2011.03.25.
Tamási Áron: Énekes madár
(Országút
Társulat)
Az egyetemistákból,
fiatal felnőttekből, úgy 14-15 főből álló Országút Társulat
a Margit körúti ferences plébánia hathatós segítségével
1997-ben jött létre. Vezetőjük Kondorosy Szabolcs, aki a mai
napig irányítja őket. Nevüket onnan vették, hogy valamikor a
mostani Margit körút nyomdokain haladt a Bécsbe menő országút.
Játszóhelyük a Fekete Sas utca 5. alatt lévő pinceszínház,
de nem csupán itt lépnek fel, hanem fesztiválokon és vidéken,
tehát járják az országot is.
Elsőrendű feladatuknak az értékközvetítést tartják,
ezért csak olyan művet állítanak színpadra, ami ezt a nemes célt
szolgálja. Shakespeare-től kezdve, Karinthy Frigyesen át
Bulgakovig terjed azoknak a szerzőknek a névsora, akiktől
mutattak be egy-egy darabot. A tagok mind egy szálig amatőrök,
ugyanakkor törekednek a míves színészi játékra, hiteles
szerepmegformálásra. Előadásaikra nincs belépőjegy. Tamási
Áron Énekes madár című székely népi játékának február
17-én volt a premierje, és az otthonukban még 4 alkalommal tűzték
műsorra.
Tamási Áron
1932-ban vetette papírra – esténként és kézzel írva – az
Ostrom utca tőszomszédságában lévő Ősbudavár kávéházban
az Énekes madarat. Csendes, kevéssé látogatott kávéház volt
ez, szerény, kopott asztalokkal, amik elmélkedésre hívogatták,
és munkára serkentették a mellette ülőket. A már kész darab
körbe-körbejárt a pesti színigazgatók között, de közülük
senki sem vállalkozott a bemutatására. A kiadóknak meg könyv
alakban sem akaródzott közzétenni, végül 1934-ben a Tornaalján
működő Kazinczy Lap- és Könyvkiadó szövetkezet kibocsátotta.
A kötetet Tamási áron elküldte az összes direktornak, de csupán
egy hajlott az Énekes madár színrevitelére. Ez az éles látású
ember nem volt más, mint Márkus László az Új Thália Színház
tulajdonosa, aki kísérleti színpadot szervezett, bemutatóit
pedig vasárnap délelőttönként tartotta. Itt került színre
először 1935-ben, majd Tompa Miklós rendezésében Kolozsvárott,
az 1935-36-os évadban. A budapesti Nemzeti Színházban Pünkösti
Andor rendezésében az 1939-40-es évadban játszották először.
Azóta se szeri, se száma a felújításoknak. Az Énekes madárral
friss légáram tört be 1935-ben színházi életünk áporodott
levegőjébe, ez a mű segített új irányba terelni a 19. századból
a magyar színpadon ragadt álnépi darabok édeskés, műromantikus
világát, és a régi népszínművek hamis szemléletére ráirányította
a figyelmet. Az Énekes madár az igazi népi világot jeleníti
meg, mert a vígjáték, a mesejáték és a dráma tulajdonságait
egyesíti.
Tamási Áron négy
felesége közül csak a második, Salgó Magda vonult be műveibe.
Az Énekes madár témája a Magdóért vívott szerelmes harc, ám
Tamási Áron ezt az egyéni élményt kitágította általános
emberi és társadalmi küzdelemmé, a jók és a rosszak, az
ifjak és az idősek összecsapásává. A vígjáték főszereplője
Magdó, a bimbózó 16 éves bakfis, akit két vénlány nővére
gyötör a fiatalságáért, és két vén legény szeretne
elnyerni ugyanezért. Irigy nénjei el akarják rabolni a kedvesétől,
Mókától kapott madártojást, ezért Magdó lenyeli a tojást,
és ettől varázserőre tesz szert. Képes mozdítani a falakat,
meg tudja növeszteni a fát, mert a két gonosz öregfiú el
akarja emészteni Mókát. Az Énekes madár napsugaras érzésvilága,
gyengéd szimbolikája, poétikus látásmódja, s különösen
sziporkázó, kecses költői nyelve, sok-sok pünkösdi lángként
hajladozó dialógusa mindenkor magával ragadja az embereket.
Az Országút Társulat
felnő Tamási Áron színpadi megjelenítéséhez. A hamvas,
romlatlan Magdó alakítója Osvalda Mariann lényének minden báját,
kedvességét beleviszi szerepébe. Elhiteti a nézőkkel, hogy a
tiszta szerelem minden akadályt képes legyűrni. A ravasz székely
góbé, Móka túljár a buta élemedettek eszén, őt Gorove
Kristóf humorral, leleményes okossággal jeleníti meg. Esztert
és Reginát, Magdó két elvetemült, minden aljasságra képes
testvérét Sulyok Bernadett és Szabó T. Anikó viszi fel a színre.
Gazdag színészi tudásának fölvonultatásával játssza el
Kondorosy Szabolcs a minden hájjal megkent, a Magdó után ácsingózó
Lukácsot. Nyilassy Bence a másik alattomos öreglegényt, Mátét
kelti életre. A díszletek és a jelmezek célszerűek és
egyszerűek. A mindent átható multikultrális mocsok tengerében
olyan üde és lelkünket melengető érzés megmártózni Tamási
Áron mesefényű világában. Ez az előadás azt bizonyítja a közönségnek,
hogy sokat tanulhat a szerzőtől, hitet, tartást, erőt meríthet
belőle, és fogódzót találhat ahhoz a vágyához, hogy miként
lehet otthon, valahol a világban. Az Énekes madár minden egyes
előadása tündökletes, boszorkányos és ördöngős villanása
az időnek, az igazságkereső létnek és az igazságot rejtőztető
halálnak. És ez most, ott a Fekete Sas utcában sem volt másképpen.
Dr. Petővári
Ágnes
|