2011.03.18.
Vajda Anikó – Hámos György: Mici néni
két élete
(Turay Ida Színház)
Hámos
György írta a forgatókönyvét a Mici néni két élete című
filmnek, amit 1962-ben vetítettek először. Ebben a Mamcserov
Frigyes rendezte filmben Mici nénit Kiss Manyi, Gál Alfrédot
pedig Páger Antal játssza. Ma is igen kedvelik a nézők,
gyakran tűzik műsorukra a régi filmeket vetítő közszolgálati
tévécsatornák, vagy retró mozik. Az ilyen nagy pályát befutó
alkotásokat általában az Isten sem menti meg attól, hogy más
műfajba ne tegyék át. Nem történt ez másképp a Mici néni két
életével sem, megszámlálhatatlanul sok színpadi átdolgozása
van, ugyanis szereti a publikum, mindenhol táblás ház előtt
megy, nem tudják annyiszor játszani, hogy megunják az emberek.
A legutóbbi változat premierjét a Turay Ida Színház művészeinek
a közreműködésével tavaly december 11-én a Csornai Városi Művelődési
Központban tartották. Ezzel a produkcióval országszerte fellépnek,
február 19-én a pukkadásig megtelt Újpest Színházban láthatta
a közönség.
A
Mici néni két életének roppant egyszerű a cselekménye.
Valamikor úgy, a hatvanas évek elején Hangay Mici, a valaha
szebb napokat látott operettcsillag egyedül él-éldegél tágas
lakásában. Nem nyitja rá más az ajtót, mint egykori kolléganője,
a színészotthonban lakó Rózsi, akivel amolyan kutya-macska barátságot
ápol, a javaira pedig Mariska, a házmesterné szeretné rátenni
a kezét. Mici, hogy magányát feloldja, hirdetés útján keres
albérlőket, mégpedig gyermektelen házaspárt. Nem csupán az
ideális férj és feleség, a gyógyszerész Laci és a tanárnő
Kati kopogtat be hozzá, hanem Gál Alfréd, a javakorabeli, de még
mindig snájdig taxisofőr, aki régóta hódolója. Alfréd
egykor fiákert hajtott, a gyönyörű művésznőt ő hozta-vitte
hol haza, hol az udvarlóihoz. A fess öregúr körbedongja Micit,
akit teljesen felvillanyoz ez a késői szerelem. Mint valami
kamaszok, úgy bujkálnak a gyanakvó Mariska, a rosszmájú Rózsi
és a nyugtalankodó fiatalok elől. Csak rövid ideig sikerül
orruknál fogva vezetni őket, a motoros randevúkra, a délutáni
légyottokra meg a kerthelyiségbeli táncos mulatságra, egyszóval
minden turpisságra fény derül. A hivatásos aggódók hoppon
maradnak, és bizony elkerekedik a szemük, mert Mici néni egyáltalában
nem beteg, nincs a halálán, az SZTK-nak még a tájékára sem
megy, hanem nagyon is virul, ugyanis éppen bekötik a fejét. A
legvégén még az is kiderül, hogy Kati, a szép ifiasszony
bizony áldott állapotban van…
Mici
néni hálás karakterét Tóth Judit kelti életre. Ennek a
szereposztásnak különös pikantériája, hogy a filmben ő játssza
a fiatalasszonyt. Nem szabad és nem érdemes az ő alakítását
Kiss Manyiéval összevetni, mert egészen más. Tóth Judit Mici
nénije határozott, energikus dáma, aki egyáltalában nem
mondott le az élet gyönyörűségeiről és mindarról, amit még
tartogat számára. Ugyanakkor rendkívül hiú is, vérbeli színésznő,
aki csak önmagát tartja igazi dívának, az összes pályatársát
meg csupán – amolyan futottak még – kategóriába valónak.
Mindenki őt szerette, nem akadt olyan teremtés koronája, akit könnyedén
nem csavart volna az ujja köré…Gál Alfrédot Cs. Németh
Lajos olyan jó kiállású gavallérnak személyesíti meg, hogy
Mici nénire csak féltékenykedni és irigykedni lehet. A kétszínű
Rózsi divatosan öltözködő figurájából Halász Aranka azt
emeli ki, hogy ő vonzóbbnak tartja magát, mint vetélytársnőjét.
Élete folyamán egyfolytában arra törekedett, hogy lepipálja
Micit, de ez sohasem sikerült neki. A dekoratív Hűvösvölgyi
Ildikóra alig lehet ráismerni a számító, csúf, lepcses szájú
házmesterné alakjában. Viczián Ottó formálja meg Lacit.
Amolyan papucsférjet láthat a közönség, aki felesége minden
kívánságát teljesíti. Az aranyos és folyton izguló Katit
Magyar Tímea a szerephez illó kedvességgel és bájjal játssza.
Bencze
Ilona rendezésében a Turay Ida Színház előadása azt a fajta
színházi élményt nyújtja, amire – mint egy falat kenyérre
– oly nagy szüksége van a mindenfajta rendezői önmegvalósításba,
lila ködös művészieskedésbe, értékes darabok kificamításába
belefáradt nézőnek. Most ott tartunk, hogy a színház igazi lélekemelő,
az emberi lét nagy kérdéseit boncolgató, arra válaszoló, azt
tükröző szerepét átveszik a vidéki teátrumok és magántársulatok,
és mint búvópatakok táplálják és tartják életben a színház
valós hivatását: az emberek nemes szórakoztatását és tanítását.
Dr. Petővári Ágnes
|