2011.10.21.
Legendás székelyföldi termékek
Aki Székelyföldre látogat, legendás termékeket vigyen haza ajándékba
A Székely Gyümölcs
Egyesület és a Székelyföldi Legendárium kezdeményezésére több
mint tíz termelőt csoportosító projekt indult, amely egy-egy
legendával megtoldva népszerűsíti a helyi ízeket,
jellegzetességeket. A Legendás Termékek Társulása nevet viselő
családban a legjobb minőségű készítmények kapnak helyet. A
tervekről Tankó Ágnest, a Sestercius kft. ügyvezető igazgatóját
kérdezzük.
Milyen célból hozta létre a Székely Gyümölcs Egyesület
a Sestercius kft.-t?
– A Székely Gyümölcs Egyesület egy vállalkozást indított
el annak érdekében, hogy saját, illetve más manufakturális
rendszerben dolgozó cégek termékeit egy egységes és hatékony
módszerrel tudja értékesíteni. Ennek megfelelően a
csatlakozott cégek prémium kategóriás termékeket gyártanak
manufakturális módon, és helyi ízt, illetve receptet használnak.
Jelenleg 14 tagja van a Legendás Termékek Társulásának, ami
egy jogi személyiség nélküli társulás, aminek célja: kialakítani,
és a piacra vezetni olyam prémium kategóriás termékcsoportot,
amely minőségében képviseli Székelyföld igazi ízvilágát
és hagyományait. Olyan társulásról van szó, ami megtestesíti
a társulás tagjai által felvállalt termékfejlesztési és együttműködési
hajlandóságot, illetve szervesen megjelenít olyan földrajzi tájegységet,
amelynek írásos legendája speciális módon népszerűsíti a
termékeket, illetve a vállalkozások tevékenységét. Tehát
nagyon fontos, hogy ez a társulás a helyi kultúrával működjön
együtt. A társulás termékeinek egyik legfőbb népszerűsítési
eszköze a legendáriummal, mint egy fő szellemi produktummal való
összekapcsolás.
Tehát legendás termékek azok lehetnek, amikhez hozzá
lehet fűzni egy helyi mondát?
– Pontosan. A társulás működési szabályzata egy
regula keretében fogalmazódik meg, s ezt olyan szabályzatnak
tekintik a tagok, hogy az abban foglalt szabályok meghatározzák
az együttműködés jellegét, időtartamát, a tagok elvárásait,
kötelezettségeit, s így a közös munka révén az elért eredményekben
való részesedést is. A társulás nyitott, bármikor
csatlakozhat olyan termelő, aki prémiumtermékével képes
megfelelni a követelményeknek.
Hol találhatók majd meg ezek a legendás termékek? Székelyföldön,
Bukarestben, vagy Magyarországon is?
– Elsősorban a tagok saját üzleteiben, illetve olyan
kereskedőkkel, üzletláncokkal vettük föl a kapcsolatot, ahol
a társadalmi felelősségvállalás fontos szerepet játszik az
illető cég politikájában, és már a közelmúltban tevékenységével
ismertté vált. Több ilyen üzletlánccal vagyunk kapcsolatban,
és már elő is készítettük a szerződéseket. Emellett nagyon
fontosnak tartjuk, hogy a jelentős turistaforgalmú szállodákban,
panziókban polcot helyezzünk el, hiszen a cél: az a turista,
aki Székelyföldre látogat, legendás termékeket vigyen haza ajándékba.
Értékesítési koncepciónkban fontos szerepet játszik, hogy a
helyi vállalkozások vezetői az alkalmazottaknak, illetve
protokollra ezeket a termékeket vásárolják. Ún. kosár-rendszerrel
készülünk a cégekhez, és eddig nagyon pozitívek a visszajelzések.
Mindenki nagy szeretettel fogadja, hogy végre székelyföldi termékeket
ajándékozhat mind vendégeinek, mind a saját alkalmazottainak.
Már elindítottuk az önkormányzatokkal a tárgyalást, hogy ők
is ilyen ajándékot vásároljanak a munkatársaknak. Hamarosan
megjelenünk Székelyföld több üzletében polcainkkal,
jellegzetes, legendás kivitelezéssel. Tehát igazi székelyföldi
stílusban. Legközelebb november 18-21. között Budapesten a
Magyar Kézműves Ízek Vásárán mutatjuk be a magyarországi érdeklődőknek
ezt a termékcsaládot.
Magyarországon néhány éve kampány indult a magyar élelmiszer
fogyasztása mellett. A székely ember jobban megbecsüli a
hazait, vagy már azon a vidéken is szokás a nyugati üzletláncokba
való shoppingolás?
– Most is megvan az a réteg, ami a bevásárlóközpontokat
kedveli, de a mögöttünk álló két vásár, a sepsiszentgyörgyi
és a székelyudvarhelyi azt mutatja, hogy óriási igény
mutatkozik a helyi ízek iránt és bíznak a termelőkben.
A legendás márkanév jobb minőségre ösztönözheti a
termelőket?
– Szabályzatunk kitér arra, hogy azok a tagok, akiknek
termékei felkerülnek a legendás termékek polcára, fontosnak
tartják a folyamatos fejlesztést is figyelembe véve a vásárlók
igényeit. Mi mindennek utánanézünk, tehát, hogy a recepteknek
megfelelően készül-e a termék. A tagok pedig havonta találkoznak
és megvizsgálják, hogy a vásárlóktól visszaérkező információk
mennyire megalapozottak. Termékeink pedig minősítve vannak. A
minősítésre a piculát neveztük meg. Zéró piculát kap az a
termék, amelyik felvételt nyert a polcra, de még valamilyen
fejlesztést a termelőnek alkalmaznia kell. Egytől háromig
kapja meg a piculát a többi termék, annak függvényében, hogy
a tagok tetszését mennyire nyerte el. Ez tehát egy belső minősítés,
aminek remek a motiváló hatása.
Medveczky
Attila
|