2011.03.04.
"Hadüzenet" az ukrajnai
nyelveknek
Januári hír
volt, miszerint Knut Vollebaek, az Európai Biztonsági és Együttműködési
Szervezet (EBESZ) nemzeti kisebbségi főbiztosa levélben tájékoztatta
Volodimir Litvint (képen) , a Legfelső Tanács elnökét az ukrán
nyelvtörvény-tervezettel kapcsolatos észrevételeiről.
E levélben a főbiztos
amellett, hogy rámutatott a tervezet számos, a kisebbségek számára
előnyös vonatkozására, a nyelvek közötti egyensúly
szempontjából több – véleménye szerint – negatív dologra
is felhívta a figyelmet. Azzal érvelt, hogy a jogszabály törvényerőre
emelkedése a későbbiekben az orosz nyelv túlsúlyához
vezethet, ami nemzetiségek közötti feszültségek kiváltó oka
lehet. Ezért azt tanácsolta, a tervezetet ne terjesszék a
parlament elé, nyilatkozta lapunknak dr. Tóth Mihály, a
jogtudományok kandidátusa, az Ukrajnai Magyar Demokrata Szövetség
(UMDSZ) tiszteletbeli elnöke.
– Az EBESZ illetékesének véleménye és javaslata azért
is tekinthető meglepetésnek, mert az okmánytervezetről eddig
nagyon jó véleménye volt annak a szakértői bizottságnak,
amely az Európa Tanács kisebbségi keretegyezményének, illetve
a Regionális és Kisebbségi Nyelvek Európai Chartájának
ukrajnai végrehajtását vizsgálja – mondja dr. Tóth Mihály.
– Ez utóbbi természetes, hiszen a normaszöveg-tervezet
gyakorlatilag megválaszol és megoldást ajánl mindazokra a kérdésekre,
illetve problémákra, melyekre a nevezett nemzetközi konvenciók
végrehajtását vizsgálni hivatott testületek rámutattak.
A nyelvtörvény körüli furcsaságok az Európa Tanács
Demokráciával a Jogért, közismertebb nevén a Velencei Bizottság
február 16–18-a közötti ukrajnai vizsgálódásával folytatódtak.
A küldöttség találkozott az ukrán parlamentben jelen lévő
politikai erők és az ukrajnai nyelvi kisebbségek képviselőivel
is. Az utóbbin egy kérdésre válaszolva Sergio Bartole
professzor, a delegáció vezetője elárulta: Volodimir Litvin
felkérésére tanulmányozzák a nyelvtörvény-tervezet alkotmányjogi
vonatkozásait, továbbá az is kiderült, hogy a vizsgálóbizottság
kritikusan viszonyul hozzá. Többek között kifejtették, hogy
nem tartják ésszerűnek a regionális nyelvhasználat küszöbének
10 százalékos szinten való megállapítását, mert ez esetben
előfordulhat, hogy egy bizonyos közigazgatási egységen belül
két vagy akár több nyelv is megkaphatná a regionális nyelv státuszát.
Ez véleményük szerint jelentős nehézségeket okozna a közigazgatásoknak.
– Meglepetés volt Sergio Bartole számára, hogy Ukrajnában
az ilyen többnyelvűségre már vannak példák, például a kárpátaljai
Aknaszlatinán – folytatja az UMDSZ tiszteletbeli elnöke. – A
nagyközség közintézményein békésen megférnek egymás
mellett a három – ukrán, magyar, román – nyelvű feliratok,
és az adminisztráció is akadálymentesen működik az államnyelven,
korábban oroszul, most ukránul.
– Mi lehet a bizottság elutasító hozzáállása mögött?
– Azt a következtetést lehet levonni, hogy a nyelvtörvény
elfogadásának ukrajnai ellenzői, miután nem sikerült az országon
belül megfelelő ellenállást kialakítani a jogszabály elfogadásával
szemben, egyes nemzetközi szervezetek nem egészen korrekt befolyásolásával
próbálnak szándékuknak érvényt szerezni.
Amennyiben a beterjesztett formájában emelkedne törvényerőre
a dokumentum, Ukrajna 27 közigazgatási egységéből – 24
megye, a Krími Autonóm Köztársaság, Kijev és Szevasztopol városok
– 13-ban kapna regionális státuszt az orosz nyelv, Kárpátalja
és Csernovic vonatkozásában pedig a magyart, illetve a románt
illetné ez meg. És természetesen mindazon közigazgatási egységekben
– járásokban, városokban, községekben –, amelyekben a népszámlálás
adatai szerint valamelyik nyelvi kisebbség a lakosság több mint
tíz százalékát teszi ki, ugyanez a státusz járna. Mindez a közéletben
– hivatali, bírósági és egyéb ügyintézésben – lehetővé
tenné azon nyelvek használatát, amelyek a Kisebbségi és
Regionális Nyelvek Európai Chartájának ratifikációs törvénye
szerint regionális, illetve kisebbségi nyelvnek tekintendő.
Volodimir Litvinnek volt egy megnyilatkozása, amelyben arra
hivatkozva, hogy a parlament tavaszi ülésszakának napirendjén
számos társadalmi feszültséget gerjesztő törvénytervezet
– adó-, nyugdíjtörvény stb. – van napirenden, nem tartaná
célszerűnek egy újabb, a lakosságot megosztó tervezet
megvitatását. Ez azt jelenti, hogy a nyelvtörvény-tervezet vitájának
és esetleges elfogadásának határideje legalábbis elhúzódhat.
Ez a jogszabály ellenzői malmára hajtja a vizet.
Tóth Viktor
(Forrás: karpatinfo.net)
|