2011.11.04.
A pápa beszéde az Assisiben
megrendezett vallásközi béketalálkozón
XVI. Benedek pápa
október 27-én, csütörtökön délben mondta el beszédét
Assisiben az Angyalos Szűz Mária bazilikában, a különböző
vallási vezetők felszólalásait követően. Emlékeztetett rá:
25 év telt el azóta, hogy Boldog II. János Pál pápa első
alkalommal összehívta Assisibe a világvallások képviselőit,
hogy imádkozzanak a békéért. Mi történt azóta? – tette
fel a kérdést a Szentatya. Negyed évszázaddal ezelőtt a világ
békéjét az egymással szemben álló két tömb fenyegette.
Ennek a megosztottságnak jól látható jele volt a Berlini Fal,
amely a várost átszelve meghúzta a két világ közötti határt.
1989-ben, három évvel Assisi után a Fal vérontás nélkül összeomlott.
A mögötte felhalmozott hatalmas fegyvertár váratlanul elveszítette
jelentőségét, már nem keltett félelmet. A népek szabadságvágya
erősebb volt az erőszak fegyvertáránál.
Hogy milyen okok idézték elő a változást, olyan összetett
kérdés, amelyre nem lehet egyszerű választ találni. A gazdasági
és politikai tényezők mellett a szóban forgó esemény egyik mélyen
gyökerező oka azonban spirituális jellegű: az anyagi hatalom mögött
nem volt semmiféle szellemi meggyőződés. A szabadság utáni vágy
végül erősebbnek bizonyult az erőszaktól való félelemnél.
Hálásak vagyunk a szabadságnak ezért a győzelméért, amely
mindenekelőtt a béke győzelme volt. Hozzá kell tennünk, hogy
ebben az összefüggésben nem pusztán, és talán nem is elsődlegesen
a vallásszabadságról volt szó, de arról is. Ezért mindezt
valamilyen módon összekapcsolhatjuk a békeimákkal – mondta
beszédében XVI. Benedek.
Sajnos nem állapíthatjuk azt, hogy az elmúlt 25 évet a
szabadság és a béke jellemezte. Bár nem fenyeget világháború
veszélye, a világ tele van viszályokkal. Nem pusztán arról
van szó, hogy itt és ott ismételten háborúkat vívnak, hanem
arról, hogy az erőszak, mint olyan, szüntelenül jelen van és
befolyásolja világunkat. A szabadság egyike nagy javainknak.
Ugyanakkor nem kevesek helytelenül az erőszakra való szabadságként
is értelmezik. Az ellentétek új és félelmetes formái
jelentkeznek, és ez mindannyiunktól a békéért való küzdelem
új elkötelezettségét igényli.
A pápa ezután az erőszak és az ellentétek új
arculatait vázolta fel. Az erőszak új formáinak két különböző
típusát jelölte meg, amelyek motivációi homlokegyenest ellentétben
állnak egymással. Mindenekelőtt jelen van a terrorizmus, amely
jól célzott támadásaival elpusztítja az ellenség fontos
stratégiai pontjait, nem törődve az ártatlan emberekkel,
akiket kegyetlenül megölnek vagy megsebesítenek a merénylet
során. A felelősek szemében az ellenség megkárosításának
nagy ügye igazolja a kegyetlenség minden formáját. Figyelmen kívül
hagyják mindazt, amit a nemzetközi jog általánosan elismer. Éppen
a támadások vallási jellegét használják fel a szörnyű
kegyetlenségek igazolására, abban a hiszemben, hogy félretehetik
a jogszabályokat az állítólagos „jó" elnyerése érdekében.
A vallás ebben az esetben nem a békét szolgálja, hanem az erőszakot
igazolja – hangsúlyozta a Szentatya.
A valláskritika, a felvilágosodástól kezdve ismételten
azt állította, hogy a vallás az erőszak oka és ezzel ellenségeskedést
szított ellenük. A vallás az erőszak oka ott is, ahol az erőszakot
egy vallás védelmezői alkalmazzák mások ellen. Az Assisiben
1986-ban összegyűlt vallási képviselők leszögezték - és mi
most erőteljesen és nagy elhatározottsággal megismételjük:
nem ez a vallás valódi természete – hangsúlyozta Benedek pápa.
Éppen ellenkezőleg: a vallás kiforgatása és hozzájárul
elpusztításához. Ezzel szemben felteszik a kérdést: létezik-e
valóban a vallások közös természete, amely érvényes
mindegyik vallás számára? Mi a vallás valódi természete?
Ezekre a kérdésekre választ kell keresnünk, ha valóban
hiteles módon szembe kívánunk szállni azzal, hogy vallási
okokra hivatkozva használják az erőszak eszközét. Ez a vallásközi
párbeszéd egyik alapvető feladata, amelyet ez a találkozó ismételten
aláhúz – mondta a pápa, majd így folytatta:
„Mint keresztény, szeretném elmondani: igen, a történelemben
a keresztény hit nevében is folyamodtak az erőszak eszközéhez.
Ezt nagy szégyenérzéssel ismerjük el. De teljes mértékben
világos, hogy ez a keresztény hittel való visszaélés volt,
nyilvánvaló ellentétben annak valódi természetével. Mi,
keresztények hiszünk Istenben, aki minden ember Teremtője és
Atyja, és aki révén minden ember egymás testvére, egyetlen
családot alkotva. Krisztus keresztje számunkra Isten jele, aki
az erőszak helyébe a testvéreinkkel való szenvedést és az irántuk
való szeretetet helyezi. Számunkra ő a „szeretet és a béke
Istene" (2Kor 13,11).
Mindenkinek feladata, aki bármilyen módon felelős a
keresztény hitért, hogy szüntelenül megtisztítsa a keresztények
vallását kiindulva belső központjából, hogy az emberi
gyengeségek ellenére valóban Isten békéjének eszközévé váljon
a világban".
A pápa ezután az erőszak másik típusát vázolta fel,
ami Isten hiányának, tagadásának és az emberség ebből származó
elveszítésének a következménye.
A vallás ellenségei az emberi történelemben jelenlévő
erőszak elsődleges forrását látják a vallásban, ezért
annak felszámolását akarják. De az Istenre mondott
„nem" mérhetetlen kegyetlenséget és erőszakot okozott,
amely csak azért volt lehetséges, mert az ember nem ismert el
semmiféle felsőbbrendű bírót, önmagát véve mértékül. A
koncentrációs táborok szörnyűségei világosan megmutatják,
milyen következményekkel jár Isten hiánya.
A pápa most nem kívánta részletezni az állam által előírt
ateizmusokat, hanem inkább az ember hanyatlásáról szólt,
amelynek következtében csöndben, tehát még veszélyesebben
alakul át a spirituális légkör. A Mammon-imádat, a birtoklás
és a hatalom imádata ellenvallásként jelentkezik, amelyben
csak a személyes előny számít. A boldogság utáni vágy például
féktelen és embertelen sóvárgássá fajul, amely a különféle
kábítószerek uralmában nyilvánul meg. A „nagyok"
meggazdagodnak belőle, sokakat pedig elcsábít, és testi-lelki
romlásba dönt. Az erőszak szinte normálissá válik és azzal
a veszéllyel fenyeget, hogy a világ egyes részein elpusztítja
a fiatalokat. Ez az erőszak elpusztítja a békét, a béke hiányában
pedig az ember önmagát pusztítja el.
Isten hiánya az ember és a humanizmus hanyatlásához
vezet.
De hol van Isten?
Ismerjük-e őt és ismét megmutathatjuk-e őt az emberiségnek,
hogy Istenre alapozza a valódi békét? – hangzottak a pápa kérdései.
A Szentatya röviden összefoglalta eddigi elmélkedését:
van a vallásnak egy olyan felfogása és olyan használata, amely
szerint a vallás erőszak forrásává válik, miközben az ember
Istenre való, helyesen megélt irányultsága a béke ereje.
Ebben az összefüggésben szükség van a vallások közötti párbeszédre,
a vallások megtisztítására. Isten tagadása tönkreteszi az
embert és erőszakhoz vezet.
A vallás és a vallásellenesség valósága mellett terjedőben
van az agnoszticizmus, egy másik alapvető emberi irányultság:
olyan személyekről van szó, akinek nem adatott meg a hit ajándéka,
de akik keresik az igazságot, keresik Istent. Ezek a személyek
nem azt állítják, hogy nincs Isten, hanem szenvednek hiányától.
Az igazság és a béke zarándokai ők.
A harcos ateistákat megfosztják attól a hamis bizonyosságuktól,
miszerint nincs Isten. Arra szólítják fel őket, hogy inkább lépjenek
a keresők közé, akik nem veszítik el az igazság létezésébe
vetett reményt.
A vallásos emberekhez is szólnak, hogy ne tekintsék
Istent saját tulajdonuknak, amely felhatalmazza őket arra, hogy
másokkal szemben erőszakot alkalmazzanak. Ezek a személyek az
igazságot, az igaz Istent keresik, akinek képmása a vallásokban
gyakran rejtve marad a nem megfelelő vallásgyakorlat következtében.
Ha az agnosztikusok nem találják meg Istent, ez a hívőktől is
függ, akik Isten képmását lekicsinyítik vagy eltorzítják. A
keresők belső küzdelme felhívás a hívők számára, hogy
tisztítsák meg hitüket, hogy Isten, a valódi Isten mindenki számára
hozzáférhető legyen.
A pápa ezért hívta meg ezt a harmadik csoportot is
Assisibe, amely nem pusztán a vallási intézmények képviselőit
gyűjti egybe a mostani találkozón. A jelenlévők közösen
haladnak az igazság felé, határozottan elkötelezik magukat az
emberi méltóság érdekében és közösen magukévá teszik a béke
ügyét minden jogtipró erőszakkal szemben.
A pápa végül arról biztosította hallgatóságát, hogy
a katolikus egyház nem mond le az erőszak elleni küzdelemről,
a világbékéért való elkötelezettségéről. Beszédét a találkozó
mottójával zárta: „mindnyájunkat az a közös vágy vezérel,
hogy „az igazság zarándokai, a béke zarándokai" legyünk.
(Forrás: Vatikáni
Rádió/ spesnet.info)
|