vissza a főoldalra

 

 

 2011.11.04. 

Az agyonhallgatott Németh Antal szelleme támadhat fel

A támadóknak az adornói esztétika kanálisszagú értelmezése tetszik

Bucz Hunor, a 42 éves óbudai Térszínház igazgatója, rendezője: Szívből örülök Dörner kinevezésének. Végre reménykedhetünk, hogy lesz egy olyan kőszínház Budapesten, ahol a magyar nyelv érthetően és árnyaltan hangzik, mert nem valamiféle nincs anyanyelvünk dialektusban, idegen hangsúlyokkal, felhajló dallamokkal és nyakba pöszögve, de nyelvünk drámaiságát és gesztus tartalmait átélhetően közlik a színészek. Reménykedhetünk, hogy klasszikus drámáink és drámafordításaink tisztességgel kerülnek színpadra és nemzeti sorskérdéseink hitelesen szólítanak meg minket az előadásokban. A rendezői és az ideológiai önkény, a hatásvadász semmit- mondás formalizmusa helyett, a darabok pontos elemzését és értelmezését adó színházi műhelymunkában a népszínházi kifejezőeszközök és a korszerűség megtalálja majd az utat lélektől lélekig. Bízom a három meghatározó elme, Csurka István, Dörner György és Pozsgai Zsolt tehetségében és következetességében, mert tisztában vannak színházi életünk mételyeivel és elidegenedettségével, és ezért mindent megtesznek, ha végre szóhoz juthatnak, hogy lassú és szívós építkezéssel visszahódítsák az ifjúságot a színházba, a szentbe, a nemzet templomába, ahová nem kikapcsolódni, de bekapcsolódni mennek az emberek, ahol nem muzeális távolságból, de kortársként szól Szophoklész, Arisztophanész, Bornemisza és Csokonai, Katona, Vörösmarty és Madách és a felejtésre ítélt Móricz,Németh, Illyés, Sarkadi, Pilinszky és Weöres, Örkény és Páskándi – jaj Istenem, meddig sorolhatnám…és a kortársainkról még szó sem volt. Shakespeare, Moliere, Beckett, Ionesco… Lesz iskolaszínház és verspódium, és lesz nevető Parnasszus Heltai Gáspártól Karinthyig, a csali mesétől Nagy Lajosig… Talán egy-egy hangverseny sem lesz ott idegen. Halljuk majd: Ne bántsd a magyart Zrínyitől, Kodálytól, vagy Lajta László 56-os szimfóniáját. Bizony irigylem Dörnerék bátorságát, mert lehetetlenre vállalkoznak, amikor az elmúlt húsz plusz ötven év ízlésterrorjával és kontraszelekciójával szemben, a multinacionalista kultusz közepette nemzetépítő, honvédő szellemiségű alkotóműhely a céljuk, és mélyen tisztelem Tarlós Istvánt, hogy ekkora kockázatot és felelősséget vállalt egy magyar színházi koncepcióért. A Nemzeti Színház hajdani igazgató rendezője, az agyonhallgatott Németh Antal szelleme támadhat fel tettük nyomán és az Aczél-éra által erőszakosan megszüntetett színházi törekvések éledhetnek föl és bíztatást kapnak azok a kis színházak is, akik dacolva körülményeikkel, hívatásuknak vallják a magyar elmék pallérozását.  

A média által ajnározott celeb-színészek és az ún. szakma viszont mindez ellen lép fel.

 – Hogy sokan támadják, értetlenül és nemtelenül őket? A megfélemlítés jól ismert paneljeit is használva? Hát Istenem, mit várjunk azoktól, akik a német divatot majmolják, a frankfurti iskola lebutított változatát követik, tőlük, akiknek az adornói esztétika kanálisszagú értelmezése tetszik, akik tapsolnak Cohn-Benditnek és lesvájcisapkázzák a Szent Koronát, a magyar nyelv börtönéből akarnak folyamatosan kitörni és kot-kodályként csúfolják a Zrínyi- szózat szerzőjét, de minek soroljam, mit szégyenkezzem helyettük is.

 A Térszínházat pedig elhallgatják.

 – Csöpp színházunkban, az óbudai Térszínházban, bár második éve kisemmiznek bennünket a „független” szakértők, mégis játszunk. Előadásaink után beszélgetünk a közönséggel. Érzékeny, nyitott közönségünk estéről estére meggyőz arról, hogy van remény, a búvópatakként élő, csempész áruként létező nemzeti lelkiismeret munkálódik, lehet, hogy egy új reformkor közeledik. Adja a Teremtő! Így gondolok én Csurka István, Dörner György, Pozsgai Zsolt és leendő munkatársai.

 

M.A.