2011.03.11.
Visszaállítani a kenyér becsületét
A hazai sütőipar
szereplői összefogást kezdeményeztek a minőségi változás
és a magyar hagyományok megőrzésének érdekében. A sütőipar
a „felfújt” kenyerek visszaszorítására, a kifogástalan
minőségre ösztökéli a pékeket.
–Mit várnak a közös céloktól? – kérdeztem Varga László urat, a Magyar Pékszövetség elnökét.
– Megjelent egy minőségi termékeket kereső, igényes vásárló
kör, melyet, s rajtuk kívül másokat is meg szeretnénk arról
győzni, hogy egy igazi, jó, hosszúérlelésű kovászos kenyér
a legjobb, amit fogyaszthatnak. Ennek érdekében már az ősszel
megkezdtünk egy tanfolyami képzést, ahol egy-egy alkalommal
70-80 pék jelent meg. Ezeken a képzéseken – melyek száma elérte
az ötöt – elsősorban a minőségi kovászkészítéssel, az
élesztő helyes használatával foglalkoztunk. Ez a tanfolyam
folytatódik az idén, mikor a kenyér készítésének további
menetét vesszük át, így a dagasztást, tésztaérést, táblamunkát,
kelesztést, sütést, készárukezelést. Hagyományos kovászos
kenyeret készítünk el így, a modern technikát fölhasználva.
– Eszembe jutott a dal: „kerek ez a zsemle, nem fér a
zsebembe”. Ma már olyan zsemléket is árulnak, melyek akár az
ingzsebbe is elférnek. Ennek anyagi okai vannak?
– Egy kovászos zsemle sosem lesz akkora, hogy ne férjen
be a nadrágzsebbe, de a nagyon kicsiny méretű sem jó. Így méretben
a kettő közt kell készíteni olyan igazi, jó zsemlét, ami meg
is kenhető és nem gömbölyödik össze a bélzete, amikor kettévágjuk.
Az ilyen termék készítését is tanítani szeretnénk.
– Az ún. felfújt kenyerek elég bosszúságot okoznak szeletelés közben
a háziasszonyoknak. Viszont azt is olvastam: az adalékanyagokkal
dúsított kenyerek ráadásul egészségtelenek is. Ez valóban
így van?
– Ez így nem igaz. Arról viszont nincs visszajelzésünk,
hogy az adalékanyagok hosszútávon mit okozhatnak az emberi
szervezetben, hiszen ezek 20-25 éve vannak benne a rendszerben.
– Mindezeken kívül még miért született meg az említett összefogás?
– A Magyar Élelmiszerkönyv a közeljövőben egészül
ki az ún. prémiumtermékekkel. A prémiumtermékek kidolgozásában
a Magyar Pékszövetség is kiveszi a részét. Pl. egy pozsonyi
kifli, vagy bejgli definiálásában. Biztosan hallottak már a
Karácsony előtti különböző „bejgli-akciók”-ról. Ezeken
belül sokszor bejglinek hazudott termékeket árulnak. Az ilyen
kreálmányokat a jövőben már nem lehet bejglinek nevezni, mert
az szankciókat vonna maga után. Idén 8-10 prémiumterméket
szeretnénk megnevezni, s ez a folyamat jövőre folyatódik, hogy
azokat a termékeket, melyek az ízek, régiók kategóriában
benne vannak, megvizsgáljuk ebből a szempontból. Ez egy olyan
hagyományőrző termékcsoport, melynek bizonyos termékeit bele
szeretnénk tenni az Élelmiszerkönyvbe, mint prémiumkategóriás
terméket. További terveink: bár már vannak erre példák, ún.
beszerző-értékesítő szövetséget, társulást szeretnénk
megvalósítani. Még keressük ennek a konkrét jogi formáját.
Ez lenne a harmadik lépcsője az összefogásnak. Akár régiónként,
akár országosan meg lehetne valósítani egy ilyen társulást.
Ilyenkor a multi cégekkel ennek a szövetkezetnek az elnöke tárgyalna,
s így kevésbé lehetne megosztani a pékeket. Az idei év
rendezvényeit, kenyérünnepeit az új módszerek szerint rendezzük
meg, nevezetesen bevonjuk a lakosságot az ismeretterjesztésbe úgy,
hogy közvetlen ismerje meg hogyan készül a hagyományos, ízletes,
finom kenyér, zsemle, kifli, mibe kerül az alapanyag, milyen
folyamatok kellenek a minőségi termék kialakulásához.
– A magyar hagyományok megőrzéséhez hozzátartozik, hogy kizárólag
hazai gabonából készítsenek adalékmentes kenyeret?
– Ma már az Unió szabályai szerint nem lehet azt garantálni,
hogy csak magyar gabonából készítsünk kenyereket. Egy lehetőség
azonban még van. A pékségek számára szükséges lisztmennyiség
előállításához évi kb.1 millió 2 százezer tonna, jó minőségű
búza szükséges. Ezt a magyar búzát jó lenne, ha felvásárolhatnák
a gabonafeldolgozók. Ehhez viszont államilag garantált
hitelforma szükséges. Ezen dolgozik a minisztérium is.
Amenynyiben mindez megvalósul, akkor stabilizálni lehetne a kenyér
és egyéb pékáruk árait egy bizonyos szinten. Ha ez nem sikerülne,
akkor a létrejövő szövetségünk felvásárolna adott mennyiségű
gabonát és egy-vagy két malommal megegyezne bérőrletésben.
Ez azért biztonságot jelentene, mert maguk a pékek vennék kezükbe
a lisztellátás kérdését.
– Az Asztmás és Allergiás Betegek Országos Szövetségének elnöke
azt nyilatkozta: „célunk annak elősegítése, hogy a kenyér
mielőbb visszanyerje hitelét”. Önök is ezt szeretnék?
– Pontosan erről beszélünk, s ez lenne az összefogás
következő lépése: egy ötéves marketingterv megvalósítása.
Ennek az a célja, hogy ezen időszak alatt visszaállítsuk a jó
minőségű kenyér becsületét. S az embereket megismertessük
azzal, miért is kell kenyeret enni. Ma a „csapból is ez
folyik”: ne fogyasszunk kenyeret, mert az ártalmas. Holott éppen
pont ez az, ami hosszútávon egészségtelen. Az ún. táplálkozási
ház alapja a szénhidrát. Viszont annak bevitele másból pl.
chipsből egészségtelen. Az egészséges táplálkozáshoz hozzátartozik,
hogy kellő mennyiségben fogyasszunk kenyeret és ez nem is
hizlal annyira, mint ahogy mondják. A jó kenyér fogyasztásával
egészségesebbek lennének az emberek, és megelőzhető lenne
pl. a nyombélfekély, vagy akár a vastagbélrák is. A tartós,
rossz irányú táplálkozásnak ilyen súlyos következményei is
lehetnek. A kenyérben lévő ásványi anyagoknak, a különböző
nyomelemeknek, a természetes rosttartalomnak mind egészségőrző
szerepük van. Ha egy héten keresztül csak zabkorpát eszünk,
akkor már túlzásba esünk, főleg ha már kialakult
gyomorbetegségben szenvedünk. Vissza kell térni a természethez,
és a természetes úton előállított teljes őrlésű kenyerek
fogyasztását kell megcélozni.
– Milyen a hagyományos magyar kenyér? – kérdeztem Kácsor Andrástól, a Magyar Pékek Fejedelmi Rendjének hírvivőjétől.
– A legfontosabb: a hagyományos kenyér kovásszal készül.
Egy olyan kovásszal, ami minimum 12, de jobb, ha 24 órás érésű.
A kovász a szíve-lelke a kenyérnek, ami egy olyan biztonságot
ad, aminek köszönhetően hosszan eltartható a pékárú, és
természetes védelmet is nyújt az esetleges kórokozók ellen.
Ezért nem kell használni adalékanyagokat, tartósítószereket,
így egészségesebb marad a kenyér.
– Ez azt jelenti, hogy a nagyobb élelmiszer-áruházakban inkább
olyan kenyeret vehetünk le a polcokról, melyek adalékanyagokat
is tartalmaznak?
– A bevásárlóközpontokban található pékségekben
mennyiségre, gyorsított technológiával dolgoznak, ezért egy
csomó adalékanyagot kevernek bele. Így fújják fel minél
nagyobb térfogatúra a kenyereket a kollégák, amelyek azonban
egy nap után már elvesztik az élvezeti értéküket, nincs tartásuk,
morzsálódnak. Ezek csak addig finomak, amíg frissek, a jó kenyér
nem ilyen nagy, de napokkal később is szeletelhető, és
megmarad az íze. De nem csak a végtermék minősége, hanem az
odáig vezető út is nagyon fontos. Ez a magja az egész együttműködésnek,
amiért közösen dolgozunk a Pékszövetséggel; bemutatni a
fogyasztóknak, milyen értékes alapanyagokat használunk föl a
pékárúk előállítása során, s abból milyen végtermék készül.
Ezzel segítünk a családoknak, hogy meg tudják hozni tudatos
fogyasztói döntéseiket, s így azt is: mennyit szeretnének áldozni
egészségükre.
– Miként lehet a hagyományt összeegyeztetni a mai kor igényeivel?
– Mondják a felgyorsult világban nincs idő 12-24 órán
át kenyerek készítésével foglalkozni. Ettől függetlenül
azok, akik magukat tudatos fogyasztóknak mondják, vissza szeretnének
térni az alapokhoz. Rájöttek arra, hogy bár a valódi kenyérért
többet kell fizetni, de megéri. Azáltal, hogy a helyben előállított
termékbe fektetik be a pénzünket, a körülöttük élők vállalatait
támogatják. Ezek a vállalatok pedig a vásárlók vállalkozásait
segítik, támogatják.
– Hogyan lehet népszerűsíteni a valódi, hagyományos pékárúkat?
– Idén az eseménymarketing eszközeivel tervezzük népszerűsíteni
ezeket a termékeket. Hiszen a sütőipari termék olyan termék,
mely adott higiéniai előírásoknak megfelelve akár rendezvényeken
is előállítható. Nagy népszerűségnek örvendenek az ilyen
bemutatók nem csak a háziasszonyok körében. Sokszor a ház ura
is megjelenik, mert arra kíváncsi, hogyan kell felfűteni a
kemencét, s mennyi idő alatt sül meg benne a termék. Ezt a
figyelmet szeretnék megragadni és rávezetni azokra a termékekre,
melyeket értékesnek és fontosnak tartunk. Maguk a termékek önmagában
eladják magukat. A hagyományos sütőipari termékeket régióról
régióra járva mindenki ismeri. A budapesti régióban pl. a
pacsnit a mostani felnőtt generáció 70%-a is ismeri és hiányolja.
– Miért pont a kulcsos kalács lett az összefogás jelképe?
– Ez egy nagyon érdekes termék, amit régen az esküvőkre
sütöttek. A kulcsos kalács az összetartozást, a családi
kapcsolatokat szimbolizálja. A termék közepén egy kör található,
körülötte hat, és a külső körön is hat kör látható.
Ezek a körök szimbolizálják középen az ifjú párt, és
rokonságukat, s maga a kulcsolás jelképezi a családi köteléket.
Ezért gondoltuk azt, hogy ezt a terméket emeljük ki, mert
szimbolizálja a sütőipari összefogást. Nem csak a pékek,
hanem a szakiskolák, vagy adott esetben a kutatóintézetek együttműködéséről
is beszélhetünk. Sőt adott sok esetben az élelmiszeriparon belül
különböző iparágakon belüli összefogást is szimbolizálhatja
a kulcsos kalács. A sütőiparhoz szervesen kapcsolódhat a tej-,
vagy a húsipar.
– Önök felvállalták, hogy tovább kutatnak a hagyományos sütőipari
termékek után. Miként is kell elképzelnünk egy ilyen kutatást?
Régi recepteket keresnek?
– Ez az egyik módszerünk. Több rendi tagunk van, aki
vidéken keresi a régi receptes füzeteket és kutatja a hagyományos
sütőipari termékeket. Eddig ezekből már harmincegyet sikerült
összegyűjteni a HÍRprogram keretében. Egy-egy ilyen kutatás
nagyon komolyan történik, amikor felbukkan egy régióban egy
ilyen termék, akkor néprajzi tanulmányozást is végeznek. Ki
kell hangsúlyoznom, hogy nem csak a határokon belül, hanem a Kárpát-medence
magyarok által lakott területein is végzünk ilyen kutatómunkát.
– Sok érdekeset megtud, aki utánanéz az önök kutatásának, pl.
azt, hogy a croissant a magyar rongyos kifli francia átültetése.
Sok mindenről nem tudunk, amire büszkék lehetnénk.
– Valószínűleg a gazdasági környezetnek is köszönhető,
hogy a franciák az ő technikai eszközeikkel piacképesebb árút
tudtak előállítani. Azt veszem észre, hogy hazánkban már nem
csak az idősebbek, hanem a fiatal generáció tagjai is megbecsülik
saját értékeinket. Ez reménységre ad okot.
Medveczky Attila
|