vissza a főoldalra

 

 

 2011.10.07. 

Molnár Ferenc: Liliom

(Szolnoki Szigligeti Színház)

Az 1878-ban Neumann Ferencként Budapesten született és 1952-ben, New Yorkban elhunyt Molnár Ferencet meg az ő dráma-és prózaírói munkásságát nem szükséges különösebben bemutatni. A Pál utcai fiúk az általános iskolában kötelező olvasmány, s nincs olyan évad, amiben a színházak valamelyik alkotását ne tűznék műsorukra. Keresve sem lehetne találni olyan Molnár-darabot, amit ne játszottak volna már. Műveit szeretik a direktorok, mert biztos anyagi sikerre számíthatnak velük, a színészek meg a pazarabbnál pazarabb szerepek miatt. A Liliom Molnár Ferenc világszerte legismertebb színműve, aminek alapötlete – az érdes modorú, valójában azonban érző szívű hintáslegény és a butuska, hiszékeny, ugyanakkor konok kis cselédlány szerelme – benne volt az 1908-ban megjelent Muzsika című kötetének Az altató mese című novellájában. Ebből írta a Liliomot, amit a Vígszínházban Csortos Gyula és Varsányi Irén főszereplésével játszottak először 1909-ben. Mi tagadás, az ősbemutatón csúfosan megbukott. Két évre rá, a bécsi premieren azonban hatalmas volt a lelkesedés, és ez kihatott a magyar színházi életre is. Azóta bejárja a világot, a földgolyó minden színpadán – Európától kezdve Észak- és Dél-Amerikán át Indiáig – mindenhol bemutatták. Magyarok és németek összesen négy filmet forgattak belőle, musical változata is van. Jelen pillanatban hazánk több színpadán is látható, a Szolnoki Szigligeti Színház mostani, szeptember 23-ai felújítása talán a legutolsó a sorban. Mint a legtöbb Molnár-drámában, a Liliomban is vannak önéletrajzi motívumok, az író is megütötte első feleségét, az éppen akkor várandós Vészi Margitot, aki azonban a színpadi Julikával ellentétben nagyon is emlékezett a pofonokra…

A Liliom helyszíne a pesti Liget, a 20. századelőnek az a placca, ahová mindenféle társadalmi réteg képviselői járnak. Itt sétálgatnak és cicáznak a cselédlányok a bakákkal meg a mesterlegényekkel, de uracsok és fimon kisasszonykák is itt szemeznek egymással. A Liliom cselekménye – mint általában a Molnár Ferenc-daraboké – nem bonyolult. A két főhős, a nagydumás, a bámész népeket a körhintához csalogató, a nőkre macsós vonzerejével ható Liliom és a naiv, a fővárosban nem régen szolgáló falusi leányzó, Julika szerelme. A ligeti kikiáltó magának sem meri bevallani, mert nem fér össze keménylegényes „imázsával”, hogy megszerette ezt az angyali szelídségű, romlatlan cselédet. Összeköltöznek, az állás nélkül maradt Liliom nem tudja eltartani családját, és ez bántja férfiúi büszkeségét, és indulatát Julikán vezeti le: időnként két-három nyaklevest kever le az állapotos asszonynak. Szégyelli magát, ugyanakkor megszólal a lelkiismerete is, örül a gyermek érkezésének, és miután semmihez sem ért, normális munkát nem tud vállalni, a legegyszerűbb pénzszerzési módhoz, a rabláshoz folyamodik. Csakhogy dugába dől a terve, börtönbe nem akar kerülni, inkább öngyilkos lesz. Az égi bíró azonban megengedi neki, hogy 16 év múlva visszamenjen a földre, és meglátogassa a családját. Vissza is tér, látja hamvas, anyja ártatlanságú lányát, akit ugyanúgy felképel, mint annak idején Julikát. Mindkét nő bevallja, hogy nem érezték a füleseket, mert vannak olyan pofonok, amik nem fájnak, amiket elfelejt az ember lánya…

A címszerepet Barabás Botondra bízta a rendező. Feladatát nem csak korrektül oldja meg, de benne van az az ellenállhatatlan sárm is, amitől ugyanúgy elgyöngülnek a tapasztalt nagyságák és a tapasztalatlan mindenes cselédek. Molnár Nikolett Julikája engedékeny és akaratos, igaz, becsületes lélek, akiről a régi nóta énekelhető el: „Ha megversz is imádlak én, /Te drága rossz apacslegény.” Kettejük szerepformálásáról,színészi játékának megjelenítő erejéről csak a legmagasabb elismerés hangján lehet szólni. Az ijedős, könnyen elpityeredő, majd fokozatosan puccos dámává kikupálódó Mari figuráját Jankovics Anna kelti életre. Gombos Judit a számító, de mégis érzelmes Muskátné karakterét viszi fel a színre. A felfelé törekvő, és egyre feljebb jutó Hugót Mészáros István olyan fiatalembernek, majd érett férfiúnak mintázza meg, aki mindig két lábbal jár a földön. Molnár László a Liliomot rossz útra vivő ficsúrt, Zelei Tibor a kirabolhatatlan Linzmant, Bitskey Tibor a határozott kapitányt személyesíti meg.

A Szigligeti Színház produkciója magát a Molnár Ferenc-alkotást akarja bemutatni, nem erőltet bele semmi olyasmit, ami távol áll az író eredeti szándékától. Kiss József rendező a Liliom mondanivalóját nem forgatja ki, nem csinál belőle naturalista drámát, nem épít bele brechti, elidegenítő elemeket, hanem hagyja magát a művet érvényesülni, és a darab ettől lesz elejétől a végéig élvezetes, jó humorú, amire szívesen ülnek be a nézők, mert azt kapják, amire előzetesen felkészülnek: minden percében változatos, a régi pesti világot nosztalgiázva felidéző előadást.

 

Dr. Petővári Ágnes