2011.10.07.
Parafrázis, parabola, paradigma, parakmé
Vén Zoltán kiállítása a Duna Galériában
Az áldott emlékű,
és minden kétséget kizáróan aranykezű Rékassy Csaba
(1937-1989) óta – talán a fullánkos, szarkasztikus vonalvezetésű
Vén Zoltán a kivétel – nincs igazi rézmetszőnk. Mert hiába
az ötletek kavalkádja, a rézmetszéshez idő kell, türelem
kell, munkabírás kell. Ám a míves grafika, ha avatott művész
kezében van a szerszám – amellyel nemcsak az idő homlokára
lehet jelet vésni, ám megkeseredett mindennapjaink hártyapapírjára
is –, megszólal, dalol. Toborzót fúj, hogy lássék: minden réteg
alatt egy újabb réteg van, s aki megfejtvén a dolgot a titok mélyére
akar jutni, annak ugyancsak sűrűn kell nyitogatnia műveltségtárának
fiókjait.
Mert
a szentet a profán követi, a bibliát a mitológia, a valóságot
az álom, a testet – megjeleníthető-e? – a lélek. Az ókort
és a hedonisztikus életérzést korunk száraz, az értékből
sziklabástyát építő sivatagja. A fejlődést a nem fejlődés,
az átváltozást a helyben toporgás, a lendületet a poroszkálás.
Van úgy, hogy a régmúlt rajzi klasszikusainak a kertjéből –
az olasz (római) és a görög mezők talán a legfényesebbek,
de Mexikótól az orosz sztyeppéig ugyancsak izgató a játszótér
– kell idetelepíteni a meghökkentést kiváltó, humort és drámát
egyként termő fát.
Az
így gyűjtött levelekből összeálló, többek közt a krumplifőzelékből
kimentett babérlevelet is magában foglaló koszorú dicsőségünket
zengi, de ha meg akarjuk fejteni egy-egy klasszikus – például
Puskin Anyeginjének, Richard Strauss (és az őt szülő Biblia)
Salomejének, Goethe Faustjának, stb. – különféle építőkockákat
vegyítő titkait, nem elég a művészi igazságot hordozó mese
útját követni, le is kell térni ama biztos tudati-érzelmi ösvényről.
S ez a profán különállás – nem kicsi, önmagunkat kifigurázó,
de a világnak is fityiszt mutató vigyorral – csöppet sem a
szent meggyalázását jelzi. Sokkal inkább a belőle kinyert
igazság-igazságok, az önkifejező bátorsággal döntéssé
emelt világmagyarázat hatékonyságát.
Vén
Zoltán tárlatának színpompás, ötletgazdag anyaga között
bolyongva – kéretik a kiállítás címét (Parafrázis,
parabola, paradigma, parakmé) komolyan venni! – elsőbben a művészi
igényesség a szembetűnő. A megannyi technika (rézmetszet, rézkarc,
aquatinta, tollrajz, litográfia, monotypia) mesteri fokon való művelése.
A Pénzjegynyomdában eltöltött tíz esztendő, no meg az ott
tanult-gyakorolt technika, vagyis az alkalmazott – témájában
szigorúan kötött – grafika fölszabadítása eredményezte
azt a virtuóz látásmódot, amelyben a historikus világkép, a
klasszikus műveltségeszmény egy sajátságos (nyugodtan mondható
így: Vén Zoltán-i) kifejezés arzenállal ötvöződött.
Ennek
csak egyik része – igaz, nem elhanyagolható része – a rajzi
biztonság. Ez alapozza meg, teljesíti ki a vonalháló – a sűrű
érzelemszövedék, vagyis a fullánkos én-labirintus –
stabilitását. A termékenységgel áldott-vert, mindent jobbára
a groteszk tükrében láttató fantázia örömös lasszóval
fogja (keríti be) áldozatait. Ebben az Ördögjátékban (vegyes
technika), mikor is a Megfeszítettből a szél szárnyára bocsátható
sárkány is lehet, a heroikus és fenséges gyakran talmivá változik.
Miért? Mert eme éjféli idő az óra tiktakolásán túl a térbeli,
motívumbeli dimenziók megváltozását ugyancsak jelzi, hiszen a
Walpurgis-éj élvhajhászó boszorkányait is előhívó strandon
a fürdőmedence nem csupán vízzel, de néha a röhej szalmájával
is meg van töltve.
Vén
vénséges nyugalommal görgeti maga előtt – jó, hogy gúlát
nem épít belőlük – az egyetemes elmúlás jelképeit, a ki
tudja honnan, melyik időből, mely műveltségtárnából kibányászott
koponyákat, hogy előhívhassa belőlük ökologikus némaságunkat
(Káposztafej), hogy örömünneppé tehesse a muzsikát (A zene),
hogy a krimi keretét – létünk keretét, az emlékezés keretét
és a „családi emlékezet ”, valamint a „történelmi kitárulkozás”
keretét – szétfeszítő módszerrel tudtunkra adja: a Föld
bestiáriumának mindannyian (jók, rosszak) lakói vagyunk (Ha a
nagymamám angol királynő lett volna)
Ehhez
a gyónást, profán önmagunkba nézést hitelesítő mozzanathoz
– ha szükséges, netán a harlekini hatásosság így kívánja
– saját levágott fejét helyezi ama jól ismert tuskóra (Ajándék
Saloménak), Buddhaként üli meg az Ég s Föld tartószerkezetét
(Oszlopos Simeon), beáll abba a forgatagba – A miszték kislány
ugróiskolát játszik című grafikánál van-e sokat mondóbb színes
litográfia? –, amely földrészek szokásvilágát, kultúráját,
műveltségfolyóit köti össze. A Puskin-parafrázis (Tatjatiti
levele Anegihotephoz) a sűrű exkluzív mezőt kiadó római
piktográfiákkal, jelszerűségükkel is sokat mondó ikonokkal
ennek a világhódításnak egyik legsarkalatosabb darabja. Avval
is, hogy itt – ez ám az átváltozás! – a szerelmét
veszejtett Tatjána nem sír, hanem vénzoltános humorral újrateremti,
megszüli (a jégvirágos sztyeppét római kövekkel keverve) a férfi
hűtlensége nyomán szétszakadt (érzelem)világot
Egyszer
groteszk szentkép árvízi hajósa kutat az eltűnt – vagy talán
nem is volt? – kincs után (100 eurós lap), másszor egy negatív,
szépségében megrokkant Dávid, korunk mutogatója hirdeti az általa
fontosnak tartott igét – mindezt a vörös köpenybélés
hedonista hőseinek árulkodó falloszai kísérik –, mintha
evvel a cselekedettel jobb kedélyt örökölhetne az emberiség,
és boldogabbá válhatnék a sokat szenvedett föld
(Exhibicionista). A mítoszi, mitológia, bibliai vagy ki tudja
milyen hiedelemvilágban gyökerező jelképek – gyakran
klasszikus művekkel szövetkezve, és nem kevésszer „csak”
szimbólumokban gazdag jelképszerűségükkel – áthatják, értelmezik,
színesítik az itt látható grafikai értelmezésfolyamot. A
Madaras Noétól a talán leggyönyörűbb rézmetszetig, a Lót
exodusáig, és a János és Lukács evangelistáktól a Mária
mennybemeneteléig és a Parabolákig se szeri, se száma a finom
mívű áttételeiben sokat mondó grafikai lapoknak.
Középkori
(Bolondok hajója; Haláltánc), ősiségében néprajzi jellegű
(Dobszerda), és – mint már föntebb említettem – bibliai
ihletésű darabjai bőven vannak ennek a vonulatnak, amelyben
egy-egy groteszk vonás – ilyen a néger figura fején a
gyarmati sors súlyát jelképező sisak (Afrikakorps), vagy a környezetszennyezésre
jótékonyan figyelmeztető égi segédlet (Angyali üdvözlet a
benzinmotornak) – a grafikus ítéletét ugyancsak közvetíti.
A
Duna Galéria-beli kiállításhoz drámai esemény is kötődik.
A tárlat napjaiban halt meg a művész felesége, a kitűnő
textilművész, Mocsári Mária. Így a Halál ilyen volna
csak…– In memoriam Reményik című grafika nemcsak a kitűnő
erdélyi költőnek állított emléket, hanem a rákerült friss
ajánlással a szeretett asszonynak is.
Szakolczay
Lajos
|