2011.10.21.
A cigány kulturális autonómia feltételei
Kevés az iskolázott, képzett cigány politikus
A Cigány Tudományos
és Művészeti Társaság XXI. nemzetközi tudományos konferenciáját
tartották az elmúlt hétvégén Budapesten. Raduly József, a Művészeti-Oktatási-Kulturális
Közéleti Alapítvány elnöke, fővárosi képviselő október
7-én a cigányság kulturális autonómiájáról beszélt.
Milyen eszközök is szükségesek a cigányság részéről
a kulturális autonómia megteremtéséhez?
– Ott kell kezdenem, hogy jelenleg a magyarországi cigányságnak
nincs kulturális autonómiája. A kulturális önrendelkezés azt
jelentené, hogy a cigányság a kultúráján keresztül szeretne
egyenjogú és egyenrangú állampolgárrá válni. A kulturális
autonómiához viszont intézményrendszerre van szükség. A vágyam,
hogy legyen a cigányságnak egy nagy kultúrpalotája. Egyesek
cigány kulturális központról beszélnek, én azért használom
a palota szót, mert cigány származású vagyok, indiai gyökerekkel,
és Indiában a palota jelenti a fennköltséget, az emelkedettséget.
A palota minőséget is jelent és egy egységes intézményrendszert
feltételez. A kultúrpalotán belül működjön a cigányság színháza,
ahol anyanyelvükön és magyarul is hallhatnak műsorokat. Ez azért
lényeges, mert a cigányság 78%-a romungró, azaz magyar cigány,
és nem beszél cigányul, ahogy jómagam sem. Az oláh cigányság
beszéli a cigány nyelvet, míg a beásoké egy óromán
archaikus nyelv.
Tehát mi a cigányság anyanyelve?
– A hazai 800 ezer cigányt három kategóriába, altörzsbe
sorolhatjuk be. Így a romungrók, az oláh cigányok és a beások
közé. Az oláh cigányok közt nyelvdialektusok vannak, és az
1974-es londoni cigány világszövetség irodalmasította a cigány
nyelvet, és akkor fogadták el a lovárit, mint anyanyelvet.
A színházon kívül még mi kéne abba a palotába?
– Egy 150 tagú magyar nemzeti cigányegyüttes. Ebben
lenne egy cigányzenekar, folklóregyüttes, tánckar és szólistaénekesek.
A zenekart pedig lehetne igény szerint kamaraegyüttesnek, vonósnégyesnek
is alkalmazni, mert benne képzett muzsikusok lennének. Egy képtárra
is szükség lenne állandó képkiállítással, hiszen olyan
csodálatosan alkotó művészei vannak a cigányságnak: szobrászok,
fafaragók, festőművészek. Nagyon fontos a múzeum, ami a cigányság
írásos és tárgyi emlékeit őrizné. Talán a leglényegesebb
egy független média-és hírügynökség létrehozása, mert az,
ami eleddig volt, a pártok irányultságait tükrözi. Egy cigány
információs és művelődési központra is szükség van, ami a
cigány kultúra és művészet legszélesebb spektrumát foglalná
magába, és módszerekkel, ajánlásokkal látná el a megyéket,
a városokat, a falvakat, és az ott működő civil
szervezeteket, kisebbségi önkormányzatokat is. Mi úgy
gondolkozunk, hogy a cigány kultúrával és művészetünkkel
akarjuk formálni az egyszerű cigány ember gondolkodását és
cselekedetét. Mindemellett oktatási intézményekre van szükség,
kollégiumi rendszerre, sőt akadémiát tudnánk létrehozni,
mert igenis a cigányság érdekérvényesítését minőségileg
magasabb szintre kell emelni, hiszen ma még többségében az „ösztönös”
cigány érdekképviseleti rendszer működik. Ma nagyon kevés az
iskolázott, képzett cigány politikus. Az akadémián pedig meg
lehetne tanulni azokat az ismereteket, ami a profi politizáláshoz
szükséges, mert a politika is egy tudomány.
Duray Miklós felvidéki magyar közíró, politikus is részt
vett ezen a konferencián. Szerinte „azt kell megfogalmazni
minden társadalmi és gazdasági gond mellett, hogy a romakérdést
alapvetően csak a cigány autonómia oldhatja meg”. A politikus
szavai szerint nem valószínű, hogy a mostani kisebbségi önkormányzati
rendszer elégséges megoldást jelentene a cigányságnak.
Megjegyezte ugyanakkor, hogy van, ahol még ilyen sem létezik.
Mint fogalmazott, értéket menteni csak akkor lehet, ha „a saját
intézmény és az állam intézménye összefog és ezt az összefogást
törvény szabályozza”. Mi erről az ön véleménye?
– Az egyértelmű, hogy Európában egyedül Magyarországon
működik cigány kisebbségi önkormányzat. Olyan intézmény,
ami tulajdonképpen a kulturális autonómia gyakorlásához ad
lehetőséget. A cigány kisebbségi önkormányzatoknak pedig
feladatuk az 1993-as kisebbségi törvény szerint, hogy a kulturális
autonómia gyakorlásához jogi, pénzügyi, gazdasági támogatást
adjon. Igen ám, de láthatjuk, hogy ezzel a cigányság nem éri
be. Jóval összetettebb megoldást vár. Nem csak szociális, nem
csak oktatási, nem csak foglalkoztatottsági kérdésről van itt
szó. Tehát a cigányügyet komplexen kell kezelni. A problémákat
pedig parallel kéne megoldani, s ez pedig nem megy egyik napról
a másikra. Így a kulturális autonómia sem. Amikor arról beszélünk,
hogy a cigányságnak nincs kiépített kulturális intézményrendszere,
akkor egyben azt is tudnunk kell: a nemzet teherbíró képessége
korlátozott. A cigányságnak nem a „sültgalambot” kell várnia,
hanem cselekednie kell. Ehhez viszont foglalkoztatni kell a cigányokat,
hogy dolgozzanak, hogy családjuknak példát mutassanak, mert ma
a cigányság 85%-a munkanélküli. Egyes helyeken 99-100%-os
munkanélküliséggel számolunk. A feketemunkát is elítéljük,
a cigány legyen adófizető állampolgár, csak így világosodhat
meg a romákról alkotott sötét kép. Ne mondják a cigányokat
élősködőnek; ha munkahelye lesz az egyénnek, akkor méltósága
és karaktere is kialakul. Az autonómiáról még annyit, hogy
eddig a cigányság ügyét mindig mások, mindig felülről és
mindig nélkülük próbálták megoldani. Az autonómia lényege
az, hogy majd a cigányság meghatározza szükségleteit; de
mindez nem egy „rószaszín étlap és álom”, mert a jogos igényt,
a cigány autonómiát a magyar társadalmi rendszerbe kell integrálni.
Ezek itt mind nagyon szép szövegek. És gondolom,
nagyon sok okos gondolat született a konferencián is. De ezek
miként kerülnek le pl. a józsefvárosi Kőris utcába?
– A már említett cigány kultúrpalotának nem az a lényege,
hogy vízfejként, központosított rendszerként működjön,
hiszen akkor semmit sem ér! Ennek az intézménynek el kell
jutnia az egyes egyénhez, az egyszerű cigányemberhez, mert a művészettel,
a kultúrával szeretnénk befolyásolni a cselekedetét. A
konferencián elhangzottakat pedig a részvevők terjesztik tovább,
és a média is jelen volt. Kiadványokat is szerkesztünk. Arra
kell ügyelni, hogy minden egyes tanácskozásunk tartalmi összefoglalója
eljusson a hazai cigánysághoz. Ha ez nem történik meg, akkor
mi hiába tartunk konferenciánkat…
Medveczky Attila
|