2011.03.11.
Szlovákia
elzárkózik a Kodály-módszertől
Balogh
Rózsa énekművész-tanár a
felvidéki Komáromban született. A Pozsonyi Konzervatórium növendéke
volt opera-ének tanszakon 1984 és 1990 között.
Mesterei:
Czókoly Éva és Illenbergerová Ružena. Még diplomaszerzése
előtt, 1989-ben lett a Komáromi Művészeti Alapiskola tanára.
Hét éve az intézmény ének-tanszakának vezetője.
–Tudtommal művésznőnek két példaképe van, egy tanárnő
és egy operaénekesnő.
–Így van. Remek szakmai, kollegiális és baráti
kapcsolatot ápolok a Győri Konzervatórium ének-tanszakvezetőjével,
Dobi-Kiss Veronikával. Általa is rengeteg olyan új információhoz
jutok, mely gazdagítja tanári munkámat. Veronika nem csak pedagógusként
a példaképem, hanem mint énekesnő is, mert kimagasló szinten
gazdagította énektudományát. Vele úgy kerültem kapcsolatba,
hogy növendékeket vittem a Győri Konzervatóriumba, s annyira
megtetszett az ő szakmai munkássága, hogy néhány évvel ezelőtt
meghívtam őt Szlovákiába egy egész napos szemináriumi
rendezvényre, amin ő tartott módszertani előadást. Erre nem
csak a komáromi, hanem a régió énektanárait is meghívtam
–pozsonyiak, nyitraiak, dénestapolcsányiak is részt vettek
–, s én vállaltam a szakmai tolmácsolást. Akkor tudtam igazán
azonosulni Veronika szakmai tudásával és ez segített a tolmácsolásnál
is. A másik példaképem az orosz származású, s jelenleg Bécsben
élő remek operaénekesnő, Anna Netrebko. Ő valódi díva, s
nem csak az operarajongók ünneplik. Mind énekhangjával, színpadi
játékával, megjelenésével elbűvöli a hallgatóságot. Vizuálisan
nagyon sokat képes tanulni tőle az ember, ha érti a technikai
kis fortélyokat.
–Ha már az énektechnikánál tartunk: Szlovákiában
más módszerrel képezik az énektanárokat, mint Magyarországon?
Azt tudom, hogy míg nálunk a karmesterképzésnél az olasz
iskola, addig Pozsonyban a német iskola modellje alapján tanítják
a növendékeket.
–Magyarországon sem mindenhol egyformán tanítják az
operát, vagy a klasszikus éneket, de tapasztalataim és információim
szerint teljesen különbözik a metódus a szlovákiaitól.
Jelentős különbség, hogy míg Magyarországon 15 éves kor
alatt zeneiskolában nem tanítanak éneket, addig nálunk akár
óvodások is jöhetnek hangképzésre.
–Tehát még mutálás előtt tanulhatnak zeneiskolában
éneket?
–Így van, négy-öt éves gyermeket is tanítottam már.
A kérdés, hogy az a gyermek, aki kicsiny korában külön énekre
jár, valóban egy jó úton indult-e el. Ha igen, akkor az számára
csak előnyt jelent, de ha nem, az óriási hangi problémákat
okozhat. Nálunk egy spontán kialakult rendszer működik, míg
Magyarországon sokkal több olyan tanár dolgozik, aki korábban
teljesen precízen kidolgozott módszertan részeseként
tanulhatott olyan énektanároknál, akik tudományos munka
szinten fejlesztették ki a metodikát. Magyarországon pl. ötvözték
a széles magyar és a karcsú német hangtechnikát. Így egy óriási
„öblös” technika keletkezett. Azért is példaképem
Dobi-Kiss Veronika, mert ő is egy teljesen precízen kidolgozott
módszerrel dolgozik. Azt a nem egészen precíz technikát, amit
az én énektanárom adott nekem, azt már nehéz gyökeresen megváltoztatnom,
de ahol csak lehet próbálom
gazdagítani.
–Kodály Zoltán Galántai táncok c. zeneművét
szinte mindenki ismeri. Kodály a
mai Szlovákia
területén jelentős népdalgyűjtő munkát folytatott. Felvidéki
népzenegyűjtéseit 1905-ben kezdte Pozsony-megyében és
folytatta 1920-ig Nyitra, Komárom, Bars, Hont, Gömör-megyében.
A 15 év alatt megközelítőleg 2000 magyar és 140 szlovák népdalt
gyűjtött. Galántán a Csemadok szervezésében kórustalálkozókat
is tartanak. A Kodály-módszer mennyire ismert a kinti magyarok
és szlovákok körében? Japánban pl., ami azért igencsak távolabb
van tőlünk sikeresen alkalmazzák.
–Nálunk csak a magyar zeneművészettel szorosan
kapcsolatban álló tanárok és előadók ismerik alaposan a Kodály-módszert,
s leggyakrabban a zenei oktatásra nagy hangsúlyt fektető
alapiskolákban alkalmazzák ezt a metódust.
–Csak
a magyar tannyelvűekben?
–Kizárólagosan.
–Lehet, hogy provokatívnak tűnik a kérdésem: a
szlovákok azért nem alkalmazzák, mert Kodály magyar volt?
–Nem tartom kizártnak, hogy ez az oka. A szlovák zenei
oktatás annyira távol áll a Kodály-módszertől, hogy már az
alapoktól sem azonos. Ezért sem alkalmazzák.
–Bizonyára nagy hiányosság, de míg cseh zeneszerzőket
igen, addig szlovák komponistákat nem ismerek. Azt is tudom,
hogy Bartók több szlovák népdalt gyűjtött, mint Kodály. A két
nép néhány száz évig egymás mellett élt. Ő sokat írt a közös
népzenei gyökerekről.
–Valóban vannak hasonlóságok. Voltak szlovák népdalgyűjtők,
s tán a legjelentősebb közülük Mikuláš Schneider –
Trnavský, aki nem csak gyűjtötte a népdalokat, hanem zenei kíséretet
is írt hozzájuk. Egyes kíséretei szinte elérik a bartóki színvonalat.
Természetesen teljesen nem lehet összehasonlítani őket, mert
Bartók egy csodálatosan sajátos utat járt be.
–Ezek a szlovák zeneszerzők milyen mestereknél
tanultak? Schneider – Trnavský Nagyszombaton tanult, majd
Budapesten és Bécsben is.
–Minden valószínűség szerint magyar és/ vagy német
mestereknél tanult, erre a hasonló harmóniavilágból következtethetünk.
De! A Kodály-módszer nem jött át a határon, s ennek sokszor
érzem a hiányát, nem csak általánosságban, hanem pedagógiai
és énekművészeti munkásságomban is.
–Komáromban nem is lehet használni ezt a módszert?
–Lehet, de annyira „gyerekcipőben” jár még a Kodály
–módszer, hogy átfogó alkalmazásról nem beszélhetünk.
–Ha egy felvidéki magyar diákot Kodály –módszerrel
oktatnak, s tovább tanul mondjuk Pozsonyban, ahol mást
alkalmaznak, akkor mindez nem zavarhatja őt össze?
–Hátrányára biztosan nem, sőt kimondottam előnyére válik
egy tanulónak, ha Kodály munkássága alapján oktatják. Csak
éppen ezt a tudást nem tudja nálunk kamatoztatni. Akkor látom
ezt a hiányosságot, mikor itteni növendékeim Magyarországon
szeretnének továbbtanulni, és évekig küzdenek, amíg behozzák
szolfézsból a hátrányukat.
–Tehát Szlovákiában nem olyan erős a szolfézsoktatás,
mint nálunk?
–Össze sem lehet a kettőt hasonlítani. Magyarországon
egy olyan szisztematikus nevelésben részesültek maguk a
zenepedagógusok, hogy számukra teljesen természetes volt ezt átadni
a gyermeknek. A kicsiknek csak a kezdetben nehéz a szolfézs, de
ha felzárkóznak, akkor könnyedén veszik az akadályokat.
–Ha már a gyerekkornál tartunk, azt olvastam, hogy a
megyercsi óvodában figyeltek föl tehát először a hangjára.
Népdalokat énekelt kislány korában?
–Népdalokat, gyerekdalokat. Megyercs Komáromtól nem
messze fekszik, egy kis falu, amiben vegyes nyelvű óvoda működött.
Ott az óvonénik a szlovákiai zenei képzés vonalán tanítottak
nekünk kis dalocskákat. Az énekoktatás után többször
odamentem a xilofonhoz és kikerestem magamnak a dallamot. Ekkor
figyeltek föl arra, hogy ott van bennem a tehetség magja, csak
napvilágra kell hozni. Figyelmeztették is szüleimet, hogy ne
hagyják az éneklés iránti kedvemet háttérbe szorulni. Majd Gútára
költöztünk át, mert édesanyám ott kapott lakást. Általános
iskolában a tanítónéni észrevette, hogy jó a hangom és a
hallásom is, így harmadiktól tagja lettem az iskola kórusának.
Később szólót is énekelhettem. Ez volt az a momentum, mikor
szüleim meggyőződtek arról, hogy zenei vonalon kell tovább
tanulnom.
–Általános iskolában vezényelhetett is. A karvezetési
pálya sosem vonzotta?
–Egy olyan orosz zeneszerző által írt művet tanítottak
be nekünk, melyben hangsúlyt kapott a gyermek, mint karmester,
így vezényelhettem. Negyedik osztálytól kezdve pedig szüleim
beírattak a gútai zeneiskola ének-zene szakára. Balettet
szerettem volna tanulni, de tanáraim a zenei közeg irányába
terelgettek. Különböző járási, kerületi versenyeken értem
el figyelemreméltó eredményeket. Gútán tanító nénim, Czókoly
Éva zongora-furulya szakos volt, nem speciálisan ének, így
zeneileg nevelt, és a hangképzéssel igazán nem tudott
foglalkozni. Ettől függetlenül az a zenei oktatás, amiben részesültem
általa magas fokú volt. Felvetette, hogy ennek a lánynak
konzervatóriumban a helye. Ez ellen nem is ágáltam, s akkor már
nem is tudtam volna mást elképzelni, mint egy olyan intézményt,
ahol szakavatott tanárok vezetnek be az éneklés világába.
Szerencsére felvételt nyertem a Pozsonyi Konzervatóriumba. A
karvezetési pálya viszont soha nem vonzott, igaz alapfokon
konzervatóriumban. Nem is merném ezt csinálni…
–Nem hálátlan dolog maga a karvezetés? Énekkarok
nyernek, s nem a vezetőjük a különböző versenyeken.
–Nem
hálátlan foglalkozás, ha olyan odaadással és elhivatottsággal
képes valaki ezt végezni, mint pl. Stirber Lajos, aki a Jókai Mór
Alapiskola Gaudium Vegyeskarát vezeti. Ő ezt szívvel-lélekkel
képes csinálni, és
minden zenei adottsága megvan ahhoz, hogy a legjobbat hozza ki a
kórusból. Amit én a karvezetésből tudok hasznosítani az a
kamaraéneklés, amit növendékeimmel szervezek.
–Pozsonyban kollégista lett? Nehéz volt elszakadni és
megszokni a fővárosi létet?
–Nem, mert nagyon könnyen tudok alkalmazkodni, sajnos túlságosan
is. Akkor, ha valami probléma vetődött fel, inkább meghúzódtam
a háttérben, minthogy bármi baj legyen.
-Sosem
térítette le útjáról a könnyebb zenei műfaj? Pl. a musical,
rockopera, a dzsessz?
–Mint énekszakos növendéket
soha. Előadóként már énekeltem fellépéseimen musicaleket,
filmdalokat is, de úgy válogattam, hogy olyanokat szólaltassak
meg, melyek dallamilag igen gazdagok. A rock-csengésű zenék elég
távol állnak tőlem, hiszen a kedvenc területem a romantikus
opera, s onnan szívesen kirándulok a nagyoperettek primadonnák
íves, dallamos világába. Lehár Ferencnél és Kálmán Imre
egyes műveiben a primadonnák szerepe operai igényességet kíván.
-Énekművész, vagy operaénekesnő akart lenni?
–Igen, mindig a
klasszikus, a komolyzene volt az, amire vágytam. Tanulmányaim
idején viszont kizárólag arra összpontosítottam, hogy jó
pedagógus legyen belőlem. Mindig is az élt bennem, tanítani
szeretnék, pedagógussá válni, és ebbe tanárnőm is beletörődött.
Szüleimtől is azt a sugallatot kaptam: elégedj meg csupán a
tanítással. Tanárnőm régebben operában énekelt, de tudatosította,
hogy ahhoz kell valami plussz. Én viszont akkor nem éreztem
magamban azt, hogy nekem színpadon lenne a helyem. Hiányzott belőlem
az ösztönös karierrvágy.
–Azért
fura, mert sokan éppen előbb a színpadon vannak, majd idővel
tanítanak is. Ha kicsit rosszindulatú vagyok, akkor azt mondom:
ha már lemenő félben van a hangjuk, akkor oktatnak.
–Az, hogy nálam ez így alakult annak oka lehet szerénységem,
illetve az, hogy nem vágytam én semmilyen országos hírre,
csillogásra.
–Egyetlen egy tanár nem volt abban az intézményben,
aki azt mondta volna önnek: dekoratív, csinos, jó a hangja, s
pont ilyen operaénekesnőre lenne szükség?
–Voltak ilyen
megnyilvánulások is, de mint mondtam, tanárnőm elfogadta azt,
hogy milyen utat akarok választani. Felkeresetem a Komáromi Művészeti
Alapiskola akkori igazgatóját, Dobi Géza urat, s nyitott ajtókra
találtam. Azóta nem csak vele, de az őt követő igazgatókkal
is remekül együtt tudok működni zenei szinten. Örömmel tölt
el, hogy maximális elismerésben részesülök. Igaz, amikor az
alapiskola tanára lettem, kezdetben zeneelméletet és zongorát
is kellett tanítanom, tehát olyan tárgyakat, melyek kissé távol
állnak a szakmámtól, de ez nem tartott sokáig.
–Azt olvastam, hogy bár a konzervatórium elvégzése
után nem akart színpadon énekelni – igaz, felléphetett volna
a prágai operaházban is–, de ma már kihasználná az ilyen
lehetőséget. És minél érettebbé vált, annál jobban vágyott
a színpadra. Ez hangi, vagy lelki érettség?
–Nem szégyellem bevallani: későn értem el az önértékelés
megfelelő szintjére. Viszont így jól tudom, melyek az életkor
korlátai. Valószínűleg lelki érettség következménye ez a vágy,
de másról is szó van. Fellépésről-fellépésre a visszajelzések
azt sugallták, hogy színpadon a helyem. Évről évre
rendszeresen megfogalmazódik bennem egyfajta kitörési vágy,
amikor sikeresek a fellépéseim. Operában eddig valóban nem énekeltem,
de kétszer hangképző tanárként tevékenykedtem a Komáromi Jókai
Színháznál. Először külsősként, majd a színház
alkalmazottjánál. Az esetleges elmulasztott lehetőségeket
pedig elfeledtetik velem tanítványaim szeretete. Hiszen
mindenben, még a leghétköznapibb dolgokban, - s nem csak az
operaházak csillogásában – is fel lehet fedezni a csodát.
–Ha
nem operaházak színpadán, akkor hol szokott fellépni?
–Komárom és környékén több koncerten léptem föl,
emellett kiállítás-megnyitókon, nagyobb kulturális rendezvényeken.
Mindig nagy kihívásnak tartom ezeket az eseményeket, mivel a
szereplés nem napi tevékenység, rutin által jön, hanem
hatalmas felkészülést igényel. De zongoristámmal, Prágay
Mariannával karöltve teljesíteni tudjuk az elvárásokat.
Mindig csodálatos élmény, amikor a visszajelzésekből nyilvánvalóvá
válik számomra, érdemes neves zeneszerzők műveit ily módon a
közönség elé vinni. A fellépéseimet – melyekre a felkérések
mindig meglepetésszerűen érkeznek – követő visszajelzések
provokálják ki belőlem azt az érzést, és újabb energiaforrást
és hitet adnak arra nézve, hogy színpadon van a helyem.
–Milyen
szerepálma van?
–Lírai szopránnak tartom magam, bár régen kirándultam
a drámai hangszín felé is. Ha lehetőség adódna, akkor szívesen
elénekelném a Toscát, vagy Mimit a Bohéméletből. De nem
vagyok telhetetlen, megelégednék a jó koncertekkel, melyeken népszerű
opera-és operettáriákat adnék elő.
–Egy tanárnőnél viszont mi a siker fokmérője? Lemérhető
–e a siker csupán olyan statisztikai adatokkal, miszerint
mennyi diákja tanult tovább konzervatóriumban?
–Komárom igen kis város,
így a statisztikai adatokat is másként kell kezelni. Egy kisvárosban
eleve kisebb az érdeklődés a klasszikus énektanulás iránt,
és így eleve kevesebb a valódi nagy tehetség. Sokszor a nagy
tehetségek nem is keresnek föl intézményekben énektanárt,
hanem magánúton haladnak előre. Növendékeim közül többen
tanulnak tovább főleg magyarországi konzervatóriumokban.
Jelenleg négy volt diákom tanul Győrben, egy Vácott tanult, s
most Győrben opera-énektanszakos. Egyik volt növendékem pedig
a New-Yorki Juilliard-ra került be opera-éneket tanulni. Rajtuk
kívül néhányan szlovákiai konzervatóriumokba nyertek felvételt,
de szomorú tapasztalatokkal jöttek vissza, s azt mondták: nem
kapták meg azt a színvonalat, amire vártak, így felhagytak az
énektanulással. Ez rám nézve jó információ, mert azt
jelenti, hogy növendékeimmel elértem egy elég magas szintet.
Azt viszont sajnálom, hogy ezek a tanítványok csalódva fejezik
be középfokon a tanulmányaikat.
–Említette, hogy a művészeti iskolába 4-5 éves
gyermeket is be lehet íratni. S mi a felső korhatár?
–Ilyen nálunk nincs.
–Akkor
egy hatvan éves ember az unokájával együtt mehet éneket
tanulni?
–Elvileg igen. Ez nagyon izgalmas dolog: mert a kisgyerek
még nem elég jó felfogású zeneileg, az időseknél pedig hiányzik
a rugalmasság a hangképző szerveknél. Ha valaki érett korban
jelentkezik, valószínűleg azért teszi, mert sokat énekelt
otthon, magának. És minél idősebb valaki, annál nehezebb őt
letéríteni egy már megszokott, de ugyanakkor hibás technikáról.
–Mindenkit felvesznek, vagy azt is mondják: önnel
foglalkozni teljesen felesleges, a tandíj összegét fordítsa
hasznosabb dolgokra?
–Mivel alapfokú képzésről
van szó, meg kell adnunk a lehetőséget a kevésbé tehetségesek
számára is. Ezen a fokon többen kedvtelésből, hobbi-szinten
tanulnak. S nekünk nem az a célunk, hogy a zenét egy kudarcélmény
miatt megutáltassuk velük, hanem éppen ellenkezőleg. Mi a felvételinél
csak azokat szoktuk eltanácsolni, akiknek hangszalagi problémájuk
van, ami nem orvosolható. A tisztán éneklést pedig nagy türelemmel
és érzéssel meg lehet tanítani.
–Azt meg lehet-e tenni, hogy valaki azt mondja: én a
zeneelméletet, a kottaolvasást kihagyom, csak énekelni szeretnék?
–Intézményes
keretek közt erre nincs mód, kizárólag ha valaki magánúton
tanul. Ahhoz, hogy valaki egy szintet átlépve, teljes értékű
zenészként tudjon dolgozni, ahhoz nélkülözhetetlen a
kottaolvasás.
–Nem érzi úgy, hogy a gyerekek az általános iskolában
annyira leterheltek, hogy mire eljön a délutáni művészeti képzés
ideje, teljesen kifáradnak?
–Ezt nap-mint nap megtapasztalom. Ahhoz, hogy nekik könnyebb
legyen az átállás saját energiáimat próbálom feléjük sugározni,és
bevetni minden kis apró trükköt. Estére ez a folyamat aztán
eléggé kimerít, s ilyenkor szoktam feltenni magamban a kérdést:
vajon megéri mindez?
–Mennyire tartják fontosnak az énekesek képzésénél
a prozódiát? Azt, hogy lehetőleg minél érthetőbben énekeljenek.
–Abból kell
kiindulnom, hogy Szlovákiában élek, és az olasz cantabile-képzést
kaptam. Így számomra könnyű szlovák nyelven megszólaltatni különböző
énekszámokat. A magyar nyelvnek viszont teljesen más és egyedülálló
a szabálya. Azért is köszönöm a kérdését, mert énektanárként
óriási hangsúlyt fektetek a szöveg kiejtésre és a helyes
hangzók képzésre. S amikor a dalról van szó, akkor a
tartalomra, a mondanivalóra építek, s mindezt ötvözöm a
technikai résszel. Ez azért is lényeges, mert sok énekes
egyszerűen nem érti, hogy mit is énekel. Előfordult, hogy egy
tárlatmegnyitón énekeltem, és azt a visszajelzést kaptam,
hogy a szónokot nem értették, de engem igen.
–Ez azért is lényeges, mert pont a szopránokra szokták
mondani: „valahol fenn énekelnek, de kutya sem érti, hogy
mit.” Ugyanakkor máshová mehet a hangsúly, ha nem tudjuk,
milyen lelkiállapotot tükröz a dal. Egy énektanárnak mennyire
kell ismernie a növendékeinek lelki világát, temperamentumát?
–Az énekoktatásnál a tanárnak nem csak abból áll a
feladata, hogy jó technikát mutasson meg, hanem pszichológusnak
is kell lennie. Egy kisgyermek esetében elég a játékosság,
az, hogy „átrepítjük” őt abba a környezetbe, amiben az
adott dal szól. Ha már egy felnőtt növendék jön el hozzám,
s látom a szemében a szomorúságot, akkor addig nem is kezdek
neki az énekgyakorlatoknak, míg meg nem tudom, mi az ami bántja,
és ezután ki kell szakítanom a bánatából, mert a hang a
fizikumra épül. A lélek pedig a fizikumra hat. A föld magvától
egészen az űrig kell eljutni éneklés közben, hogy átszellemüljünk,
összeolvadjunk a világegyetemmel. Akkor lehet olyan energiákra
szert tenni, melyek maguktól működtetik mindazt, ami velünk született.
Medveczky Attila
|