2011.03.18.
Kőbányán is megkezdődött
az elszámoltatás
Ismeretlen
tettes ellen magánokirat-hamisítás, színlelt ügylet kötésével
megvalósult csődbűncselekmény, különösen nagy kárt okozó
csalás, valamint jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen
kezelés miatt tett feljelentést Kovács Róbert, Kőbánya polgármestere egy ház felújítása
kapcsán.
– Tisztelt polgármester úr! Tudtommal a Kőbányai
Vagyonkezelő Zrt. új vezérigazgatója – a 2010 októberében
megválasztott városvezetés kérésére – a társaság korábbi
tevékenységét teljes egészében felülvizsgálja, úgy a napi
működést, mint a nagyberuházásokat. Ennek keretében a cég
szakértők bevonásával vizsgál számos jelenleg futó vagy korábban
lefuttatott nagyprojektet. Egy ilyen vizsgálat eredményeképpen
tette polgármester úr a feljelentést?
– 2006-ban a Fővárosi Önkormányzattal együtt a kerület
akkori vezetése egy szociális városrehabilitációs programba
kezdett. Mindez hozzávetőlegesen 400 milliós beruházásnak
indult. A 2006-os helyhatósági választások előtt kiírtak egy
közbeszerzési pályázatot. Tehát a Bihari út 8/c. rehabilitációs
program legfontosabb részét képező épületfelújítási
alprojektjeinek kivitelezőjét közbeszerzési pályáztatás
eredményeként bízták meg. A mostani vizsgálat viszont azt
mutatja, hogy a vállalkozóval a szerződést 2006. június 17-én
kötötték meg, s ez a dátum megelőzte az eredményhirdetés
idejét, az év július 7-ét. Már ez önmagában felveti azt a
gyanút, hogy itt kétes dolgokról van szó, bár ki tudja,
lehet, hogy csak elírták a dátumokat. Utána többször módosították
a közbeszerzési szerződést, ezek közül vannak, melyek még
megfelelnek a közbeszerzésekről szóló törvény szabályainak,
a probléma akkor következett be, mikor a vállalkozó cég a
kivitelezés lezáráshoz plusz
forrást igényelt. A vizsgálati anyagokból kiderült,
hogy a vállalkozó csődöt jelentett. Elindult a csődeljárás,
új ügyvezetője lett a cégnek. Ez a cég a munkaterületekről
2009. december közepén vonult le, de ezt tételes felmérés nem
követte. Kiderült, hogy az egyik alvállalkozó megkapta annak a
45 millió forintnak a jelentős részét, amit pótlólagos forrásként
kapott meg annak idején a csődöt jelentett cég. Arról viszont
semmilyen dokumentumot nem találunk, hogy a vállalkozó átengedett
volna több mint 20 millió forintot az alvállalkozónak. Nyilván
a felszámoló rátette volna a kezét erre a pénzre, ha azt
megkapja a vállalkozó. Az is igen lényeges, hogy a kifizetés
idején a vállalkozó és az alvállalkozó tulajdonosa egyazon
személy volt. Itt csődbűntett gyanúja vetődik föl. A másik
két alvállalkozó csupán kis „alamizsnát” kapott. Ami még
érdekes, hogy a céget úgy fizették ki, olyan teljesítést
ismertek el egy adott ponton, ami 90%-os. A dokumentumok szerint
83%-nál nagyobb készültség nem lehetett. Így a plusz 7%-os
elismerés 27,5 milliós túlfizetést jelent. Így valóban különösen
nagy vagyoni hátrány érte az önkormányzatot. Az még kérdés,
hogy hűtlen, vagy hanyag kezelésről volt szó.
– Mit kell tudni erről az ominózus épületről?
– A Bihari út 8/c-ben túlnyomórészt romák laknak. Egy
függőfolyosós házról van szó, amiben korábban 100, most már
70 lakás található. Ilyen típusú házból korábban még kettő
is volt a kerületben, de azokat lebontották, mondván, ne
legyenek szegregált telepek. A rehabilitáció lényege: két-
szobás, komfortos lakások kialakítása a szobakonyhásokból,
illetve a mosókonyhák felszámolása. Az is feltétel volt, hogy
a az ottlakók 70%-a maradjon a felújítás alatt az épületben.
A családsegítőnek is működött ott egy kihelyezett irodája,
amíg futott a projekt. A munkák viszont még most sem fejeződtek
be.
– Igen, olvastam, hogy a városrehabilitációs
projektet már 2009-ben le kellett volna zárni.
– Ez nem történt meg, s mivel a városvezetés nem zárta
le a projektet 2 évvel ezelőtt, ezért a Fővárosi Önkormányzat
a támogatás egy részét, kb. 40 millió forintot nem folyósított.
A mai napig nem történt meg négy lakás felújítása. Ráadásul
számos esetben rossz minőségű munkát végeztek a cég dolgozói.
Úgy újítottak föl egy épületet, hogy a tető maradt a régi.
A munkát az is megnehezítette, hogy egy gördülő beruházásról
van szó. Először adott számú lakást újítottak föl, s
mikor azok elkészültek, akkor átköltöztették oda a többi
felújítandó lakásból a lakókat. Ahhoz, hogy ez megtörténhessen,
a gáz- , illetve a villanyórákat is át kellett helyezni. Ekkor
kiderült, hogy a lakóknak hatalmas tartozást halmoztak föl. A
gördülő beruházáshoz viszont ki kellett egyenlíteni a számlákat
az önkormányzatnak a tartozók helyett. Átvállalták a
terheket. Azt még nem tudom, hogy mi a végszámlája ennek a
projektnek, de gyanítom, hogy eléri a 600 millió forintot.
– Igaz, hogy már az első testületi ülésen
határoztak a vizsgálatról?
– Igen, már akkor sejtettük, hogy nincs minden rendben a
rehabilitáció körül. A Fidesz helyi képviselőcsoportjának
korábbi vezetője, Radványi Gábor – aki jelenleg alpolgármester
– már tavaly interpellált ez ügyben. Az azt követő vizsgálat
viszont az új képviselőtestület megalakulásáig nem zárult
le. Ezért kértük már az első testületi ülésen a pénzügyi
bizottságtól az ügy kivizsgálását. Majd a Kőbányai
Vagyonkezelő Zrt. új vezérigazgatója szakértők bevonásával
elkészítette a jelentést. Amikor én ezt megkaptam, akkor a
dokumentumok alapján rögtön feljelentést tettem, hogy minél
hamarabb derüljön fény az igazságra, s az ismeretlen tettes
ismertté váljon.
– Anyagilag is jobban jár a kerület, ha
kiderül ki a tettes?
– Büntetőeljárásról van szó, s ennek keretében nem
igényelhetjük vissza az okozott vagyoni kár mértékét. Ahhoz,
hogy az önkormányzat anyagi igényét érvényesítse, polgári
peres eljárást kell kezdeményeznie, de annak megtételéről még
nem döntöttünk.
– Azt hallottam, hogy igazságügyi szakértői
vizsgálatot is szeretnének elindítani. Ebben az ügyben?
– Nem, hanem a Gergely-bánya ügyében. Egy volt szemétbányáról
van szó, ami régebben agyagbánya volt. A cégleépítés után
a bányászott agyagot szeméttel feltöltötték. 2002 után már
az önkormányzat tulajdonában volt ez a rekultiválódó bányaterület.
Az önkormányzat megvásárolt egy céget a rekultivációs munkákkal,
amivel megbízott egy ügyvezetőt, aki igen baráti viszonyt ápolt
az akkori városvezetéssel. Ez az ügyvezető később összerúgta
a port a szocialista városvezetéssel, s egy belső feljelentést
is tett Hiller István felé, mondván: belépési nyilatkozatokat
hamisítottak. Ez volt a sajtóból is ismert tagtoborzási botrány.
A 2006-os választásokat követően a képviselők egy olyan
dokumentumcsomagot kaptak, ami azt tartalmazta, az önkormányzat
több száz millió forintos kölcsönt adott hajdan az említett
cégnek termőföldvásárlásra, növénytelepítésre, tehát a
rekultivációra. 2006 és 2010 között dolgozott az önkormányzatnál
Novák Gyula képviselő úr, tanácsnok, aki leigazolt bizonyos földbeszállításokat
a bányaterületre. Aláírta, mint az önkormányzat tanácsnoka,
és használta hozzá a cég bélyegzőjét. Ugyanazon a napon
felvettek egy másik jegyzőkönyvet, ami teljesen eltérő földmennyiséget
határozott meg. Ebben az iratban szerepelt egy olyan kitétel,
miszerint 6 millió forintot kapott zsebbe Kaszab Csaba, hajdani
alpolgármester. 2006-ban a képviselők feljelentést fogalmaztak
meg, amit a rendőrség lezárt, mondván, nem találtak semmilyen
gyanús körülményt. Ezt követően az önkormányzat pótmagánváddal
élt és ez az eljárás jelenleg is folyik. Ez ügyben szeretnénk
igazságügyi szakértő kirendelését a bíróságtól a
rekultiválás helyzetének feltárására. A parknak kijelölt
helyen sétálva gyanítani lehet, hogy nem történt meg a
rekultiválás: vasdarabok állnak ki a földből, folyamatosan követ
termel a terület és a telepített növények pusztulnak. Meg
kell tehát vizsgálni, hogy a célra kifizetett több száz millió
forintból valóban rekultivációs munkát végeztek.
– Ezek az ügyek mind a szocialisták vezetése
idején történtek. Gondolom, a baloldal politikai hajtóvadászatról
beszél itt is.
– Amikor a visszásságokról tájékoztattam a testületet,
akkor a jelenlegi ellenzéki képviselők nem emeltek szót a
vizsgálatok ellen. A vagyonkezelő hattagú felügyelőbizottságában
három ellenzéki is ül, de mégis egyhangúlag elfogadták a
szakértői anyagot, és tudomásul vették a feljelentés tényét.
Mindenkinek elemi érdeke, hogyha ilyen körülmények vetődnek föl,
akkor az igazságszolgáltatásnak tisztáznia kell: valóban
megalapozott-e a gyanú.
– Következő témánk: a képviselő-testület február
17-én elfogadta Kőbánya 2011. évi költségvetését. Jut-e pénz
fejlesztésre, vagy csak válságmenedzselésre?
– A kőbányai, azon kevés önkormányzatok közé
tartozik, amelyik biztonságosabb feltételek mellett kezdhette
meg működését a 2010-es helyhatósági választásokat követően.
Ennek oka, hogy, a politikai erők nagyjából 2006-ban kerültek
egyensúlyba, a Fidesz befolyása megnőtt a kerületben. Bizonyos
lépésekkel – ilyen volt a Gazdasági Műszaki Ellátó Szolgálat
(GAMESZ) megszüntetése, a béren kívüli juttatások és a
bizottságok számának drasztikus csökkentése – sikerült elérnünk,
hogy ne nőjön tovább az önkormányzat hitelkeret-állománya,
és stabilabb legyen a gazdasági helyzet. Jelenleg egyenesben
vagyunk, 2010 végén 1,7 milliárd forintnyi lekötött összeg
volt az önkormányzat folyószámláján. Ez több ésszerűsítő
aktusnak köszönhető. A korábbi testület a vagyonkezelő működését
nem engedte racionalizálni, s mostani célunk, hogy ne csak itt,
hanem a polgármesteri hivatalnál is ésszerűsítő lépéseket
vezessünk be a gazdálkodást illetően. Ezekből tartalékokat
nyerünk, s emellett az intézményhálózatunk nem kevesebb,
hanem több pénzt kap a jövőben. Több pénzt fordítunk az egészségügyi
intézmények felújítására, játszóterek építésére, bölcsődék,
mentőállomás építésére. Kőbánya évente kb. 4 milliárd
forintnyi építmény-és telekadót szed be. Ez egy hatalmas összeg
a többi kerülethez viszonyítva. A cél, hogy ebből és az ésszerűsítésből
nyert összegből minél több fejlesztést tudjunk megvalósítani,
s ne csak a működést biztosítani. A vagyonkezelő működésénél
már meg is történt a racionalizáció. Azt is tudni kell, hogy
Kőbánya a ’90-es évek végén olyan részvényvagyonhoz
jutott, ami a mai áron 40 milliárd forint értékű. Ezt a
vagyont azóta eladta az önkormányzat. Egy példa: csupán
egyetlen év alatt, 2005-ben az önkormányzat vagyonából 8
milliárd forintot költöttek el. Ha ezt az összeget az intézmények,
a közterületek fejlesztésre fordították volna, akkor Kőbánya
ma a leglakhatóbb, legszebb kerület lenne.
– Kőbánya költségvetésekor menynyire
vették figyelembe a lakók igényeit?
– Teljes mértékben. Tudjuk, hogy a közbiztonság
helyzetének javítása az egyik legfontosabb lakossági óhaj, ezért
a rendőrséget számos eszközzel kívánjuk támogatni. Ide
tartoznak az albérleti, eszközfejlesztési támogatások és a
rendőrök jutalmazásai. Térfigyelő-rendszert is működtetünk
az Újhegyi lakótelepen, és április 1-jén adunk át egy másik
ilyen rendszer a Gyakorló utcai lakótelepen. Folyik egy szociális
városrehabilitáció előkészítése a Kis-Pongrác lakótelepen,
ami tartalmazza a térfigyelő-rendszert is. De ehhez nem csak a
technikát, hanem a figyelő rendőröket és a reagáló egységeket
is biztosítani kell. Tehát mindez több száz milliós terhet
jelent. A kerület szociális problémái is komoly gondot
jelentenek. Idén 10%-kal emeltük a szociális ellátásra fordítható
keretet, tehát úgy költünk itt többet fejlesztésre, hogy pl.
nem az iskoláktól veszünk el, hanem a vagyonkezelő működéséből
faragunk le. Kiemelném, hogy 25 millió forintot különítettünk
el gyógyszer-és gyógyászati segédeszköz vásárlási keretként.
– A jelenlegi kormány hangsúlyozza a
magyar őstermelők helyzetbe juttatását. Igaz, hogy tervbe vették
egy kőbányai termelői piac megnyitását?
– Ez így van, erre lakossági igény is van, mert megszűnt
a Mázsa téren a piac. Maga az önkormányzat viszont nem tud
piacot építeni, ha csak nem áll olyan pályázati forrás a
rendelkezésére, ami kiegészíti az önerőt. Ezért a választások
után azt terveztük: nyitunk egy ideiglenes piacot a Liget téren,
de időközben kiderült, ennek igen nagy a költségvonzata. Így
egy másik területet jelöltünk ki, az ún. volt sörgyári területet,
s most folyik a vagyonkezelőnél ennek a realizálása. Ezt az
ideiglenes piacot tavasszal elindítjuk, melyen őstermelőink előnyben
részesülnek. Az is célunk, hogy az őstermelőket, és a helyi
élelmiszertermelőket – így pl. a pékeket – nyerjük meg a
kerület közétkeztetéséhez.
– A Hungexpo vezérigazgatójával ön február
16-án együttműködési megállapodást kötött. Ennek értelmében
a Hungexpo rendezvényein 25% kedvezményt biztosítanak a kőbányai
lakóhellyel rendelkező látogatóknak. Ez is azt mutatja, hogy a
cél: a pénz rendszeren belül tartása.
– Így van. Szeretnénk létrehozni egy ún. Kőbánya-kártyát.
Nemrég adtuk ki a nagycsaládos-kártyát, ami a kerületünkben
élő többgyermekes családokat óriási kedvezményekhez
jutatja. A Kőbánya-kártyának az lenne a lényege, hogy a helyi
vállalkozók kedvezményt adnának a kerület lakosainak. Március
végére tervezünk az Expo Hotelben egy találkozót, melynek célja,
egy vállalkozói klub létrehozása. A nagy cégekkel szeretnénk
együttműködni, s nem konkrét anyagi támogatást kérünk tőlük,
hanem pl. olyat, hogy fogadjanak örökbe egy játszóteret, vagy
óvodát. Vállalkozóinkat tehát versenyhelyzetbe akarjuk hozni,
korszerűsítjük a kisebb cégek támogatási rendszerét. Ehhez
az önkormányzat több téren is segítséget nyújthat, például
pályázatírásban, különböző érdekvédelmi, ügyvédi, könyvelői
adótanácsadói munkában. Ezzel is erősödhet a közösség- és
identitástudat Kőbányán.
Medveczky Attila
|