2011.03.11.
A
jó bornak is kell a cégér
Elismert borászok
– akik elnyerték az Év Bortermelője címet az elmúlt húsz
évben – és szakemberek találkoztak február 23-án Villányban
a Gere –Bor- Hotel- ban ,hogy az ágazat problémáira közös
megoldást találjanak. Az eseményről a főszervezőt, Ferenc
Vilmos kertészmérnököt, a Magyar Bor Akadémia tagját kérdeztem.
–Honnan származott az ötlet, hogy ilyen borkonferenciát
rendezzen?
–Ahogy a szólás is mondja: a téma az utcán hever,
csak le kell hajolni érte. Ezelőtt 20 évvel volt az első Év
Bortermelője-választás, akkor még a „hét borbírák” választottak,
majd 1996-tól a Magyar Bor Akadémia tagsága. 1991-ben elsőként
Tiffán Ede Villányi borászt hozták ki nyertesnek. Már hagyományosan
10 éve szervezem nem csak Villányban, hanem Szekszárdon,
Balatonbogláron, Nagyradán is a Mátyás-napi Ünnepi Bornapot,
amelyen az Év bortermelőjét köszöntik a borászok és a
borvidék szakemberei egy szakmai konferencia keretén belül a
BASF Hungaria Kft. támogatásával. Miután Villányban négyen
is élnek, akik már megkapták az Év Bortermelője-díjat, és a
20 éves jubileum egy ünnepélyesebb rendezvényt kívánt, ezért
úgy gondoltam, hogy szükséges egy komolyabb tiszteletadás, főhajtás
az elmúlt két évtized kiemelkedő borászai előtt. Azt is
felvetettem: ha már összejön egy ilyen neves, szakmailag
elismert borász csapat, akkor ne csak emlékezzünk, hanem
komolyabb gondolatokat is megfogalmazhatnánk. A belépő erre a
rendezvényre a pincészetek legjobb borai voltak, a borbemutatók
közben mindenki visszaemlékezett a kezdetekre és azt követő
sikeres időszakra, majd arról is szó esett, melyek azok a problémák,
melyek az ágazat érdekében megoldásra várnak. Ezért meghívtuk
erre a találkozóra a Vidékfejlesztési Minisztérium képviselőit,
jelen volt a Bormarketing Bizottság elnöke, a Magyar Bor Akadémia
alelnöke, sőt Tiffán Zsolt úr is megérkezett, aki az Országgyűlés
mezőgazdasági bizottsága szőlészeti és borászati albizottságának
Fideszes elnöke. Tehát egy illusztris társaság gyűlt össze.
–Azt mondják, az ágazat gondjait vitatták meg.
Legyen kedves ezekről szólni.
–Olyan kardinális problémákról volt szó, mint a jövedéki
törvény módosítása, az adminisztrációs kérdések, és a
Bormarketing Bizottság működtetése, s a járulékból befolyó
pénzek korrekt elosztása, és olyan felosztása, ami mindenképpen
a magyar borászat jövőjét szolgálja. Ezeket a problémákat
mindenki nap mint nap érzi, s most már a megoldásokra lenne szükség.
Azt szeretnénk, hogy azok az ígéretek, amiket kapott a szakma a
kormányváltás idején, minél hamarabb megvalósuljanak. Fontos
az egyszerűsítésre törekvés a pincekönyvet és egyéb
adminisztrációt illetően is. Tehát a bürokrácia visszaszorítását
szeretnék elérni. Elvárásunk, hogy a minket érintő jogszabályváltozások
parlamenti, minisztériumi tárgyalását előzze meg a szakmai
szervezetek képviselőivel folyó konzultáció. Régebben elbeszéltek
egymás mellett- a süketek párbeszéde zajlott éveken keresztül-
azok az emberek között,
akiknek a döntés a kezükben volt. Nem szeretnénk, ha ez
folytatódna.
–Ez a villányi konferencia azt mutatja, hogy összetart
a magyar borásztársadalom.
–Örülök ennek a kérdésnek, mert nem először
mondják nekünk: azért nem születnek fontos kérdésekben
megoldások, mert széthúznak a magyar borászok. A Villányi
Jubileumi Bor est pont az ellenkezőjét bizonyítja, hisz egy
asztalhoz tudtak ülni az elmúlt húsz Év Bortermelői. A jelenlévőkben
meg is fogalmazódott: többé nem mondhatják nekünk, hogy a szőlő
és bor szakma képtelen
egymással megegyezni. Az ünnepi alkalommal együttműködési
megállapodást is kötöttek az Év Bortermelői. Ebben kimondták:
legalább évente egyszer összejönnek konzultálni,az aktuális
Év Bortermelőjének meghívására és két évente Villányban
kötelező megjelenéssel, mert azt érezték, az ilyen rendezvények
előmozdítanák a magyar borászat helyzetét. A kistermelőktől
kezdve a sztárborászokig mindenkinek képviselnénk az érdekét,
hiszen nagyon sok olyan szőlőtermelő áll a háttérben, aki több
ezer hektáron dolgozik minimális haszonnal. Az ő sorsukról is
dönteni kell, hiszen az előző években több szőlőt vágtak
ki, mint telepítettek és több mint 40 ezren kerültek ki a
hegyközségi regisztrációból akik vagy kivágták vagy csak
felhagytak a szőlő és bortermeléssel.A Pincefalvak kihaltak a
több száz éves Műemlék pincesorok elhagyó félben mint a körülötte
lévő szőlőlugasok .Engedélyezni kellene a pincékből a közvetlen
értékesítést ,kóstoltatást jövedéki engedély nélkül.
Mert a pincékből adóraktárokat hoztunk létre és ezzel megszüntettük
a borospincék jó hangulatát. A generáció és tulajdonváltás
nem jött létre, s ez a további pusztulást fokozza. A
pincefesztiválok a borturizmus a megélhetés alapját szolgálták
és most is szolgálhatnák. Ezek a számok igen beszédesek, ráadásul
a tömegével beérkező EU-s borok miatt a saját országunkban a
saját piacunkért kell küzdenünk.
–Azt olvastam: az a hír járja, hogy csökkent a
borfogyasztás. Én azt látom, hogy azért az emberek vásárolnak
bort, de nem minőségit, hanem flakonost pár száz forintért.
–A gazdasági válság szinte az élelmiszerboltokban
fellelhető összes terméket érintette. A bor vonatkozásában
éppen a minőségi kiváló borok forgalma csökkent. Ezért is
gondoltunk arra, hogy ennek érdekében olyan kampányokat,
fesztiválokat szervezünk, melyeken nem horribilis összegű
helypénzért tudnának borászaink részt venni. Erre most egyre
több pályázati kiírás történik, mely reméljük, eléri jótékony
hatását. Az a célunk, hogy mindenki elérhető áron kapja meg
a magyar minőségi borokat, különösen most lenne fontos, mert
a piacra kerülő paplakos borok a legjobb évjáratokból-
2007-2008-2009- a közeljövőben kerülnek a polcokra. Tudjuk,
hogy a borok több mint 50%-át a szupermarketekben értékesítik,
s ezért ezeken a helyeken kéne nagyobb súllyal akciókat
szervezni, no de nem olyat, hogy azokat a borász szenvedje meg. A
legnagyobb gond a hazai multiknál, olyan nagy árréssel
dolgoznak, hogy 1500-2000 Ft-ért árulják azokat a borokat, amiért
400-600 Ft-ot kapnak a bortermelők. Ebből a pénzből a borászatok
jó esetben csak stagnálni tudnak. A jó bornak is kell a cégér,
de olyan marketingkoncepció, stratégia kell, ami előremutató,
nem kaotikus, s nem csak a „tűzoltásról” szól. Rohamosan
telik az idő, s közben fogy a pénz, s azt is látjuk, hogy az
újvilági borászok termékei betörtek az EU-ba, s ez óriási
versenyhelyzetet teremtett. S a multik egyre több külföldi bort
hoznak be, s ha ez a tendencia marad, akkor öt éven belül
hatalmas gondunk lesz a saját piacunkkal is. Az ültetvényterületünk
csökken és közben a fennmaradt borászatok helyzete egyre kilátástalanabb
lesz.
–Mit tud arról mondani: elképzelhető, hogy
Spanyolországban egy nagyáruház polcain ausztrál, vagy
latin-amerikai borok lennének többségben?
–Nem kell ilyen messzire menni: elképzelhetetlen, hogy
osztrák bort ne lehessen kapni bármilyen ausztriai áruházban,
vagy Vendéglátóipari egységben. Más a fogyasztó és a
kereskedő szemlélete. Nem arról van szó, hogy a külföldi
borok hitvány minőségűek lennének, de amikor egy múltiban
egy újvilági bort ugyanannyiért vagy olcsóbban kínálnak,
mint egy magyart, akkor a fogyasztó könnyen elcsábul a külföldi
mellé. Mindez annak fényében is elkeserítő, hogy a magyar
borok, és a borászat nagyobb sikerre lenne hivatott a jelenleginél,
figyelembe véve az elmúlt évek eredményeit, melyeket nem csak
a hazai, hanem a leghíresebb nemzetközi borversenyeken, fesztiválokon
értek el termelőink.
Medveczky
Attila
|