2011.11.11.
Tisza István emlékév
Valódi Herkules, muszájból
Az én agyam ezt nem tűri
el, mert nem vagyok hajlandó elfelejteni azt a bizonyos „vörös
fasizmust”. Ők és
társaik bármikor büntetlenül rágalmazhatnak, provokálhatnak,
gyalázkodhatnak.
Döbrentei Kornél A rendíthetetlen lovag című
új versét gróf Tisza István miniszterelnök alakja ihlette. A
verset az alcím szerint Gróf Tisza István szoboravatására írta.
Sorai nagyívű történelmi panorámát tekintenek át múltunkból,
mely legvégül a megidézett kormányfő üzenetével így zárul:
„Ne tűrjetek tovább szívcserét, / ám az ősi szűt emeljétek
fel, / s lelketektől megtelek élettel, / szobrom s a Nagyisten
legyen tanunk: / kiirthatatlanul megmaradunk.”
A vers sokadik elolvasása után is úgy érzem, mintha
hiányérzete lenne „az őszirózsás forradalomban” bestiálisan
meggyilkolt miniszterelnök iránt?
– Telitalálat! Valóban fájdalmas hiányérzetben fogant
meg ez a vers. Úgy találtam, hogy nincs elég bátorságunk saját
nagyságainkhoz ragaszkodni. Tisza Istvánhoz hasonló korrekt úriember
és reálpolitikus azóta sem volt több a magyar történelemben.
Odaadta a nemzetért a legtöbbet, mit férfi adhat: az életét
áldozta. Példátlan hazaszeretet birtokosa volt, ezért is
tartom államférfinek a szó legszorosabb már-már szakrális értelmében.
Önálló magyar viselkedési rendet képviselt úgy is, mint huszárezredes.
Akár jelképesnek is tekinthetjük azt a párbajt, ahogyan kardjával
megszégyenítette az őt kihívó „nyúlszájú” Károlyi Mihályt.
A nemzeti hagyomány jegyében élt és politizált. Felismerte,
hogy Magyarország központi ereje a dualizmus egységében valósulhat
meg, és hogy a Deák Ferenc által szorgalmazott kiegyezés
hasznunkra volt, mert ebből következett a gazdaság, az ipar és
az életszínvonal emelkedése. Személyes tragédiája nagyrészt
abból fakadt, hogy mialatt szüntelenül ellentámadásba kényszerült
a Jászi Oszkárék-féle szabadkőműves szellemiség ellen, kénytelen
volt a saját fajtájával is szembefordulni az obstrukció idején,
amikor az országgyűlés működését, jogalkotását és általában
véve a magyarság játékterét a politikai életben megpróbálták
a minimálisra csökkenteni. A vers írásakor arra is gondoltam,
hogy egy szobor sok tekintetben mindig többet fejezhet ki, mint a
valóság. Elrugaszkodtam a hús-vér valóságtól, a
transzcendenciát átlépve megszólítottam őt, így kaptam meg
a választ a vers utolsó soraiban.
A versben úgy is megemlíti Tisza Istvánt, mint
aki „őriző volt a strázsán”, illetve mint aki „valódi
Herkules, muszájból”, vagyis Ady Endre sorait vonatkoztatja rá.
Mi a személyes véleménye a költő és a miniszterelnök
ellentmondásos kapcsolatáról?
– Nem lehet választani Ady Endre és Tisza István között.
Aki olyan irányba tereli szót, hogy végül egyik mellett és a
másik ellenében kell dönteni, az jóvátehetetlenül meghamisítja
ennek a két zseniális férfinek az emlékét.
Versemben megpróbáltam ezt a két géniuszt immáron haláluk
után megbékíteni és kiegyezésre bírni egymással, mert úgy
érzem, ez a helyénvaló. Tudjuk jól, hogy a miniszterelnök
sohasem érzett ellenszenvet a költő iránt, hiszen tisztában
volt írói zsenialitásával, szimbolizmusának megtisztító és
megújító erejével, és belátta ennek sajnálatos következményeit
is, midőn Ady Endre Jászi Oszkárék, Hatvany Lajosék és Lédáék
befolyása alá került. Tette mindezt annak ellenére, hogy a költő
„vad, geszti bolondnak” nevezte őt és még számos
alkalommal lekicsinylően vélekedett róla. Ehhez azonban nemcsak
mások befolyása kellett, hanem alighanem az is, hogy Adynak
kisebbségi érzése lehetett A rendíthetetlen lovaggal szemben.
A nőfaló költőt talán irritálta Tisza István férfias kiállása.
Ám azt is tudjuk jól, hogy miután a miniszterelnököt
meggyilkolták, magába roskadt. Addigra már maga is a halál határmezsgyéje
felé tartott, végképp megszabadulva Tisza politikai
ellenfeleinek befolyása alól.
Az a hisztérikusan magyarellenes kör, melynek befolyása
alól Ady Endre megkésve bár, de feleszmélt, mintha időről időre
reinkarnálódna. Napjainkban éppen Dörner György Új Színház
élére történt kinevezése ellen tiltakoznak, mivel a színművész
Csurka Istvánnal és Pozsgai Zsolttal közösen szeretne új
otthont teremteni a magyar dráma számára. Noha a megbízott
igazgató még be se tehette lábát a teátrumba, máris újnyilasnak
minősítették és eltávolítását követelik.
– Minden erőmmel Dörner György mellett állok, és természetesen
ugyanez vonatkozik Csurka Istvánra, illetve Pozsgai Zsoltra is. Három
olyan tehetséges és kiváló magyar emberről van, akik számos
alkalommal bizonyították elkötelezettségüket örök érvényű
nemzeti értékeink iránt. A támadások hátterében alighanem
ugyanaz az indok húzódik meg, mint már oly sok alkalommal,
amikor a nemzeti értelmiség megpróbálkozott önálló úton járni,
és megszabadulni attól a befolyástól, mely valóban évtizedek
óta ráerőlteti akaratát a szellemi életre is. Tarlós István
főpolgármester döntése megtörte azt a színházi hegemóniát,
melyet megörököltünk Aczél Györgyék idejéből. Eddig ilyen
lépésre senki sem merte rászánni magát, de Tarlósnak volt vér
a pucájában ehhez is. Valójában a Nemzeti Színházzal kellett
volna kezdeni a sort, és reményeim szerint hamarosan ott is gyökeresen
megváltozik a szakmai vezetés arculata. Az Új Színház körül
kialakult helyzet láttán joggal kérdem. Milyen alapon vagy
jogon merészelik újnyilasnak, újfasisztának vagy újnácinak
nevezni azt az igazgatót, aki műérvényesítő előadásokat kíván
színpadra állítani a magyar nemzeti dráma és a mértékadó
kortárs szerzők nyújtotta színes kínálatból? Aki ma
Budapesten Vörösmarty Mihály, Katona József, Németh László,
Illyés Gyula, Csurka István, Gyurkovics Tibor, Hernádi Gyula
vagy Páskándi Géza drámáját kívánja bemutatni, az ellenség?
Talán Dörner
vagy Csurka, esetleg Pozsgai mondott olyat bárkire is, hogy a
szarból jött, mint ahogyan azt Spiró máig büntetlenül
megengedte magának, vagy netalán ők viccelődtek karácsonykor
a Tilos Rádióban azzal, hogy ki kellene irtani a keresztényeket?
De ne feledkezzünk meg arról a gyalázkodásról sem, amelyet az
önmagát írónak tartó Kertész Ákos zúdított nemrégiben a
magyarságra, vagy említhetném a Nobel-díjas druszáját is és
még sok mindenkit a „mazsihiszes” Zoltain vagy Landeszmann főrabbin
át Konrádig, aki amikor nem retteg Budapest és Berlin között
ingázva, olyankor síkra száll a könnyű drogok legalizálásért.
Miért van az, hogy ők és társaik bármikor büntetlenül rágalmazhatnak,
provokálhatnak, gyalázkodhatnak? Megalázzák a nemzetet, a hazát,
melyhez látszólag ők is tartoznak, de valójában csak itt élnek,
és amikor ezt mi visszautasítjuk, akkor kollektíve szélsőségesnek
nyilváníttatunk. Az én agyam ezt nem tűri el, mert nem vagyok
hajlandó elfelejteni azt a bizonyos „vörös fasizmust”, mely
nélkül ez az egykori „szadeszos” balliberális banda sehol
nem lenne. Ha ezeknek annyira rossz és annyira üldözve vannak,
akkor miért nem mennek el innen ahelyett, hogy gyűlölködve rázzák
az öklüket minden ellen, ami számunka szép, szent és igaz?
Nyilván ennek a gyűlölködésnek az újabb példája
az, hogy az ötvenhatos forradalom 55. évfordulóján Gyurcsány
Ferenc új pártjának, a Demokratikus Koalíciónak egyik
fontoskodó alakja, Dániel Péter ügyvéd gyalázkodó írást
tett közzé. Azt írta Wittner Máriáról, hogy „primitív, köztörvényes,
randalírozó és lincselő prosti”. Sok alkalommal lépett fel
Wittner Máriával közösen. Beszélt már vele a történtekről?
– Még nem, de módot fogok találni rá, hogy szót váltsunk
erről is. Mint mindig, most is Mari oldalán állok. Ha szabad férfiként
reagálnom a történtekre, akkor azt üzenem az ügyvéd úrnak:
jobb ha nem kerül az utamba, mert hatvanöt évem ide vagy oda,
valószínűleg megverném, ha párbajképes lenne. Sajnálom,
hogy ilyen ősi igazságtétel már nincs, kihalt: A rendíthetetlen
lovag magával vitte a sírba ezt is.
Búcsúzásképpen engedje meg, hogy lapunk olvasói és
munkatársaim nevében boldog születésnapot kívánjak!
– Köszönöm! Hálával tartozom minden őszinte jókívánságért,
mert erővel ruház fel és megbékít az életkorommal.
Borbély László
|