2011.03.25.
Misztikum és realitás
A múzsák sikeres
találkozásának és egy festőművész –Filep Sándor– és
egy költő –Németh J. Attila – barátságának legújabb gyümölcse
a 2010-ben Balatonfüred város kiadásában megjelent Hármaskönyv
c. könyv. Versek, metszetek találhatók ebben a korán sem könnyed
kikapcsolódást nyújtó kötetben. A könyvnek van még egy társszerzője:
Albrecht Dürer. A könyvben ugyanis Filep Sándor festőművész
Dürer metszetei nyomán készített tusrajzaihoz Németh J.
Attila költő írt verseket. Ebben a munkában nem reflektálnak
Dürerre, egyszerűen csak átültette a mai kor szellemében
Filep Sándor azokat a metszeteit, melyek régóta foglalkoztatták,
utána meg azt gondolta, milyen jó lenne együtt látni ezeket a
rajzokat, és megkérte Németh J. Attilát, írjon hozzájuk
verseket. A Balatonalmádiban élő művész 1986 és 2000 közt készítette
Dürer-emléklapok sorozatát.
Dürer
metszeteinek legismertebbjei az 1498-as Apokalipszis-sorozatból
származnak. Ilyen „A megváltottak hódolata a bárány előtt”
(Jelenések könyve,14, 1-5). Tudjuk, a reformáció művészetének
forradalmi tartalma többnyire vallásos formában jutott kifejezésre,
hiszen ez felelt meg a kor képzeletvilágának és felfogásának.
A „Krisztus ezeréves országa és az új Jeruzsálem”
metszeten Krisztus a kínok és szenvedések legyőzőjeként
jelenik meg: szenvedéseinek okozóit a kortársak azonosítani
tudták a társadalom romlott felső rétegének képviselőivel.
A „Szent János megkínzatása” metszetről pedig árulkodik,
hogy Dürer bibliai köntösben, bárki számára érthető, népszerű
képi formában adta elő korszakalkotó társadalmi mondanivalóját,
és művének óriási hatása támadt. Ezeket a lapokat nemcsak Dürer,
hanem közönsége is mélységesen vallásos ábrázolásnak
tartotta. Ki kell emelni, hogy ezek vallásos szellemiségűek, de
nem egyháziak, vagy dogmatikusak. Dürer egyik jelentős műve,
ami Filep Sándor mai korra való átültetésében is megjelenik,
az A Lovag, a Halál és az Ördög (képen).
A kép első síkjában a ló-lovas-kutya csoport kiegyensúlyozott
kompozíciója helyezkedik el. A Lovag mintha észre sem venné a
kép második síkjában feltűnő alakokat, az Ördögöt és a
Halált. A három alak mögött látható táj sziklás és
kietlen, csonka farönkök és visszatörött ágak merednek az égre.
A szoros útját, kanyarulatait követve, a távolban egy várat látunk.
Valószínűleg a lovag ezt a várat óhajtja megvédeni az ártó
démoni erőkkel szemben. Tehát nem háborús ellenség ellen szükségeltetik
a védelem. Sok minden nem változott Dürer kora óta. Így az
sem, hogy a hús-vér ellenségnél sokkal többet tud ártani a
szellemi, az mely megrontja az egészséges gondolatot, az értékest.
Dürernél ott munkálkodik egy magas jelképrendszer, plusszban a
fantázia hatalmas tobzódása. Dürer korában az ember viszont jól
tudta, hogy az egyes bajokra mi a válasz. Akkor rendíthetetlenül
hittek az emberek Istenben, még akkor is, ha az egyházban –
papjaik viselkedése miatt – megingott a bizalmuk. De erre nem a
kétely, a kétségbeesés volt a válaszuk. Dürer korában az
ember szinte várta a végítéletet, míg most, Filep Sándor korában
már nem. Rettegünk tőle. S minő érdekes, hogy Filep ezen
metszetei éppen az ezredforduló tájékán születtek. Ezekben
sokkal több a szimbólum, mint Dürernél, amin nem is csodálkozhatunk,
hiszen azóta majdnem eltelt 500 év.
Filep
Sándor azért készítette ezeket az emléklapokat, mert az élet
lényege érdekelte az idő folyamatában. Ő maga realistának
tartja magát, de ez nála nem stílust jelent, hanem azt, hogy
szereti konkrét módon megfogalmazni a dolgokat, és a mögöttes
szándékokat. Ezért szerepelnek több képén idézetek, utalások.
Ezekhez a képekhez Németh J. Attila írt költeményeket. Itt
nem arról van szó, hogy rímekbe szedte azt, amit lát a képen,
hanem az ihletről. Modern a vers, modern a rajz – bár Dürert
idézi, de mégsem olyan, amit eldob magától az ember, mert
elgondolkodtató. Németh J. Attila civil pályán ügyvéd, de már
a ’90-es évektől folyamatosan publikál különböző irodalmi
folyóiratokban. Versi az elbizonytalanodott emberről szólnak.
Arról, aki nem tudja, mit hoz a holnap, aki a jövő kiszámíthatatlansága
miatt retteg. Aki tudja, érzi a Mindenható létét, de nem
biztos abban, hogy eljutnak hozzá a szavai. Honnan is tudjuk, mi
a rendeltetésünk ebben a világban? –ez a kérdés
foglalkoztatja. Idézzük most egyik legszebb versének sorait:
„lásd meg, Uram fenn az égben
tetteim a tettetésben
lásd a törvényben az örvényt
hogy teker ránk sunyi önkényt
és az embert, akiért lent
eljátszottam én a vétlent
lásd meg, uram, mért ne látnád
félelmeim mozivásznát
mert a jegyszedő is reszket
zárd be ezt a multiplexet
én kezdettől hozzád hajlék
fiad háza ez a hajlék”
Amint már
mondtam, nem egy könnyed, vasárnap délutáni kötet ez a Hármaskönyv
– igaz annak idején Jókai egyes műveit gyengélkedő hölgyeknek
ajánlották, s mostanra még az életerős férfiak sem igazán
értik – , de mind képeivel, mind verseivel azt mutatja, hogy
ember még talán sosem volt ennyire kétkedő önmagában. Íme a
figyelmeztetés. Vajon megjön-e rá a valós válasz?
emma
|