutatták már a Varázsfuvolát, a
Szerelmi bájitalt, a Don Pasquale- t, a Cosi fan tutte-t, a
Rigolettót, a Hoffmann meséit és a Parasztbecsület-Bajazzókot
is. Ezt az „operakettőst” először Galgóczy Judit állította
színre még a rendszerváltás hajnalán a borsodi megyeszékhelyen,
s idén, a direktor, Halasi Imre rendezésében láthatja a közönség.
Mascagni
Parasztbecsülete és Leoncavallo Bajazzókja a verizmus két gyöngyszeme.
A verista iskola az operaszínpadon a köznapi jellemek, szenvedélyek
megjelenítését tűzte ki. A megvalósítást nyers,
realisztikus ábrázolás, vérbő dallamosság, erőteljes
effektusok, indulatok jellemzik. A Parasztbecsület komponistája,
Pietro Mascagni 1863-ban Livornóban született. Zenei képességeit
szerencsére még időben felfedezték, s idővel a fiatal Puccini
mellett a verizmus legjelesebb képviselője lett belőle. Egy vándortársulathoz
szegődött karmesternek, de a társaság hamarosan tönkrement.
Cerignolába költözött, ahol zenetanári és karmesteri állás
vállalt. Itt érte a Sonzogno cég nyilvános pályázati felhívása,
mely egy egyfelvonásos operára szólt. Mascagni Giovanni Verga
novelláskötetében bukkant rá a Cavalleria rusticana című
novellára, mely a Parasztbecsület librettójának alapja lett. A
pályázatot nagy fölénnyel Mascagni nyerte meg. A bemutatón óriási
tapsvihar „tombolt”, és a Parasztbecsület azóta az operaszínpadok
állandó sikerszáma. Leoncavallo a Bajazzókat a Sonzogno cég pályázatára
írta, ahol azonban Pietro Mascagni Parasztbecsület operája
vitte el a pálmát. Mivel a kiírás kifejezetten egyfelvonásos
operára vonatkozott, a zsűri nem értékelte a Pagliaccit. A
Sonzogno cég azonban felfigyelt az új operára, és két évvel
később, 1892. május 21-én, elő is adta a milánói Teatro Dal
Verme színpadán. Magyarországon egy évvel később, 1893. március
28-án mutatták be a Magyar Királyi Operaház színpadán.
Igazán
nagy fába vágja a fejszéjét, aki a Parasztbecsület rendezésére
vállalkozik. A zene gyönyörű, de sok az ún. színpadi üresjárat.
S mit tehet ilyenkor korunk modern rendezője attól való félelmében,
hogy a közönség az első ütemnél elhagyja a nézőteret? Hát
nekiáll berendezni a zenei előjátékot és az intermezzót.
Amikor elkezdődött a miskolci Parasztbecsület preludiója, arra
számítottam, hogy rögtön szétnyílik a függöny és valami a
mű szellemiségétől idegen, időkitöltő pantomimet láthatok.
Kellemesen csalódtam. A függönyt csak Turiddu Sicilianája
alatt lebbentették föl, s a színen ott állt a fiatal parasztfiú,
mellette régi-új szeretője, Lola, a háttérben az őt valóban
szerető Santuzza és egy idegen alak. Az utóbbi figura Halasi
Imre kitalációja. Egy kopasz, rideg, hosszú bőrkabátos alak,
aki a Halált, a Végzetet szimbolizálja. Többször megjelenik a
színen, hol vörös – utalás a vérre – vásznat húzva maga
után, hol tőrt adva a riválisoknak, máskor tükröt tartva a
szereplők elé. Ennek a figurának a jelenléte az intermezzók
alatt még hatásos is, mert nem vonja el a figyelmet a színpadi
cselekménytől. Talán jobb lett volna, ha csak ebben a két
jelenetben látható a Végzet követe, mert úgy kevésbé tűnne
önkényesnek a szerepeltetése. Ez az alak köti össze a rendezői
koncepció szerint a Parasztbecsületet a Bajazzókkal.
Pontosabban, ő is. Halasi Imre még a próbafolyamat idején
nyilatkozta erről: „a két történet voltaképp egy. A plusz
egy szereplő által válik a két opera egy közös, sorsszerű,
szerelmi, tragikus történetté.” Az „egy történetté gyúrást”
jelzi a szinte azonos díszlet, sőt már a Parasztbecsület elején
látható a Bajazzók komédiásainak teherautója és kellékei.
Magyarországi viszonylatban valóban Halasi úr az első, aki a két
opera belső idejét egy napra teszi. De ezzel van egy kis baj:
Mascagni műve Húsvétkor, míg a Bajazzók Nagyboldogasszony
napján, augusztus közepén játszódik. De! Amikor évtizedek óta
öncélú, rémálmokat a színre vivő koncepciókkal találkozhatunk,
akkor el kell mondani, hogy ez a produkció ízlésesen, a zenét
szolgálva, és érthetően lett színre állítva.
A
rendező sok zenés darabban dolgozott együtt Ruszt Józseffel,
és ezt az előadást ezért az ő emlékének ajánlotta. A
Ruszt-féle szertartásszínházból annyit érzékelhetünk, hogy
a Húsvéti kórus alatt a nézőtéren énekel, gyertyával a kezében
az énekkar egy része. S ha már itt tartunk, akkor a kórust
mindenképen meg kell dicsérni, mert nagyon kitett magáért, főleg
a Parasztbecsületben. Jómagam a február 25-ei előadást láttam,
melyben a fiatal, kezdő Horváth
Orsolya énekelte Santuzza szerepét. Ezzel bizonyára bedobták
a mély vízbe, de nem csak hogy fennmaradt, hanem az opera
legjobb alakítását nyújtotta. Remekül bemutatta az egyszerű,
szerelmes, féltékeny lány szomorú sorsát, bár a Turidduval
való kettősében kissé művire sikeredett a hisztériája.
Tehetséges, szép hangú nő, s bízunk benne, hogy kiforrottabb
lesz mesterei irányítása alatt. Alagi
János Turidduként a Siciliában volt a legjobb, szép,
olaszos hangszínnel rendelkezik, de nem kellő hangerővel, s ezt
színpadi játékával próbálja ellensúlyozni. A csábító Lolát
Hircsu Angelika énekelte
meggyőzően, s kivált, hogy szép hang birtokosa. Mindkét operára
érvényes, hogy tisztán, magyarul adták elő a művészek;
minden szó érthető volt. A féltékeny férjet a szintén
fiatal Hámori Szabolcs
énekelte-játszotta. Ezt az alakot egy falusi keresztapaként
vitte elénk a rendező, olyanként, aki mindenkit a zsebében
tart. Az még csak hagyján, hogy „Alfio bátya” a színpadon
egyidős a riválisával, de a baj az, hogy Hámori Szabolcsnak
nem erős ehhez a szerephez a hangja, s hiányzik belőle a sötét
tónus. Ő inkább lírai szerepre lenne alkalmas. S itt álljunk
meg egy szóra! A miskolci színháznak van egy remek baritonistája,
Kincses Károly. Ő viszont, ki tudja miért, kimaradt a produkcióból,
pedig akár Alfióként, akár a Bajazzók Toniójaként felléphetett
volna. Nem értem, miért kell vendégeket hívni, ha valaki
egyszer státuszban is el tudná énekelni az előbbi szerepeket.
A
Bajazzókban Caniót Molnár
András Kossuth- díjas, érdemes művész alakította. A főleg
Wagner-tenorként ismert világhírű énekes – bár tudjuk énekelt
ő Bánkot, Hunyadit, és fiatalon Ernanit is – hozta remek formáját,
minden hang a helyén volt nála, tehát professzionális alakítást
nyújtott. Hangilag és alkatilag telitalálat volt Eperjesi Erika, a színház társulatának tagja, aki a legjobban a
Madárdalban szárnyalt. Ebben az áriában remekül kifejezte a kötöttségekből
szabadulni vágyó asszony lelkivilágát. Menne ő is egy
boldogabb, szabad világba a madárrajjal együtt… Külön ki
kell emelni szerelmi kettősét a Silviót éneklő Fülep
Mátéval, melyben remekül érvényesült a két énekes lírai
adottsága. Ezért is öröm, hogy nem húzták meg ezt a duettet.
Nem jöttem még rá, hogy miért, de hazánkban évtizedek óta
Silviót színtelen, semmitmondó figurának ábrázolják, és
sokszor a „futottak még” baritonoknak adják ezt a szerepet,
és ezért az operakedvelő alig várja, hogy véget érjen a kettős,
mert tudja, jön mindjárt a „Kacagj bajazzók”. Itt nem ez történt.
Fülep tehetséges énekes, elég érett és szép a hangja ehhez
a szerephez. A bajkeverő Toniót éneklő Geiger
Lajosnak bizonyára voltak és lesznek is jobb napjai. Nem
olyan régen láthattuk az Operaházban, amint sikerrel énekli II.
Endrét, de a Bajazzók intrikusa nem neki való. Hiányzik a
hangi magasság – ez főleg a Prológban feltűnő – a vivőerő,
és a sötét szín. Nem tehetségtelen énekes, de nem lenne
szabad olyat elvállalnia, amihez nincs megfelelő adottsága,
mert tönkreteheti a hangját. A Beppét éneklő Balczó
Péter a commedia dell’arte Arlechino figuráját hozta tele
élettel, jókedvvel, és hangilag diszponáltan. A Philippe
de Chalendar által
irányított zenekar jól felkészült, a karmester szinte eggyé
olvasztotta a zenekart és a kórust, miközben jó egyensúlyt
tartott a zenekari árok és a színpad között.
A
február 25-ei előadás ifjúsági bérletes volt, sok gyerekkel,
akik rendetlenkedve várták, hogy végre szétnyíljon a függöny.
Hangoskodtak, de ahogy felcsendült Mascagni melódiája, elcsöndesültek,
és csillogó szemmel figyeltek. A Miskolci Nemzeti Színház
Parasztbecsület-Bajazzókja elvarázsolta őket, s ez többet ér
minden szakmai kritikánál.
Medveczky
Attila
|