vissza a főoldalra

 

 

 2011.11.25. 

A mai pesti színház mint szórakoztatóipari kft.

Az igazságot keresők minőségbe vetett hitét támogatom

Az Új Színház körüli történések, a hisztériakeltés is világosan megmutatja a hazai művészeti élet megosztottságát. Akik eddig mindent uraltak, most elveszíthetnek egy hídfőállást.

 A kortárs zenés színházi, operai életben is megfigyelhetők a csoportosulások? – kérdezem Balassa Sándor Kossuth-díjas zeneszerzőtől.

 – Ott nincsenek csoportosulások. A leírt kotta nyomán a zene szeretete a hangzó anyagot rendben tartja. Az Operaházban azonban esetenként rendezői túlsúly érvényesül. Ez megrontója számos előadásnak. Ilyenkor a rendező önkényesen megváltoztatja a darabok eredeti helyszínét, mondanivalóját. Kiveszi a hősi, naiv, pozitív elemeket, és csupán alapanyagnak használja az adott művet, hogy saját elgondolását érvényre juttathassa. Ez a barbár munka tönkreteszi a remekműveket. Ilyenkor az oda nem illő színpadkép ugyanúgy fokozza az elidegenítő hatást, zavaró érzést kelt az emberekben és rombolóan hat. Csodálom, hogy a nagyszerű énekesgárda és a zenekar eltűri tehetségük ilyetén történő kisajátítását.

 Gyakran jár színházba?

 – Azért nem járok manapság színházba, mert a gyenge darabok nem érdekelnek, a jó műveket viszont úgy adják elő, hogy annak kevés köze van az eredeti mondanivalóhoz. Legtöbb színház vezetése szereti a trágárságot, vonzódik az aberrált jellemekhez, az oda nem illő meztelenkedéshez. Szeretik, ha Hamlet gatyában szaladgál, s ha Iluskából prostituáltat csinálhatnak. A SZÍNHÁZ szent szolgálatát, mely egy nemzet igazi tükre, nevelője lehetne, szórakoztató bazárrá fokozzák le. Ez a hamis világ távol áll a magyarság jellemétől, lelki alkatától. Üres, hazug világképet ad. Ezt az elferdült külföldi mintákat majmoló játékstílust kivételesen tehetséges magyar színésznemzedékek részvételével valósítják meg. Ez a magyar önfeladás szomorú eredménye. Az olcsó színházcsinálók most attól rémültek meg, hogy egy a hivatását jobban teljesítő színház jelenik meg a színen. Az emberek az újat, a nekik valót, a hozzájuk szólót magukhoz ölelhetik. Egy színház, ahol a színészi, rendezői tehetség a mű éltető erejét jeleníti meg, segíti a világ igazabb megértését. Elénk tárja a magyar színi irodalom mellőzött értékeit, képes összekapcsolni a múltat és a jövőt. A magányos emberekből álló tömegből újra közösség formálódhat. Ha a művészet segítségével ismét magunkra találhatunk, erőnket megtöbbszörözhetjük, életünk magasabb szintre állhat át. A „röfögőkből” újra birodalomdöntő néppé válhatunk. A kártyavár lakói az összedőlés küszöbén ismét előveszik a sokszor próbált és bevált módszert, a megbélyegzést. Rágalomhadjáratot indítanak, hathatós külföldi támogatással. Ez sokakban félelmet kelt, mert több mint félévszázadig félni kellett. A magyarság nehezen enged fel a hosszú bénultságából. Az új Új Színházra szükség van, mert kell a szellemi küzdelem. Az igazságot keresők minőségbe vetett hitét támogatom.

 Akkor megnézi az első bemutatót?

 – Az elsőt és a másodikat is. Nagyon szeretem a színházat, noha színműolvasó ember lettem. Megelevenedik előttem a mű, a szereplők, a helyszínek, magam rendezhetem az olvasott darabot, hűen a szerző szándékai szerint.  

Csaba királyfi, Tündér Ilona, A Nap fiai, Hunok völgye, 301-es parcella, Október virágai, Magyar koronázási zene, Utazás Biharban – néhány Balassa-szerzeményt soroltam föl. Nem kritizálták sohasem a magyaros témákért?

 – Műveimmel könnyen elbántak és elbánnak még ma is, mert nem adják elő őket. Gondolatok a nemzeti zenéről című írásom, amely a Hitelben jelent meg, feltárja művészi hitvallásomat. Kiderült, hogy a nemzeti kultúra munkása vagyok. Zenei nyelvem, mondandóm lényege az európai és a magyar hagyo-mányokon nyugszik. A megbélyegzés nem késett soká. A „szakmai” leértékelők kara elénekelte fölöttem ítéletét. Persze ők nem érthetik meg soha: számomra nincs választási lehetőség. Én egy vagyok kijelölt utammal, engem érdek nem vezet.

 Milyennek látja a kortárs klasszikus zenét?

 – Két fő áramát említeném. Az egyik a Schönbergtől származtatható hatalmas tőke - és médiatámogatással dicsekvő irányzat. Ez a zene atonális, spekulatív és meglehetősen ronda. A múltat szintén el szeretné törölni (de lehet azt?). A másik áramlat többfelé ágazik, de közös bennük az, hogy az elmúlt korszakok, kultúrák folytatójaként jelennek meg. Az előző irányzat rációra alapoz, kozmopolita szellemű. A második a lélek muzikális megszólítása felé közelít.

 Jövőre lenne 130 éves Kodály Zoltán a Háry János, a Psalmus Hungaricus, a Székelyfonó, a Budavári Te Deum szerzője. Feltűnő, hogy az ő műveit is mellőzik az Operaházban. Reméljük, a jövő évadban azért lesz ebben változás.

 – Minden bizonnyal. Halála után rögtön megkezdték az iskolai énekoktatás visszaszorítását. „Veszélyesnek” érezték a népdalra épülő zenei nevelés közösségépítő hatását. Kozmopolita megítélés szerint pedagógusként jelentősebb volt, mint zeneszerzőként. Nacionalistának tartották, a leértékelő fasisztázó hangok őt sem kímélték. Kodály ma is a magyar zeneszerzés középpontjában áll. A XX. század egyik géniusza. Amikor Bartókot megkérdezték, milyen is valójában a magyar zene, azt válaszolta, forduljanak Kodályhoz, az ő zenéje az igazán magyar.

 

M.A.