2011.03.25.
Viszolygok
a hamis csillogástól
Vadkerti Imre
színész, énekes 1976-ban
született a felvidéki Gútán. 1993-ban színházi pályafutását
a Komáromi Jókai Színházban kezdte. 2000-ben alapító tagja a
gútai Kis-Duna Menti Rockszínháznak. 2000-2007 között az Érsekújvári
Rockszínpadon és a Kis-Duna Menti Rockszínházban játszott.
2007-2008: a Társulat
című szereposztó műsorban komoly szakmai hírnevet szerzett és
főszerepet kapott a 25 éves István, a király című rockopera
jubileumi díszelőadásában, Koppány vez0ér szerepét alakította.
2008-2009: végigjárva a magyarországi nagyszínpadokat, ötvennégyszer
adták elő a Társulattal az István, a király rockoperát, és
később a címszerepet is énekelte. 2009-ben a Leányvásár című
operett bonvivánja a Pécsi Nemzeti Színházban . 2010-től önálló
előadói estekkel - egy teljes zenekarral jelentkezik közönségének.
A felsoroltakon kívül énekelte Józsefet a József és a színes
szélesvásznú álomkabátban, a János vitéz címszerepét,
Valkay tanár urat a Légy jó mindhalálig musicalben és Gábriel
arkangyalt a Mária evangéliuma rockoperában. 2011-től a Kormorán
zenekar énekese. 2008-ban megkapta Gúta Város Díját a település
kulturális életének felvirágoztatásáért, hazai és külföldi
népszerűsítéséért. Szintén 2008-ban a kisbéri önkormányzat
közművelődési díját ítélték neki oda munkásságának
elismeréséért.
–Tizennégy évesen alapította meg az első, Alfa Rock
nevű zenekarát. Ebben énekelt, vagy valamilyen hangszeren is játszott?
–Hangszeren nem játszom, engem már óvodás korom óta
az éneklés vonzott. Az Alfa Rock öttagú zenekarról volt. A szólógitáros
Rigó Péter, a basszusgitáros Reicher Richárd, a dobos Szlatky
Zsolt, Kertai Krisztián pedig a billentyűs volt. Először, mint
minden rockzenekar, az örök klasszikusokkal kezdtük. Így Korál-,
Edda- és Lord-dalokat játszottunk. Később saját dalokat írtunk,
és össze is jött egy albumra való anyag, ami tizenhat dalt
tartalmazott. Mégsem lett belelő lemez, egyrészt anyagiak
miatt, másrészt addigra fel is oszlott a zenekar. A többiek más
utakon indultak el, egyedül én maradtam meg a zene bűvöletében.
–Hol léptek föl?
–Főleg iskolai bulikon, rendezvényeken. Ezeken kívül több
rockfesztiválon is felléptünk, így a Zselízi Ritmusfesztiválon
is, amin második helyezést értünk el. A Ki mit tudod-on is
elindultunk. Ezen nem voltunk díjazottak, bár az nagy elismerést
jelentett számunkra, hogy 1992-ben eljutottunk a budapesti Ki mit
tud-ra.
–Gyermekkorában tehát a rockzene volt, ami megfogta?
–Kizárólagosan.
–Milyen zene szólt a szülői házban?
–Szüleim főleg a magyar nótákért rajongtak, s
nagymamám sok népdalt ismert. Muzikális volt a család, szerették
a jó zenét, de nem művelték.
–Jókai Éva tanárnő nevét említik önnel
kapcsolatban. Ő mikor tanította önt énekre?
–Általános iskola ötödik
osztályába jártam, mikor ő lett az énektanárnőnk. Ő volt
az, aki megszeretette velem a zenét. Előtte tanultuk a
szocialista tábor gyermekdalait, s jól emlékszem rá, mikor bejött
a tanárnő az egyik órára, leült a zongora mellé, s eljátszotta
a Neotontól a Szép nyári napot. Addig magamnak énekelgettem,
de amikor a zeneóra hangulata megváltozott, egyre nagyobb késztetést
éreztem rá, hogy komolyabban foglalkozzam az énekléssel.
–Teljes mértékben autodidakta módon képezte
magát, vagy azért intézményes keretek között is?
–Nem jártam zeneiskolába, mert leragadtam a rockzenénél.
Azt is be kell vallanom, hogy nem voltam egy szorgalmas gyerek, s
ezt utólag bánom is. Jókai Éva tanított énekre, majd, mikor
a komáromi színházhoz kerültem, akkor László Zsuzsa képezte
a hangomat.
–Az alapiskola után hová vezetett az útja?
–Szakközépiskolába jártam, és szobafestő-mázoló a
szakmám. Tehát van „rendes” foglalkozásom is.
–Még 20 éves sem volt, mikor fellépett a Komáromi Jókai
Színházban. Melyik darabban?
–Így van, ez 1993-ban volt. A Mária evangéliuma
rockoperában játszottam Gábriel arkangyalt.
–Ki szerződtette erre a szerepre, s hogyan esett önre
a választás?
–Ezt a szerepet főleg Derzsi Gyuri barátomnak köszönhetem.
Ő is felvidéki énekes, és annak idején a ritmusfesztiválon
találkoztunk. Mindketten igazi István, a király-rajongók
voltunk akkor, mint annak idején a legtöbb fiatal. Nagyon
tetszettek ennek a rockoperának a dalai. Megbeszéltük, ha bármelyikünk
bejut egy színházhoz egy rockoperába, akkor szól a másik érdekében.
Gyuri állta a szavát, s mikor megkapta Jézus szerepét, ajánlott
engem a vezetőségnek. Felhívtak, menjek be meghallgatásra,
Bekes Sándor igazgató úrnak megfeleltem, s megkaptam Gábriel
arkangyalt. Ekkor ragadott magával a színház varázsa.
–Az idősebb kollegák segítettek önnek a színpadi
mozgást illetően?
–Nem csak az idősebbek,
hanem a tapasztaltabbak is. Hála Istennek gyorsan elsajátítottam
a színpadi mozgást.
–Miért nem
maradt ennél a színháznál?
–Nem azért nem léptem föl több darabban, mert nem
hívtak, az ok egy kicsit prózaibb volt: megnősültem, családot
alapítottam, s el kellett gondolkodnom, hogy a színházat, vagy
a biztos megélhetést választom. Az utóbbi mellett döntöttem.
Ez nem jelenti azt, hogy felhagytam volna a zenéléssel. Amikor a
sorkatonaságtól leszereltem, beléptem a Matador nevű
zenekarba, s azzal vendéglátóztunk, bálokban és lakodalmakban
muzsikáltunk.
–2000-ben alapító tagja volt a gútai Kis-Duna Menti
Rockszínháznak. Gútán valóban ennyi tehetséges fiatal zenész,
énekes él, vagy a környező településről is jönnek előadók?
–Szerénytelennek tűnök, de valóban sok jó zenészünk
van. Eleinte kizárólag gútaikból állt ez a csapat, s jelenleg
is csak egy keszegfalvi tagunk van. Ez a színház a mai napig működik,
nem állandó jelleggel, hanem produkciókra állunk össze.
Eleinte rockoratóriumokat adtunk elő, gálakoncerteket főleg
nemzeti ünnepeken, emléknapokon. Az első teljes estés darabunk
a Légy jó mindhalálig volt.
–Ki volt a rendező?
–Tóth Bálványi Ilona, aki sajnos azóta meghalt. Ő is
alapító tagunk volt azzal a Mayer Jánossal együtt, aki a gútai
kultúrház igazgatója.
–Ahhoz, hogy egy rockszínház működjön anyagi forrás
is szükséges, még akkor is, ha a tagok ingyen lépnek föl.
–2000-ben színházunkat regisztrálták a kulturális
minisztériumban, majd támogatást kaptunk a magyarországi
kultusztárcától, és természetesen a várostól is. Nagyon
sokat köszönhetünk a gútai városvezetésnek. Helyi magánvállalkozók
is segítettek minket. Azt a pénzt, ami a fellépésekből bejött,
pedig nem osztottuk szét, hanem beraktuk a közösbe, s
visszaforgattuk a következő produkcióba. Ezekből vettük a díszletelemeket,
és a technikai berendezéseket.
–Mindemellett az Érsekújvári Rockszínpadon is fellépett?
–2005-ben Stugel Tibor, az érsekújvári társulat vezetője,
életre hívója felhívott, hogy be szeretnék mutatni a Mária
evangéliumát. Ő annak idején a komáromi szabadtéri előadás
egyik táncos közreműködője volt. Erre, mikor felkeresett, s
mondta, hogy a segítségemet kéri, nem is emlékeztem. Megkérdezte
tőlem, hogy elénekelném-e János apostolt. Örömmel mondtam
igent, mert az egyik szerepálmomról van szó. Ezt a produkciót
majd’60 alkalommal adtuk elő Felvidék magyarlakta településein.
–Felvidéken több rockszínház is működik. Így Érsekújvári,
akkor a gútai és ott van a Karkó Henriett által vezetett
csapat, a Felvidéki. Nem lenne jobb egy nagy, központinak működnie,
a sok kicsi helyett?
–A nagy erdélyi árvíz idején Búcson tartott egy jótékonysági
gálaestet mindhárom rockszínház. Akkor felvetettem azt, hogy
miért is nem lehetne létrehoznunk egy nagy felvidéki rockszínházat.
Azóta ez a téma lekerült a napirendről. Nem vagyunk egymás
konkurensei, mert más stílusban játszunk. Mindhárom színháznak
megvan a maga helye, ha kell, támogatjuk egymást, és vendégszereplésekről
is beszélhetünk.
–Sosem érezte hátrányát annak, hogy nem végzett főiskolát?
–Nem, mert ahová hívtak, nem kértek tőlem papírt,
végzettséget igazoló okmányt. Szerencsére egyre több helyről
érkeznek a felkérések, és azt nézik, alkalmas vagyok-e az
adott szerepre hangilag és alkatilag.
–Miért érezte úgy, hogy benevez a Társulat
–szereplőválogatására?
–Játszotta Koppányt, de a szegedi Dóm téren Istvánt
is. Milyen érzés volt felvidéki magyarként államalapító királyunk
szerepében kiállni a színpadra?
–Fantasztikus! A rendezőnek volt az ötlete ez. Akkor
Feke Pál –aki addig Istvánt alakította- volt Koppány.
Szikora nagyon egyforma karaktert szánt mindkét szerepre. Ezt is
akarta a szerepcserével megerősíteni. Az érzés leírhatatlan
volt, amikor Magyarország királyát, a szegedi Dóm téren
megkoronázzák, s ráadásul, aki ezt teszi, szintén felvidéki
magyar ember, az Asztrikot játszó Derzsi Gyuri. Ekkor már a könnyeimmel
küszködtem, ahogy akkor is, mikor azt énekeltem: „király
vagyok Uram, a te akaratodból minden magyarok királya.” Sok
magyarnak kívánom ezt az élményt, hiszen felér egy Oscar-díjjal
a Dóm téren játszani.
–Két külön jellem, István és Koppány. Azt
nyilatkozta, hogy Koppány nem gonosz, sőt nagyon is igazságos
volt.
–Somogy nagyura volt és a népe nagyon szerette. A
monda szerint becsületes is volt. A somogyiak a mai napig büszkék
Koppányra. Egy évad erejéig a kaposvári színházban is játszottuk
az István a királyt. Amikor a szerepre készültem, sőt még előtte
is foglalkoztam az államalapítás kérdéseivel és az István-Koppány
ellentéttel. Ezekről természetesen az iskolai történelemórákon
alig esett szó, hanem a szlovák történelmi alakokról beszéltek.
–Az ön sikerét otthon elkönyvelték-e úgy, hogy ez
nem is személyes siker, hanem a felvidéki magyarságé?
–Természetesen a felvidéki magyarság sikeréről is
beszélhetünk. Ha más tévés tehetségkutatón vettem volna részt,
olyanokon, melyeknek nincs sok közük a magyarságtudathoz, akkor
erre a kérdésre nem felelhetnék határozott igennel. Nem
mondom, hogy ezekben a sztárkeresőkben nem bukkannak fel tehetséges
fiatalok, de a Társulatnál egy történelmi darabról volt szó.
Itt nem csillagok születnek, s nem csak egy ember lehet a győztes,
hanem mind a bennmaradt 24 ember kapott szerepet, s nem maradt
senki munka nélkül. Majdnem két évig játszottuk ebben a felállásban
a rockoperát.
–A nagy sikertől nem érezte úgy, hogy inkább élne
Magyarországon?
–Egy percig sem fordult mg ez a fejemben. A munkám főleg
Magyarországhoz köt, de az otthonom Felvidék. Nagyon, nagyon jó
érzés hazamennem Gútára.
–Később, Pécsett egy operettben énekelt, a Leányvásárban
a szintén felvidéki Stubendek Katalinnal. Nehéz volt műfajt váltani?
Hiszen egy operetthez, főleg egy bonviván-szerephez lágyabb tónus
szükséges.
–Tudni kell rólam, hogy bár rockzenekarok énekese
voltam/vagyok, nem az „ordibálósok”, a „kemények” közé
tartozom. Klasszikusabb tehát a hangszínem, és a szép
operettek is közel álltak hozzám. Az operett az egyik
legnehezebb műfaj, mert az éneklésen kívül jelen van a próza,
a színészet, sőt még a tánc is, ami nekem sosem volt az erősségem.
Az igazi nehézséget azt jelentette, hogy megálljam helyem a
profi színészek között. Nagyon sokat segítettek a próbák
alatt a Pécsi Nemzeti Színház tagjai, s minden fórumon, utólag
is megköszönöm ezt nekik.
–Le tudna cövekelni egy társulatnál hosszabb időre?
–Biztos, hogy nem. Nem azért, mert nem éreztem jól
magam Pécsett, én a szabadúszást, a vándorlást szeretem. Itt
nem csak arról van szó, hogy valamelyest a magam ura vagyok,
hanem arról is: minden egyes hely, ahol föllépek erőt ad, önbizalmat,
és szeretek minél több embert megismerni. Ez sem könnyű, főleg
az utazás fárasztó, de megéri. Ha meghívnak egy kopjafa-avatásra,
vagy egy Szent István-szobor leleplezésére, az igen nagy élményt
jelent számomra.
–Egy másik szép magyar zenés darabban is játszott,
a János vitéz címszerepét énekelte.
–Ez a darab az egyik kedvencem. Itt is a hazaszeretet
áll a középpontban. János vitéz nem találja a helyét Tündérországban,
kissé mesterkéltnek látja, majd meghallja Bagó furulyájának
hangját, s hazatér falujába. Még szerelmét is feladná hazájáért.
–A hamis csillogást hagyja ott ezzel.
–Azt, ami igencsak megtévesztheti és rossz utakra viheti
az embert. A mai világban nagyon sok olyan talmi dolog van, ami
letéríthet minket az igaz útról.
–Önt semmi ilyen nem kísértette meg pl. a Társulat
után?
–Nem. Mindig is a hazafias, nemzeti művészetet képviseltem,
s erről senki sem tud eltéríteni. A légy jó mindhalálig a
humánumról, a tudásról szól, de az is egy remek magyar regény
alapján írt musical. A János vitéz szintén magyar darab, a Mária
evangéliumában pedig a hit áll a középpontban. Igaz,
mindezektől elüt néhány fellépésem a Csináljuk a fesztivál
műsorban, ahol azokat a slágereket énekelhettem, melyeket régen
sokat hallgattam, szerettem.
–Tehát semmilyen csillogás nem térítette el, nem
lett beképzelt. Milyen érzés azt tudni, hogy létezik Vadkerti
Imre Rajongói Klub az interneten? Tartja a kapcsolatot a rajongóival?
–Nem szeretem ezt a kifejezést, hogy rajongók, mondjuk
azt, tartom a kapcsolatot azokkal, akik kedvelnek engem. A sztár
fogalmát sem szeretem. Varga Miki, akit nagyon nagyra tartok
egyszer azt mondta: kicsi ez az ország ahhoz, hogy annyi sztárja
legyen. Valóban létezik egy tábor, aminek tagjai elkísérnek
fellépéseimre, beszélgetek velük, s igyekszem a lehető
legjobbat nyújtani nekik.
–Március 15. alkalmából hol lépett föl?
–A Kormoránnal léptem föl több helyen. 2010 őszétől
vagyok az együttes egyik énekese. Mindez a Magyar Kettős című
albumnak köszönhető. Ez a Kormorán egyik legkülönlegesebb
zenealbuma. Ugyanis a felvételen nemcsak az együttes muzsikusai
zenélnek, hanem van valamilyen szimbolikus jelentése annak, hogy
meghívást kaptak énekesek a Felvidékről, a Vajdaságból, Kárpátaljáról
és Erdélyből is. Március 13-án Mosonmagyaróváron koncerteztünk,
14-én Kézdivásárhelyen, 15-én pedig Győrben , ahol Varga
Miklós volt a vendégünk.
–Nyugatra
nem hívták a Társulat sikere után?
–Sajnos az írországi István a király-koncert elmaradt,
de május végére meghívást kaptunk Brüsszelbe. A Magyar Koalíció
Pártja európai parlamenti képviselőasszonya, Bauer Edit
szervezi nekünk ezt a fellépési lehetőséget. Ezen a rendezvényen
Felvidék mutatkozna be. Nem csak zenészek, hanem festőművészek,
sőt borászok is meghívást kaptak.
–Tudtommal van egy saját zenekara. Igaz, hogy
Bocelli-feldolgozásokat is előadnak?
–Az volt az eredeti terv, de most rock-klasszikusokat
és musicaleket játszunk. Ez a zenekar igazából a Vadkerti
Imre-előadói esteket kíséri. Farnbauer Péter billentyűzik,
Kovács László ül a dobok mögött, Magyar Lóránt gitározik,
Zsapka Attila basszusgitározik és Emmer Péter szólógitározik.
Kiemelném, hogy szinte állandó vendégem Vikidál Gyula. A Papp
László Sportarénában előadott István, a király után nem
volt lehetőség arra, hogy az „öregek” nekünk átadják a
stafétabotot, de Gyula megtette azt, hogy eljött Gútára, és
ott hivatalosan is átadta nekem Koppány szerepét.
–2010-ban az MKP-kampányt támogató kulturális műsor
vendége volt. Ezt a tettét politizálásnak tartja? Egy művész
kiállhat egy párt mellett?
–Ezt már többen megkérdezték tőlem. A magyarság
mellett álltam ki, s mivel a Felvidéken ezt politikailag csak az
MKP képviseli, ezért úgy éreztem,ott a helyem!
–Három gyermek édesapja. A család megszokta már,
hogy keveset van otthon?
–Nekem is, nekik is nagyon nehéz ez a helyzet. Nagyon hiányoznak,
amikor nem vagyok mellettük, de azt is fontosnak tartom – bár
nem vagyok egoista - , hogy ki mit hagy az utókor, a nemzet számára.
A családom is támogat, feleségemnek is hálával tartozom, hogy
remekül neveli gyermekeinket. Legidősebb fiam, a 15 éves Bálint
pedig néha átveszi a családfő szerepét, sokat segít odahaza.
Minden elfogultság nélkül mondom, remek gyermekeim vannak,
szavalóversenyeken vesznek részt, művészlelkek, és érdekli
őket a magyarság múltja, és jövője is. Sőt, Bálint Gútán
rovásírás –kört is vezet. Ilyen szellemben neveljük őket.
Medveczky
Attila
|