2011.03.25.
Csurka István: Az alkotmány ráncai
Kicsit talán sok
a „heuréka!” és az önünneplés az alkotók részéről,
amióta az alkotmányt előkészítő bizottság több hónapos előkészítő
munkájának eredményével némileg szembemenve, a Szájer József
vezette testület fejezetekre tagolva és paragrafusokra bontva az
Országgyűlés elé terjesztette és közszemlére bocsátotta az
új alkotmány tervezetét. A magyarság nem vonzódik az
ilyesmihez. Szüreti mulatságot csak szüret után szeret
tartani. A szüret meg csak 2012-ben lesz, amikor hatályba is lép
a végleges alaptörvény, amelynek a megszólítása, reméljük
Alkotmány lesz. Egy magát konzervatív nemzetállam felé haladónak
tartó Magyarország törvényfaragóinak illenék ragaszkodniuk a
pontos és történelmi elnevezéshez. Ellenkező esetben az
Alkotmánybíróságot „Alaptörvény bíróság”-nak fogják
nevezni?
Ilyenformán, ha
az ember rápillant a tervezet első oldalára, határozatlanságot
érez. Ezt csak fokozza a Himnusz első sorának idézőjel nélküli
idézése, amely nem helyesírási hiba, mivel címről és az egész
munka hazafias, keresztényi tartást meghatározó jellegadásáról
van szó, mintegy díszlövés ez a takarékossági okokból csak
szóban elsütött ágyúból. Az Isten megszólításával
kezdeni az elanyagiasodott Európában az alkotmány tervezetét
az Európa Unión kívüli és feletti térbe helyezi a kísérletet.
Kérdés, hogy ennek a transzcendentális igénynek megfelel-e
maga a mű. Túlnyomó részben sajnos, nem. Ez minden erénye és
jó törekvése mellett is csak egy európás, szerződéses
alkotmány. Javára írandó, hogy ezt legalább elismeri:
bizonyos hatásköröket belépéskor átadott az Uniónak.
Ehhez képest aztán
még szembetűnőbb, különösen a bevezető szakaszban, az önünneplés.
Ezek – mármint a készítők – akarnak velem valamit –
gondolja az érdeklődő átlagember, akitől valóban mindig
akarnak valamit. Az ember indíttatva érzi magát, hogy szigorúbb
szemmel keresse a nemzeti pátosznak a cikkelyekben való
visszaigazolását. Szakítunk-e hát a kommunizmussal, a
liberalizmus betegességeivel, új Magyar Államot alapozunk-e
meg, ha már „vitam et sanguinem”-et kiáltottunk. Keresi, de
nem találja.
A készítők a
preambulumot, „Nemzeti Hitvallás”-nak vagy „Nemzeti
Nyilatkozat”-nak kívánják elnevezni. Szegények. Mintha nem
tudnának magyarul. A két dolog ugyanis nem azonos jelentésű,
nem szinonima. A „Nemzeti Hitvallás” helyett egy jelzőtlen
hitvallás még ugyan nyomatékosítana valamit, ami lényegileg a
törvény fölött áll és összes tételét, cikkelyét áthatja,
a „Nemzeti nyilatkozat” azonban rossz szójáték, valós
jelentés nélkül. A „Nemzeti nyilatkozat” mint olyan, nincs.
Hitvallásunk egyszer már született Trianon után, minden iskolában
ki volt függesztve: „Hiszek egy Istenben, hiszek egy hazában,
– hiszek Magyarország feltámadásában”. Ez az idézet
azonban a Himnusz mély zengésű költészete alatt, s irredentának
minősített volta miatt is, úgy látszik, a javasolók által vállalhatatlan.
Talán eszükbe sem jutott. Pedig kár lebecsülni, mert pontosan
fejezett ki egy közérzést, amely ma nincs, de baj, hogy nincs.
Az EU-ban nem illik hinni Magyarország feltámadásában?
Tovább olvasva az
NH/NNy-ot, zavarunk fokozódik. Nicsak, mennyi itt a fűzfapoéta
és milyen kevés a Deák Ferenc, vagy uram bocsá’, a Pázmány
és a Verbőczy. „Hisszük, hogy nemzeti kultúránk gazdag hozzájárulás
az európai egység sokszínűségéhez.” – éneklik. Csakhogy
ezt nem hinni kellene, hanem tudni. Amennyiben persze Európa kultúrájához
való hozzájárulásra gondolnak, és nem valami „sokszínűséghez”
való hozzájárulásra, ami, valljuk be, nagyon zsurnalisztikus
és még inkább multikulturális valami. Megette a fene azt a
kultúrát, amelyik a sokszínűséghez tesz hozzá egy ráosztott
színt. A fentiekből természetesen nem a készítőknek tett
szemrehányást kell kiolvasni, hanem azt, hogy mekkora rombolást
végzett nyelvünkben és gondolkozásunkban az elmúlt hatvan év,
s hogyan csempészték be a sekélyest, a nemzetközit még az értelmes
emberek agyába is. A sokszínűség egy festményben is csak
akkor érték, ha a színek harmonizálnak, és sok nagy festő
egyáltalán nem sokszínű.
„Valljuk, hogy
az emberi lét alapja az emberi méltóság.”– Nagyot sóhajt
az ember. Biztos ez? A halotti beszéd pontosabban fejezte ki ezt,
„isa, por es homu vogmuk” és a méltóságunk abban áll,
hogy ezt tudjuk. „Valljuk, hogy a polgárnak és az államnak közös
célja a békesség, a biztonság, a rend, az igazság, a szabadság
kiteljesülése.” Ez a mondat sokat markol és ellentmondásos.
Egyszerre ezek még soha nem teljesültek ki a történelem során.
Az egyik polgárnak elsősorban rendre van igénye, a másiknak
inkább békességre. Csak az állam kísérelheti meg mindegyiket
kielégíteni, de ahhoz neki függetlenségre van szüksége. Érdekes
viszont, hogy olyan polgár nem találtatik, akinek a függetlenég
az elsőrendű igénye. Ennek az állam örül? A függetlenség már
nem érték a magyarság számára?
Nem akarjuk tovább
idézgetni a bevezetőt, de megállapítjuk, hogy összhatása
rossz, lebegővé és megfoghatatlanná teszi mindazt, ami utána
jön. Csorbul a törvényszövegek tárgyiassága és kiemelődik
a sok belső ellentmondás. Az egész Alkotmány-tervezet ködös
lesz tőle. Pedig nem ködös, hanem olyan, amilyennek lennie
kell: leírja a hatalom, a kormányzás, a hatalmi ágak szétválasztásának
feltételeit, működését. Ahogy kell. Életbe léptet változtatásokat,
amelyek helyeselhetők.
Kissé más a
helyzet, amikor a tervezet kilép a Kossuth Lajos tér és a Várnegyed
körletéből az életbe.
Az l. Cikk
kimondja: (1)„Magyarország gazdasága az értékteremtő munkán
és a vállalkozás szabadságán alapszik. (2) Magyarország
biztosítja a tisztességes gazdasági verseny feltételeit, fellép
az erőfölénnyel való visszaéléssel szemben és védi a
fogyasztók jogait.” Ez helyes, még új is, és erős is. De
nem említhetné meg itt a tervezet a szociális piacgazdaságot,
ami az elvetett alkotmányban még benne volt? Igaz, a globalizmus
kiröhögte és puszta dísszé tette, és rabló privatizáció
lett belőle. Most is ettől tartanak és inkább nem is említik?
Elég-e vajon, hogy az állam „fellép” az erőfölénnyel való
visszaéléssel szemben? Miért nem tiltja meg és miért nem bünteti?
A kormány tavaly
adókat és különadókat vetett ki a tisztességtelenül nagy
haszonkulccsal működő, az erőfölénnyel visszaélő vállalatokra,
bankokra, helyesen. De ezek csak ideiglenes intézkedések. Vajon
a tervezet miért nem állandósítja ezeket, és miért nem
terjeszti ki politikai és államközi térre is, például a
magyarországi, schengeni határőrizet és vám kizárólagos
felségjogára és minden „átstartolás” tilalmára? Ha mindjárt
az Istent szólítja meg.
Sokkal
elgondolkodtatóbb és akár tragikus csengésűvé is felnagyítható
a hiányérzetünk az O. Cikkel kapcsolatban. Ebben ugyanis a földről
és a vízről van szó. Tragikusan kevés és sajnos nem egyértelmű,
ami ebben a részben megfogalmazódik. „(1) Magyarország védi
és fenntartja az egészséges környezetet.” Ez rendben van, de
a következőkhöz képest másodrendű kérdés. A környezet
ugyanis, mint azt a közelmúlt időjárási, árvízi eseményei
is bizonyítják, felettünk álló okoknál fogva nem egészséges
számunkra. Olykor ellenséges. Ezért helyénvalóbb lett volna a
„mindent megtesz, ami tőle telik” kifejezést elővenni. A második
pont azonban rajtunk álló dolog. „(2) A természeti erőforrások,
különösen a termőföld és az ivóvízkészlet, valamint a
biológiai sokféleség és a kulturális értékek a nemzet közös
örökségét képezik, amelyek a jövő nemzedékek számára való
megőrzése az állam és mindenki kötelessége.” Ez torzszülött
mondat. Értjük és rendben is van, hogy a föld és a kultúra
egy mondatba kerül, mint védendő érték, hiszen a latin időkben
is összetartozó fogalmak voltak, de azt már el sem fogadhatjuk,
hogy ma, nemzeti vészhelyzetünkben, a megvédésüket a törvény
lazán mindenki kötelességévé teszi. Vagy inkább keni.
Ugyanakkor a földnek, a víznek tulajdonlásáról nem szól
semmit.
A földnek a
tulajdonát, a magyar kézben maradását kell elérni, különben
sok komoly elme – Somodi István, Tanka Endre, Mányoki Andor,
Nagy Bálint – egybehangzó véleménye szerint elveszünk. A
megőrzés itt édes-kevés. A megőrzés csak azt jelenti, hogy a
bükkerdő, bükkerdő marad. De hogy ki bujdosik benne földönfutóként
és ki kerítteti be, s védi őrző-védőkkel, arról nem. A
kultúránknak pedig magyar jellegét, magyar tartalmát, és
nemzetünket megtartó képességét kell hangsúlyoznunk –
Jankovics Marcell –, és az Alkotmányban erre parancsot adnunk.
Az Alkotmányban sem a termőföld, sem a víz, sem a kultúra
magyar tulajdonban megtartásáról nincs rendelkezés. Ez
tragikus hiba.
A vízzel még ennél
is nagyobb baj van. Az ivóvízért esetleg rövidesen háborúkat
fognak vívni. S nem csupán az ivóvízért, hanem az alattunk
elfekvő, de magáról néha jelt adó termálvízkincsért, a fürdőkért,
ligetekért is víz-rabló és megszálló csapatok érkezhetnek.
Előőrsként már sok idegen telepedett be. A geotermikus energiák
stratégiai fontossága a kőolaj drágulásával, fogyásával párhuzamosan
nő. A tulajdonlásuk kérdését nem lehet, nem szabad megkerülni.
Ha nem a magyar népnek tartjuk meg, árulást követünk el. A
puszta megőrzés ezért kevés. Elfogadhatatlan. Az Alkotmánynak
tehát vagy azt kellene rögzítenie ebben a részben, hogy a
jelenlegi állapotban, amikor ezeknek a kincseinknek a birtoklása
bizonytalan és ismeretlen, és idegen inváziót is lehetővé
tesz, tekintettel arra, hogy a tulajdonos azt telepít a birtokára,
akit akar. Vagy ennek egy része titokban már meg is történhetett?
Az új Alkotmány ebbe nem nyugodhat bele. Vagy úgy, hogy ezekre
nézve sarkalatos törvények meghozatalára készteti az Országgyűlést,
vagy úgy, hogy szó szerint kimondja, hogy Magyarországon ez nem
lehetséges. Ebben az esetben viszont világos utalást kellene
tennie, hogy a tulajdonlást hogyan akarja szabályozni.
Számunkra, akik
valamikor iszonyúan sok nagy értékű termőfölddel rendelkeztünk,
de mára már képtelenül sokat elherdáltunk belőle, ez
halaszthatatlan. Most éppen az alkotmányozással kerültünk
olyan helyzetbe, amikor elkövetett hibáinkat jóvátehetjük.
Az, hogy a föld, amíg nem jön az újabb vízözön, itt marad,
csak mi, magyarok, fogyunk el róla és a maradékunk sovány bérért
bérmunkát végez rajta az idegen tulajdonos kénye-kedve
szerint, avagy mi műveljük magunknak ezt a földet, az energiahiány
miatt egyre több élőmunkával, most még rajtunk áll. Talán
az utolsó alkalom. Most meg kell fordítani az irányt. Egyre többen
műveljük a saját földünket, legyen a magyar föld magyar
embert eltartó képessége megsokszorozva. Ha most feltámasztjuk
a falut, a népességfogyást is lelassíthatjuk. Ha veszni
hagyjuk a falut, a falu végleg kiürül, s az ürességbe
idegenek tolulnak. Műveljük egyre többen a kis- és közepes
birtokokat, esetleg sokkal több lóval és ökörrel, ha kell. Az
Alkotmány számára a gépesítés és a föld kémiai többlettermelésre
kényszerítése és az ebből fakadó
fizikai törődés csökkenése nem lehet komoly szempont,
mert látni kell, hogy ezeknek nagybirtokon való megvalósulása
kizsákmányolásunkat fokozza. Sok gépet hitelből szerzünk be,
a hitelért kamatot fizetünk, saját mezőgazdasági gépgyártásunkat
tönkretették. A feltámasztott vidék, a kisebb-nagyobb
birtokainkon folyó magyar élet mindenekelőtt tulajdonlás kérdése.
Az Alkotmánynak, ha korszakalkotó akar lenni és az életünk újrarendezése
valóban célja, a magyar falu visszafoglalására kellene utat törnie.
A magyar kultúrát csak magyar tulajdonon lehet megőrizni. Az O.
Cikk tehát elégtelen.
Az
elégtelenségnek később meglesz a következménye. A következő
fejezet XII. Cikke kimondja: „(1) Mindenkinek joga van a
tulajdonhoz és az örökléshez. A tulajdon társadalmi felelősséggel
jár. (2) Tulajdont kisajátítani csak kivételesen és közérdekből,
törvényesen meghatározott esetben és azonnali kártalanítás
mellett lehet.” Ha az első bekezdés második mondatának szépségflastrom-jellegétől
eltekintünk is, marad a Cikkben egy összemosás, azáltal, hogy
nem vesz tudomást a tulajdon keletkezésének körülményeiről.
Pedig mindenki tudja, milyen erőszakos, csaló módon, erőfölénnyel
visszaélve, kül - és belföldi kommunista, liberális segítséggel,
árulással keletkeztek tulajdonok. Lásd: Ajkai alumíniumgyár,
vörösiszap-tározó. Miért vé-di ugyanolyan hatállyal ezeket
a tulajdonokat magyar alkotmány, mint a kalákában felépített
családi házat, esetleg a kis kertet, avagy az egész élet munkájával,
szorgalmával megszerzett tulajdonokat. A lakokat, amelyekre ki
volt írva: „megkoplalta-lak”. Nem kellene előbb egy, az egész
országra és az egész gazdaságra kiterjedő katasztert
elrendelni? Alapos vizsgálatot kötelezővé tenni, amelyben először
megállapíttatik, hogy melyik tulajdon valójában kié és
hogyan keletkezett, hogyan íródott át más-más névre
sorozatosan, és csak ez után a kétségtelenül hatalmas munka
után nyilatkozni a tulajdon szentségéről. Egy új Alkotmány
ezt megtehetné. Egy új Alkotmánynak nem kellene védenie a
bizonyítottan orgazda tulajdont, a kommunista vagy ifjúkommunista
összeköttetésekkel, soha vissza nem fizetett kölcsönökkel
szerzett tulajdonokat. A rablóprivatizáció tulajdonait. Miért
nem ütközik ki ebből a fejezetből is, hogy ezt az új Alkotmányt
nem az EU folyton változó rendeleteinek való jobb megfelelés
érdekében, hanem a magyar megmaradás érdekében írjuk? Ezek a
meggondolások tennék ezt az új Alkotmányt valóban újjá.
Az alaphiba ezután
a nemzeti vagyon meghatározásakor, a következő fejezet 39.
Cikkében lép elő újra. „(1) A magyar állam és az önkormányzatok
vagyona nemzeti vagyon.” Tehát egy magánház, egy magánbirtok,
egy magán vízvagyon nem nemzeti vagyon. Ha valaki megkaparintott
egy jó fekvésű gyümölcsöst, aztán azt elcserélte egy vízparti
telekre, a kormány segítségével már ki is emelte a nemzeti
vagyon köréből? Igy akarták, így tervezték, csak közbecsúszott
egy magyar tüntetés, valamint a közelgő, elkerülhetetlen kormányváltás.
De ha az új Alkotmány is bizonytalanul körvonalazza a nemzeti
tulajdont, mi lesz ezután? Ez tragikus felfogás. Az én házam,
amely munkával szerzett magántulajdonom minden szobájával együtt
nemzeti vagyon, és a sok ezer hektáros birtok is az, meg a ráépített
gabonatározó is nemzeti vagyon – de nem állami vagyon. A
nemzeti vagyon meghatározása hibás. Attól, hogy valami nincs
az állam vagy az önkormányzat tulajdonában, képletesen és törvényesen
is még a nemzeti vagyon része és minden alkotmányos törvény
vonatkozik rá. Helyesebb volna, ha az Alkotmány-tervezet állami
vagyonról és önkormányzati vagyonról és nemzeti vagyonról
beszélne. Mert most, ha a nemzeti vagyon csak az állam és az önkormányzatok
vagyonára – egyébként borzalmasan csökkent vagyonára –
terjed ki, akkor az Alkotmány hatálya, tetszik, nem tetszik,
csak az ország kisebb területére és vagyon kisebb halmazára
terjed ki. Mert a nem kellő pontossággal megkülönböztetett
vagyonformák azt jelentik, hogy az állam a saját felségterületén,
Magyarországon, most még a Magyar Köztársaságban kisebbségben
van a nagybirtokkal és az esetlegesen már bevallatlanul idegen
tulajdonnal szemben és ennélfogva nem szuverén. A birtokok többsége
fölött nincs hatalma. Az állami vagyont felparcellázhatja, a
szabad, független országtest nagyobb részét kitevő
nagybirtokot pedig nem, mert az nem a nemzeti vagyon része. Igaz,
a felparcellázáshoz szükséges kisajátításnak meghatározhatók
szükség-esetei, rendkívüliségei, de ezek ki is védhetők
jogi úton és el is odázhatók, mert az állam – a Szent
Korona – nem szuverén úr fölötte. Ez pedig az állam olyan
önkorlátozása, ami csak egy liberális agyban foganhatott meg.
Ennek a törvényhelynek, amely a nemzeti vagyont összezsugorítja
az állami tulajdonban és az igencsak megcsappant önkormányzati
tulajdonban most álló vagyonra, az „állam rossz tulajdonos”
kijelentésben egykoron összesűrűsödött államellenesség a
gyökere. Ami állítólag megbukott.
„A nemzeti
vagyon kezelésének és védelmének célja a közérdek szolgálata,
a közös szükségletek kielégítése és a természeti erőforrások
megóvása, valamint a jövendő nemzedékek szükségleteinek
figyelembevétele.” Így folytatódik a szöveg. Tekintettel
azonban arra, hogy a nemzeti vagyon, például a földvagyon
nagyobbik részére, vagyis nem állami és nem önkormányzati
tulajdonban maradt nagyobbik részére ez nem vonatkozik, azt
szabadon lehet pusztítani, idegen kézbe adni, nem a jövő
magyar nemzedékek érdekében, hanem mohó profitérdekek szerint
működtetni, vagy nem működtetni. Mondjuk parlagon hagyni, vagy
az üzemet, ha nem eléggé olcsó a gyarmati munkaerő, bezárni
és következmények nélkül áttelepíteni, páriásabb mezőkre.
A hiba, ami ebben
a cikkben el van rejtve, nagyon el van rejtve. Mert most egy
bizalomgerjesztő kormány hozza meg, amelyről a kétharmados többség
nem is feltételezi, hogy rosszul akar bánni a megmaradt állam-nemzeti
tulajdonnal, pláne, hogy ártó módon bele akar avatkozni a magántulajdonba,
a tulajdonosok szabad rendelkezésébe a vagyonuk felett. Csakhogy
a próbáját is el kell végezni ennek az egyenletnek. Ha a
nemzeti vagyon csak az államiból és az önkormányzatiból áll
és csak ez a nemzeti vagyon, akkor az állam, a kormány megvédeni
sem tudja a magántulajdont. A kisebbet a nagyobbtól, a magyart
és nemzetit az idegentől. A nagyobb, ha akar, még nagyobbá
kerekedik, felfalja a kisebbet, azután idegen a magyart és miután
kiürítette a falut – betelepíti. Úgy tesz, mint az idegen média:
„letelepedettnek” nyilvánítja magát és bátran szolgáltat
nemzetellenes tartalmakat.
Kétségtelen,
hogy itt ismét elsősorban a földvagyonról van szó. A jó termőföldek,
erdők túlnyomóan nagy részét 80 nagybirtok uralja. Ezeknek a
nagybirtokoknak a végső tulajdonosairól és tulajdonosi szándékairól
semmit sem tudunk. Ha ezeket a nagybirtokokat, mint a nemzeti
vagyonon kívül eső birtokokat az állam, az új Alkotmány,
vagy az alkotmány nyomán sarkalatos törvény nem parcellázhatja
fel, nem alakíthatja ki a minden tudós föld-szakember,
gondolkodó által legjobbnak és megtartó erejűnek ítélt 300
hektáros családi parcellákká és másik részükből nem
juttathat vissza a faluközösségeknek sok kis parcellát, akkor
a nemzeti vagyonként az állam és bizony, az Alkotmány hatálya
alól kikerült nagybirtok pillanatok alatt idegen kézbe kerül.
De ha oda nem kerül is, csak árt. És hatalom! Nagyobb úr, mint
az Állam, mint Magyarország, amely az Alkotmánnyal küszködik.
Vagy bevallja, hogy már eddig is idegen kézben volt és minden
magyar megmaradási programnak útjába áll, vagy nem vall be
semmit, csak pusztít és monokultúrázik. Ha ki akarják sajátítani
egy-egy részét, perre viszi a dolgot és elhúzza, s Brüsszel
segítségével meg is akadályozza.
Az alkotmányozók
azt ígérik ennek a Cikknek minden bekezdése végén, hogy a
nemzeti vagyonra való eljárásokat sarkalatos törvény fogja
meghatározni. Ez jó, ez segíthet, de csak akkor, ha magát a
fogalmat pontosítják, ha nemzeti vagyonba az ország felségterületén
álló, működő összes tulajdont beszámítják és a nemzet számára
az Alkotmányban mindegyik számára állami, önkormányzati, magán
alkotmányos rendelkezési jogot, állami szuverenitást alapoznak
meg. A sarkalatos törvényeknek ezt kell részletezniük.
Végezetül: volna
még más is, de ezek a legfontosabbak. Nem bántani akartam,
hanem figyelmeztetni.
|