vissza a főoldalra

 

 

 2011.11.04. 

Ez a Kincses, nem az a Kincses…

Felháborítónak és etikátlannak tartom az aláírásgyűjtés módját

Ascher, a Csurka István és Dörner György elleni aláírási akció kezdeményezője Márta Istvánról már mint kétes teljesítményű színigazgatóról, elvtelen emberről értekezik az ÉS-ben, aki a színházának csupán zenei vezetője volt, amikor le-csapott egy kínálkozó lehetőségre, és kifúrta Székely Gábort. A Márta által vezetett színház hullámzó színvonalon működött, karakter nélkül, de 13 tanulóév kellett ahhoz, hogy  mostantól jó színházat csináljon. Majd. De nem ez az egyetlen etikátlan eljárása Aschernek. Az akciójához csatlakozók között olvasható Kincses Károly neve is.

 Kincses Károly operaénekes, színész, a Miskolci Nemzeti Színház művésze: nem én voltam az aláíró. Igen nagy önteltségre utal, ha valaki úgy gondolja, ahogy leírják a nevét, akkor csak őrá gondolhatnak, és senki másra. Harminc éve vagyok a pályán, azóta fővárosi és vidéki színházakban is felléptem, és jelenleg egy színházi témájú ügyről van szó, így aztán joggal feltételezhetik rólam, hogy én vagyok az aláíró. Magam részéről felháborítónak és etikátlannak tartom az aláírásgyűjtés módját is, mert mindez olyan helyzetbe hozhatja az embert, hogy állandóan magyarázkodnia kell. Mondjuk sejtem, hogy kiről lehet szó.

 Csak sejted, de nem tudod, az is lehet, hogy a másik Kincses Károly autókerékbilincselő, mert ki tudja?

 – Igen, hiszen nincs feltüntetve a foglalkozása. Több Kincses Károly lehet, és nem csak én sértődhetek meg az eljárás miatt.

 És mi a véleményed a színház körüli hisztériáról?

 – Miután Dörner György, Csurka István és Pozsgai Zsolt lehetőséget kaptak a színházcsinálásra, egy teljesen indokolatlan, türelmetlen hadjárat indult ellenük. Mindenkinek joga van egy demokráciában a véleményét publikálni. Nem „hozzánemértők” lettek kinevezve, hanem nagyon komoly színházi szakemberek. Ők hosszú éveken keresztül tapasztalták meg a színház légkörét, és éppen ezért meg kell várni, amíg tesznek valamit, s csak utána lehet kritikával élni. Az utolsó szó mindig a közönségé, mely majd eldönti, hogy szükséges-e egy ilyen színház. Egyébként Budapesten több tucat olyan színház működik, amelyik ideológiailag másik oldalon áll. Minden nem ártó szellemiségnek helye van az országban, és azt hiszem, hogy eddig pont az az idea nem talált otthonra, amit Dörnerék képviselnek. Akik előre kritizálnak, azoknak ezért nem lehet igazuk. Bornemiszáról, Illyésről nem mondható el, hogy újnyilasok lennének. Nem értem, hogy ha azt mondja ki valaki: magyar szerzőket játszunk, akkor máris vehemensen tiltakoznak ellene. A színháznak az az egyik dolga, hogy a múltat is megismerjük az előadások által, mert a múlt nélkül nincsen jelen. A mai szabados erkölcsi viszonyokat pedig össze lehet hasonlítani egy múltbeli darabbal. Régebben erkölcsösebbek voltak az emberek, számított az igazság, az adott szó. A pályázatban említett szerzők műveiből is ez tűnik ki. Talán ezért nemkívánatosak?

 

M.A.