vissza a főoldalra

 

 

 2011.11.18. 

Szép Ernő: Lila ákác

(Pesti Magyar Színház)

Az 1883-ban Huszton született és 1953-ban Budapesten elhunyt, apró termetű, halk szavú Szép Ernőt különc figurának könyvelték el a két háború közötti időben. A termékeny szerzők közé sorolható, aki mindhárom műnemben alkotott. „Komoly” irodalmi lapok is közölték verseit, ugyanakkor a kabarék világában is ismerősen mozgott, közönségsikert arató, de nem sekélyes színműveket írt. A regényei is jelentek meg, köztük a Lila ákác, ami 1922-ben került az olvasók kezébe. Színdarab-változata egy évre rá készült el, 1923-ban a Renaisance Színház mutatta be, és azokat a hírhedt Rákosi Mátyás-féle önkényuralmi ötvenes éveket kivéve, se szeri, se száma a felújításoknak, nincs olyan évad, hogy valamelyik fővárosi, vagy vidéki teátrumunk ne tűzné műsorára. A legutóbbinak a Magyar Színházban október 6-án volt a premierje.

A Lila ákác nem ám a rózsaszínű ködben lebegő, mindent elsöprő, amolyan dél-amerikai szappanoperás szerelemről szól, hanem a gyötrő, fájdalmat okozó, megpróbáltatásokkal teliről. Főszereplője az alanyi költő, Csacsinszky Pál, aki átesett már egy-két csalódáson. A templom egere szegény Pali, mint oly sok kortársa, gyakran múlatja az idejét a Ligetben. A múlt század elején a Liget központi helyet foglalt el a társadalom életében. Ide jártak a kis mindenes cselédek, itt sétálgattak és cicáztak a bakákkal meg a mesterlegényekkel. Flegma uracsok is tiszteletüket tették, finom kisasszonykák is, hébe-hóba még puccos dámák is végiglejtettek a sétányokon. Pali belehabarodott egy szépasszonyba, akit körbedongnak az udvarlók. Pali szeretné ezt a plátói rajongást kézzelfoghatóbbá tenni, de nem mer kezdeményezni, mert oly sokan nyüzsögnek imádottja körül. A terebélyes lila akácfa alatti padon megismerkedik Tóth Mancival, a kis varrólánnyal. Ennek az ártatlan, falusi, igencsak felvágott nyelvű leányzónak a szívébe azonnal belopja magát. Pali azonban ügyet sem vet rá, vágyakozása vakká tesz őt. Mancinak nagyra törő álma van: táncosnő szeretne lenni, és fel is veszik a Liget egyik mulatójába. Pali nem lát tisztán, nem ébred tudatára, hogy a gyönyörű nővé átalakult Manci igaz, tiszta szerelemmel szereti, csak fut a nagyságája után, és amikor végre megkaphatná, akkor csúfos kudarcot vall. Manci megunja, hogy Pali az orráig sem lát, elmegy Oroszországba. Pali csak a távozása után döbben rá, mit veszített, és keserűen jegyzi meg. „Barátom, volt ifjúság és volt szerelem. Nem vettem észre.”

Nem csupán ez a szerelmi háromszög adja a darab savát-borsát, hanem azok a mellékszereplők, akik jellegzetes figurái az úgy száz évvel ezelőtti Pestnek. Az unatkozó, mert semmi dolga nincs, gyermektelen delnő, aki férfiszíveken gázol át, de esze ágában sincs elhagyni a férjét. Az örökké prédára leső, feleségét folyton megcsaló, jómódú uraság, akinek kedvenc vadászterülete a Liget. A hőzöngő, a hangzatos politikai lózungoktól megzavart fejű úrfi, aki az összes arra tévedőre ráönti téveszméit, a kritikátlan rajongó, akinek akárhányszor koppintanak az orrára, abban csak szerelmi bizonyítékot lát, a jóságos apa-látszatra ügyelő, valójában számító bártulajdonos, aki úgy tesz, mintha érdekelné őt a szegény, nála dolgozó lányok sorsa, holott csak a maga hasznát lesi. A hiszékeny, érző szívű kóristalány, akit mindenki becsap. A jó partit szimatoló mama, aki minden szembejövő hímneműben a vejét látja. Csanádi Judit egyszerű, de mégis kifejező díszletei még jobban kiemelik a valamikori Liget miliőjét, Kárpáti Enikő korhű jelmezei pedig felidézik atmoszféráját. A színészek derekasan helytállnak ezekben a nehéz szerepekben. Crespo Rodrigo Csacsinszky Palija olyan nemes lelkű álmodozó, aki kellően mafla, így elmegy mellette az élet, későn látja meg azt, amit már régen észre kellett volna vennie. Tóth Mancit Balsai Móni személyesíti meg. Csapongó kis madár, akit több férfi is szeretne befogni, de ő csak egy valakinek óhajt a hálójába kerülni. Pápai Erika alakításában Bizonyosné az a mondén hölgy, aki csak szórakozik a körülötte zsongó férfiakkal, de egyiküknek sem adja oda a szívét. A többi művész kettős szerepben látható, Gémes Antos a krakéler alakot és a nyámnyila úrficskát, Horváth Lajos Ottó a joviális öregurat és mindig hódítani akaró macsót, Soltész Bözse a naiv úrilánykát és az öngyilkosjelölt táncosnőt, Dániel Vali a férjvadász anyát és madámot, Jegercsik Csaba a hóhányó öreglegényt és a mimózalelkű fiút, Bede-Fazekas Szabolcs a kuncsaftokat kihasználó kocsist és a szélkakas úrfit játssza.

A Pesti Magyar Színháznak ez a produkciója hűen tükrözi vissza Szép Ernő és a letűnt Liget világát. Kellemes időtöltést, kikapcsolódást nyújt a közönségnek, akik hálásan tapsolnak az előadás végén, mert nem kellett valamiféle agyonaktualizált, önmagából kifordított darabot látniuk. (Felső képen: Crespo Rodrigo, Bede Fazekas Szabolcs, Pápai Erika, Jegercsik Csaba; alsó képen: Balsai Móni.)

 

Dr. Petővári Ágnes