2011.10.14.
„A zsidó sajtó, melynek érthető
okokból a begyében vagyok, megtett ellenforradalmárnak”
(Molnár Antal–Szabó Ferenc SJ: Bangha Béla SJ emlékezete)
Jól
tudjuk, hogy a szocializmus évtizedeiben agyonhallgatták azoknak
a hajdani hazai gondolkodóknak a munkásságát, akik sokat
tettek a magyar és keresztény értékek védelméért. Ez az
agyonhallgatás azonban nem teljesen tűnt el 1990 után. Még ma
is azt a metódust választja a balliberális sajtó, hogy jobb
valamiről, valakiről nem is beszélni, mert akkor az érdeklődő
emberek nem is olvasnak semmit az illetőről. Ilyen
agyonhallgatott tudós, gondolkodó volt Bangha Béla jezsuita
atya, akit a „keresztény-nemzeti kurzus” fő ideológusaként
tartanak számon az ellentábor képviselői. A páter hallatlan népszerűségnek
örvendett, és megdöbbentő, hogy nevét ma már szinte senki
sem ismeri. Éppen ezért jelentős Molnár Antal és Szabó
Ferenc jezsuita atya közös műve, a tavaly kiadott Bangha
Béla SJ emlékezete.
Nyisztor
Zoltán, Bangha Béla hajdani szerkesztőségi munkatársa, egy évvel
a páter halála után, 1941-ben megírta Bangha Béla életrajzát.
Főleg a neves sajtóapostol, hitvédő, szónok alakját mutatta
be. Azóta alaposabb munka nem jelent meg a jezsuita apostolról,
a Magyar Kultúra c. folyóirat alapító főszerkesztőjéről, a
hitvédelmi könyvek szerzőjéről. Még katolikus körökben is
kevéssé ismerték Bangha Béla jezsuita lelkiségét, belső vívódásait,
nehézségeit elöljáróival, továbbá élete utolsó éveinek hősies
küzdelmét a fehérvérűség egyre elhatalmasodó, 1940-ben, 60
éves korában halálát okozó rémével. A könyv szerzői,
szerkesztői az eltorzított Bangha-képet javítják ki, s rávilágítanak
az emberek üdvösségért aggódó, minden áldozatot vállaló
apostol lelkületére, az egyház korszerűsödését célzó
kezdeményezéseire, élete második felében a keresztények egységét
szorgalmazó törekvésére.
Ha katolikus, ha „reakciós”, akkor általában Prohászka
Ottokár nevét szokás mondani, viszont Bangháról érdekes módon
még elrettentésképpen sem tanítanak a főiskolákon. Fel lehet
tenni a kérdést, hogy miért? Az ok egyszerű. Míg Bangha páter
engedelmes lázadó volt, s az egyházát, a rendjét nem kritizálta
vehemensen, addig Prohászka fiatal korábban nyíltan reformokat
sürgetett. Jól emlékszem, hogy baloldali kötöttségű művelődéstörténet-tanárom,
mikor különböző személyeket eszmei táborokba sorolt be, a
fiatal Prohászkát az urbánusok, míg az idős Prohászkát a
konzervatívok között említette. Bangha viszont soha nem kritizálta
fennen a rendszert, még akkor sem, ha nem értett vele egyet.
Naplójából viszont kitűnik, hogy nem szerette a tétlenséget
sem, azt, mikor ülünk a saját valódi, vagy vélt babérjainkon.
A páter szerint bizony a keresztény sajtó gyengesége is hozzájárult
a kommünhöz. 1919. április 19-én ezt írja: „Ma
egy hallatlanul ostoba brossúra jutott kezembe túlról –
milyen semmis vádakra, hazug, gyűlölködő bolondságokra építik
vallásellenességüket ezek a gazemberek! S meg a mieink évtizedeken
át hiába élveztük a szabadságot, nem tudtunk élni vele!”
Megindító
olvasni Bangha naplójegyzeteit, amint egyes rendtársai vagy más
egyháziak „törpesége” és tehetetlensége miatt gyötrődik,
„világhódító” terveket sző itthon, és terjeszt elő az
1938-as rendi nagygyűlésen, de részben sikertelenül: de azért
az utolsó években, miután az eucharisztikus világkongresszus
szervezése kimerítette erejét, betegen megírja még a „Világhódító
kereszténység” c. nagy művét. Római rendi elöljárói iránti
engedelmességét francia rendtársai, a paleontológus Teilhard
de Chardin és a teológus Henri de Lubac magatartásához hasonlíthatjuk:
hősiesen gyakorolta a szent ignáci „egyházzal való együttérzés”
erényét.
Bangha
Béla 1880. november 16-án született Nyitrán nemesi származású
családba. A páter így ír 1936-ban gyermekkoráról: „Atyámék
9-en voltak testvérek, közülük hárman, ügyvédek lettek, így
édesapám is. Apám Győrben tanult, kispap s pazmanita lett, de
kilépett. Pesten jogot végzett; járásbíró lett Téten és
sok dolga volt a bakonyi zsiványokkal, majd törvényszéki bíró
Győrben. Itt politikai okokból-e, egészségiekből-e, lemondott
első házassága után és ügyvéd lett Nyitrán. Édesanyámat,
Marc Irmát, aki Galgócon 1852. augusztus 2-án született s egy
uradalmi, majd MÁV-főkertész lánya volt, Nyitrán 1879.
november 15-én vette el. A piarista templom lépcsőjén kérte
meg, többször kísérte idáig: «nem vezethetném egyszer az
oltárig is?» Mire anyám boldogan igent rebegett…Gyermekkori
emlékek: a kora beíratás óvodába, elemibe, gimnáziumba, 5 éves
korban gödörugrálás és sérv, bűnelvesztés az első gyónásnál,
versfaragás, lapszerkesztés, cikkek a győri Őrangyalba.”
Bangha Béla 15 éves korára elvégezte a kalocsai jezsuita gimnázium
hatodik osztályát, majd hetedikes növendékként 1895.
augusztus 15-én belépett a jezsuita rendbe. Nagyszombati,
pozsonyi és innsbrucki tanulmányok után 1909. október 26-án
szentelték pappá. A tehetséges ifjút rendi elöljárói
eredetileg egyetemi tanárnak szánták, de 1910-ben a budapesti
rendházba került, és átvette a Mária Kongregáció folyóirat
szerkesztését. 1910. októberében nagy sikerű hitvédelmi előadásokat
kezdett tartani a pesti Jézus Szíve templomban. 1912-ben megalapította
a Magyar Kultúrát, az első magyar nyelvű jezsuita kulturális
folyóiratot. A rendben szokásos harmadik próbaévet 1913 őszén
Canterburyben kezdte meg, ahonnan az első világháború kitörésekor
az USA követségének segítségével tért haza. 1915. február
2-án tette le ünnepélyes örökfogadalmát.
1917-ben
- kiváló munkatársai, Baranyay Lajos és Buttykay Antal segítségével
- létrehozta a Központi Sajtóvállalatot (KSV), a katolikus
lapkiadás részvénytársaságát. Mindez nem tarthatott sokáig;
1918. november 12-én ezt írja naplójában: „Finis
Hungariae! Míg mi lassan, akadémice tanácskozunk, hónapokig
semmit sem eszünk, addig idekint felborul a helyzet. Október 31-én
hajnalban győzött a Károlyi-Jászi-Kunfi –féle forradalom a
nemzeti tanáccsal.” Aztán december 24-én: „Szenteste, mily szomorú és sötét vagy ezidén. Bizonytalanságban a
haza, az Egyház, minden. A szocialista és bolsevista terror ül
a lelkeken. Állítólag progrom lesz– a keresztény szervezkedés
kátyúba dől. Minden igyekezetünk felborul. A múlt hét óta
az én nyomdászlányaim ügye is válságosra fordult, az áruló
Martinovits Andor a terror, a bujtogatás és az erőszak minden
eszközével dolgozik. Szerdán kidobta a nővéreket és a leányokat
a nyomdából”. 1919. március 8-án hajnalban a terrorlegények
zörgettek a páternél, és házkutatást tartottak nála. „A
zsidó sajtó, melynek érthető okokból a begyében vagyok,
megtett ellenforradalmárnak. Amúgy is úgy undorodom Pesttől,
hogy elkérezkedtem Kapornakra.” Március 21-én a páter Győrben
volt, majd Pozsonyba ment a rendi központba. Ott elhatározta
Bangha Béla, hogy nem szabad még egyszer azt a hibát elkövetni,
hogy későn kezdjük el szervezni a sajtót. (Ezt tehát 1919-ben
belátta Bangha, s mégis 80 év múlva ez újfent kérdés lett,
és újra hibát követtek el a vezetőink.) A páter előtt világos
volt, hogy minden elveszett, és a romokból kell prófétálni.
Nem szabad bagatell dolgokra fecsérelni az időt, hanem nagy
dolgokat tenni, hasznosítani, szervezni. S ahogy 1919. április
2-án írta: „vagy egy
magasabb misszióban dolgozik az ember, vagy ne is dolgozzék!”Bangha
augusztus 22-én költözik vissza a magyar fővárosba, és
hihetetlen nagy munkával, de szeptember 28-ára a Központi Sajtóvállalat
lapjai megindulthattak.
Érdekesség,
hogy Kosztolányi Dezső a Bangha lapbirodalmához tartozó Új
Nemzedék munkatársa volt, és ő adta ki a Vérző Magyarország
antológiát is. Ebben Márai Sándor, Jászi Oszkár, Torma Cécile
és Ignotus Pál egyaránt írt. Ennyit arról, hogy Bangha vérgőzös
antiszemita lett volna. Nem volt az, de kimondta azt, ami igaz,
ami tény. 1921. márciusában írja: „újév
óta a zsidó sajtó a legszemtelenebbül lép fel, úgy ahogy nem
mert volna negyed év előtt. Ereje a kisgazdák és a kálvinisták
viselkedése, akik jobban gyűlölik a katolikust, mint a zsidót.”
Tény és való, hogy mint jezsuita nem szimpatizált a
protestánsokkal. Neki első sorban nem az volt a célja, hogy megértse
a hitetlent, vagy más vallások tanítóit. Erősen érvelt, támadott,
cáfolta az ellenfél érveit, különös képessége volt maró gúnnyal
nevetségessé tenni a hitetlenséget. Ez a magatartása viszont
figyelemre méltó módon megváltozik élete vége felé, amikor
a keresztény unióról eszmélődik és cikkezik: megváltozik a
protestánsokkal kapcsolatos ítélete is. Tehát a történelmi
egyházak valamiféle összefogását szerette volna a hitetlenség
és a vallástalanságot zászlajukra tűzők ellenében. „Engem egyáltalán nem a harcra neveltek, hanem a pozitív vallási
igazságok szeretetére és művelésére. Csak akkor lettem
apologéta, harcos és hitvédő, amikor láttam, milyen eszközökkel,
s fegyverekkel küzd a kereszténység s a katolicizmus ellen a
szabadgondolat, a zsidó liberalizmus, a destrukció és azoknak
keresztény csatlósai”- írta a keresztény unióval
kapcsolatban.
1923.
június 13-án a rendi generális egy nemzetközi titkárság
megszervezésére Rómába rendelte, ahol megalapította a magyar
kolóniát, és a Collegium Germanium-Hungaricum kápolnájában
megszervezte a magyar miséket. Egy latin nyelvű folyóirattal az
egész világ Mária Congregációit irányította. Tervezte egy
sajtóegyesület felállítását is. 1925-ben hazatért, átvette
a Magyar Kultúra és a Mária Kongregáció szerkesztését.
1928. július 26-ától 1935-ig a budapesti rendház főnöke
lett. Egyik kezdeményezője és tevékeny résztvevője volt a
Katolikus Akció megszervezésének, és emellett tevékeny részt
vállalt a nagy vallási és társadalmi mozgalmakban. 1931 és
1933 között szerkesztette és kiadta 4 kötetben a Katolikus
Lexikont. 1933-ban Nyisztor Zoltánnal missziós körútra indult
az Argentínában, Uruguayban és Brazíliában élő magyarok közé,
de útját betegsége miatt félbe kellett szakítania. 1935-től
egészsége erősen meggyengült, de szívós szervezete és
akaratereje legyűrte a betegséget. Új erőre kapva a lehető
legnagyobb lendülettel munkálkodott tovább, és ekkor születtek
meg a legjelentősebb munkái, mint az Ijjas Antallal közösen írt
nyolc kötetes A keresztény Egyház története, a Világhódító
kereszténység vagy a Keresztény unió. 1938 tavaszára viszont
felvetődött nála is a halálfélelem. Azt írja azév március
5-én: „mindig újra
rajtakapom magamat, hogy egy kicsit félek a haláltól. Ha úgy
mesélem itt, hogy 5-10 év alatt végem lesz, akkor úgy elfog
valami ostoba keserűség; vagy ha arra gondolok, hogy ezek még
élnek és hatnak tovább és én már hamarosan megszűnök tényező
lenni s hiába tanultam annyit, nyelveket s miegymást, erre
hamarosan nem lesz többé szükség…Meghalni, hát szégyen ez?
Ebből a világból úgyis mindenki kimegy s maga a világ elmúlik
– előítélet és babona, hogy azt hisszük, ez a realitás. Se
Nápoly, se gótika, se Capri, se irodalom, se Magyar Kultúra, se
test, se nyár, se bálok. Ez mind csak árnykép és álom, a valóságok
odatúl vannak.”
1938-ban
Bangha páter volt a budapesti Eucharisztikus Világkongresszus főszervezője,
kiadványainak fogalmazója és fordítója, himnuszának szerzője.
Nemeshegyi Péter jezsuita atya így emlékszik erre vissza a könyv
előszavában: „Bangha Béla, már halálos betegen, kezében tartotta az egész
kongresszus szellemi előkészítésének ügyét. Minden munkát
elvállalt. A férfiak szentségimádásának csodálatos éjszakáján
közel 200 ezer férfi hallgatta őt. Meghatódva olvastam később
Mihalovics Zsigmond beszámolóját erről az éjszakáról: «amikor
az éjféli misén végbement Magyarországon a legnagyobb arányú
közös áldozás, ott láttam őt ülni a főoltár csavart
oszlopa tövében fáradtan, földöntúli sápadtsággal az arcán,
a mikrofon fölé hajolva. S amikor magam is könnyáztatta arccal
odasettenkedtem melléje, azt súgta nekem: ´Tudod-e, hogy most
éljük életünk legszebb napját!´ Aztán a mikrofon fölé
hajolt, és behunyt szemmel hálaadást mondott a szentáldozás
kegyelméért. Úgy beszélgetett a mikrofon segítségével
Krisztussal, mintha egy magányos kápolnában csak ketten lettek
volna: ő és a Mester!»” Bangha naplójában le is írja,
hogy a férfiak éjjeli szentségimádása után szinte félholt
volt egy darabig a fáradtságtól. Ezután a páter elhatározza,
hogy hátralévő idejét jól kell kihasználnia. A beszédek már
ártanak neki, de az olvasás, a meditálás írásra késztetheti.
Nemeshegyi atya szerint Bangha életének utolsó előtti napján,
„az öntudat egy utolsó
fellobbanásánál angolul kezdett beszélni, mintha egy tömegnek
prédikálni akarna. Ezekből a csak töredékesen érthető angol
szavakból, mint egy egészen Istennek szentelt élet legszebb fináléja,
hangzott ki ez a mondat: Glory to God: Dicsőség az Istennek! Utána
egy percre elhallgatott, a hallgatóságának képzelt, ágya
mellett álló két emberre még egyszer ráragyogott a szeme, és
megáldotta őket azzal a sajátos mozdulattal, amellyel beszédei
végén mindig meg szokta áldani hallgatóságát.”
Magyarország sajtóapostola 1940. április 29-én Újpesten gyógyíthatatlan
leukémiában hunyt el. Csaknem az egész ország gyászolta, a
Szent István Bazilikából búcsúztatták, ahol Glattfelder
Gyula püspök mondta a gyászbeszédet. Amikor tartományfőnöke
a halála hírét vette, komor arccal csak ennyit mondott: „Ma
leesett a fejünk.”
(Molnár
Antal-Szabó Ferenc SJ: Bangha Béla SJ emlékezete; Budapest,
2010)
M.A.
|