2011.11.04.
Giuseppe Verdi: Simon Boccanegra
(Magyar Állami Operaház)
A
Simon Boccanegra nem tartozik Verdi legnépszerűbb, sűrűn
bemutatott darabjai közé, egyetlenegy dallama sem vált slágerré,
stadionokban tartott koncertjeiken nagy tenorok meg baritonok nem
éneklik egyik áriáját sem. Így a most, az október 1-jén
tartott budapesti premieren a lélekbalzsam jótevő erejével hat
a közönségre, mert minden van benne, amit az operarajongók
Verditől elvárnak: baljóslatú titkok, végletes szenvedélyek,
mélységek és magasságok, hatalmas kórusjelenetek, hatásos
finálék, magas fogú énektudást igénylő szólók, kettősök
és négyesek. Verdi műveinek témáját sok-sok helyről merítette.
Találhatók közöttük történelmiek, klasszikus Shakespeare és
Schiller-drámákra épülők, de akadnak olyanok is, amiknek
alapja ma kisebb művészi értéket képvisel, mint Verdi idejében.
Ez utóbbiak közé tartozik a Simon Boccanegra is. Verdi kortársa,
a genovai spanyol konzul, Antonio Garcia Gutiérrez azonos című
drámáján nyugszik a szövegkönyv, amit Francesco Maria Piave
és Arrigo Boito készített el. Ősbemutatóját 1857. március
12-én tartották Velencében, a híres-nevezetes Fenice világot
jelentő deszkáin. Mi tagadás, csúfosan megbukott… Közel
negyedszázad múlva Verdi alaposan átdolgozta, mert többrétegű
mondanivalót hordozott, és emellett néhány olyan, a publikum
számára kedves, szívhez szóló dallamot is, amit először a közönség
nem hallott meg benne. Sokat javított rajta, mert még ő sem
engedhetett meg magának még egy bukást. A milánói Scalában
1881-ben az átírt Simon Boccanegra fényes sikert aratott.
Magyarországon bő ötven év múlva, a ’81-es változatot 1937
júniusában mutatták be az Operaházban. Azóta hatszor – hol
az Erkelben, hol az Operában – újították fel, és most október
1-jén – két szereposztásban – az olasz operák avatott
mesterének, Ivan Stefanuttinak a rendezésében újra színpadra
állították. A második szereposztás premierje október 16-án
volt. Sajnos csak októberben, mindössze 7 alkalommal adják elő.
A rendező által tervezett és az opera nyomasztó miliőjét
kifejező színpadkép fogadja a nézőket. Az előadás uralkodó
színei mind egy szálig mély tónusúk. Komor, fekete falak,
boltívek határolják a játékteret, két hatalmas,
szerzetesekre emlékeztető gránitszobor az összes jelenetben
fenyegető elemként tűnik fel, egyedül a lágyan hullámzó
vagy a felkorbácsolt tenger látványa töri meg az egyformaságot.
A rendező jelmezei is mind egy szálig sötétek, a patríciusok
és a plebejusok is hasonlóan szabott, egérszürke köpenyt
viselnek. Simon Boccanegra és Jacopo Fiesco időnként annyira
hasonlít egymásra, hogy alig lehetett különbséget tenni közöttük.
Az olasz rendező hagyományos értelemben vett dalművet állít
a színpadra, semmiféle különcködő vagy elképesztő, a mű
szellemiségétől távolálló megoldása nincs, inkább a díszletek
és a jelmezek fejezik ki Verdi operájának fojtogató atmoszféráját.
Fokanov Anatolij címszereplőként a kegyetlennek tűnő
zsarnokot, ugyanakkor gyöngéd apát személyesíti meg. Róla
csak a legnagyobb elismerés hangján lehet szólni. Erős és mégis
bársonyos baritonjával kelti életre ezt a szélsőséges
karaktert. Cseppnyi hamis árnyalat nincs a hangjában, a magas és
a mély regisztereket egyforma tisztasággal énekli. A topmodell
szépségű Magyari Eszter a szerelem egekbe emelő elragadtatását
és pokolba taszító kínját megjáró Amelia Grimaldinak kölcsönzi
lágyan csengő szép szopránját. A kemény és bosszúszomjas
Jacopo Fiescót Rácz István telt basszusával állítja a
publikum elé. Az ingadozó, emberpróbáló helyzetbe került
Gabriele Adornót Fulvio Oberto a nagy bel canto tenorokhoz méltó
módon énekli. Az intrikus Paolo Albanit Szegedi Csaba (felső képen)
simogató, ugyanakkor templomi zengésű baritonjával személyesíti
meg.
Kocsák Balázs
vezényli a zenekart. Az Operaház összeszokott együttesével
becsületesen eljátszatja ezt a közel háromórás művet. Örömteli
érzés ebbe a ritkán látható-hallható műbe alámerülni,
ugyanis nem egy megszokott, unalomig ismert operában mártózhatott
meg a tetszését zajosan kimutató közönség, hanem egy különlegesben,
mert így valódi, semmivel össze nem hasonlítható zenei élményt
és igazi szellemi csemegét kapott. (Alsó képen: Fokanov
Anatolij és Magyari Eszter.)
Dr. Petővári Ágnes
|