2011.03.18.
A családok szolgálatában
Húszéves
születésnapját ünnepelte nagyszabású konferenciával a Család
évéhez kapcsolódóan, február 19-én a Családi Szolgálatok
Ligája Alapítvány. A Családi Szolgálatok Ligája Alapítvány
1991 végén alakult, a Fővárosi Bíróság 1992-ben jegyezte
be, majd 1998 január 1-jétől kiemelten közhasznú szervezetté
minősítette. Az intézmény célkitűzéseiről, és több mint
két évtizedes családterápiás tapasztalatairól dr.
Rátay Csaba pszichológust, családterapeutát, az Alapítvány
kezdeményezőjét, kuratóriumának elnökét kérdeztem.
– Azt olvastam az önök honlapján: „az
Alapítvány létrehozásával új formát nyert az a tevékenység,
amit 1985 óta folytattunk.” Milyen tevékenységről van szó,
s mit is jelent az ehhez kapcsolódó fogalom: rendszerelméletű
családterápia?
– Ezen terápia során a családi kapcsolatok kerülnek a
fókuszba. Szemléletmódunk szerint nem elég csupán egy
emberrel találkozni ahhoz, hogy megértsük a helyzetét, hanem
azzal a családtagjával is szükséges, akivel kapcsolatban
valamilyen problémája támadt. Engedje meg, hogy egy hasonlattal
éljek. Ha valaki elfog egy pillangót, és azt feltűzi a falra,
akkor bizonyos fokig jól tudja azt tanulmányozni. Viszont, magáról
a pillangóról csak a feltűzött állapota alapján tudunk meg
dolgokat. A pillangó életének természetes része az, hogy
repked, rászáll egy virágra, s valahogy reagál rá, ha vele
szemberepül egyik társa. Ha a természetes környezetében
figyeljük meg a lepkét, akkor tudunk meg valóban lényeges
információt. Tehát a rendszerszemléletben is hasonlóan járunk
el és a család többi tagját is meghívjuk a terápiára. Ezt a
tevékenységet, vagyis a teljes családdal történő foglalkozást
kezdtük el a ’80-as években.
– Mi a helyes, ha a családterápia folyamatában
a terapeuta szakértő, vagy pedig olyan résztvevő megfigyelő,
aki egy darabig párbeszédet folytat az adott család tagjával?
– Erre nem könnyű válaszolni. Ha foglalkozásként,
mondhatnám a szakszerűség igényével kezdünk el tanulni
valamit, akkor az ismeret, a számunkra új információk megtanulása
válik hajtóerővé, hiszen ezen ismeretek elsajátításával válunk
„szakértővé”. Ez volna a „belépődíj” ahhoz, hogy
valaki engedélyt és bátorságot kapjon arra, hogy foglalkozásként
végezzen egy tevékenységet. Amikor emberekkel foglalkozunk,
akkor egyértelmű, hogy a kliensnek is tenni kell valamit –
hozzá kell adnia saját erőforrásait, hiszen róla van szó. Ha
ezt sikerül beindítani, akkor a szakemberben egyre jobban nő az
alázat, mivel tapasztalja az esetek sokféleségét és ezért
fokozatosan partnerré, beszélgetőtárssá válik. Az élet eseményeinek
hasonlósága, a kliens és a terapeuta mindennapjainak közelsége
is segíthet abban, hogy partneri, s ne szakértő-kliens
viszonyban beszélgessünk.
– Főleg vidéki helyszínen tartott ön előadást
még a rendszerváltást megelőző években és önkéntes családsegítő
szolgálatok megszületését kezdeményezte. Ehhez gondolom
tanfolyamokat kellett szervezni. Itt felvetődik a kérdés, hogy
mindezt miként oldották meg, hiszen Magyarországon a II. világháború
befejezése után a hazai pszichológia nem foglalkozott a családdal,
hanem magával az egyénnel.
– Több lényeges kérdést is felvetett. Azt vettem észre,
hogy abban a korszakban nem csak a családdal, hanem a vidéken élők
gondjaival sem foglalkoztak, nem beszélve a határon túliak
problémáiról. Ezért is gondoltam arra, hogy vidéken és a határon
túli magyarság körében szervezek önkéntes hálózatokat,
tanfolyamokat. A vidéki helyszínekkel kapcsolatban még meg kell
említeni: a szocializmus időszakában úgy lehetett előadásokat
tartanom, tanfolyamokat szerveznem, hogy minél messzebbre kerültem
a fővárostól, mert így kevésbé érvényesült a kontroll. Sátoraljaújhely
elég messze fekszik Budapesttől, s ott élt Rónay Ferenc, a Művelődési
Ház akkori vezetője, aki örömmel adott fedelet az önkéntesek
számára. Ő maga egy Kárpátaljáról menekült családnak volt
a legkisebb gyermeke, és szívesen teret engedett az ilyen témáknak.
Vidéken is érdekelte az embereket a pszichológia, s az volt az
érdekes, hogy a helybeliek megértették: olyan gazdag néphagyományokkal
rendelkeznek, amiket igazából nem is ismertek, mert elfelejttették
velük 40 esztendő alatt. Amikor megismerték Nagy Géza és
Petercsák Tivadar előadásaiból a bodrogközi és a hegyközi
hagyományokat, akkor megerősödtek, s örültek neki, hogy saját
hagyományaikból milyen sok kincset összegyüjtötttek.
– A határ túlsó oldalán hogyan fogadták
önöket?
–
Amikor átmentünk a határon a tőketerebesi művelődési házba,
hogy előadást tartsunk a családi élet fontosságáról, szerepéről,
már amikor a faluba értünk, láttuk a kivezényelt karhatalmistákat.
Meghirdetett előadásról volt szó, de mégis egy lélek sem
volt a művelődési házban. Elénk jött a csendőrkapitány és
a művelődési ház vezetője, s közölték velünk: ezt az előadást
nem tarthatjuk meg. Megkínáltak minket pálinkával, de szerencsénk
volt, hogy aki átvitt minket autóval, nem ivott. Amikor elköszöntünk
tőlük, beültünk az autóba, s még a faluban megállítottak
minket a csendőrök igazoltatás végett. Egyértelmű, hogy ez
egy provokáció volt, s ittas vezetésért akarták a sofőrt előállítani.
Ez egy kiváló példa arra, miként támogatta akkoriban a
politikai halatom a családokról szóló előadásokat. Csehszlovákiában
magyarok körében családról beszélni akkoriban „nagy bűnnek”
számított.
– Említette a hagyományokat. A népi
hagyomány hajdan utat mutatott a családoknak?
– Egy olyan hiedelemrendszerrel rendelkezett az adott közösség,
amiben helye volt a családi életnek, és az egyénnek is. Nem
deklarálták a kötelességeket és a jogokat, hanem egységben
állt a mindenség és a közösség, s ezen belül a családnak
is rendelt szerepe volt. Azt nem lehet kijelenteni, hogy mindez
optimális, de a hagyományoknak vezető szerepe volt abban: mit
kell tenni pl. betegség, haláleset, keresztelő és családok
belüli válság esetén.
– Azt ki lehet jelenteni, hogy azokon a területeken,
ahol még él a hagyomány, nincsenek olyan pszichés problémák,
mint Európában, nem beszélve az angolszász országokról?
– Ezt nagyon nehéz összehasonlítani, nyilván másfajta
nehézségekkel küzdenek azon országokban, ahol még él a
hagyomány. Több mint valószínű, hogy nem a jó és a rossz pólusaiban
lehet mindezt megérteni. Az egyértelmű, hogy a hagyományok
jobban átjárták régebben a közösség tagjainak életét. Ők
nem a médiumokból értesültek a társadalmi normákról, hanem
indirekt módon, pl. a mesékből. A ’80-as években a Bodrogközben
még élt az a szokás, hogy esténként az emberek leültek és
mesét hallgattak. Ekkor mindenki eldönthette, a mese melyik
alakjával tud azonosulni. S megtudták: annak az alaknak mi lett
a sorsa, s milyen lehetőségekkel tudott élni. Régebben kevésbé
direkt módon nevelték így az embereket, és sokkal nagyobb belső
munkát kellett végeznie a hallgatóságnak ahhoz, hogy számára
használható legyen ez a tanítás.
– Jelenünkben alig jut idő arra, hogy a szülők
lefekvés előtt meséljenek a gyermeküknek. Ez is lehet az egyik
oka annak, hogy már 5-6 éveseket gyermekpszichológusokhoz
visznek?
– Közvetlen kapcsolatról nem lehet beszélni, de az tény,
hogy a családi szerepek és az időbeosztás is megváltoztak, így
alig marad idő arra, hogy személyesen, teljes átadással meséljen
a szülő. Hallgatnak, néznek meséket a gyerekek, de ez nem elég.
Arra lenne szükség, hogy a gyermek a számára fontos
kapcsolaton belül kapja meg a mesét, amivel a fantáziája segítségével
bekapcsolódhat egy olyan történetbe, aminek gondolatban
valamelyik alakjává válhat fokozatosan. Lényeges megemlíteni:
magából a kultúránkból tűnt el a mese. Már a II. világháború
után egyre kevesebb figyelmet fordítottak a mesékre. Ahogy
felgyorsult az élet, nincs idejük az embereknek arra, hogy
figyeljenek egymásra. Amikor valaki most leül mesét mondani,
megfigyelheti, hogy tíz perc után a hallgatók azt várják,
mikor lesz vége a történetnek. Régebben a felnőtteknek szóló
mesemondás a falvakban, tanyákon egy egész estét betöltő
program volt.
– El lehet azt mondani, hogy nagyon régóta
alkalmazzák a rendszerelméletű családterápiát, csak éppen
nem így hívták, s nem tanították tanfolyamokon?
– Ha a rendszerelmélet alatt azt értjük, hogy minden
mindennel összefügg, akkor a középkor, sőt már az őskor
embere is ezt a valóságot élte, hiszen mindent a Mindenséggel
magyarázott. Akkor minden teremtett lény ugyanazon Teremtőhöz
tartozott. Az embernek akkor a mindenséggel volt kapcsolata, s
nem tudományos ismeretek alapján tájékozott. Ebből a
szempontból a rendszerelmélet hajdan élte a virágkorát, de
most visszatért, mert a modern fizikától kezdve szinte minden
azt bizonyítja, hogy valóban minden jelenség mindennel
kapcsolatban áll. A Mindenséggel való kapcsolat viszont nagyon
nem tetszett a hatalomnak nálunk 1945 után, annyira, hogy
hivatalosan nem lehetett rendszerelméletről beszélni, s e tárgyban
publikálni. Változás csak a ’70-es évek végén kezdődött.
Ennek a rendszerelméletnek egy konkrét, alkalmazott ága a
pszichológián belül a családterápia.
– A nagyvilágban ez hamarabb megtörtént?
– Nyugaton már a II. világháborút megelőzően
megjelentek e tárgyban publikációk, és a ’60-as években
indult el családterápia alkalmazása az USA-ban a pszichológián
és a pszichiátrián belül, és 15-20 év telt el, míg eljutott
Magyarországra. Hazánkban volt néhány neves pszichiáter, akik
a nyugati szakfolyóiratokban megjelent publikációkat lefordították,
és így nálunk is elkezdődött a családterápia.
– Nem szégyellnek az emberek pszichológushoz
járni? Nem tartanak attól, hogy bolondnak nézik?
– Ez ma már nem annyira hangsúlyos kérdés, mint 20-30
évvel ezelőtt. Akkor nagyon kevesen fordultak pszichológushoz.
Élt egy olyan előítélet, ami a helyzet nem ismeréséből táplálkozott.
Mára elterjedt a nevelési tanácsadói hálózat is, egyre többen
veszik igénybe a pszichológiai szolgáltatást, s kiderült, nem
arról van szó, hogy elmebetegek járnak ilyen helyekre. Ha nem
is vált népszerűvé a pszichológus szakma, de közismert és
elfogadott lett.
– Ha egy családban gond van, akkor a kamasz
azt a barátaival beszéli meg, a feleség a barátnőihez megy
panaszkodni, a férj a cimborákhoz, a nagyszülő pedig pl. a
nyugdíjasklub tagjaihoz. Nem az az üdvös, ha a különböző
generációk tagjai kölcsönösen gazdagítanák egymást a
tapasztalatokban?
– A legjobb az lenne, ha az embereknek nem lennének
gondjai, de úgy tűnik, az élet bajjal jár. Az a jó, ha több
lehetőség kínálkozik másokkal megosztani a problémáinkat.
Érdekes, hogy a legjobb beszélgetéseket a vonaton lehet
folytatni ismeretlen emberekkel. Valami nyomja az illető lelkét,
és elkezd róla beszélni, s a végén megkönnyebbül.
– Amikor a kereszténység még virágzott
Európában, és a katolikusok nagy számban keresték föl gyóntató
papjukat, akkor egy sűrű rács mögött térdelve beszélhettek
bűneikről, s arról, mi nyomja a lelküket. Ez is jelenthetett
megkönnyebbülést egy beszélgetés segítségével.
– Nem a körülmények számítanak, hanem az, hogy kiöntsük
a lelkünket. A pappal való beszélgetés viszont egy régi, ma már
kevésbé működő olyan kultúra hagyománya, amikor két embert
közös hitrendszer fűz össze. A vonaton történő beszélgetés
arra jó példa, hogy egy teljesen ismeretlen embernek következmények
nélkül mondhatok el dolgokat. Ha egy paphoz megyünk, akkor arra
is vágyunk, hogy még az Égben is megbocsássanak nekünk.
Eredeti felvetésére visszatérve, ha nem tudjuk megosztani
gondjainkat a családon belül, akkor az adott kultúrának
gondoskodnia kéne arról, hogy valahol azok megbeszélhetővé váljanak.
Így egy valós társadalmi igényt valósít meg a pszichológussal
történő beszélgetés.
– Milyen főbb problémákkal keresték meg
önt 1991-ben, s 20 év elteltével azok változtak-e? Egyre
nagyobbak a megélhetési gondok, s a munkanélküliség. Kopp Mária
professzorasszony említette, hogy ha egy családban a férfi egész
nap távol van, hogy a megélhetést biztosítsa, s otthon az
asszony a gyerekekkel, a házimunka összes gondjaival, az sok
esetben konfliktus forrás lehet. A feleség azt szeretné, ha a férj
is kivenné a részét a házimunkában, míg az pihenni szeretne,
és kedvességre vágyik. S ha ezt a problémát nem kezelik,
akkor az váláshoz vezethet.
– A problémák változatlanok, csupán a súlyok cserélődtek
föl. Régebben is a férfi-női szerepeket, a házasság lényegét
kellett tisztázni. Az is probléma, mikor a gyerek iskolába kerül,
ekkor találkozik a család egy másik olyan intézménnyel, ahol
szintén meg kell felelni. Ma is komoly gondot jelent a
kamaszkorba érés, ami hatalmas feszültséget jelenthet. Serdülőkori
devianciák jelentek meg, s az is gondot jelent, amikor a gyerekek
elkerülnek otthonról, s a szülők egyedül maradnak. Ma már
sokkal tovább élnek együtt a gyerekek a szülőkkel, mint régebben.
A házasságkötések, gyermekvállalások ideje is eltolódott,
ez is feszültséget jelent. Az eladósodás és a munkanélküliség
is olyan két új teher, amivel a családok nagyon nehezen birkóznak
meg. Erről viszont azért nem tudok részleteket mondani, mert
pont a közelmúltban kerültünk olyan helyzetbe, hogy nem tudunk
pályázni, mert képtelenek vagyunk az önrészt biztosítani. Így
odáig jutottunk, hogy nem bírunk pályázati pénzből támogatást
nyújtani a hozzánk forduló családoknak. Régebben így nem a
családnak kellett kifizetni a terápia teljes költségét, mint
jelenleg.
– Azokkal ki foglalkozik, akikkel önök nem
tudnak?
– A nevelési tanácsadóknál és a családsegítő szolgálatoknál
is működnek családterapeuták a ’98-as családjogi törvénynek
megfelelően. Több magán-családterápiás rendelésről is beszélhetünk,
de azok szintén költségtérítésesek.
– Az önök esetében egy ligáról van szó,
így feltételezhető, hogy több kisebb szervezetet tömörítenek.
– Régebben az volt az elképzelésünk, hogy elsősorban
nem családterápiával foglalkozunk, mert ez a pszichoterápiának
a legjobban eladható ága, ugyanakkor a kevésbé népszerű. Egy
olyan általános probléma a családi együttélés nehézsége
Magyarországon, hogy szélesebb alapokra kéne helyezni. Ezért
azt gondoltam a nyolcvanas években, hogy legalább három szinten
kell megszervezni szolgáltatásainkat. Az első lett volna az önkéntes-önsegítő,
mint ún. földközeli réteg. Ugyanúgy alkalmazható az önkéntesek
tevékenysége során a rendszerszemlélet szempontrendszerként,
mint a családterápiánál, viszont itt maguk a családok is
bevonhatók egymás gondozásában megfelelő előkészítő
tanfolyamok szervezésével. Egy olyan szolgáltatásról van szó,
ami viszonylag alacsony anyagi tőkét igényel. A Ferencvárosban
két ilyen önkéntes szolgálatunk is volt: az Add tovább és az
idősek látogató szolgálata. Az Add Tovább-ot olyan fiatal édesanyák
számára szerveztük az angliai Home–Start mintájára, akiknek
a gyermeknevelésben nem volt segítségük. Olyan idősebb
asszonyok segítettek ezeknek az édesanyáknak, akiknek volt
tapasztalatuk a gyermeknevelésben, tehát nagymamai teendőket vállaltak
föl. Ez kilenc évig működött. A másik szolgáltatás lényege,
amit nyolc éven át végeztünk : fiatalabb nyugdíjasok felvállalták,
hogy az idős, magányos öregekkel beszélgetnek.
– Múlt időben beszél…
– A további működésre nem volt pályázati pénz, s
attól, hogy valami önkéntes,nem jelenti azt, hogy az
infrastruktúrát nem kell az anyagi forrásokból biztosítani.
Az Add Tovább-ot átadtuk a Nagycsaládosok Országos Egyesületének,
és ők ezt újjászervezték Otthon Segítünk címen.
– Az első szint tehát az önkénteseké.
Melyik a második?
– A családterápia, ami 20 év alatt önfenntartóvá vált,
főleg akkor, ha lehet hozzá pályázaton pénzt nyerni. Így sem
a rendelés az, ami az önfenntarthatóságot biztosítja, hanem a
családterapeuta-képzés, amire nagyon nagy az igény. A harmadik
szint a legjobban eladható, ez a szervezetfejlesztés, mikor egy
intézményen belül, hatékonyság szempontjából, ugyanilyen
rendszerelméletű megfontolások alapján tréninget szervezünk.
Az a tapasztalatom, hogy emberileg a leggyümölcsözőbb az első
szint, pont az, ami a legkevésbé tudja magát eladni. Sajnos
pont erre nincs pályázati pénz. Húsz év után a középső
szint maradt a kezünkben és sikerült megszabadulnunk a számomra
„lélekölő” harmadiktól.
– Mindent összevetve tehát nem lehet
teljes mértékben sikeresnek mondani a kezdeményezését?
– Nem, de már az is nagy eredmény, hogy sikerült
bebizonyítanunk: a családi kapcsolatok fontos szempontot
jelentenek az egyén megsegítésében. Abból a szempontból is
gyümölcsöző volt a kezdeményezés, hogy sikerült egy
negyventagú munkaközösséget kialakítani. Ez egy igen nagy szám
egy olyan alapítványnál, ahol a jövő az anyagiak szempontjából
igen bizonytalan. Már ez is mutatja, hogy nem hiába dolgoztunk.
Medveczky Attila
|