2011.03.11.
A felszín és ami alatta van
Miközben
lapozgatom az átlagosan érdektelen napilapot – (politikai,
gazdasági, kulturális és bűnügyi hírek felfűzve az aktualitás
vélt vagy valós fonalára) –, hirtelen eszembe jut a Dunát bámuló
költő örökszép sora a fecsegő felszínről és a hallgató mélyről.
Két rögeszme uralkodik korunk hivatalos gondolkodásának fókuszában:
az egyik az, hogy a modernség, a korszerűség, a high technology
piramisának legtetején ücsörgés meg fogja váltani ezt a világot,
a másik, hogy a rasszista indulatok el fogják pusztítani.
Modernség kontra rasszizmus. Komolynak tűnik, miért, hogy
mosolyognom kell rajta?
Valóban olyan
nagyon modern a mi életünk? Gyanítom, más választ kapunk
akkor, ha az egyéni élet szintjét nézzük, és mást, ha a társadalmit.
A lézeres nyomtató, a mobiltelefonban lévő műholdas GPS,
amely nélkül már a sarki ábécébe sem indul el a biztonságmániás
háziasszony, csupa olyan ketyere, amelyről a szárnyaló fantáziájú
Verne Gyula olvasói még száz évvel ezelőtt sem álmodhattak.
Az egyén a maga
egyszerű, szürke és súlytalan életét a modernség illúziójába
panírozva igyekszik leélni egy teljesen időtlen, a modernség
fogalmáról mit sem tudó történelemben. Az egyén csak azzal
foglalkozik, ami a panír alatt van, ami rajta kívül, az nem érdekli.
A történelem viszont soha nem modern, mindig konzervatív, noha
kívül áll az időn, saját törvényei szerint mozdul és csak
reménykedhetünk abban, hogy ezek a törvények Istentől valók.
A modernnek levés privát igényével a történelem semmit sem
tud kezdeni, fel se képes fogni, be se kerül a látókörébe,
viszont türelmesen eltűri, ha éppen ez a társadalmi módi. A
genius historiae nem foglalkozik pitiáner részletekkel, sem
„korszakos” alkotók hatásaival, és sohasem bajlódott volna
Giordano Bruno máglyájának meggyújtásával vagy Galilei tételes
zaklatásával: őket a teológia ítélte el. A történelem, ez
a nagy kavarókanál csinálja, amit csinálnia kell: némely
nemzeteket felrepít, másokat a mélybe lök. Nem biztos, hogy
megértjük, az sem biztos, hogy meg kell értenünk valaha is
logikáját.
Korunk sajtójának
másik rágógumija a rasszizmus. Az állítólagos rasszizmus,
melynek megléte mintha már-már politikai feltétele lenne
bizonyos pártoknak, hatalmi köröknek. A zsidó sérelmek tagadása
már büntethető, a rasszizmusé még nem, de jó úton halad
efelé. Ugyanis van valami fantomszerű a rasszizmusban, mivel
egyre tágul értelmezési köre, és hovatovább egy koccanásos
balesetet, ha a két sofőr bőrszíne nem teljesen azonos, könnyen
lehet rasszista provokációként értelmezni. Miként azt is,
hogyha a más rasszhoz tartozó tolvajra tolvajt kiáltunk, ami kódolt
rasszizmusnak tekintendő. (Tetszik még emlékezni a kódolt
antiszemitizmusra?) És egyáltalán: a különféle rasszokhoz
sorolható embereknek egymással semmiféle vitájuk nem lehet,
mert ha van, az bizony már régen nem vita, hanem vegytiszta
rasszizmus. Ezt sugallja a balliberális sajtó, ezzel szemben mit
látok a világ történéseiben? Sokkal kevésbé rasszizmust,
sokkal inkább vallási ellentéteket.
A világ egy már
réges-régen meghaladottnak és kimúltnak hitt jelensége, a
vallás kezdi átszabni a glóbusz politikai térképét. És vele
a gazdaságit is persze, meg a pénzügyit, meg az energetikait.
Ezer átlag európaiból egy, ha tudná definiálni az iszlám
vallás lényegét, de egy sem tudná elmagyarázni, hogy mi a
fene különbség van a szunnita és síita változatok között.
Pedig ma ezen áll vagy bukik a világ sora. A hatalmas és eddig
egységesként reagáló arab világ a szunnita/síita törésvonal
mentén kezd egymásnak esni, véres és veszélyes vallásháborút
folytatni, a legkevésbé törődve azzal, hogy esetleg az egész
világot ellephetik a lángok. (Itt jegyzem meg, hogy történt már
egy véres szakadás Seherezáde mesés Közel-Keletjén: az
arabok is, a zsidók is egyként szemiták, közelebbi rokonok,
mint szeretnék, mégis – eltérő vallásuk miatt! –ők képviselik
ma az egyik legélőbb világpolitikai feszültséget.) Az
atomhatalommá felfejlődő Irán roppant erős síita állam: síita
törvénykezéssel, síita morállal és életvitellel. Szaúd-Arábiában
szunnita törvénykezés, morál és életvitel az egyetlen, ami
nem életveszélyes, a hóna alatt lévő kis Bahreinben viszont a
síita. Irakban e két vallási áramlat egyként jelen van és
szabályos testvérháborúhoz vezetett. Nagyobb veszélyt jelent
az irakiak számára, mint Szaddam valaha is jelentett.
Egyiptomban is vannak ennek nyomai. Pedig szó nincs itt
rasszizmusról: arab arab ellen, iraki iraki ellen készít bombát.
Bár, ami a bombákat
illeti, azokból a keresztények is jócskán kezdenek kapni. Ki
hitte volna száz évvel ezelőtt, hogy a XXI. századdal újra a
keresztényüldözés kora jön el? Afrikában, Kínában és Délkelet-Ázsiában
fizikailag, Európában és az USA-ban tudatilag, erkölcsileg üldözik
őket. Egyiptomban sem túl biztonságos ma koptnak lenni. Kartávolságnyira
vagyunk az időtől, amikor a keresztény szitokszó lesz. A
katolikus talán már ma is az, az USA-ban. (Merthogy, aki
katolikus, az pedofil ugyebár.) A svájci, német és francia
keresztények alapos fejmosásokat kapnak az ott élő török,
illetve afrikai „vendégmunkásoktól” azért, mert nem kellő
hatékonysággal segítik elő iszlám hitük és kultúrájuk
gyakorlását, sőt terjesztését keresztény hazájukban. Hogy
miért lehet ezt megtenni Krisztus követőivel azért, mert a
kereszténység ma nagyjából olyan kondiban van, mint a pápák.
De vajon az oly
sokat emlegetett antiszemitizmus kizárólag csak úgy értelmezhető,
mint rasszista indulat, és úgy nem, mint vallási ellentét? Nem
lehet, hogy e mögött is vallási indíttatások, hitbéli erők
állnak, nem egyéb? És ha így lenne, akkor kikerülhetetlenné
válik a kérdés: ki kinek van útban? A sok százmilliós
kereszténységet zavarná a maroknyi zsidóság jelenléte, netán
fordítva tűnik logikusnak? Egy biztos: a kereszténység ma egy
nagy Titanic, amelynek nem süllyedése a kérdéses, hanem az,
hogy ki robbantotta bele a lyukat, és hogy meddig bírja még
tartani magát. Ezzel szemben a zsidó vallás él és virul, miként
az iszlám is. Ez utóbbi öles léptekkel terjed, népszerűsödik
még Európában is.
Mi pedig csak úgy
félgőzzel vagyunk azok, akik vagyunk, még maradék arcunkra is
púdert szórunk, hogy ne hasonlítsunk önmagunkhoz, hogy
modernek, uniformizáltak, univerzálisak, uniszexek legyünk.
Modernek a javából, még véletlenül sem konzervatívak. Pedig
Szabó Dezső már 1935-ben fehéren-feketén leírta:
„Megjegyzem: a konzervativizmus csakis haladó lehet. A Patópálság
nem konzervatívság: paralitikus destrukció.”
A sajtó modernségről
és rasszizmusról fecseg, a mélység ősi istenek, vén hitek,
meghalni nem tudó dogmák mozgásait jelzi. Úgy tűnik, a világ
sorát nem a műholdas fegyverek, nem a nanotechnika és nem a
komputeres gyorsaság fogja eldönteni, hanem az évezredes,
kopott, halvány freskókról minket néző istenek, akik nem
mondanak le erről a világról, és az egészet akarják maradék
nélkül.
A jelek szerint
Allah és Jehova halad az élbolyban. Jézus erősen lemaradt. (És
most barátilag megkérek minden keresztény olvasót, hogy ne jöjjön
nekem azzal, hogy utolsókból lesznek az elsők.)
Szőcs Zoltán
|