2011.10.14.
A béke feltétele a magasabb előadásszám
Az Operaház ne exportáljon hakni-gagyit!
Az Operaház
megnyitását követően az intézmény vezetését egy államilag
kinevezett kormánybiztos vagy intendáns látta el. Az intendánsi
funkciót 1902-ben eltörölték, majd 1912-1925 között ismét
visszaállították. Az igazgatók ezekben az időszakokban a kormánybiztosoknak
és intendánsoknak voltak alárendelve. A kormánybiztosok közül
Podmaniczky Frigyes és Bánffy Miklós neve bizonyára ismerős a
kedves olvasók előtt. Jelenleg újra kormánybiztos irányítja
a Magyar Állami Operaházat.
Ókovács
Szilvesztert 2011. augusztus 22-ei hatállyal nevezte ki Orbán
Viktor miniszterelnök az Opera kormánybiztosának az intézmény
vezetésére. A dalszínház vezetőjét feladatairól, koncepciójáról
kérdeztük.
– Régóta nincs béke az Operaházban. Több médium
„viperaháznak” nevezi dalszínházunkat a viták, veszekedések,
klikkek közti intrikák miatt. Milyen intézkedésekkel lehetne
elérni, hogy végre a darabokról, a művészi munkáról essen
szó?
– Jogos a többes szám, csupán egy intézkedés nem elég.
Ki kell fizetni a felgyülemlett számlákat, jövőképet kell vázolni
énekesek, táncosok, zenészek számára, tehát több évadra előremutató
tervet kell megfogalmazni. Ki kell tűzni a másik játszóhely,
az Erkel Színház megnyitásának az időpontját is.
Mindemellett fontos, hogy a vezetőség kommunikációja megváltozzon
a társulat felé, emberi hangot és gesztusokat kell használni:
egy operaházban ez magától értetődő, elvégre a színpadon
is ezt művelnénk. Ezek a feltételei annak, hogy végre a művészi
munkáról essen szó. Az Operaház gondjainak nagyobbik része az
alacsony előadásszámból eredeztethető. Kevesebb előadás
kevesebb szerepdíjat jelent, nagyobb idegi feszültséget, s azt
is, hogy a művész szakmailag nem tudja magát szinten tartani,
tehát a minőségből is veszítünk. Ráadásul ránk nem igaz a
zárva tartás anyagi haszna: a produkciók jó része önmagában
nyereséges volna, így viszont, hogy csak 223-at játszanánk a
futó évadban a korábbi közel 500 helyett, tovább fűrészelnénk
az évszázados fát, amelyen ülünk. Az Erkel Színház megnyitásával
e gondok megszűnnek, újra lehetővé válik a kétpólusú
operajátszás. Míg a kétezer főt befogadó, jó akusztikájú
Erkelben szerényebb jegyárakkal megtekinthető, népszerű opera
és -balettelőadások lesznek, s mind a fellépők, mind a műsorpolitika
terén jobban kidomborodik a nemzeti jelleg, addig az Operaház
olyan ínyencrepertoárt játszhat a legnevesebb magyar művészekkel
és a delikátnak, katalizátornak hívott külföldi sztárokkal,
amely a világhírű nyugati operaházaknak is díszére válna.
– Még Horváth Ádám miniszteri biztos idején
történtek különböző gazdasági vizsgálatok. Tud arról nekünk
információt adni, hogy mikor kerülnek nyilvánosságra a vizsgálatok
eredményeiről készített jelentések?
– Azt a jelentést a minisztérium rendelte meg. A Kormányzati
Ellenőrzési Hivatal tizennégy fős csapata épp ezen anyag
alapján vizsgálódik most az Operaházban. Van egypár passzus a
kinevezésemben, de olyan nincs, hogy vizsgálnom kéne az előző
vezetés ügyeit. Szerencsére mindez a fenntartó jogköre, és
úgy látom, teszi is a dolgát e tekintetben.
–Azt nyilatkozta: „az opera igenis tömegműfaj, de
nem várható el, hogy valaki mondjuk Lentiből rendszeresen
elutazzon Budapestre.” Ez evidens, s az elképzelhető a jövőre
vonatkozva, hogy – mint anno a Gördülő Operánál – az
Operaház művészei menjek le vidékre egy –egy előadással?
– Erre most is van példa; a Filharmónia szervez ilyen előadásokat.
Nyolc évadon át magam részt vettem e programban, legalább háromszázszor
lendült akcióba a Mozart-operakommandó vidéki művelődési házakban,
iskolákban, néha óvodákban is. Úgyhogy tudom, milyen jól
felszerelt öltözőből matrózblúzos lánykák elé lépni,
vagy épp tornaszertári sitthalom tetején felölteni az operaházi
Don Giovanni-gúnyát… Csakhogy esetleges, hol léteznek ilyen
sorozatok. Ezért is kívánatos, hogy az Operaház vezérhajó-szerepe
és az én országos zenei fejlesztésre vonatkozó megbízatásom
szinergiát mutasson. A legfontosabb zenei intézmények vezetőivel
való konzultáció és az eredményként kapott ötlethalmaz
rendezése után egy nem papírízű, elemiben is értelmes és végrehajtható
terv mentén fednénk le zenével az országot – ennek az
egyeztető munkának leszek én a folyamatmenedzsere. A napokban Oberfrank
Pállal, a veszprémi színház igazgatójával beszéltünk
arról, hogy fiatal énekeseket, táncosokat kéne az Operaházból
csapatban Veszprémbe küldeni, hogy kipróbálhassák magukat különböző
produkciókban, fellépésekhez jussanak, s így operát, balettet
láthatna a helyi közönség is. Eközben igen fontos kritérium,
hogy az Operaház ne exportáljon hakni-gagyit! Akkor támogatok
fiatal művészekből álló-rotáló utazó társulatot, ha látom
a biztosítékot, hogy előadásaikra büszkék lehetünk.
-Október 1-jén mutatták be Verdi Simon Boccanegráját
az Operaházban külföldi vendégművész rendezésében és három
külföldi énekessel az első szereposztásban. Nem kétlem, hogy
a vendégművészek tehetségesek és jók, de annyira rossz a
hazai basszus-és bariton felhozatal, hogy Fiesco és Albiani
szerepére külföldről hoznak a nagyközönség előtt
ismeretlen nevű énekeseket?
– A jelenlegi premier az előző vezetők által
kidolgozott évad része szereposztásostul. Meggyőződésem,
hogy vendéget három esetben hívjunk: ha főszerepről van szó,
ha nincs rá magyar énekes, és ha az illető világsztár. Olyan
művész, akitől tanulhatnak a dalszínház tagjai, s akinek alakítására
évek múlva is szívesen emlékszünk. Speciel a Boccanegra első
szereposztása jól teljesített, mégis úgy látom, túllendült
az inga, a külföldiek szerződtetésekor gyakran a fenti három
feltétel egyike sem teljesül.
–– Tervez-e együttműködést, partnerségi viszony
kialakítását művészeti téren külföldi operaházakkal?
– Turnépárti vagyok. Nem lehetetlenítve el a hazai évadot,
a társulatot mindig doppingolja az új környezet, az utazás,
viszi hírünket – és még hozhat is a konyhára. Természetesen
együtt kell működnünk külföldi operaházakkal, a közelebbiek
köréből több (bécsi, pozsonyi, brnói) már jelentkezett is,
de addig komoly válasz nem adható, míg fel nem mérjük a dalszínház
állapotát. Ahogy művészeinktől, az operabarátoktól, úgy tőlük
is türelmet kérünk, hogy alaposan mérhessünk, mielőtt vágunk.
Illetve: belevágunk.
Medveczky Attila
|