2011.03.25.
A Szekuritáté áldozata
A
Jakab Antal Keresztény Kör a kommunizmus áldozatainak emléknapján,
február 25-én este a budapesti Jézus Szíve-templomban szentmisén
emlékezett meg a kommunista diktatúra üldözöttjeként
1984-ben, 43 évesen elhunyt néhai erdélyi pap, egykori teológiai
és gimnáziumi tanár, volt székelyudvarhelyi főesperes-plébános,
Pálfi Géza születésének 70. évfordulójáról. Az esemény
egyben a Pálfi Géza-emlékév hivatalos megnyitója is volt.
Pálfi
Géza életéről Varga Gabriella kilyénfalvi születésű
Budapesten élő székely írót, az esemény egyik szervezőjét
és sajtóreferensét kérdeztem.
– Tudjuk-e, hogy mikor és milyen körülmények
között választotta ki az Isten Pálfi Gézát arra, hogy a papi
hivatást válassza? Mit tudunk szüleiről, felmenőiről?
– Az akkori falusi családokra jellemző módon Pálfi Géza
szülei is földművesek és nagyon vallásos emberek voltak. A
papi hivatást az 1933-tól 1959-ig Máréfalván szolgált római
katolikus plébános, András Péter hatására választotta. Pálfi
Géza már a középiskolai tanulmányait is Gyulafehérváron
folytatta a Római Katolikus Kántoriskolában, majd az ott letett
érettségi után kérte felvételét a Hittudományi Főiskolára.
– Mennyire volt meghatározó számára székely
származása?
– A székelyekre azt szokták mondani, hogy egyenes tartásúak,
akár a fenyők. Az igazság és az embert, még a kisebbségben
élőt és a vallását gyakorlót is megillető jogok védelmezéséhez
bátorságot is örökölt őseitől. Egykori diákjai mesélték,
hogy egyik alkalommal várták retorikaórára. A tanterembe egy
orsós magnót cipelve lépett be. Nem szólt, csak bekapcsolta, a
növendékek pedig döbbent csendben végighallgatták a Magyar
Himnuszt és a Szózatot Sinkovits Imre előadásában. A végén
Pálfi Géza csak ennyit mondott: „Tisztelendő urak, így kell
előadni.” Tegyük hozzá, akkoriban, ha valakinél megtalálták
a Magyar Himnusz szövegét, már az is főbenjáró bűnnek számított,
arról nem is beszélve, ha ketten-hárman el merészelték énekelni.
– Pálfi Gézát Márton Áron szentelte
pappá 1964-ben. A nagy püspök szellemisége felfedezhető-e életútjában?
– Pálfi Géza a Márton Áron-i szellem, a magyar nemzeti
kultúra és hagyomány ápolója és művelője volt. Márton Áron
legnagyobb érdemének azt tartjuk, hogy nem „csak” a szűkebb
értelemben vett egyházban, hanem népben, nemzetben
gondolkodott, s döntéseit, cselekedeteit, egész főpásztori
munkásságát a kommunista diktatúra legnagyobb szorításában
is töretlenül a nemzet egészének a szolgálatába állította.
Az Irodalmi Iskola vezetőjeként gyakran szervezett író-olvasó
találkozókat is: meghívta Bajor Andort, Fodor Sándort, Kányádi
Sándort. Úgy mondják, „a Szentírás ismerője és emellett a
magyar irodalom és anyanyelv szerelmese volt”.
– Pálfi atya a gyulafehérvári Római
Katolikus Kántoriskolában lelkivezető-hittanár, a Hittudományi
Főiskola patrológia- (az egyháztörténetnek az egyházatyák
tevékenységével és műveivel foglalkozó ága), kateketika-
(hitoktatástan), homiletika- (egyházi ékesszólás, az egyházi
beszéd elmélete és története) és retorikatanára volt. Tanítványai
milyen emléket őriznek róla?
– A szabadidőben játszott a diákjaival, együtt kártyázott,
táblázott, pingpongozott velük. Annyira szívén viselte
sorsukat, hogy a plébánosaikkal is folyamatosan tartotta a
kapcsolatot. A ’70-es években kezdtek elterjedni Gyulafehérváron
is a modern vallásos énekek. Az egyik növendéke szívesen
tanulta és tanította ezeket, még gitározni is megtanult hozzá,
és egyik alkalommal egy ilyen modern éneket elénekeltek a székesegyházban.
Ennek az lett a következménye, hogy a növendéket leváltották
a cantus magisteri tisztségből, és áthelyezték a kántoriskolába
magiszternek. Látva az ifjú szomorúságát, Pálfi Géza magához
hívatta, és anélkül, hogy kritizálta volna a Teológia elöljáróinak
a döntését, azt mondta: „Te most itt vagy nálunk. Használjuk
ki a lehetőséget! Tanítsd énekelni és gitározni az itteni diákokat!”
Haladó gondolkodású lelkipásztor és tanár volt, aki figyelt
az idő jeleire, meg is értette azt és felelni is tudott rá.
–Azt olvastam róla: a legenda szerint ő
volt Márton Áron püspök kiszemelt utódja. Valóban csak
legendáról van szó?
– Pálfi Géza és Márton püspök igen-igen szót értettek
egymással, nyílt titok, hogy Pálfi Gézának Márton püspök
volt a legnagyobb pártfogója. De más okom is van nem hinni azt,
hogy csupán legendáról lenne szó. Tamás József, a gyulafehérvári
főegyházmegye segédpüspöke fogalmaz úgy Pálfi Gézáról,
szintén az általunk szerkesztendő emlékkötetbe szánt
viszszaemlékezésében, hogy „voltak, akik főegyházmegyénk jövendőbeli
püspökét látták benne. Kiválóságai fel is jogosítottak az
ilyen vélekedésre.” Ugyancsak a segédpüspök atya szavait idézem
a máréfalvi domborműavatáson elmondott beszédéből: „Nem
csoda, hogy Márton Áron püspök tanárnak és nevelőnek behívta
Gyulafehérvárra az akkor egyetlen katolikus iskolába, az úgynevezett
kántoriskolába és a Hittudományi Főiskolára. Az sem csoda,
hogy ez az igazságos, bátor, szókimondó, egyenes,
kikezdhetetlen magatartású és népét nagyon szerető pap szálka
lett sokak szemében, főleg a »megfizetett spiclik« szemében,
akik állandóan körülöttünk leselkedtek. Így történt meg,
hogy Gyulafehérvárról el kellett távoznia, s így történt az
is, hogy 43 éves korában bekövetkezett halálát gyanús körülmények
szövik át.” Nyilvánvalóan ez a „szálkaság” vethetett véget
a főpásztori utódlással összefüggő gondolatoknak.
– Sokat zaklatta őt a román titkosrendőrség?
– Nem sokat, hanem egyfolytában. Állítólag csak
Hargita megyében tíz besúgót állítottak rá. Folyamatosan gyötörték,
zaklatták, behívatták, elvitték. Megesett, hogy Marosvásárhely
utcáján egy este megállt mellette egy autó és kiszóltak belőle:
„Pálfi úr, szálljon be!” Az éjszakába nyúló vallatáson
Pálfi Géza megjegyezte: „Reggel 6 órakor szentmisét kell
bemutatnom Gyulafehérváron.” „Ne aggódjon, akkorra
hazavisszük” – így a szekusok. Egész éjjel vallatták, s
reggel 6 óra előtt ugyanaz az autó megállt vele Gyulafehérváron
a kántoriskola előtt… Ami pedig a mai ésszel talán
legfelfoghatatlanabb: a kórházi ágya melletti ágyra is
fektettek egy besúgót! Egyetlen pillanatra sem hagyták
megfigyelés nélkül. De nagyon fontos: Pálfi Géza az őt ért
sérelmekről, a vallatásokról, egyáltalán a Szekuritátén történtekről
soha senkinek nem beszélt, az írásos bizonyítékok egy részének
eltüntetéséről pedig nagyon körültekintősen gondoskodtak az
elvtársak annak idején. Székelyudvarhelyen például az 1989.
december végi forradalom napjaiban a titkosrendőrség maga gyújtotta
fel a saját székházát, hogy a papíroknak nyoma vesszen. Pálfi
Géza élete egyes részleteinek feltárása éppen ezért csöppet
sem könnyű feladat.
–Tudunk-e arról, hogy kik írtak róla
jelentéseket? Talán az egyházon belül is megvettek valakit,
hogy figyelje Pálfi atya tevékenységét?
– Jelenleg készül egy film Pálfi Géza életéről,
amelyet a Duna Televízió fog bemutatni az esztendő folyamán,
és ezzel párhuzamosan a rendszerváltozás által megteremtett
lehetőségekhez mérten történészek is dolgoznak,
pillanatnyilag is, a minél teljesebb és alaposabb kutatásokon.
Tényszerű feltárásokat tőlük várhatunk.
– Konkrétan mi okozta a halálát? Egyes írások
szerint Pálfi Géza székelyudvarhelyi plébános 1983 karácsonyán
a szentmisén megemlítette a hívek előtt, hogy Magyarországon
a karácsony hivatalos ünnep, míg Romániában még karácsony
vasárnapján is munkanapot rendeltek el. Másnap reggel a székelyudvarhelyi
titkosrendőrség beidézte és félholtra verte. Egyes értesülések
szerint az ütéseket különös gonddal és szakértelemmel a májára
irányították, amely ennek következtében a szó szoros értelmében
szétrepedt, s ebbe halt bele 1984 tavaszán, míg a hivatalos
verzió szerint májrákban halt meg. Ferenc Imre viszont azt írta
a Hargita Népében régebben, hogy amikor Pálfi atyához bement
unokatestvére, aki szintén katolikus pap volt, a beteg nem
mondta neki azt, hogy megkínozták volna.
– Mint említettem, Pálfi Géza az őt ért testi és
lelki sérelmekről soha senkinek nem beszélt, nyilvánvalóan
nem akarta bajba sodorni a hozzátartozóit vagy a hozzá közel
állókat, az írásos bizonyítékok közül pedig elég sok eltűnt.
Ebben a pillanatban annyit tudunk, hogy vannak tények és vannak
feltevések.
Tény,
hogy 1983 karácsonyán a szentmisén feltette azt a bizonyos kérdést,
és az is tény, hogy másnap reggel a székelyudvarhelyi
titkosrendőrség behívatta. Az feltételezés, hogy ott akkor félholtra
verték. Erről Simon Gizella néni, Pálfi Géza nővére van
leginkább meggyőződve, aki határozottan állítja: testvérét
a Szekuritáté kínozta halálra. Mint egyik televíziós műsorban
elmondta, ’83 karácsonya után saját szemével látta, hogy
milyen meggyötörten érkezett vissza testvére a plébániára,
a kérdésre pedig, hogy honnan jön, nem volt hajlandó válaszolni.
„Jött. A túlsó ajtón az ebédlőnél ahogy jött bé, én úgy
megijedtem. Az alig tudott jönni bé az ajtón. Aztán másnap
mondták, hogy megverték. Azt állították, hogy nem bántották,
de ezt én magam láttam. Meg volt öregedve, meggörnyedve, alig
tudott bejönni az ajtón. Amikor megjelent az újságban, hogy
Udvarhelyt nem bántották, hát képes lettem volna még az újságot
es széttépni. Hát én láttam, hogy jött bé az ajtón. Hát
agyon volt gyötörve, alig tudott béjönni. Úgyhogy én ezt meg
merem mondani millió ember előtt is. Amit láttam, azt meg merem
mondani” – emlékszik vissza Gizella néni az említett műsorban.
Okkal
feltételezhetjük, hogy 1983 végén Pálfi Géza még egészséges
volt, ugyanakkor az is tény, hogy 1984. január első napjaiban már
betegen feküdt a székelyudvarhelyi plébánián. Volt tanítványától,
Ágoston Ferenctől tudjuk, hogy 1984. január első napjaiban Pálfi
Géza már a házszenteléseket sem tudta elvégezni: „1984.
január első napjaiban Székelyudvarhelyre küldtek, hogy segítsek
a házszentelésnél. Ő akkor már plébánián feküdt. Nem beszéltünk
a karácsonyi prédikációról és más eseményekről se. Számára
a lelkipásztorkodás volt a fontos. Reggel felkelt, házikabátban
útjára bocsátotta a házszentelő csapatokat, este pedig az élményekről
érdeklődött.”
A
marosvásárhelyi kórházba azután került. 1984. február elején
még nem volt diagnózis, március 12-én pedig meghalt.
– Arról is hallottam, hogy rejtélyes körülmények
közt eltűnt a plébános kórlapja.
– Azt is Simon Gizella nénitől tudjuk, hogy Pálfi Géza
halála után a sajtó próbálta megszerezni a kórlapját, de a
marosvásárhelyi kórház, arra hivatkozva, hogy hivatalos
szervek elvitték, s azóta sem került vissza, nem tudta kiadni.
Mindenesetre több mint furcsa ez a nagy titokzatoskodás. Ha valóban
rákban, természetes betegségben halt meg, akkor mi szükség
volt arra, hogy a kórlapot eltüntessék? A korabeli cikkek tanúsága
szerint a boncolás eredményét államtitoknak nyilvánították.
Vajon miért? Ezekre a kérdésekre sokan várják, várjuk a
feleletet.
– Azt olvastam, hogy a halálhírt sem Romániában,
sem Magyarországon nem közölték. Az akkori hazai egyház nem
hivatalos úton azért csak értesülhetett Pálfi Géza haláláról.
– Bár Romániában kemény és Magyarországon puhább,
de mindkét országban diktatúra volt, az akkori gyulafehérvári
egyházi vezetés pedig elég szűk mozgástérrel rendelkezett.
Nem volt más választása, mint elfogadni az állam hivatalos álláspontját
és hallgatni, minden bizonnyal ezért nem tekintette Pálfi Géza
halálát „ügy”-nek a hazai egyház sem.
– Ezzel szemben jelentést adott ki róla a
francia Agence France Presse hírügynökség, cikk jelent meg a
Le Matin, a Le Monde, a
La Croix
és a Réforme c. lapokban. Mi az oka annak, hogy a francia sajtó
ennyire felkapta az esetet?
– A hírek az elszigeteltség ellenére is mindig utat találtak
ahhoz, hogy a Szabad Európa Rádióhoz eljussanak, onnan pedig
valaki, aki kapcsolatban állt a francia nyelvterület egyházi médiumaival,
eljuttatta hozzájuk.
– Meglehetősen szimbolikus, hogy Pálfi Gézát
éppen március 15-én temették…
– Tanárként március 15. napjára eső óráit soha nem
tartotta meg. Ilyenkor ünnepi díszbe öltözve lépett a
tanterembe és rendkívüli történelemórát tartott diákjainak.
Pálfi
Géza meggyötört testét a magyar nemzeti feltámadás ünnepén,
március 15-én helyezték örök nyugalomra a székelyudvarhelyi
temetőben. A sírt 206 pap és hívek hatalmas tömege állta körül.
A temetés valóságos nemzeti demonstráció volt, igazi március
15-i ünnep.
– Mikor döntöttek arról, hogy Pálfi Géza-emlékévet
szerveznek?
– Azzal a gondolattal már esztendők óta foglalkozunk,
hogy valamiképpen szeretnénk megemlékezni Pálfi Géza születésének
70. évfordulójáról. Azt is tudtuk, hogy előadásait,
szentbeszédeit írásban hátrahagyta, és elkezdtük ezeket
felkutatni. Végül a terveink, hogy tudniillik méltó módon emlékezzünk
meg róla, és a beszédeit kiadassuk, emlékév gondolatává
formálódtak. Megkerestük és megtaláltuk a tervezett Pálfi Géza-trilógia
kiadóját, Vértesaljai László jezsuita szerzetes személyében
az emlékév fővédnökét is megnevezhettük, tehát már csak a
programok összeállítása maradt hátra.
Úgy
összegezhetném, hogy a Pálfi Géza születése 70. évfordulója
alkalmából szervezett és a Jakab Antal Keresztény Kör által
meghirdetett Pálfi Géza-emlékév megrendezésével legfőbb célunk
az össznemzet figyelmének Pálfi Gézára irányítása, a mártír
sorsú pap halála okának minél teljesebb megismerése és
megismertetése, illetőleg írásban fennmaradt több száz előadásának
és szentbeszédének közkinccsé tétele.
Az
emlékévet hivatalosan 2011. február 25-én, a kommunizmus áldozatainak
emléknapján, a Gézák névünnepén nyitottuk meg Budapesten a
Jézus Szíve-templomban. Az ünnepi szentmisét Vértesaljai László
jezsuita szerzetes, a templom plébánosa, a Pálfi Géza-emlékév
fővédnöke mutatta be, a szentbeszédet Ft. Lic. Pál László
kismartoni püspöki vikárius, Pálfi Géza egykori tanítványa
mondta. A Jézus Szíve-templom Musica Sacra kórusa által még
ünnepélyesebbé tett szentmisén Gergely István, Tiszti, a csíksomlyói
Csibész Alapítvány elnöke, szintén Pálfi Géza tanítványa,
Prof. Dr. Vencser László volt gyulafehérvári teológiai tanár,
Pálfi Géza tanártársa és jó barátja, valamint Ft. Hajdú
Gyula, a gyulafehérvári Hittudományi Főiskola nyugalmazott
rektora is koncelebrált. A szentmisét követő ünnepi műsorban
Tófalvi Szilvia és Horváth Gábor Miklós gondolatokat olvasott
fel Pálfi Géza lelki naplójából, majd Ki volt Pálfi Géza? címmel
Gergely István, Tiszti tartott igen érdekfeszítő előadást.
Ezt követően jómagam osztottam meg a jelenlévőkkel Baricz
Lajos marosszentgyörgyi plébános, több kötetes költő, szintén
Pálfi Géza-tanítvány Hol van a szabadság? – Pálfi Gézára
gondolok című versét, majd az emlékévet Vencser László
nyitotta meg. Az ünnepség a Magyar Himnusz és a Székely
Himnusz közös eléneklésével zárult.
– A nyitány tehát megvolt február 25-én.
Milyen további események lesznek Magyarországon, Erdélyben?
– A Pálfi Géza-emlékév eseményeinek sora 2011. április
végén folytatódik Erdélyben. Április 29-én, pénteken a déli
harangszókor a Jakab Antal Keresztény Kör nevében megkoszorúzzuk
Székelyudvarhelyen Pálfi Géza sírját, 14 órakor pedig a
terveink szerint emléktáblát leplezünk le Máréfalván, 16 órakor
pedig a helyi kultúrotthonban egy tisztázó emlékkonferenciát
tartunk, amelyen a kutatómunkát folytató történészek is
tartanak majd előadást.
Másnap,
április 30-án, szombaton délelőtt a csíksomlyói Jakab Antal
Tanulmányi Házban átadjuk a Jakab Antal Keresztény Kör által
alapított, évente egy papi és egy világi személynek adható
Jakab Antal-emlékdíjat, amelynek papi díjazottja idén
posztumusz Pálfi Géza lesz. A Pálfi Gézának posztumusz átadandó
díjat szülőfaluja, Máréfalva plébánosa, Egyed Gábor atya
fogja átvenni az egyházközség nevében.
Mindezek
után a Pálfi Géza-trilógia véglegesítésével fogunk
foglalkozni: az első darabja emlékkötet lesz Pálfi Géza életrajzával
és számos visszaemlékezéssel, a második és a harmadik kötet
pedig Pálfi Géza előadásait és szentbeszédeit fogja
tartalmazni. A trilógia októberben esedékes megjelenését követően,
Mindenszentek környékén Pálfi Géza szülőfalujában és
szolgálati helyein könyvbemutatókkal egybekötött emlékesteket
tartunk, majd az emlékévet ugyancsak Budapesten zárjuk november
végén.
Medveczky Attila
|