vissza a főoldalra

 

 

 2011.10.21. 

Legendás székelyföldi termékek

Aki Székelyföldre látogat, legendás termékeket vigyen haza ajándékba

A Székely Gyümölcs Egyesület és a Székelyföldi Legendárium kezdeményezésére több mint tíz termelőt csoportosító projekt indult, amely egy-egy legendával megtoldva népszerűsíti a helyi ízeket, jellegzetességeket. A Legendás Termékek Társulása nevet viselő családban a legjobb minőségű készítmények kapnak helyet. A tervekről Tankó Ágnest, a Sestercius kft. ügyvezető igazgatóját kérdezzük.

 Milyen célból hozta létre a Székely Gyümölcs Egyesület a Sestercius kft.-t?

 – A Székely Gyümölcs Egyesület egy vállalkozást indított el annak érdekében, hogy saját, illetve más manufakturális rendszerben dolgozó cégek termékeit egy egységes és hatékony módszerrel tudja értékesíteni. Ennek megfelelően a csatlakozott cégek prémium kategóriás termékeket gyártanak manufakturális módon, és helyi ízt, illetve receptet használnak. Jelenleg 14 tagja van a Legendás Termékek Társulásának, ami egy jogi személyiség nélküli társulás, aminek célja: kialakítani, és a piacra vezetni olyam prémium kategóriás termékcsoportot, amely minőségében képviseli Székelyföld igazi ízvilágát és hagyományait. Olyan társulásról van szó, ami megtestesíti a társulás tagjai által felvállalt termékfejlesztési és együttműködési hajlandóságot, illetve szervesen megjelenít olyan földrajzi tájegységet, amelynek írásos legendája speciális módon népszerűsíti a termékeket, illetve a vállalkozások tevékenységét. Tehát nagyon fontos, hogy ez a társulás a helyi kultúrával működjön együtt. A társulás termékeinek egyik legfőbb népszerűsítési eszköze a legendáriummal, mint egy fő szellemi produktummal való összekapcsolás.

 Tehát legendás termékek azok lehetnek, amikhez hozzá lehet fűzni egy helyi mondát?

 – Pontosan. A társulás működési szabályzata egy regula keretében fogalmazódik meg, s ezt olyan szabályzatnak tekintik a tagok, hogy az abban foglalt szabályok meghatározzák az együttműködés jellegét, időtartamát, a tagok elvárásait, kötelezettségeit, s így a közös munka révén az elért eredményekben való részesedést is. A társulás nyitott, bármikor csatlakozhat olyan termelő, aki prémiumtermékével képes megfelelni a követelményeknek.

 Hol találhatók majd meg ezek a legendás termékek? Székelyföldön, Bukarestben, vagy Magyarországon is?

 – Elsősorban a tagok saját üzleteiben, illetve olyan kereskedőkkel, üzletláncokkal vettük föl a kapcsolatot, ahol a társadalmi felelősségvállalás fontos szerepet játszik az illető cég politikájában, és már a közelmúltban tevékenységével ismertté vált. Több ilyen üzletlánccal vagyunk kapcsolatban, és már elő is készítettük a szerződéseket. Emellett nagyon fontosnak tartjuk, hogy a jelentős turistaforgalmú szállodákban, panziókban polcot helyezzünk el, hiszen a cél: az a turista, aki Székelyföldre látogat, legendás termékeket vigyen haza ajándékba. Értékesítési koncepciónkban fontos szerepet játszik, hogy a helyi vállalkozások vezetői az alkalmazottaknak, illetve protokollra ezeket a termékeket vásárolják. Ún. kosár-rendszerrel készülünk a cégekhez, és eddig nagyon pozitívek a visszajelzések. Mindenki nagy szeretettel fogadja, hogy végre székelyföldi termékeket ajándékozhat mind vendégeinek, mind a saját alkalmazottainak. Már elindítottuk az önkormányzatokkal a tárgyalást, hogy ők is ilyen ajándékot vásároljanak a munkatársaknak. Hamarosan megjelenünk Székelyföld több üzletében polcainkkal, jellegzetes, legendás kivitelezéssel. Tehát igazi székelyföldi stílusban. Legközelebb november 18-21. között Budapesten a Magyar Kézműves Ízek Vásárán mutatjuk be a magyarországi érdeklődőknek ezt a termékcsaládot.

 Magyarországon néhány éve kampány indult a magyar élelmiszer fogyasztása mellett. A székely ember jobban megbecsüli a hazait, vagy már azon a vidéken is szokás a nyugati üzletláncokba való shoppingolás?

 – Most is megvan az a réteg, ami a bevásárlóközpontokat kedveli, de a mögöttünk álló két vásár, a sepsiszentgyörgyi és a székelyudvarhelyi azt mutatja, hogy óriási igény mutatkozik a helyi ízek iránt és bíznak a termelőkben.

 A legendás márkanév jobb minőségre ösztönözheti a termelőket?

 – Szabályzatunk kitér arra, hogy azok a tagok, akiknek termékei felkerülnek a legendás termékek polcára, fontosnak tartják a folyamatos fejlesztést is figyelembe véve a vásárlók igényeit. Mi mindennek utánanézünk, tehát, hogy a recepteknek megfelelően készül-e a termék. A tagok pedig havonta találkoznak és megvizsgálják, hogy a vásárlóktól visszaérkező információk mennyire megalapozottak. Termékeink pedig minősítve vannak. A minősítésre a piculát neveztük meg. Zéró piculát kap az a termék, amelyik felvételt nyert a polcra, de még valamilyen fejlesztést a termelőnek alkalmaznia kell. Egytől háromig kapja meg a piculát a többi termék, annak függvényében, hogy a tagok tetszését mennyire nyerte el. Ez tehát egy belső minősítés, aminek remek a motiváló hatása.

 

Medveczky Attila