2011.11.11.
Egy csavargó
művész Őszentsége személyes áldásával
Az absztraktot néphülyítésnek tartom
Faragó Miklós
festőművész 1947. március 17-én született Mátészalkán.
Művészeti tanulmányait Varsóban végezte, a Képzőművészeti
Akadémián grafika és festő szakán, a hatvanas évek végén.
Első külföldi kiállítása után norvég királyi ösztöndíjjal
Skandináviába került, majd Olaszországban – Rómában és
Szicíliában – élt és alkotott. 1971-től New York és Montreál
után Kaliforniában telepedett le, ahol Santa Monicán rendezett
be műtermemet. Ez idő alatt Észak-Amerikán kívül Európa
jelentősebb városaiban, valamint Ausztráliában és Japánban
állították ki a képeit. Alkotásai a világ majdnem összes
országába eljutottak és vevőre találtak. Az 1980-as évek
derekán visszatelepült Európába, ahol először Zürichben,
majd később Liechtensteinben
nyitotta meg stúdióját. A mai napig az Alpok között, a
Bodeni tó mellett él és alkot. Magyarországon – hosszú idő
után először – 1982-ben mutatta be festményeit egy, a Műcsarnokban
megrendezett kiállításon. Ebből a sikeres bemutatkozásból kiállítások,
valamint különféle művészeti médiumokban megfogalmazott alkotások sorozata következett.
Alkalma nyílt arra, hogy elképzeléseit olajképekkel, köztéri
emlékművekben, festett és csiszolt ólomkristály valamint üvegfelületeken,
porcelánból készített falakon és dísztárgyakon, grafikai munkákban,
selymen, textílián fogalmazhassa meg. 2012-től a Jeruzsálemi
–Máltai Szent Lázár Katonai és Ispotályos Lovagrend
csillagos commendatore-ja. Díjak,
kitüntetések: Dési
Huber István Emlékverseny, grafikai fődíj (Bp., 1966), Három
Kontinens Nemzetközi Kiállítás, grafikai díj (Varsó, 1970),
Atelier Nord Művészcsoport meghívása, Királyi Ösztöndíj
(Oslo, 1970), Annie Ariadne Kosirys hercegnő fődíja, Academia
San Nicola (Róma, 1970), Intergroup Művészcsoport meghívása
(Szicília, 1971), VI. Pál pápa személyes köszönete és áldása
(Róma, 1971), BNV Nagydíja,
„Négy Évszak” porcelán kollekció (Bp., 1998.). Oslóban,
Kanadában, Las Vegasban, Varsóban, Montreálban, Tokióban,
Stuttgartban, Vaduzban, Stockholmban és Hollóházán őrzik műveit
múzeumok és gyűjtemények.
A csillagos commendatore
Névjegykártyáján a Szent Lázár Lovagrend címere. Tehát lovag?
–Az vagyok, és rögtön csillagos commendatore
lettem. Ez a tiszti rang a magyar és a német katonai
szaknyelvben nem szerepel, hozzávetőlegesen a kapitánynak felel
meg. Erre a címre azért is büszke vagyok, mert itt a lovagok közé
érdem, munkásság alapján veszik fel az embert, és nem az számít,
kinek mennyi a pénze, mint néhány más nagyvilágra kiterjedő
klubban. Sokat dolgoztam Olaszországban, személyes pápai áldást
is kaptam – ezek az előzményi ennek a rangos kitüntetésnek.
Jótékonysággal foglalkozunk, az elesetteket, rászorultakat segítjük.
Kétszeres is lovag vagyok, mert Villányban pedig borlovag
lettem. Szeretem is a villányi borokat.
Szép élményben lehetett részük, akik megtekinthették
– a lapunk által is meghirdetett – a Vármegye Galéria által
szervezett Faragó Miklós-kiállítást Mádon. Ez hányadik kiállítása
Magyarországon?
–Tudni kell, hogy 1970-ben disszidáltam, és csak 12 év múltán
engedélyezték, hogy itthon is kiállítsak. Azóta évente kb. két
kiállítást rendeznek nekem. Idén viszont ez a szám több
lett, ez egy „termékeny” év volt, mert az arnóti református
gyülekezeti házban, a pécsi Ferenczy Galériában és az Országos
Onkológiai Intézetben is kiállítottam.
Egyre rangosabb a mádi borfesztivál, és annak keretén belül
tartottuk az említett kiállítást. Az előzmény: Demeter Ervin
fia Endre borász, és ő Mádon átalakított egy régi pajtát
borkóstolóvá, ahová én üvegablakokat készítettem. Munkám
során megismerkedtem a polgármester úrral és a helyi élet kiválóságaival,
s ők felvetették a kiállítás ötletét. Először egy kicsit
szkeptikus voltam, mert nem hittem el, hogy egy borfesztiválon bárkit
is érdekel a művészet. Kellemesen csalódtam, mert egy valódi
kulturális fesztiválról van szó, fantasztikusan jó
programokkal. Ezen a rendezvényen rangos fővárosi művészek és
zenekarok mutatkoztak be, s mindez egyben a hegyaljai borok remek
reklámja is.
Vannak olyan művek, amik kifejezetten a magyar közönség
számára születtek, születnek?
–Olyan művem nincs, ami kifejezetten egy nemzet számára
született. Sokat csavarogtam a világban, s közben rájöttem
arra, hogyha szólni szeretnék az EMBERHEZ, akkor nem specifikus,
hanem univerzális témát dolgozok ki. Olyanokat, amit egy ázsiai
ember is átérez. Viszont történt egy kis változás. Amióta részt
vettem a csíksomlyói búcsún, magyar motívumokat is festek.
Megjelenik Csaba királyfi alakja, a Boldogasszony és a kopjafás,
székely-motívumos díszítés, de soha nem giccses formában. Ha
visszagondolok a csíksomlyói búcsúra, mikor a zuhogó esőben
több százezren énekelték a magyar és a székely himnuszt, még
most is a melegség jár át. A feleségem, aki nem magyar, sírt
a somlyói völgyben. Olyan fantasztikus erők szabadulnak ott
fel, olyan a hangulat, ami senkit sem hagyhat érintetlenül. Ezután
tudatosan a magyar népművészet felé fordultam. Dédapám a Lónyai
utcai Református Gimnázium zenetanára volt, és neki megvolt a
Tolnai kiadásában az ötkötetes Magyar Nép Művészete. Feltárult
előttem, hogy milyen gazdag a magyar nép művészete, és elhatároztam:
attól függetlenül, hogy univerzálisan festek, a SAJÁT GYÖKEREIMBŐL
is mutassak fel valamit.
Egy kézcsók ára
Jövő tavasszal jelenik meg az első albuma.
Ebben már ezek az alkotások is láthatók?
–Természetesen. Fotóművész barátommal immár két éve ezen az
albumon dolgozunk. És bizony egyre drágább lesz az egész, mert
én adom ki. Nem akarok panaszkodni, mindig megéltem a munkámból,
de ez az album igen csak viszi a pénzt. Persze valamit valamiért.
Csak képek lesznek az albumban?
–Nem, hanem szöveg is, három nyelven: magyarul, angolul és németül.
Egy kb. 150 oldalas önéletrajzi történetet olvashatnak, ami
anekdoták tömkelege.
Ha nem is az egész „tömkeleget”, de egyet
megosztana az olvasókkal?
–Örömmel. A színhely: Szicília, ahol a bíboros úr bízott meg
engem munkákkal. Vieni Nicola, vieni! - intett magához. Az évezredes
szokás azt diktálta, mikor a Monsignore személyes audiencián
fogad valakit, az a kitüntetett személy elébe járulván
hajtson térdet és az érseki gyűrűt alázattal csókolja meg.
Első találkozásunkkor minden a protokoll szerint haladt, egészen
addig, mikor előtte térdelvén megláttam csókra nyújtott kezén,
a gazdagon díszített hatalmas gyűrűt. Agyamon profán gondolat
futott át: hány öregasszony fogatlanul ráncos szája érinthette
meg ezt az ékszert az idők során. Megfogva kezét – a csókra
tartott mozdulatból – átfordítottam egy tiszteletteljes kézrázásba,
majd felegyenesedve fejet hajtottam. A főpap – mintha mi sem történt
volna – barátságosan elbocsátott. Azóta jó párszor
hivatott már magához. A reneszánsz műveltségű, nagy tudású
bíboros örömét lelte a lelkes fiatal alkotóval folytatott - művészetről,
hitről és Istenről szóló - társalgásokban, amelyek váltakozva
az általam egyre jobban beszélt olasz és angol nyelveken
folytak. Az első alkalommal felállított, rendhagyó protokollt
látszólag elfogadta és azon nem változtatott. Akkor még
fiatal, 23 éves voltam, és nem azt néztem, mennyire megtisztelők
az egyházi munkák, hanem azt: több pénzt is kaphatnék értük.
A bíboros elmondta nekem: „majd kapsz még valamit, ami sokkal
többet ér a pénznél.” Ez volt VI. Pál pápa személyes köszönete
és áldása vatikáni oklevélen. Ennek Olaszországban hatalmas
nagy az erkölcsi értéke. Mielőtt kimentem volna az USA-ba, elvégeztem
az utolsó munkát, megkaptam a csekket, s látom, hogy a duplája
van rajta a megállapodás szerinti összegnek. Tudták, hogy
szinte gyerek vagyok és szükségem van a pénzre. „Az
anyaszentegyház így kíván neked jó és szerencsés utat a
tengeren túlra”- mondta a bíboros. Ezután letérdeltem elé,
és megcsókoltam a gyűrűjét. „Mindig tudtam, hogy egyszer
megcsókolod a gyűrűmet, de azt nem, hogy mindet mennyibe fog
nekem kerülni”– élcelődött velem a bíboros úr, aki átlátott
rajtam.
Rendelésre dolgozik, vagy pedig a kiállított műveit
lehet megvásárolni?
–Mindkettőre van példa. Az albumomra úgy szerzem meg a pénzt, hogy
aki nagyobb tételben rendel tőlem, annak a nevét feltüntetem a
könyvben a támogatók között. Egy cég, ha több példányt
rendel, akkor kap egy első oldalt tőlem, hogy abban reklámozhatja
magát, bemutathatja profilját. No, meg is jártam, mert egy
hegyaljai család, egy cég azt mondta, hogy én írjak róluk.
Megtettem, és egy oldalt írtam a „mádi mediciekről”.
Ugyanis egy olyan családról van szó, ahol pártolják a művészetet,
s teszik ezt hozzáértőn, és nem sznobizmusból.
A manipulálók az egész világon
meghatározzák, kinek mi a jó, és meghülyítik az embereket
Műveinek többsége – igazából én csak
olyanokat láttam– figuratív. Hová tette le a voksot a figuratív,
nonfiguratív vitában?
–Diák koromban természetesen megfertőzött engem is az absztrakt,
de később egyre realistább lettem. Én most már támadom az
absztraktot , mert néphülyítésnek tartom. Én nem találok
abban semmi szégyellni valót, hogy pénzt fogadok el a munkámért.
Leonardo, Michelangelo talán nem pénzért dolgozott? Egy figuratív
művész nem lehet kókler. A legnagyobb kritikus mindig a vevő
volt. Ha egy Medicinek nem tetszett Leonardo műve, akkor nem
fizetett ki. Tehát a vevőt a művésznek ki kell szolgálni, a
legjobb értelembe véve. Nem tartom szitokszónak a kommerciális
fogalmát. Annyira szégyelljük azt, ami eladható? Ha egy hús büdös,
az eladhatatlan, így ha egy művet nem tudunk eladni, akkor az
rossz. Ez a normális gondolkodás. Soha nem hittem azoknak, akik
hamis alázattal, kezeiket tördelve úgy nyilatkoztak; nem igazán
tudják tehetségesek-e? Ha valaki nem hisz abban, hogy ő a
legjobb, akkor milyen alapon vindikálja magának az alkotás jogát?
Tegyük kezünket a szívünkre: ki kíváncsi középszerű, vagy
még annál is jelentéktelenebb munkákra és azok létrehozóira?
A művész, aki nincs meggyőződve önmaga nagyszerűségéről,
nem képes saját magát pozitívan megítélni, milyen alapon várhatja
el azt másoktól? Az ilyennek más foglalkozást illene keresni.
A jó festő természetesen tehetséges kell, hogy legyen, ám
ugyanakkor kommerciális is. Ez a szó azt jelenti:
kereskedelmileg értékesíthető, eladható. Megtisztelő jelzőnek
számított ez mindig, bármely alkotó, vagy alkotás számára.
Mára azonban ez a kifejezés mégis szitokszóvá vált. Korunk művészeinek
legtöbbje meg sem próbálja tehetségét felhasználva a
megrendelő elképzelésével összhangba hozni saját álmait.
Nem érdekli őket a vevő elvárása, sem az esetleges mecénások
kívánságai. Meg sem kísérlik kifejezési lehetőségeikkel élve
azt tenni, ami valós feladatuk lenne: kiszolgálni az emberek
boldogságérzetét. Elidegenedett artisztikus létük elefántcsonttornyába
zárkózva pazarolják el istenadta lehetőségeiket.
Születés - Szerelem - Halál: hiába a társadalmi fejlődés megállíthatatlan
menete, ezek az alapfogalmaink változatlanok maradtak az idők
folyamán. Mi történt a világban, amitől artisztikus
megfogalmazásuk több ezer éves kánonjai átalakultak? Mitől
lettek mások a szépművészetek kifejező eszközei, és miért
alkalmaznak új kritériumokat művelőinek értékelésében?
Hirtelen megjelentek a műkritikusok, az esztéták, akik sem művészek,
sem vevők. Olyanok – tisztelet a csekély számú kivételnek
– akik nem tudnak festeni, bár már próbálták, így elmentek
műítésznek. Ők elkezdték manipulálni a világot. Az
absztarkció lényege az volt, választ adjanak a világ 20. századi
változásaira. Nagy mestereknek megvolt a tudásbeli és képességbeli
alapjuk ahhoz, hogy minimalizálják a dolgokat, és ők valóban
jókat csináltak. Amikor látták a kóklerek, hogy tudás nélkül
is pénzt lehet keresni, no akkor absztraktnak mondták magukat.
Akkor jött a kritikus, aki megmagyarázza a vevőknek azt, mi a jó.
De mindez nem csak a képzőművészetre, hanem a színházművészetre
is igaz. Ha 150 évvel ezelőtt nem tetszett egy darab, akkor jöttek
paradicsommal a nézők és megdobálták a szerzőt. Ma viszont a
rosszról megmagyarázza a kritikus, hogy az jó, csak a
„buta” néző nem érti. Mindennek az a lényege, hogy az átlagember
megrémüljön, s kimondja: „nem értek a művészethez”. Nem
is érteni kell, hanem érezni. Az én kritikusom az az öreg néni,
aki nézte, hogyan dolgozom, s közben majszolta a zsemléjét.
Elmondta, mi tetszik a műveimben, ahogy azt is, nincs sok pénze,
így csak részletre vásárolhat. Egy egyházi jellegű képet kért
tőlem, ő tehát imádkozik a képem előtt. Azért mutatok be
minden egyes kiállításon klasszikus reneszánsz rajzokat, hogy
lássák, én tudok rajzolni. Ha esetleg irreális elem is van a képemben,
akkor annak nem az az oka, hogy ezzel fedjem el tudatlanságomat.
Mert sajnos nem egy ilyen magát művésznek mondó személy van.
Ezért manipulálnak minket az ilyen absztrakt dolgokkal. De nem
csak művészeti téren, a miniszterelnök úr is kifejtette,
mennyire manipulálják és becsapják a közvéleményt még most
egyesek, az ellenzéki csoportok tagjai. A manipulálók az egész
világon meghatározzák, kinek mi a jó, meghülyítik az
embereket, és ők döntik el ki a nagy művész. Amíg az emberek
maguk néztek, és nem a kritikus szemén keresztül, nem vették
meg a képet, vagy megdobálták a semmitmondó szerzőket.
Sajnos, hagyjuk, hogy mások gondolkodjanak helyettünk. Ne
hagyjuk!
Politizál?
–Néha kénytelen vagyok, mert felháborít, mikor látom,
hogy a régi bolsik még mindig a helyükön ülnek több üzemnél,
vállalatnál. Az igazgatót lecserélik, de a középvezetők
megmaradnak. Ezek az 50-60 év körüli volt KISZ- titkárok. Azt
szokták nekem mondani, hogy ne kommunistázzak. Erre azt válaszolom,
ha nem lennének helyzetben a régi kommunisták, akkor nem
kommunistáznék. Szerencsére elkezdődött a valódi rendszerváltás
és ennek is vége lesz.
Amikor Varsóban diplomázott, akkor viszont még
a kommunizmus időszaka volt.
–Hogyne! De én nem diplomáztam el. Nem azért, mert nem
tudtam volna, hanem a diplomaévemben jöttem el Lengyelországból
Norvégiába. Először csak egy kiállításra hívtak meg, de
olyan sikerem volt, hogy egy évre meghívtam ösztöndíjjal tanítani.
Így diploma nélkül. Én pedig kértem Varsóban egy dékáni
halasztást, amit megkaptam. A kommunista rendszer viszont nem
akart kiengedni ösztöndíjra, így disszidáltam.
Varsói diák lettem
Azért az különleges, hogy Lengyelországban
tanult. Az nem szokványos, ha valakit itt nem vesznek föl, akkor
kimegy Varsóba.
–Nem, de hát ez is egy anekdota. Érettségiig nagyon keményen
tanultam rajzolni a képzőművészeti körben. Amikor felvételiztem,
azzal utasítottak el: túlzottan kialakult a stílusom. Tehát az
volt a gond velem, hogy nem lehetett belőlem epigon. Senkinek sem
volt az érdeke, hogy új „Szőnyik” legyenek, hanem legyen
sok „kis –Szőnyi”. Örülök is, hogy nem lett belőlem
epigon. El akartak vinni katonának, s én nagyon nem akartam a
seregbe menni. Úgy döntöttem, hogy az utolsó szabad nyáron
kimegyek Lengyelországba, ahol valamivel szabadabb volt a légkör.
Ott dzsesszklubbok nyíltak, farmernadrágot hordtak a fiatalok,
no meg a lengyel lányok szépségéről is ódákat zengtek. Tehát
kimentem Lengyelországba, s nálam volt a mappám, rajzoltam közben.
Az utolsó állomás Varsó volt, ahonnét jöttem volna vissza
vonattal. Ahogy nézelődtem, csavarogtam, látom, a képzőművészeti
akadémia előtt állok. Kijött egy hölgy, s megkérdezte,
milyen nemzetiségű vagyok. Lengyelül akkor még nem beszéltem,
de oroszul elég jól, mert nyelvtagozatos suliba jártam. Amikor
megmondtam, hogy magyar vagyok, azt felelte: menjek föl a második
emeletre. Gyorsan kapcsoltam: éppen a felvételi vizsgájuk van a
külföldi diákoknak. Hiszen ebbe az akadémiába jártak jómódú
nyugati szülők gyerekei – pénzért, lengyel pártitkárok
gyerekei – protekcióból és kivagyiságból és a keleti blokk
diákjai a dél-amerikai forradalmárok mellett. A többiek ott ültek
már napok óta, én pedig leültem, s nekiláttam a feladatnak szénnel,
amire nagy jól megtanítottak a Fő utcai képzőművész körben.
Ezek ún. festmény-szerű grafikák voltak. Odalépett hozzám
egy idősebb úr és megnézte a rajzomat, és megnézte a mappámat
is. Közölte velem: fel vagyok véve és menjek le a titkárságra
a papírokkal. Amikor elmondtam neki, hogy kerültem ide, azt
gondolta, kicsit többet ivott ez a fiú a kelleténél. Végül
azt mondta, hogy az útlevél számára nem elég, szerezzek egy
olyan iratot a nagykövetségtől, mely azt bizonyítja, hogy én
élek, vagyok. Bementem a követségre, ahol egy fiatal munkatárs
a pártomat fogta. Annyit kérdezett telexen, hogy én valóban előfelvételizős
vagyok-e. Erre jött a válasz, hogy igen. Nos, én ezzel a
dokumentummal már felvételt nyertem kint. Sajnos ösztöndíjat
nem tudtak adni, de tandíjat sem kellett fizetnem. Boldogan jöttem
haza, és édesanyámnak a vonat ablakából kiáltottam: anyám,
varsói diák lettem! Ő erre elszomorodott: kisfiam, miért iszol
ennyit?
Végül is honnan lett pénz a kinti élethez?
–A minisztériumban nem volt ellenvetés. Egyik nagybátyám
világhíres operaénekes volt, Faragó András. Neki legálisan
volt valutája, és ő utalt ki nekem pénzt. De ez sem volt elég
nekem. Miből éltem? Hol csempésztem, hol tolmácsoltam, pedig
nem is tudtam akkor még lengyelül.
Hány nyelvet beszél?
–A magyaron kívül az oroszt, lengyelt, angolt, németet, és az
olaszt. Ezek a nyelvek a megélhetésemhez kellett.
Tehát disszidált és 1982-ig haza se jöhetett.
–Még a nagymamám temetésére sem, holott szinte ő nevelt föl. A Kádár-rendszer
látványos bűnei az akasztófák és a börtönök voltak. De a
nagy bűn az volt, hogy több százezer ember életét keserítették
meg. Amikor megkaptam az ún. egyéni elbírálás szerinti vízumot,
akkor a bécsi nagykövetségen volt egy elvtárs, aki azzal szórakozott,
hogy egy napig eljátszott velem. Azt mondta pl. menjek el egyek
egy krémest a szomszédos cukrászdában, hiszen úgyis sok a pénzem,
s jöjjek vissza utána, hátha addigra kigondolja, kapjak-e vízumot.
Mindig megadta, de ez a kis bugyuta játék kellett a torz lelkének.
A bornírt, primitív ízléstelenség 50 évét kellett itt
megszenvedniük az értelmes magyaroknak.
De azért az USA sem arról híres, hogy ott volt
a Kánaán.
–Nem is volt ott, és a Nyugat soha nem segített, és nem is fog segíteni.
A különbség az volt, hogyha én itt valamit elértem, akkor máris
jöttek az irigyek. Kint is meg kellett mindenért küzdenem,
Amerikában sem volt kolbászból a kerítés, de legalább
hagytak élni, eladhattam a képeimet. Ez volt a nagy különbség.
Ügynökség adta el a képeit, vagy önmaga?
–Volt egy menedzserem, de szinte a vérem szívta, s akkor rájöttem,
nem kell. Magam adtam el a képeimet. Szerencsére el tudtam indítani
az életemet, úgy mint művész.
Boldog fiatal kora lehetett.
–Ha elém állna Mefisztó és a fiatalságot adná, most nem kéne.
Én akkor, az 1970-es években szeretnék újra fiatal lenni, de
nem ma. Akkor még egy híres színésznőt meg lehetett szólítani
az utcán. Ma pedig egy harmadosztályú színésznő vagy testőrrel
jár, vagy annyira soknak képzeli magát, hogy nem áll szóba
senkivel. Paul Newmant, Jack Nicholsont ismerhettem meg úgy, hogy
megszólítottam őket. Ma erre nem lenne módom, mert
elidegenedtek egymástól az emberek, és nagy a félelem is.
Amerika után a német nyelvterületre vitte az útja.
A liechtensteini stúdiójában növendékeket is fogad?
–Nem , mert a festészet az én esetemben magánügy. A
zenekari próbákra sem jár be a közönség. A kiállításon
pedig majd megmondják a művekről a véleményüket az emberek.
Már nem ecsettel, hanem ujjaival fest. Mindezt
milyen megfontolásból, ideából tette?
–Semmilyen gondolatiság nem volt benne, a véletlen műve
volt, hogy amikor még Varsóban egy kőnyomatot csináltam, összekeveredtek
a festékek. Ezután fokozatosan rájöttem a kézzel festés
technikájára. Felviszem a színeket egy rollerral a vászonra,
és ami nem kell, azt kitörlöm. Ahogy minden márványtömben
ott egy szobor, így minden felvitt színkavalkádban ott a festmény.
Gondoljunk bele, hogy az ősember sem egy bot végére csavart szőrszállal
pingált a barlang falára. Sokkal természetesebb szerint a vásznat
simogatni a kezünkkel, mint ecsettel bökdösni.
Beszélt az epigonokról. Ma mennyien vannak a művészi
életben egyéniségek?
–Kissé morbid a hasonlat, de én még emlékszem arra az időre,
amikor mindennek karaktere volt, így az autóknak is. Ma egy jaguár
olyan, mint egy BMW, és még sorolhatnám. Ezt látjuk a művészetben
is, ahol hiányoznak a karakteres festők, előadóművészek.
Egy mű születése közben ki szokta kérni mások
véleményét?
–Igen, de soha nem hivatásos műítészekét. Az egyik barátom véleményét
mindig kikérem. Ő már az iskolában látta, hogy miként
rajzolok a könyvembe, és mindig építő kritikákat mondott,
ahogy az a hölgy is, aki Hollóházán egy panzióban több éve
vendégül lát.
Nagyon büszke vagyok Hernádi Gyula író véleményére, amiből most
idézek a kedves olvasónak: „az alkotás annál szebb, minél
több tér, minél több idő foglal helyet a végesben. Mi történnék,
ha megsemmisülne a világ és Isten számára csak Faragó Miklós
képei maradnának meg, hogy mintának használva őket megpróbálja
újjáteremteni önmaga végtelen testét? Nézem Faragó képeit.
Nem tudom pontosan, mit jelent ez a szó, zseniális. Nagyon sok tényezőtől
függő kategória. Tele van mindenféle történelmi, társadalmi,
determinált és véletlen feltétellel, elemmel. Ennek ellenére
megpróbálom «lerajzolni». Szerintem a zsenialitás a
huszonegyedik emelet, amelyről sok jelölt leugrik, de csak az
marad meg, akinek a tizenharmadik emelet magasságában szárnya nő,
melynek segítségével felrepül a magasságos mennyekbe. Nem
tudom Faragó zseniális-e? Egyet viszont biztosan tudok. Most
tart a tizenhatodik emeletnél és már kinőttek a szárnyai. Az
egekben pedig ott várják a mosolygó és síró kecskearcú lányok,
csillag-sűrű hajukban emberentúli fényességgel világítanak
a szállást ígérő házak, az igét hirdető csipkebokrok. Én
elhiszem Faragó Miklósnak, hogy ilyen a világ.”
Medveczky Attila
|