2011.10.21.
Rákóczi kardját egy sólyommadár
hozta Tiszabecsre
(Rákóczi-néphagyományok nyomában)
Szinte
minden vidék gazdag történeti hagyományt őriz, mely mögött
ott van a történeti háttér, azaz az elmúlt évszázadok történései,
történelmi eseményei. A Rákóczi-szabadságharc pedig ezer szállal
függ a
mai Szabolcs-Szatmár
-Bereg megye területéhez, éppen ezért jelentette meg ezt a könyvet
2003-ban a Vay Ádám Múzeum. Gondoljunk csak abba bele, hogy
Bereg megyében bontottak zászlót a kurucok, de 1711-ben kötötték
meg a szatmári békét. Tehát ez a vidék, a beregi volt a bölcsője
és a temetője is a Rákóczi-szabadságharcnak. És ez adja a
magyarázatát annak, miért ilyen gazdag e vidék kuruc kori néphagyománya.
Nemzetünk történetében és népünk tudatában úgy él
II. Rákóczi Ferenc, mint a Habsburgok ellen hazánk függetlenségéért,
népünk szabadságáért vívott harcnak egyik legnagyobb hőse.
Emlékirataiban Rákóczi így beszél önmagáról: „minden cselekedetem célja egyedül a szabadság szeretete volt, az a
vágy vezetett, hogy hazámat az idegen járom alól felszabadítsam.
Bátorított és erősített az a szándék, hogy megérdemeljem a
nép bizalmát és szeretetét.” Érdekes és megvizsgálandó,
hogy egy társadalom valójában miként jut el oda, hogy történelmének
egy lefutott idejét fontosnak tekintse, és a kultusz különböző
jegyeivel ruházza föl azt. Minden bizonnyal, ha egy ország azt
ami vele megtörtént nem ismerheti meg és nem beszélheti meg,
akkor arról föltétlenül különböző elképzeléseket és vágyakat
ápol magában. 1711 után a Rákóczi - szabadságharcról nem
volt szabad beszélni, dokumentumait elkobozták, az iskolákban
nem tanították, gyakorlatilag azt lehet mondani, hogy egy-két
generáció úgy nőtt fel, hogy nem beszélhette meg azt, hogy mi
történt vele és mit élt át. Hiszen tudjuk azt, hogy nem csak
az a fontos, ami megtörténik, hanem az is, hogy az emberek hogy
élték át azt. Ebben változást a reformkor hozott. Kölcsey
Ferenc nagyon sokat ír nemzeti hagyományainkról, arról hogy
gyakorlatilag nem ismeri a múltját a magyar társadalom, és
ennek a múlt megismerési folyamatnak egy nagyon fontos része
az: mi is történt a Rákóczi - szabadságharc idején. Annak a
szabadságharcnak az idején, amelyiknek nagyon sok dokumentumát
őrizgették a családok, de ezt be kell építeni egy egységes történelmi
képbe, egy történelmi folyamatba, és ez az, ami nem történt
meg. Ezt kezdték meg a 19. században olyan kiváló történetírók,
mint Szalay László, aki óriási forrásanyag alapján rekonstruálta
mindazt, ami történt. A legfontosabb mondanivalója az ő történetírásának,
hogy itt nem csak csaták meg különböző ellenkezések, és
rendi ellenállási mozgalmak zajlottak, hanem egy új társadalmat
igyekeztek felépíteni, meg akartak oldani több társadalmi kérdést.
Ilyen a nemesség adózásának, az ország önálló gazdaságpolitikájának,
a kereskedelemnek, az iparnak a kérdése. Erről mind reális tudást
szerettek volna szerezni. A társadalomtörténeti igényű történetírást
viszont félreszorította egy romantikus történetírás, amelyik
a Rákóczi -szabadságharcban főleg a harcok történetét látta.
A Rákóczi - kultusznak egyik nagyon fontos eleme, hogy a lakosság
körében, az ország különböző tájain élő, falvak, mezővárosok
lakosainak a körében igen sok emlék élt lerakódva. Különböző
énekek, azután természeti jelenségekhez fűződő történetek,
mondák, és ezeket a társadalom adta generációkról generációkra
tovább. Ez a populáris történetismeret találkozott a
hivatalos vagy romantikus történetszemléletben megkonstruált képpel.
Ebből alakul ki egy nagyon érdekes és nagyon izgalmas dolog: a
Rákóczi - kultusz a 19. század utolsó harmadában. A nemzeti történelem
kimagasló hőseinek, így a vezérlő fejedelmünknek is, minden
kultúrában identitásformáló szerepük és hatásuk van,
alakjuk bele van szőve abba a mentális rendszerbe, amelyet történelmi
tudatnak, nemzeti tudatnak, vagy éppen nagy narratívának nevezünk.
Ezek a nagy narratívák egyszersmind történelmi értékválasztást
és értékrendet, következésképp a közösen választott stratégia,
tehát a nemzeti stratégia, orientációs késztetését
jelentik. Ebben az értelemben lehetséges az, hogy a nemzeti történelem
kimagasló hőseinek mindig szimbolikus szerep jut: olyan sorspéldázatokat,
olyan értékeket, olyan történelmi stratégiákat mutatnak fel,
amelyek nagymértékben befolyásolják egy nemzet önmagáról
kialakított képét, önazonosságtudatát és törekvéseit.
Gyermekkoromban sokat nyaraltam Balatonakarattyán. Emlékszem,
hogy a helyiek, az „őslakosok” milyen büszkék voltak egy öreg,
korhadt, mára már kivágott szikfára, amit Rákóczi-fának
neveztek el. A néphit szerint a fejedelem a kenesei országgyűlésre
igyekezvén ide kötötte ki a lovát. És szinte egyértelmű,
hogy a kis település katolikus temploma a fával szemben épült,
és később szabadtéri színpad is lett a vén szilfa mellett.
Az
is érdekes, hogy a nagy nemzeti narratívákat, mindenekelőtt a
közép- és kelet-európai régiókban többnyire nem a történettudomány
vagy a politológia, hanem a szépirodalom és a népköltészet
alakítja ki. A magyar történelem kimagasló hőseinek alakját
jobbára szépirodalmi alkotások és a néphagyományok, a dalok,
mondák tették ismertekké és népszerűkké, pontosabban emelték
abba a magasságba, amelyet figyelve létrejött a közös értékválasztás
és a közös cselekvési stratégia. Ilyen szerepet kapott az idők
során Szent István és Szent László, a három Hunyadi, Zrínyi
Miklós és Bethlen Gábor, Kossuth Lajos és Széchenyi István
alakja, és ilyen szerepet kapott természetesen II. Rákóczi
Ferenc alakja is. A fejedelem és az általa vezetett függetlenségi
háború ismerete nélkül nem csak a magyar történelemről
alkotott képünk volna csonka, hanem nemzeti tudatunk és identitásunk
is. II. Rákóczi Ferenc egyénisége és életének története
szinte mindig jelen volt a magyar irodalom motiváló tényezői között,
igaz, nem mindig azonos intenzitással. Rákóczi alakját ábrázoló
irodalom első klasszikus alkotása természetesen Mikes Kelemen
nevéhez fűződik: a Törökországi levelek adott hiteles és
gazdag, máig eleven ábrázolást a fejedelemről. Rákóczi
emberi alakjának klasszikus ábrázolása, méghozzá a bujdosás
mindennapjaiban, az őt közvetlen közelről figyelő krónikás
nézőpontjából Mikes leveleiben található. Ezeknek a
leveleknek a központi epikai hőse, természetesen a levélíró
rajongó szeretetétől övezett hőse, maga a fejedelem, ezért
is volt Mikes munkájának oly nagy szerepe mindig a Rákóczi-kultusz
történetében. Mikes leveleskönyve hosszú évtizedekig kéziratban
és ismeretlenségben maradt, és csak a 18. század végétől
– amikor Kultsár István, a neves irodalomszervező gondozásában
Szombathelyen 1794-ben megjelent – fejtette ki hatását. Rákóczi
alakja és az általa vezetett szabadságharc története ugyanis
vagy 80 éven keresztül a kollektív feledés árnyékába került.
A konszolidálódott Habsburg-hatalom a függetlenségi háború
minden nyomát el kívánta tüntetni, és a szatmári béke jótékony
kompromisszumának keretei között elhelyezkedő magyar nemesség
ebben a hatalom partnere volt. Igen jellemző az a rövid válasz,
amelyet Mária Terézia királynő 1741-ben Mikes és bujdosó társai
kegyelmi kérvényére adott: „ex Turcia nulla redemtio”, tehát
:Törökországból nincs visszatérés. Rákóczi emlékének
felelevenítése és a Rákóczi-kultusz kialakulása csak a 18.
század utolsó éveiben következett be, midőn II. József halála
után, természetes visszahatásként a császárnak a magyar
nemzeti öntudatot és intézményeket korlátozó rendelkezéseire,
a nemzeti érzés valóságos reneszánsza kezdődött meg. Még
az uralkodó életének végső napjaiban Bécsből Budára szállítják
a Szent Koronát, és az új uralkodó: II. Lipót Budára, majd
Pozsonyba összehívja a magyar országgyűlést. A fellelkesült
nemzeti érzés következménye az újjáéledő Rákóczi-kultusz
is: országszerte terjed a Rákóczi-nóta, a megyegyűléseken
lelkes szónoklatok emlékeznek meg a hosszú évtizedeken keresztül
elfeledett fejedelem hősies küzdelmeiről, és természetesen a
függetlenségi háború vezérének kultuszát szolgálja Mikes
Kelemen leveleinek imént említett közreadása is.
És így, a 18. században Szabolcs-Szatmár –Bereg vidékén
is feltámadt a hagyomány, és megemlékeznek arról, hogy 1703.
május 21-énTarpán, s még ugyanazon a napon a közeli Vári község
népe előtt, másnap pedig Beregszász piacán lobogtatta meg
Esze Tamás a „Pro Libertate” zászlókat, és hirdette ki Rákóczi
nyílt levelét. A kuruc sereg, melyet Kis Albert hetven talpassal
indított áprilisban, májusban 700, júniusban 7000, decemberben
már 70.000 főt számlált. Rákóczi első, győztes csatája a
tiszabecsi volt, ami után elkeltek a folyón. Közben Rákóczi még
Naményban írt egy pátenst a nemességhez. Ennek okáról maga Rákóczi
beszél: „a hirtelen támadt
és lelkes parasztfelkelés megdöbbentette a nemességet”,
mert a „parasztokat izzó
gyűlölet vezette uraik ellen. A megyék nemessége nem tudta
melyik pártra álljon, mert egyformán félt a néptől és a németektől.”
1703. július 19-én Rákóczi Vajára érkezik, ahol Vay Lászlóval
találkozik és a földesúri kastélyra még aznap kitűzik a
szabadságharc lobogóját. II. Rákóczi Ferenc és Vay Ádám, László,
Mihály kapcsolata az 1701-es felségárulási perhez nyúlik
vissza. Együtt raboskodnak a bécsújhelyi börtönben. Vay Ádám
pedig 1703. október közepén csatlakozott Rákóczihoz. Rögtön
a fejedelem udvari kapitánya, 1703. október 27-én pedig a jászok
és kunok főkapitánya, később szenátor is lett. Érthető tehát,
hogy miért a nevét viselő múzeum adta ki ezt a kötetet. A
vajai várkastélynak a szabadságharc hanyatlása idején is
fontos szerep jutott, a fejedelem itt tárgyalt utoljára a béke
lehetőségeiről, Pálffy tábornokkal, a császár megbízottjával.
A bujdosás idejétől pedig kezdetét veszi a mondák, a legendák,
a hagyományok kora. A szatmári, a beregi néphagyományokat
viszont a 20. század második feléig, az 1960-as évekig nem gyűjtötte
senki. Akkor kezdődött el az a gyűjtőmunka, melynek eredményeként
1972-ben a Járási Tanács VB., a Megyei Múzeumok Igazgatósága,
valamint a Vay Ádám Múzeum Baráti Kör kiadásában megjelent
Ferenczi Imre és Molnár Mátyás közös munkája, a Fordulj,
kedves lovam! című könyv, amely Rákóczi-és
a kuruc néphagyományok Szabolcs-Szatmárban alcímet kapta.
S ennek a folytatása a most ismertetett könyv. Az összegyűjtött
anyag a vidék azon néphagyományait, népdalait, mondáit,
hiedelmeit, szólásait, a reális történeti tudásnak a nép
emlékezeteiben visszamaradt töredékeit hordozza,amelyek II. Rákóczi
Ferenc és a kuruc kor emlékeit őrzik.
A dalok, a versek közül ismerős lehet a „Krasznahorka
büszke vára”, ami több változatban olvasható. Míg Gulácson
a „harcosai rég pihennek a dicső fejedelemnek”, addig Nyírmadán
a „kurucai rég pihennek a bujdosó fejedelemnek” verzió él.
Bizonyára ismert a kedves olvasók előtt Kacsóh Pongrác Rákóczi
megtérése c. dala. Nos ez is egy népies műdalból ered, aminek
nyírmadai szövege így kezdődik:
„Fülembe csendül egy nóta még,
Itt szunnyadott már a szívembe rég,
Csak most születtem, most érzem én,
Csinált e jókedv, nem igaz e fény.
A dajkanóták emléke kél,
Egy árva népről bús dalt regél.”
A magyar lélektant
jellemzi, hogy a bukásról, a bujdosásról sokkal több a dal,
és ezek szebbek is, mint a hadakozásról. Íme egy a sok közül,
amit Gulácson gyűjtöttek:
„Leszedték a turulmadárt
A munkácsi várról.
Nem regél már nagy időkről,
Régi daliákról.
Bús kurucok fenn az égben
Búcsúztatót sírnak.
Munkács fölött nagy Rákóczi
Szent könnye tán
a lefutó csillag.”
A hiedelmek közül
pedig Nagygécen azt tartják, hogy Rákóczi felesége, Amália
egyszer azt mondta a magyarokról: „az
egy vad nép. Mindig csatáznak, mindig verekednek, és lázonganak
az ő császárjok és királyok ellen. Az egy vad ország. –
Kedves Amáliám, mit szólnál hozzá, ha én téged abba a vad
országa vinnélek, hogy személyesen győződj meg róla, milyen
nép is az én nemzetem, mert hisz én is magyar vagyok. –
Az ifjú pár kellő kísérettel megindult Magyarország
feléves. Mikor Dévénél átlépték a határt, már lovas
nemesi bandérium várta őket. A hintó elébe kétszáz lovas vágtatott,
hátul ötször annyi, és éltették őket, mint Magyarország jövendőbeli
fejedelmét. A lovasokon kívül nagy embertömeg loholt utánuk.
Rákócziné kérdezte is a férjét: Mi ez Ferenc? – A vad országbeli
vad emberek. Látod, Amália, ez az én népem Én őket úgy,
ahogy vannak, jó és rossz tulajdonságaikkal együtt szeretem,
és mindent megteszek értük.” Külön hagyománya van Rákóczi
kardjának, lovának. Tiszakóródon úgy tartják, hogy Rákóczi
kardját egy sólyommadár hozta Tiszabecsre. A kard, a turul eme
összetársítása egyenesen Attilát mutatja a fejedelem előképének.
Azt mondják, hogy „Rákóczi
lova fehér szőrű volt, okos és ügyes. Egy összeütközéskor
is úgy tett, mintha már nem élt volna. Az ellenség elvonulása
után fel is állt, és elvágtatott a gazdájával együtt.”
Nyírmadán viszont úgy tartják, hogy „Rákóczi
lova szürke volt. A lovára a patkó fordítva volt feltéve,
hogy az ellenség nyomot vesztsen.” Érdekes, hogy Petneházán
milyen idilli kép élt Rákóczi otthonáról. „Egyszer Rákóczi a csatából sebesülten ment haza. Bal karját ellőtték.
Ez a karja kendővel a nyakába volt kötve. Ült a karosszékben,
vállára eresztett hullámos haját felesége simogatta, hű kutyája
pedig térdét nyalogatta. Kutyáját minden sétájára magával
vitte. Hosszú szőrű, fehér bundás, szelíd kutyája volt.”
A kiragadott példák is érzékeltetik, hogy a Rákóczi-szabadságharc
folklór emlékei a néphagyományban egy példaképnek tekinthető
hősi korszakot idéznek föl, amelynek a nemzeti identitás ápolásában
jelentős a szerepe.
(Rákóczi-néphagyományok
nyomában; szerk.: Molnár Sándor, Vay Ádám Múzeum, Vaja,
2003.)
|