2011.03.04.
Az istenhit és a tudás egységéért
Hároméves
szabadegyetem indul az életről a tudomány és a hit újraegyesítésének
eszmei-ségében Budapesten a Belvárosi
Nagyboldogasszony-templomban.
A teológusok,
orvosok, eszmetörténészek és jogászok vezette képzés mottója:
„azért jöttem, hogy életük legyen és bőségben legyen.”
(János 10,10) A képzésről, annak eszmeiségéről Hofher
József jezsuita atyát, a szabadegyetem szervező rektorát kérdeztem.
– Mikor ágazott ketté a tudomány és a hit útja?
– Egyrészt a felvilágosodás korában, amikor az embert
helyezték mindennek középpontjába, abszolutizálták, másrészt
a kopernikuszi fordulat következtében – bár kétségtelen,
hogy a Nap a középpontja a naprendszerünknek, de ez nem jelenti
azt, hogy a Föld ne lenne központ, hiszen ezen a bolygón
alakult ki az élet. Ismerjük azokat a hipotéziseket, melyek fényévnyire
vannak a tapasztalattól, és azt akarják elhitetni velünk, hogy
máshol is élnek értelmes lények a világűrben. Jelenlegi tudásunk
szerint azt mondhatjuk: a Föld, ha nem is középpont, de központ,
mert itt jelent meg az ember, mint Isten képe. Jó ötszáz évvel
ezelőtt kezdődött el az a folyamat, amiben az ember abszolutizálja
saját magát és tudását. És a hitről azt állítják, hogy a
babonák világába tartozik, pedig elképzelhetetlen, hogy a
tapasztalatokra épülő tudás és a hit ellentmondana egymásnak.
Kétségtelen, mindegyiknek megvan a saját kompetenciája,
nyelve, de a kettő összetartozik.
– Ma is él az a szemlélet, miszerint az egyház távol tartja magát
korunk tudományos téziseitől. Nem azért éri az egyházat ez a
vád, mert tagjai nem bálványozzák korunk technikai
produktumait?
– Kétségtelen, ez így van. Elég utalnom az egyik népszerű,
és általam is értékesnek tartott sorozatra, a Mindentudás
Egyetemére. Ez egy nagyszerű kezdeményezés volt, de már a címben
ott rejlik az a tévképzet, miszerint az ember már mindent
tudna, holott nagyon sokszor a tudomány a tudományos megállapítások
mellett hipotézisekkel is dolgozik. Kellermayer Miklós
professzor úr – aki eszmeileg a mi sorozatunkat elindította
– többször mondta: sok tudás létezik, de tudományosan csak
az tekinthető igazolt tudásnak, amit kísérleti úton és mérésekkel
újból reprodukálni tudtunk. Ezért beszélhetünk feltárt tudásról
és hipotézisről. A kettő összekeverése szörnyű következményekkel
járhat. Életünkben három olyan misztérium létezik, amit a
tudomány soha nem tud kísérletileg igazolni. Így hipotézisként
kell kezelni a világegyetem keletkezését, az első élő sejt
és a mindenegyes emberi élet megjelenését a bolygón. Bármenynyire
is beszélünk az evolúcióról, ősrobbanásáról, ezek mind a
hipotézisek világába tartoznak. Ha az ember azt hiszi, hogy ő
tényleg tudja, miként alakult ki a világegyetem, az első élő
sejt és az ember, akkor a mindentudás birtokában olyan
drasztikusan avatkozik be a természetbe, hogy ma már ott
tartunk, hogy ezek visszafordíthatatlan folyamatokat indítanak
el, s az élőlények, s a fajok nagy része veszélyeztetve van.
Jó lenne tehát mindezt kellő alázattal kezelni, s ezért is
indítottuk el a szabadegyetemet.
– 2008-ban ön a következőt írta: „a privatizáció jelszava
alatt idegen kezeken eltűnik a közvagyon, az iskolázatlan tömegek
bérrabszolgává válnak saját hazájukban.” Sosem vádolták
meg azzal, hogy katolikus papként ne ártsa bele magát politikai
kérdésekbe?
– Maga a
szabadegyetem nem a politikáról szól. Már a Biblia első sorai
a világ keletkezéséről szólnak, és egyértelmű, hogy a hit
fényében. A szerző nem akart tudományos magyarázatot adni, de
mint hívő ember, azt mondta: a világ Isten műve, az élet ura
az Isten, s az első ember, aki megjelenik, azáltal, hogy az Úr
lelket lehel belé, nem más, mint Isten képe. Így a szerző, akár
később maga az egyház, semmilyen genetikai dologba nem akar
beavatkozni. Mi csupán azt mondjuk, hogy a már említett három
misztériumról tudományos kísérlettel nem hullt le a lepel.
Ezek tehát titkok, melyek a Teremtő szuverén szabadságára
vezethetők vissza, s amit én hittel állítok, azzal nem kerülök
szembe a tudományos állításokkal. Inkább úgy érzem: egyesek
a tudásuk birtokában akarják Isten létét megkérdőjelezni. A
politikáról: annak, hogy én régebben éhségsztrájkoltam a
nemzet szegényeivel való szolidaritás kifejezéseként, közvetlenül
nincs köze a szabadegyetemhez, közvetve viszont annyi, hogy
tisztelem az emberi életet, mint az Isten alkotását. Az már
gazdaságpolitikai kérdés, hogy mennyire lehet fenntartani a
fejlődést. Be kell látni, hogy mérsékelni kell fogyasztásunkat,
hiszen készleteink nem kimeríthetetlenek. A végtelen gazdasági
fejlődésben csak az őrültek hisznek és a közgazdászok. A Földet
Isten mindannyiunk számára teremtette, s nem azért, hogy
egyesek végtelen módon kizsákmányolják, s rátegyék a kezüket
az ásványkincsekre, vagy az ivóvízkészletre. Több mint
egymilliárd embernek nincs megfelelő ivóvize. Ez már valóban
politikai kérdés. Néhányan oly méretékben zsákmányolják
ki a Földet és pusztítják az erdővagyont, hogy ezzel
lakhatatlanná teszik az emberiség számára bolygónkat. Az élet
védelmében mondom: nem működhetnek olyan politikai rendszerek,
melyek csupán birtoklási vágyuk miatt akarják kisajátítani
és kizsigerelni a Földet.
– Tudás, hit és cselekedet. Ez az önök által fontosnak tartott három
pillér. Ha bármelyik hiányzik, akkor már baj van.
– Felismerve a veszélyezettségünket, hiszem azt, hogy
egyedül Jézus Krisztus tanításában találom meg azt az eljárásmódot,
ami egy mérsékeltebb fogyasztói életvitelre sarkall. Emellett
próbáljuk meg felfedezni azokat az alternatív energiaforrásokat
is, melyek leállítják azon energiakészletek felhasználását,
melyek a Föld károsodását idézik elő. Ebben az értelemben
lehet a tudás, a hit és a cselekedet hármasságáról beszélni.
Már a nem hívő emberek is eljutnak egy olyan cselekvési formához,
amely pontosan az élet, a Föld jövője felé mutat. Az élet iránti
tiszteletük mondatja velük: keressünk új, alternatív
energiaforrásokat. Ma több hangadó azt mondja: sok ember él a
Földön, s ezért olyan rendszert kéne kiépíteni, hogy csak 3
milliárdan legyünk. Ezért nem védik a magzati életet, az idős
emberek életét viszont ellehetetlenítik, mondván értéktelenek,
improduktívak. Így már gyakorlatilag nem is tekintik életnek a
magzatit, és az időskorit. Én viszont hiszek abban, hogy az
emberi életnek nem a magzat és az idős ember az ellenfele,
hanem az önző gondolkodás. Közösségi gondolkodásra van szükség,
az evangéliumok szerint, de ennek előfeltétele a béke.
Kellermayer professzor úr mondta, hogy az atomenergiával nem az
baj, hogy veszélyes. Ahhoz, hogy az atomenergiát a fosszilis
energiák helyett használjuk, először is békében kéne élnünk.
– Ilyen típusú képzés volt már Kispesten is. Ott is előadást
tartott – többek közt Kellermayer Miklós egyetemi tanár,
emeritus professzor, a képzés programfelelőse, és Kopp Mária
egyetemi tanár is, aki az egyik védnöke a szabadegyetemnek.
Kiket tudtak megszólítani akkor ezzel az előadássorozattal?
– Főleg középkorúak, idősebbek, de azért fiatalok is
jelen vannak az előadáson. Az élet szabadegyeteméről van szó.
A mai társadalomban egy nagyfokú ellenállás él a magzatvédőkkel
szemben, és hazánkban nagyon sok születendő gyermeket utasítottak
el a családok. Nem egyedül a nő döntése tehát az abortusz,
hanem a család, s a társadalom is okolható ezért. A sok
abortuszban pedig az egész magyarság valahol érintett, ha nem
is személy szerint. Ezzel nagyon nehéz szembesülni, így többen
ezért nem hallgatják meg ezeket az előadásokat.
– Milyen dokumentumot, oklevelet kapnak, akik részt vettek az előadásokon,
konzultációkon?
– Csupán egy kis oklevelet adunk azoknak, akik részt
vesznek az előadások többségén; ún. életmentő diplomát ajándékozunk.
Ezzel azt fejezzük ki, egy közösségbe tartozunk. Ennél sokkal
fontosabb az, ami a lélekben, s a fejekben történik. Még mi
keresztények is annyira materialisták vagyunk, ezt be kell
vallani, hogy legtöbbször csupán saját magunk, és anyagi
javaink érintik a gondolkodásunkat. Egyre több a szegény ember
a keresztények között is, s ők nem gondolkodnak magasztos
szinten az életről, hanem már annak örülnek, ha gyermekeiket
ellátják a legszükségesebbekkel. De attól vagyunk emberek,
hogy gondolkodunk és reflektálunk a körülöttünk lévő eseményekre,
s kötelességünk, hogy magasabb horizontban lássuk életünket.
– Mikor lesz az első előadás?
– Február 26-án szombaton, 19 órakor Kellermayer Miklós
előadását hallhatjuk. Ebben a félévben minden hónap utolsó
szombatjára szerveztünk előadást. Tavaly decemberben jelent
meg Kellermayer tanár úr könyve a Kairosz kiadó gondozásában,
az Élet. Ez a kötet,ami a képzések filozófiai hátterét adja
meg, úm. tankönyve ennek az előadássorozatnak. Előadást
hallhatunk még kultúrtörténeti, művészeti vonatkozásban –
miként lehet a zene az emberi lélek kifejeződése, vagy pedig már
csak gépzenét hallhatunk– , s tervbe vettük, hogy építészek
beszéljenek arról, milyen is egy élhető lakókörnyezet.
– Gépzene, művi zene. Elképzelhető, hogy a materialista ember egy
művi világot próbált teremteni, mivel igazit nem tudott.
– Amikor valaki nagyon materialistaként gondolkodik, egy
idő után már önmagához is materialista módon viszonyul. Ha
csak én egyedül egzisztálok személyként, és mást csak eszközként
használok a saját politikai rendszeremben, akkor egy idő után
magamtól is elidegenedek, hiszen csak a termeléssel és a
fogyasztással kapcsolatban tudok magamhoz viszonyulni. Holott az
ember paraméterekkel nem mérhető, mert minden egyes élet
egyenlő az Isten előtt.
Medveczky
Attila
|