2011.11.25.
A brit titkosszolgálatokról, tabuk nélkül
November 16-a
fontos fordulópontnak tekinthető a brit hírszerzés szempontjából.
A titkosszolgálatok lényegi tulajdonsága, mint nevük is
sugallja, hogy munkájuk titkos, hivatalos körökben pedig tabutémának
számít a tevékenységükről beszélni. Nem szükséges
messzire tekinteni: még húsz évvel ezelőtt sem ismerte el a
brit külügyminiszter a SIS (Secret Intelligence Agency,
ismertebb nevén MI6) létezését, még kevésbé tartott beszédet
a szolgálat munkájával kapcsolatban. William Hague brit külügyminiszter
beszéde így egyedülállónak tekinthető a maga nemében. Hague
rávilágított, mi a szerepe a hírszerzésnek a Külügyminisztérium,
és általában a kormány munkájában, továbbá szó esett a különféle
etikai és jogi kérdésekről, amelyek a titkosszolgálatok tevékenysége
kapcsán felmerülnek.
William Hague brit külügyminiszter a brit külügyminisztériumban
tartott előadása keretében elsősorban a brit titkosszolgálatok
külpolitikai vonatkozásaira kívánt rávilágítani.
Mivel indokolta
ezt a szokatlan témafelvetést? William Hague (képen) szerint a
bizalmatlanság árnyéka vetül a titkosszolgálatok munkájára.
Úgy hiszem, alapvető fontosságú, hogy a brit közvélemény
és a parlament megbízzon az ügynökségekben, hogy azok képesek
megóvni a biztonságunkat, és mindezt képesek a törvényes
rend keretein belül megvalósítani. Emellett szintén fontos,
hogy bízzanak abban, hogy ezeket a képességeket a kormány bölcsen
alkalmazza, demokratikus értékeinkkel és a belső, illetve a
nemzetközi jog szabályaival összhangban.
A beszéd során a
külügyminiszter kiemelte: nem tekinti a titkosszolgálatokban
betöltött szerepét és külügyminiszteri pozícióját két,
egymástól élesen elkülönülő feladatkörnek. (A brit külügyminiszter
felügyeli a SIS és a GCHQ munkáját.) "Afganisztán helyreállításától,
Pakisztán támogatásán keresztül egészen az atomfegyverek
terjedésének megakadályozásáig minden külpolitikai célkitűzés
esetében fellelhető egy hírszerzési tényező.”
A titkosszolgálatok
szerepe Hague szerint sokrétű, és számos területen egészíti
ki a kormányzat törekvéseit. A külügyminiszter két világpolitikai
tényezőt emelt ki, amelyek miatt az eddigieknél is fontosabb a
hatékony brit külpolitika, és ezáltal a hatékony brit hírszerzés
szerepe.
A világpolitikában
váltás zajlik Dél és Kelet felé a gazdasági teljesítmény
és politikai befolyás tekintetében, és ezt csak felgyorsította
a jelenlegi gazdasági válság. Ezeknek valós vetületei vannak
a megélhetésünk és a biztonságunk szempontjából. [...]
Ezzel egy időben a világháló folyamatos fejlődése tovább
bonyolítja a nemzetközi viszonyokat, robbanásszerűen megnövelve
a kapcsolatok számát kormányzatok, gazdasági szereplők és állampolgárok
között, amely alapvetően pozitívan értékelhető, ám számos
új fenyegetéssel is jár. Ugyanazok a digitális lehetőségek,
melyet lehetőséget és reményt adnak millióknak a Földön, és
táptalajt adnak a közel-keleti változásoknak; ugyanezek a változások
a terroristák, bűnözők és bizonyos államok számára új
szerveződési és támadási lehetőségeket nyújtanak.
Ennek kapcsán emeli ki a hírszerzés szerepét, amely
"az emberek képességeinek, a legmodernebb technológiának
és a megbízható partnereknek köszönhetően segít reagálni a
nemzetközi szinten felmerülő fenyegetésekre.”
Hangsúlyozta,
hogy az elmúlt időszak során számos olyan tervet sikerült
megfékezni, amelyek brit állampolgárok ellen irányultak. A külügyminiszter
példaként hozza, amikor a brit állampolgárságú leendő
terroristák külföldre utaznak, hogy robbanószerkezetek készítésére
képezzék ki őket. Ilyenkor a három fő brit ügynökség (SIS,
GCHQ, SyS) napi szinten működik együtt, olykor közös csapatként.
Az előző példát folytatva, miután sikerült kideríteniük
a terroristák tervét, képesek voltak érintkezésbe lépni az
érintett kormányzattal, hogy megszervezzék a csoport kulcsemberének
törvényes letartóztatását, ezáltal derékba törve az összeesküvést,
még mielőtt a tervek kivitelezésre kerülhettek volna.
A hírszerző
szolgálataink nélkül a terroristák szabad kezet kapnának,
hogy brit állampolgárokra támadjanak, bel- és külföldön
egyaránt, és nem lennének lehetségesek hasonló sikeres műveletek.
Ám nemcsak az
ellenséges csoportok elhárítása az egyetlen feladat, amit a Külügyminisztériummal
kapcsolatba hozható két szolgálat (SIS, GCHQ) ellát.
Fontos szerepük,
hogy megszerezzenek olyan információkat, amelyeket a mindennapi
diplomácia nem képes, ezáltal segítve a többi ország és
kormányzat pontosabb megértését.
Alapvető eszköz
Ügynökségeink azon képessége, hogy titkos információkat
szerezzen be emberi forrásokból, illetve lehallgatott kommunikációs
csatornákon keresztül. Minél jobban informált a kormányzat,
annál egyszerűbb meghoznunk a megfelelő döntést.
A hírszerző ügynökségek
nemcsak tevékenységükkel járulhatnak hozzá a Külügyminisztérium
hatékonyabb működéséhez: maguk az ügynökségeknél dolgozó
emberek is fontos elemei a külügyminisztériumi munkának.
Bármely külügyminiszter
számára jelentős segítség, ha a GCHQ-nál és a SIS-nél
dolgozó szakértők technikai, kulturális és világpolitikai
szakértelmére, nyelvi képességeire és kapcsolatrendszerére
is számíthat. Kiemelkedően tehetséges embereket alkalmaznak,
akik képesek olyan helyekre eljutni, olyan feladatokat elvégezni
és olyan információkat megszerezni, amelyet egyetlen más személy
sem tud a kormányzat alkalmazottai közül.
Titkosszolgálatok:
a titkosság, jogszerűség, átláthatóság és hatékonyság
ellentmondásai
Mint az ismeretes,
a titkosszolgálatok, s így a brit titkosszolgálat alaptétele
is a titkosság. Avagy, ahogy a brit külügyminiszter lényegretörően
összefoglalta:
A titkosszolgálati
műveletek titkosak, és azoknak is kell maradniuk. Azt, hogy a
szolgálatok titokban tevékenykednek, az indokolja, hogy így
tudjuk megvédeni mindazok életét, akik elvégzik számunkra a
munka veszélyesebbik részét, s így nem tárhatjuk fel annak a
részleteit sem, hogyan végzik ezt a munkát.A fenyegetésekkel
titokban szembesülünk, titokban fejlesztik az új
fegyverrendszereket, s az országok, illetve terroristacsoportok
is titokban szervezkednek ellenünk. Titkos eszközökkel is kell,
hogy rendelkezzünk, hogy figyelni tudjuk ezeket a fenyegetéseket,
és időben fel tudjunk lépni velük szemben. […] A személyek,
a technológia és a partnerségi kapcsolatok összességének köszönhető
az az előny, amivel a hírszerzés területén rendelkezünk. Ha
a módszereink napvilágra kerülnek, az az ellenfeleink számára
jövedelemező, mivel így képesek módosítani az eszközeiken
és a kommunikációs módszereiken, ezáltal kevesebbet tudunk
meg a terveikről.
Ugyanakkor- s erre Hague is rávilágít - a titkosság,
amely a szóban forgó szervezetek hatékonyságához
elengedhetetlen, egyúttal bizalmatlanságot is szül az állampolgárok
és a kormányzat részéről is. Ha egy ügynök jól végzi a
munkáját, soha nem részesül a közvélemény részéről
elismerésben: a siker részben abban rejlik, hogy nem derül ki.
Ez a titkosság a
kormányzat részéről is sokáig fennállt, ugyanis a SIS
1909-es alapításától kezdve egészen a szervezet jogi
alapjainak 1994-es lefektetéséig a kormány képviselői nem
beszéltek a szervezetről. Ez a szokás Henry Asquith
miniszterelnökségére vezethető vissza, akinek csak a kémszolgálatok
eredményeire volt szüksége, a velük járó problémákra nem.
Így 85 évig a hírszerzéssel kapcsolatban nem fogadtak el kérdéseket
a brit Parlamentben.
Fontos leszögezni,
hogy a 1994-es titkosszolgálatokról szóló törvény elfogadásakor,
amely a brit hírszerzésnek 85 év után jogi alapot adott, a későbbi
külügyminiszter, Douglas Hurd röviden közölte, mi a szervezet
célja, s hangsúlyozta, a SIS nem arra lett létrehozva, hogy
Nagy-Britannia ellenfeleire vadásszon világszerte. Tulajdonképpen
egyik ország hírszerzése sem erre törekszik – alapvető céljuk
az információszerzés, amely többnyire azt jelenti, hogy beszélnek
az emberekkel, nem pedig kivégzik őket.
A külügyminiszter
elismerte beszéde során, a szolgálatok tevékenysége számos
jogi és erkölcsi kérdést vet fel, s ezzel már elődeinek is
meg kellett birkózniuk.
E kérdések közt
említi a hírszerzési információk felhasználását a külpolitikai
döntések alátámasztására. Itt külön kiemeli Irak esetét,
ahol a Husszein-rezsim tömegpusztító fegyvereivel kapcsolatos téves
hírszerzési információk vezettek az ország 2003-as megszállásához.
Hírszerzés
kontra igazságszolgáltatás
William Hague beszédének
egyi apropója, hogy mostanában számos vád érte a brit
titkosszolgálatokat (ezeket főként polgári jogi perek keretében
fogalmazták meg), miszerint a terroristák vallatása során kínzást
is alkalmaztak. Ezek a vádak súlyosan árnyékot vetnek arra a
Nagy-Britanniára, amely a nemzetközi jog egyik fő védelmezője,
és elítéli a kínzás intézményét.
Ennek orvoslására
dolgoztak ki egy törvénytervezetet, amelyről jelenleg folyik a
vita a brit Parlamentben. Ennek lényege, hogy biztosítanák
bizalmas jellegű információk felhasználását az igazságszolgáltatásban,
miközben védenék a brit érdekeket, mivel nemzetbiztonsági
forrásokból származó anyagokról van szó. Ugyanis jelenleg az
igazságszolgáltatásban nem lehetséges ilyen jellegű információk
kezelése.
Ez három problémát
vet fel. Egyrészt, a közvélemény számára bizonyos kérdések
megválaszolatlanok maradnak, és ez bizalmatlanságot szül. Másrészt,
a titkosszolgálatok az adatok bizalmas jellege miatt képtelenek
megvédeni magukat egy polgári jogi kereset miatt, mivel nem tudják
rendelkezésre bocsátani a védelmükhöz szükséges információkat.
Harmadrészt, ez káros a nemzetközi kapcsolatokra, mivel számos
esetben a felperes olyan információk kiadását követelte a
brit kormánytól, amelyek eredetileg más ország titkosszolgálatától
származtak.
A törvénytervezet
szerint a bizalmas információk zárt tárgyaláson kerülnének
meghallgatásra. Az illetékesek továbbá egy "különleges
ügyvédi” gárdán is gondolkodnak, amely titkosszolgálati
anyagokkal is dolgozó ügyekben képviselné az ügyfeleit. Ők láthatnák
a hírszerzési adatokat, ám meg lenne tiltva nekik az, hogy
ezeket ügyfeleikkel megosszák.
A tervezetet erőteljesen
kritizálták a jogvédők, állításuk szerint ez nagyobb
titkossághoz vezetne az igazságszolgáltatási rendszerben. Ám
William Hague jelzi, a kormányzat megérti, hogy a nyilvános
igazságszolgáltatás a brit demokrácia alapvető eleme, és
csak abban az esetben szabad eltérni tőle, amennyiben az a
megfelelő ítélkezéshez szükséges.
A brit külügyminiszter
beszédében kiemelte, a zárt tárgyalás csupán a eljárás kis
hányadát tenné ki, ezen kívül a teljes ügy a nyilvánosság
előtt zajlana. Nyilvánvalóan igazságosabb az, ha a bizalmas
információkat megfelelően kezelve tájékoztatják az ügyben
eljáró bírót, mintha ezeket az adatokat teljes egészében kizárják
a folyamatból.
William Hague
szerint fontos, hogy ahol ellentmondások merülnek fel a
jelenlegi rendszerben, és ahol változás szükséges annak érdekében,
hogy az Ügynökségek megfelelően végezhessék a munkájukat,
ott a kormányzatnak határozottan kell fellépnie.
(Forrás:
kitekinto.hu)
|