2011.03.04.
Új uniós gazdaságpolitika szükséges
A magyar uniós
soros elnökséget felkérve a Munkástanácsok Országos Szövetsége
(MOSZ) egy olyan munkacsoport felállítását kezdeményezi,
amely áttekinti és elemzi az új tagállamok, a dél-európai
országok és Írország gazdasági helyzetét. Az Európai
Bizottság által szervezett Európai Makrogazdasági Dialógus
XXIV. fórumán február 14-én Brüsszelben a magyar
szakszervezetek képviseletében a MOSZ elnöke terjesztette elő
ezt a javaslatot az Európai Szakszervezeti Szövetséggel (ETUC)
együttműködve. Az európai eladósodás okainak kivizsgálásának
fontosságáról Palkovics
Imrét, a Munkástanácsok Országos Szövetsége elnökét kérdeztük.
– Tisztelt elnök úr! Február 14-én Brüsszelben önök az összes
magyarországi szakszervezetet képviselték?
– A magyar szakszervezetek mandátumával mentem ki Brüsszelbe,
de ezt a kezdeményezést a Munkástanácsok Országos Szövetsége
tette az említett fórumon. A többi magyar szakszervezet, sőt,
ami még fontosabb, az Európai Szakszervezeti Szövetség is támogatta
kezdeményezésünket. Egyetértenek azzal, amit mi a
megfogalmaztunk. Ennek lényege, hogy az Európai Bizottság (EB)
által készített, az európai gazdasági növekedést évente
felülvizsgáló európai szemeszter keretében bevezetett éves növekedési
jelentés – az Annual Growth Survey – ajánlásait nem tartjuk
helyénvalónak. Ezzel összefüggésben tettünk javaslatokat,
illetve egy olyan háttéranyagot állítottunk össze, amely elég
drámai módon mutatja az EU egységes piacának helyzetét. 2004
óta, amióta csatlakoztunk ehhez a piacoz, egészen a válságig,
2008-ig mintegy 500 milliárd euró vándorolt ki a periférián lévő
országokból a centrum felé. Most pedig olyan megoldási
javaslatokat terjesztenek elő az EB-ben a fizetési mérleg
egyensúlyának megteremtésére európai szinten, ami ugyanúgy sújtja
a már kifosztott országokat, mint ennek az egész folyamatnak a
nyerteseit. Így minden országnak hasonló feladatokat kéne végrehajtani,
s ezek közül a legelfogadhatatlanabb megoldás, hogy az európai
munkaerőpiacon reálértékben csökkenteni kell a béreket. Tehát
az Annual Growth Survey szerint a bérek leszorításával és a
reálbérek csökkentésével, pl. az inflációhoz való indexálás
megszüntetésével kell helyreállítani egyes országok versenyképességét
és ezáltal a fizetési mérleg egyensúlyokat.
Erre mi azt vetettük
föl, hogy akkor igazán versenyképes gazdaság ma Kína, mert
ott az egy órai munkabér 1 dollár, míg Németországban pedig
50 dollár. Tehát az 50 dolláros munkabért kell addig lecsökkenteni,
hogy a kínaival versenyképes legyen? Ez természetesen
lehetetlen. Mi azt valljuk, hogy nem egységes az a probléma, ami
Európában a fizetései egyensúlytalanságok hátterében van.
Így ennek kezelése sem lehet egységes, és semmiképpen nem
lehet az a megoldás, hogy tovább csökkentik a vásárlóerőt.
Ami pedig bérköltség a termelési oldalon, az vásárlőerő a
másik oldalon. Ezért lényeges, hogy egyensúlyi állapot jöhessen
létre. A kelet-és dél-európai országokra azt mondják a
centrumban, hogy a lehetőségeikhez képest túlköltekeznek, és
úm. – Bogár László szavaival élve – hedonizálnak. Pedig
nem erről van szó, hanem arról, hogy ezek a gazdaságok technológiailag
lemaradtak és nem férnek hozzá a piacokhoz. A lemaradásukat
nem tudják forrásként igénybe venni, így állandóan hitelhez
folyamodnak, s a külső eladósodásuk oly mértékű, hogy az
agyonnyomja egyébként is elmaradt piacukat és gazdaságukat.
Tehát ezen a folyamaton kéne változtatni. S mi azt kezdeményeztük,
hogy ennek a hátterét vizsgálja meg az EU krízisbizottsága.
Ez a bizottság, ami már különböző tanulmányokat tett le az
EB asztalára, Nobel-díjas közgazdászokkal lett kiegészítve.
Most az Európai Szakszervezeti Szövetség is delegálhatna
tagokat a bizottságba kiváló
szakértőket, így Magyarországról pl. Lóránt Károly közgazdászt
és másokat.
– Önök tehát felvázolták a kórismét, de a betegségre a gyógyírt
a krízisbizottságtól várják.
– Mi a kórismét
megerősítendő várjuk azt az álláspontot, ami kiindulópontja
lehet egy legalább alternatíva szintjén létező európai
gazdaságpolitikának. Sajnos az utóbbi napok történései
beigazolták aggodalmainkat, gondoljunk csak a Merkel-Sarkozy-féle
ajánlatra, ami az eurózónához tartozó 17 országra nézve
egységesen akar gazdasági javaslatokat tenni. Több érintett
ország tiltakozik ez ellen, hiszen a nyugdíjkorhatárt akarják
drasztikusan felemelni és csökkenteni a reálbéreket.
– Ha az ő javaslatuk megszületne, akkor az EU még jobban kettéválna?
– Akkor nem csak tényszerűen, hanem formailag, intézményesen
is kettéosztanák az EU-t, mert kétségessé válna a belső
piac, úgy, hogy mindenkire egyforma szabályozók lennének érvényesek.
Ez azt jelenti, hogy a perem-országokból még több pénz áramlana
a centrum felé.
– Vannak olyan mérvadó EU-s politikusok, közgazdászok, akik a
nemzetközi tőkeáramlás szabályozásának szükségességét
hangsúlyozzák?
– Meglepő, de a közelmúltig éppen a francia államfő
tartozott közéjük. Ő többször felvette, hogy a különböző
tőkemozgásokat meg kéne adóztatni a fizetési mérlegek
kiegyensúlyozásának céljából. A Fidesz-kormány is elismeri,
hogy az állam eladósodása iszonyatos terhet nyom a társadalomra,
s ezen változtatni kell, de számos közgazdász kimondja, így
Stiglitz is, hogy a periférián élő országok adósságai
visszafizethetetlenül magasak, a kérdés viszont az, ki viselje
a terheket. Ugyanis nem lehet az európai lakosság egy részét
adósrabszolgává tenni örök időkre.
– Az ön által említett EB-jelentés kitért-e arra: miként lehet
tartós gazdasági fellendülést produkálni, ha nincs hozzá vásárlőerő?
Ha nő a munkanélküliek száma?
– Sajnos ezzel nem foglalkozik ez a jelentés, hanem abban
a neoliberális tanban hisz, hogyha az egyes piacokon a költségeket
megpróbálják leszorítani, akkor versenyképesek leszünk. Az
az illúzió, amivel mi annak idején az EU-hoz csatlakoztunk,
miszerint belátható időn belül olyan szintű jólétet tudunk
teremteni, mint ami Európa gazdagabb országaira jellemző, immár
eloszlott.
– Más téma: április 9-én Budapesten kerül sor az Európai
Szakszervezeti Szövetség által tervezett akciónapra, tüntetésre.
Mi a célja ennek az akciónak? Hiszen ezt egyesek úgy próbálják
beállítani, mintha az Orbán-kormány elleni tüntetés volna.
– A cél, az európai szintű gazdasági és szociális
megszorítások elleni tiltakozás. Az Európai Szakszervezeti Szövetség
osztja a mi aggodalmainkat, még akkor is, ha nemzeti
szakszervezeti szövetségekbe tömörülő nyugat-európai munkavállalók
egyes csoportjai haszonélvezői voltak az elmúlt időszaknak. Mi
már a lisszaboni Európa 2020 új stratégiában megfogalmazott célok
ellen is felemeltük közösen a szavunkat, s most is ezt tesszük.
Az tudható volt, hogy januártól hazánk tölti be az unió
soros elnöki tisztét, így már tavaly tavasszal elkezdődött a
Budapesten esedékes akció szervezése. A magyar szakszervezetek
egy része sajnos úgy próbálja mozgósítani a tagjait a tüntetésre,
hogy a magyar kormány ellen tüntetünk. E mögött az van, hogy
az átlagember számára elvont cél az, hogy az európai megszorítások
ellen tiltakozzon. A MOSZ nem a kormány ellen tüntet tehát, már
csak azért sem, mert éppen ez a kabinet próbál gazdaságélénkítő
lépésekkel, a multik adóztatásával és nem tömeges elbocsátásokkal
és megszorításokkal válaszolni a válságra.
Medveczky Attila
|