vissza a főoldalra

 

 

 2011.10.21. 

Egressy Zoltán: Sóska, sültkrumpli

(Egri Gárdonyi Géza Színház Stúdiószínpada)

A színigazgatók ma már igencsak meggondolják, mit mutatnak be nagyszínpadon. Kevés az olyan mű, ami havonta legalább tízszer megtölt 300-400 embert befogadó színháztermet. Jóformán az összes színház kialakított 50-60 főt befogadó játszóhelyet, ahol alternatív előadásokat tarthatnak. De ezt, a kísérletező darabokat kedvelő nézőközönséget is ki kell szolgálni. Ma már számtalan olyan produkcióra ülhetnek be azok, akik kisszínpadokról, kamaraszínházakról, pódiumokról közvetített szellemi örömökre vágynak. Az Egri Gárdonyi Géza Színház Stúdiószínpadán volt a premierje most, október 14-én Egressy Zoltán: Sóska, sültkrumpli című egyfelvonásos tragikomédiájának. Mint minden játék, így a labdarúgás is képes az egész emberi életet szimbolizálni. Mindenki gólt szeretne rúgni, győztes akar lenni, vesztes pedig nem igazán. A lelátókon öröm és bánat egyszerre jelenik meg, ugyanúgy, mint a hétköznapokban. A foci – az USÁ-t kivéve – a földgolyó egyik legnépszerűbb labdajátéka. A férfiak nagyon kedvelik, a nők kevésbé. Nincs is a világon még egy ilyen sportág, amelyik ekkora indulatokat váltana ki a szurkolókból. A közelmúlt angol futballhuligánjai, vagy a hazai Fradi – Újpest mérkőzés randalírozói csatatérré változtatják a lelátókat meg az utcákat. Amikor már nem a játékról, hanem valami egészen másról van szó: az alantas ösztönök kiéléséről, szabadjára engedéséről.

A Sóska, sültkrumpli is csak közvetve szól a fociról. Három ember egymáshoz fűződő kapcsolatát ábrázolja. Egy valami köti össze őket: a labdarúgás iránti határtalan rajongás. Ez a három derék férfiú nem futballista, hanem bíró, ketten partjelzők, és csak az egyikük játékvezető. Évek óta ismerik, ezért ki nem állhatják egymást, tudnak a másik gyöngéiről, hibáiról. Már nem is emlékeznek arra, mi a másik rendes neve, csúfnevükön szólítják egymást. Az aktuális meccsre, az ütött-kopott öltözőbe Szappan érkezik először, és rögtön ellopja a szappant. Innen ered a gúnyneve. Dohog, dúl-fúl, szidja a Szomorúszájúnak elkeresztelt bírót. Fölhánytorgatja, hogy az hamis jelentéseivel kitúrta őt a bírókeretből. Kisvártatva beimbolyog a Művész becenévre hallgató másik partjelző. Ő is a Bírót okolja boldogtalanságáért, mert elszerette tőle Mariannt, a barátnőjét. Művész harmatgyönge klapanciákat gyárt, ezért kapta a titulusát. Ezután ketten ócsárolják a Bírót. A nézők már égnek a kíváncsiságtól, vajon milyen lehet az az undorító alak, akit ennyire utálnak. A drámai késleltetés okán, úgy az előadás félideje táján beviharzik a Bíró. Érződik és látszik rajta a jólét, az a fajta magabiztosság, amit a sok pénz tud megadni. Ugráltatja a partjelzőket, kiszolgáltatja magát. Arról filozofál, hogy bírónak meg partjelzőnek lenni mekkora hatalom. Kioktatja a két nyámnyila alakot, legyenek midig résen, úgy döntsenek, hogy ne maradjanak alul. Testestül-lelkestül készül a meccsre, bemelegít és ábrándozik, olyan nagy bíró lesz, aki világbajnoki döntőn fog fütyülni.

Szappan vélt és valódi sérelmei miatt bosszút forral a Bíró ellen. A mérkőzésen rendesen betart neki, össze-vissza lenget, lest mutat, amikor nincs, a ténylegeseket meg nem inti be, a szünetben ellopja a Bíró mezéből a sárga lapot, hogy az ne tudjon büntetőt adni. Nyilvánvaló szabálytalanságokra nem képes így reagálni, durva belemenések után is továbbengedi a játékot, vagy kiállít. Botrányba fullad a találkozó, a szurkolók tombolnak, dörömbölnek az ajtón, majdnem rájuk törik, mert meg akarják verni őket. Szappant mintha hájjal kenegetnék, boldog, úgy érzi, elégtételt vett a gőgös bírósporttárson, amikor kiderül, Mariann még Szappannal is ágyba bújt, sőt egy hete elhagyta a Bírót is. Művész erre a  hírre rögtön kijózanodik. Mindhárman egyformán szerencsétlenek lesznek, mert félresiklott az életük.

A szereplők különböző típusokat képviselnek. Szappan a magának is hazudozó, önáltató, sikertelenségéért másokat hibáztató, irigy ember mintapéldánya. Művész azt az akaratgyenge férfit testesíti meg, aki örömét és bánatát egyaránt italba fojtja. A Bíró pedig afféle törtető, mindenkin és mindenen átgázoló, izomagyú, a fogyasztói társadalom által előállított, lelkiismeret nélküli vagány karakterét hozza. Radvánszki Szabolcs játssza a bírót. Lezserre veszi a figurát, amolyan belevaló srácnak. Szappant Nagy András alakítja. Az emberi tehetetlenséget, aljasságot emeli ki. Hüse Gábor a dülöngélő, állandóan hányingerrel küszködő Művészt formálja meg. Hármójuk kiemelkedő színészi teljesítménye miatt lett az előadás szomorúságában is mulatságos. A rendező, díszlet-és jelmeztervező Dér András rendezi ezt a szokatlan hangvételű, tükröt mutató darabot. (Felső képen: Hüse Csaba, Nagy András; alsó képen: Radvánszki Szabolcs, Hüse Csaba és Nagy András.)

 

Dr. Petővári Ágnes