2011.10.21.
Mélyszántás
Az őszi mélyszántás nyár végétől tél beálltáig végezhető.
Elengedhetetlen munka, a talaj ugyanis így készíthető fel a téli
csapadék felvételére, csak így válik tavaszra a rögös földből
porhanyós termőtalaj. Ez a rovat – a Mélyszántás – is nyár
végétől tél elejéig, egészen pontosan majd januárig tart.
Addig hétről hétre ki akarom forgatni a közbeszédben összeállt,
szikkadt, tápanyagszegény tématalajokból a termőképes valóságot.
A
szépségversenyek szép, de kevéssé okos versenyzői csalódottak
lesznek: feltehetőleg ismét elmarad a világbéke. Sőt, a legtöbb
elemző, biztonsági szakértő, guru és vátesz egyetért: a közeljövőben
valószínűleg több nagy fegyveres konfliktus törhet ki, akár
olyan országokban vagy országok között is, melyekre eleddig
gondolni se mertünk.
A
nagy háborús időszak elindulásához minden adott. A korábbi
gazdasági és világrend borulni látszik. A világ vezető
hatalma súlyos gazdasági és társadalmi problémákkal küzd,
legalább három új, feltörekvő hatalom – Brazília, India és
elsősorban Kína – indul a szuperhatalom cím megszerzéséért.
Előbbiek csak a gazdasági ágban, utóbbi pedig az abszolút
kategóriában. Szűkítve látómezőnket hazánk környezetére
sem látunk nyugodtabb tájat: a Földközi-tenger térségében
alapvetően változik a status quo. Az Arab Tavasz fantázianevű
forradalom és lázadássorozat az Afrikát Európával összekötő
tenger déli partját változtatta aláaknázott területté, míg
a nagy hitelminősítők és elsősorban a mögöttük álló pénzügyi
körök az Európához tartozó, eleddig stabilnak számító északi
partot tették kiszámíthatatlanná. Első körben Görögország
vált veszélyes területté, majd nemrég bejelentették, hogy
Olaszországot, sőt Spanyolországot is leminősítik. A leminősítés
oka az államadósság elharapózódásában határoztatott meg.
Hogy miért veszélytelenebb az amerikai vagy a japán államadósság
növekvő mértéke, mint a görögé, az olaszé, vagy a spanyolé,
az komoly talmudmagyarázatot igényelt. A lényeg, hogy a leminősítés,
a bizonytalanságba és elsősorban drága hitelekbe taszítás
megtörtént.
Az
egész pénzügyi hókuszpókusszal az Európai Unió mint egységes,
vagy legalábbis az egységesség felé törekvő gazdasági,
politikai és pénzügyi érdekkör bomlott meg, mely szintén
destabilizálja térségünket. A népek és nemzetek közötti
feszültségeket, az elmúlt 50 év a politikai korrektség és
természetesen az antirasszizmus, az anti-antiszemitizmus köré
épült üzlet érdekeinek megfelelően elfojtotta, így most,
hogy a nemzetközi hatalmi viszonyok végérvényesen változnak,
ezek sokszorozott erővel növekedhetnek. Pláne, ha az ellentéteket
szánt szándékkal erősítik a hatalomból kiesők, a megváltozó
rendszer egykori haszonélvezői. Amint látjuk, három fontos tényező
mutat arra, hogy térségünkben a közeljövőben akár fegyveres
konfliktusok is létrejöhetnek.
Fegyveres
konfliktusra hazánk nincs felkészülve. Semmilyen téren. A honvédség,
a honvédelmi vezetés Hende
Csaba honvédelmi miniszter törekvései ellenére is tragikus állapotban
van. A minisztérium egészen jól sikerült lépésekkel
igyekszik az amerikaiaktól felszereléseket szerezni az afganisztáni
misszióért cserébe, de ettől még hazánk biztonságpolitikai
értelemben teljesen kiszolgáltatott. Komoly beszerzésekről az
amúgy üdvözlendő államadósság-csökkentő gazdaságpolitika
miatt szó sem lehet. A magyar honvédelem ügye lényegében
gazdasági kérdéssé vált.
Vizsgáljuk
tehát meg a honvédség ügyét mint gazdasági, mint
nemzetgazdasági kérdést! Ahhoz, hogy a honvédségben érdemi
fejlesztéseket lehessen végrehajtani, a nemzeti össztermék több
mint 2 százalékát kell az ország védelmére költeni. Nagyságrendileg
évi 2,5 milliárd dollárt kellene honvédelmünkre fordítani.
Ez lenne összhangban a NATO-előírásokkal, és ez garantálhatná
a Magyar Köztársaság hosszú távú szuverenitását. Ma az
irdatlan összeg katonai célú elköltését reálisan gondolkodó
politikai erő nem vállalhatja. Nem vállalhatja, mert a választók
túlnyomó többsége értelmetlen kiadásnak látná, illetve
jobb helyet is tudna a pénznek ezekben az ínséges időkben.
Ma
egy ilyen értelmű döntést nemzetgazdasági érdekkel sem
lehetne alátámasztani, ugyanis az elköltött összeg jelentős
része rontaná a fizetési mérleget, növelné az államadósságot,
méghozzá devizában. Ugyanis szinte mindent, ami hadiipari terméknek
minősül, hazánk csak külföldről tud beszerezni. Magyarországon
védelmi ipar lényegében nem létezik. Ami volt, azt megszüntették,
felszámolták, ellopták.
Így
aztán valóban kétséges az óriási pénz elköltésének értelme,
hiszen még ha beszereznénk is a megfelelő eszközöket, azokat
karbantartani, újragyártani, konfliktus esetén a megfelelő utánpótlást
biztosítani képtelenek lennénk.
Szinte
magától adódik a megoldás: a legértelmesebb a magyar védelmi
ipar felállítása lenne, hiszen az nem csak hazánknak
termelhetne, de munkahelyeket teremtene, növelné a nemzeti összterméket
és ha megfelelő színvonalú eszközöket gyártunk, akkor
bizony még bevételt is hozhat az országnak. Nemrég a kezembe
került egy tanulmány, mely éppen a hazai védelmi ipar felállítása
mellett érvelt. Sőt, egészen konkrét terveket tartalmazott,
meglehetősen ésszerű és finanszírozható formában. Ebből a
munkából idézek most egy rövid részt mondandóm alátámasztására:
„A
Belügyminisztérium és a Honvédelmi Minisztérium előirányzatainak
megfelelően az elkövetkező években jelentős fejlesztések várhatóak.
Új önálló szervezeti egységek jöttek létre, melyek
felszerelése – hazai termelési háttér híján – elsősorban
külföldről kerül beszerzésre. A központi költségvetést
terhelő beszerzések a közbeszerzési eljárás anomáliái
miatt drágák, az eszközök a végfelhasználóhoz magasan a
piaci ár felett kerülnek.
A
költségvetésből így kifolyó pénz ráadásul semmilyen
gazdaságélénkítő hatással sem bír, hiszen annak jó része
külföldi gazdasági társaságokhoz áramlik, a hazai
kereskedelmi tevékenység haszna pedig további importra ösztönzi
a szereplőket.
Ha
ezek az amúgy szükséges kiadások hazai termelő vállalkozásokhoz
áramlanak, akkor ezek a vállalkozások bevételhez jutnak, képesek
fejleszteni, munkahelyeket teremteni. A magyar gazdaságon belül
forgó pénzeszközök gazdaságélénkítő hatással bírnak, így
a költségvetési kiadás nem csak a katonai, rendvédelmi
szervezetek megfelelő felszerelését biztosítja, hanem bevételhez
juttat hazai termelő gazdasági társaságokat, és megélhetést
biztosít azok alkalmazottainak.
A
hazai védelmi és biztonsági ipar megjelenhet külföldön,
megfelelő technológiai fegyelemmel versenyképes lehet a nemzetközi
piacon.
A
védelmi és biztonsági piac hatalmas fejlődésnek indult részben
az egyre gyakoribb nemzetközi konfliktusok – elsősorban
Afganisztán és Irak –, részben új fizetőképes szereplők
megjelenése miatt. Kína, India vagy Brazília hatalmas mennyiségű
fegyverzetet és felszerelést vásárol és a beszerzések növekvő
tendenciát mutatnak. Miközben Kína más területen a
legfejlettebb technológiákkal és hatalmas ipari kapacitással
rendelkezik, a védelmi és biztonsági ipar területén jelentős
az elmaradása. Így, figyelembe véve, hogy a Kínával szembeni
embargó előbb-utóbb feloldásra kerül – egy fejlődő magyar
védelmi és biztonsági iparnak lehet keresnivalója a távol-keleti
piacokon is.
Nő
hazánk védelmi képessége
Hazánk védelmi képessége önálló hadiipar nélkül
csak illúzió. A nemzetközi konfliktusok vizsgálata alapján
megállapíthatjuk, hogy az önálló hadiipari kapacitás nélküli
országok teljesen kiszolgáltatott helyzetbe kerülnek fegyveres
konfliktus esetén. A nemzetközi gyakorlat szerint a konfliktusba
kerülő államokkal szemben a nagy kapacitásokkal rendelkező
országok embargót hirdetnek. És bár illegális vagy félig legális
csatornákon áramlanak haditechnikai eszközök a konfliktus sújtotta
országokhoz, azok általában elavultak és rendkívül drágák.
Nagy kiterjedésű, több országot érintő konfliktus esetén
jellemzően a nagy hadiipari kapacitással rendelkező résztvevők
kerülnek ki győztesen.”
A
fenti idézeten kívül rendkívül érdekes ötletekkel és konkrét
tervekkel találkoztam az írásban, de a szerző kérésére és
a téma természetére tekintettel csak ennyit közlünk. Ha az
illetékesek közül valakit érdekel és még nem találkozott a
fenti munkával, úgy a szerkesztőségi e-mail címre érkező kéréseket
szívesen továbbítják.
Csorja Gergely
|